Dupa omnibuze hipomobile si tramcare, primele mijloace de transport in comun, cu adevarat moderne, de pe teritoriul actual al Romaniei au fost tramvaiele (intai cu cai, apoi electrice).
In data de 8/21 iulie 1869, la Timisoara (al cincilea oras de pe Glob!) circula primele tramvaie cu cai.
Exemplul Timisoarei este urmat si de alte orase:
-Arad (24 octombrie/7 noiembrie 1869- primul tramvai cu cai)
-Bucuresti (28 decembrie 1872/10 ianuarie 1873 circula
Primul tramvai cu cai de pe teritoriul de atunci
Al Romaniei, pe ruta: Gara de Nord- Piata Sfantu
Gheorghe). Lucrarile de constructie a primei linii
De tramvai cu cai, de pe teritoriul de atunci al
Romaniei, incep in 1871, concesiunea exploadarii
Acestora fiind acordata de catre Primaria Bucuresti
Firmei britanice ââŹĹžHarry Hubert de MerveeââŹÂ,
Reprezentata de A.J.G.Tatham si Adolphe Popper,
Cu sediul pe Soseaua Bonaparte (ulterior Bdul. Ilie
Pintilie, si Bdul. Iancu de Hunedoara).
-Braila (1886-1900- tramvai cu cai)
Anii 1872- 1890 marcheaza extinderea liniilor de tramvai cu cai, intr-un oras care se mareste, atat ca populatie, cat si ca intindere.
Primul tramvai cu cai, care a circulat pe teritoriul actual al Romaniei (la Timisoara), la data de 8/21 iulie 1869, era produs la Viena, si avea: cutie de lemn (rigidizata prin corniere de otel), doua osii, suspensii cu arcuri lameare, lungime 4,3 m, latimea 1,9 m, distanta dintre osii 1,9 m, la capete avea doua platforme deschise, frana de mana, 16 locuri de sezut, iar iluminarea se realiza cu lampi de petrol, aplicate in tavan, la ambele capete ale vagonului.
Primele tramvaie cu cai (ââŹĹždrumul de fier americanââŹÂ), care au circulat pe teritoriul de atunci al Romaniei, la Bucuresti, la 28 decembrie 1872/10 ianuarie 1873, erau de tipul ââŹĹžBrillââŹÂ.
La inceputul secolului 19, ca si in alte tari, si in Romania s-a incercat utilizarea propulsiei cu aburi sau cu motoare termice la tramvaie, insa rezultatele inregistrate au fost negative.
Incercari de utilizare a acestor tipuri de tramvaie s-au facut la:
-Arad (intre 1916-1946 s-au utlizat tramvaie cu aburi, apoi cu
Motoare diesel. O exceptie o constituie celebra linie
Ingusta electrificata Arad- Radna/Pancota, electrificata
Inca din 1913)
-Cluj Napoca (28 august/10 septembrie 1893- 15/28 mai 1902
Tramvai cu aburi)
-Satu Mare (14/27 iunie- 8/21 august 1900- tramvai cu aburi
, 8/21 august 1900- 31 decembrie 1906/13
Ianuarie 1907- tramvai electric. Aici
ââŹĹžtramvaiul cu aburiââŹÂ era de fapt trenul de linie
Ingusta, de 760 mm, care circula intre garile
Satu Mare- Satu Mare Sud.)
-Constanta (intre 1905-1906 au circulat tramvaie cu aburi, sau
Dupa alte surse, tramvaie cu cai. In 1905 circulau
ââŹĹžtramcareââŹÂ intre Constanta si Techirghiol, iar, in
1906 este inaugurata linia de ââŹĹžtramvaie cu aburiââŹÂ
Constanta-Mamaia. Acestea probabil era de fapt
Linia de cale ferata Constanta-Mamaia)
-Brasov ( la 7/20 martie 1892 este inaugurata calea ferata
Suburbana Bartolomeu-Satulung, in lungime de
16,7 km. Din 1904 pe aceasta linie circula si
Automotoare cu motor pe benzina tip ââŹĹžDe Dion
BouttonââŹâ˘). Un proiect de realizare a unei astfel
De cai ferate suburbane ar fi aparut si la Ploiesti.
-Bucuresti (in 1906 a circulat un tramvai cu aburi, proprietate
Lui Nicolae Bazilescu, pe ruta Gara de Nord-
Cimitirul Sfanta Vineri).
Pentru introducerea tramvaielor electrice era necesara realizarea unor uzine electrice, care sa produca curentul electric necesar.
Astfel, intre anii 1888- 1892 este realizata hidrocentrala ââŹĹžGrozavestiââŹÂ, prima centrala electrica moderna. Echipamentele electrice (turbine de apa, generator electric- dinam, trannsformatoare, etc.) erau: ââŹĹžTatraââŹÂ ( 0,5- 2 MW/h), ââŹĹžBensonââŹÂ (1- 1,5 MW/h) sau ââŹĹžVulcanââŹÂ (0,7- 2 MW/h).
In 1908 era inaugurata si termocentrala ââŹĹžFilaretââŹÂ, dotata cu 3 grupuri diesel, de 675 cp.
Astfel, conditiile pentru introducerea tramvaiului electric erau indeplinite.
Astfel, la data de 9 decembrie 1894, circula primul tramvai electric din Bucuresti, pe ruta: Bariera Mosilor- Bariera Grivita- Cimitirul Sfanta Vineri.
Aceste tramvaie electrice erau de tipul ââŹĹžThomasââŹÂ, cu doua osii, un singur electromotor (de 30 cp), frane cu aer comprimat.
La 27 iulie 1899 circula primele tramvaie electrice si la Timisoara.
La inceputul secolului 20 acest sistem de transport se extinde in:
-Iasi (1/13 martie 1900)
-Galati (26 iunie 1900)
-Braila (25 iunie 1900)
-Oradea (25 aprilie 1906)
-Sibiu (8 septembrie 1905)
Astfel, la inceputul secolului 20, un numar de 7 orase, de pe teritoriul actual al Romaniei, aveau tramvaie electrice. De remarcat ca din 1906 pana in 1984 (cu exceptia Aradului) nu se vor mai da in folosinta linii de tramvaie electrice in alte orase!
La tramvaie s-a utilizat ecartamentul de la CFR (1435 mm), cu exceptia oraselor Iasi, Galati, Sibiu si Arad, unde s-a folosit ecartamentul de 1000 mm.
In privinta tipurilor de tramvaie electrice folosite in anii de inceput, acestea erau de tipul:
-ââŹĹžThomsonââŹÂ (primul tramvai electric care a circulat in 1894 in
Bucuresti. Avea caracasa din lemn, doua osii,
Un singur electromotor care dezvolta 30 Kw,
Actionare cu controler, frana pneumatica si de
Mana, captator tip ââŹĹžliraââŹÂ).
-ââŹĹžV01 SimmeringââŹÂ (dat in exploadare in 1910, este primul
Tramvai cu doua electromotoare- 2th_30 Kw)
-ââŹĹžV-50ââŹÂ (vagon-remorca, realizat in atelierele STB in 1911)
-ââŹĹžV-06 Dyle BacalanââŹÂ (vagon-motor, dat in exploadare in
1919 si 1925).
La inceputul secolului 20 incepe aplicarea planurilor de sistematizare urbana a principalelor orase din Romania, care vizau realizarea fluientei circulatiei. In 1914 era inaugurat vechiul ââŹĹžPod GrantââŹÂ, din metal.
In anul 1912 se dau in exploadare doua hale mari pentru intretinerea si reparatia tramvaielor, pe Soseaua Stefan cel Mare (acest doua hale sunt ââŹĹžpietrele de temelieââŹÂ a viitorului ââŹĹžURACââŹÂ- Uzina de Reparatii Atelierele Centrale).
Din punct de vedere organizatoric, in 1907 este infiintata (de catre mai multi actionari) ââŹĹžSocietatea Comunala a Tramvaielor BucurestiââŹÂ STB.
in 1921, sunt aduse primele tramvaie noi tip ââŹĹžThomas-HoustonââŹÂ, cu urmatoarele caracteristici: carcasa din lemn si metal, doua electromotoare tip ââŹĹžThomasââŹÂ de 33 KW fiecare, controler cu came tip ââŹĹžThomasââŹÂ, frana: pneumatica (de serviciu), de mana (de stationare) si electrica (de urgenta), usi actionate pneumatic, tensiune de alimentare: 750 V, 13 de locuri pe scaune si 98 (in total).
Acest tip de tramvai (codificat ca ââŹĹžV 09ââŹÂ) se va produce, incepand din 1927, si la URAC. In 1948 STB avea in parc 335 astfel de tramvaie, care vor circula pana in 1976 (deci timp de 55 de ani!).
De asemenea, in 1919 si 1925 se vor achizitiona si tramvaiele ââŹĹžDyly-BacalanââŹÂ (codificate ââŹĹžV 06ââŹÂ). In 1927 incep sa fie produse la URAC si vagoanele-remorca ââŹĹžV-08ââŹÂ (doua osii, 102 locuri).
De o deosebita importanta a fost modernizarea atelierelor STB (viitorele URAC), lucru care a permis producerea in tara de tramvaie si renuntarea treptata la importuri.
Astfel, in 1930, era data in exploadare hala noua de reparatii tramvaie in flux continuuu (ââŹĹžSectia 1ââŹÂ), considerate, la aceea vreme, una dintre cele mai moderne si mari din Europa.
De asemenea, in 1939, sunt realizate patru autoturnuri pe sasiu ââŹĹžChevroletââŹÂ, care permit desfiintarea vechilor ââŹĹžcare de montajââŹÂ cu tractiune animala.
Rezultatele nu vor intarzia sa apara: in 1926 aici se produce primul vagon-remorca, in 1927 primul tramvai ââŹĹžThomson-HoustonââŹÂ produs in Romania, in 1938 este realizat primul tramvai ââŹĹžSimmeringââŹÂ (ââŹĹžV 03ââŹÂ) produs in Romania, iar, in 1939, un vagon-remorca prototip, cu: carcasa complet metalica, platforma de urcare mai comoda si usi cu comanda centralizata.
Un lucru deosebit de important a fost generalizarea utilizarii curentului continuu la tramvaie (in 1923 sunt achizitionate doua convertizoare electrice de 1000 KW/unitate, de la firma ââŹĹžSiemens-SuchukertââŹÂ), iar, in 1929, ultimele tramvaie cu cai sunt eliminate. In 1920 se realizeaza primele ââŹĹžsine sudateââŹÂ la STB (folosind termitul), si la Timisoara (folosind o instalatie de sudura electrica sub presiune, tip ââŹĹžTaurusââŹÂ, conceputa de profesorul C.Miclosi).
La nivelul anului 1939 , un numar de 10 orase din Romania Mare aveau o retea de tramvaie electrice: Cernauti, Chisinau, Iasi, Galati, Braila, Bucuresti, Timisoara, Arad, Oradea si Sibiu.
Insa, inceputul celui de-al doilea razboi mondial si intrarea Romaniei in acesta (1941), va avea ca efect incetinirea planurilor de dezvoltare si extindere a retelelor de transport in comun. Totusi, se mai fac unele investitii. Astfel, intre anii 1943-1944 este realizat Atelierul de cale din incinta viitorului URAC.
Dupa 1941 armata romana captureaza la Odessa tramvaie, troleibuze si reteaua acestora. Acestea sunt aduse in Romania, fiind introduse la:
-Constanta (in noiembrie 1943 este montata o linie de tramvai
Electric intre Muzeul de Arta Populara ââŹĹžPescarulââŹÂ
Si Spitalul Militar, in lungime de 4,2 km cale
Simpla)
-Craiova (in 1942 incepea instalarea aici a 7 tramvaie electrice
7 troleibuse si reteaua acestora, cu stalpi de fonta.
Operatiunea nu a fost finalizata)
-Brasov (sunt aduse cateva troleibuze de la Cernauti, care nu
Au apucat sa circule).
In octombrie 1944, toate aceste tramvaie si troleibuze, precum si reteaua acestora, sunt capturate de armata sovietica si readuse la Odessa.
Bombardamentele aviatiei sovietice, americane si britanice asupra Romaniei, dar si actiunea trupelor germane in retragere (dupa 23 august 1944), provoaca importante distrugeri retelelor de transport in comun din orase, atat asupra materialului rulant, cat si asupra infrastructurii.
Dupa semnarea tratatului de pace de la Paris (februarie 1947), si stabilirea granitelor de azi a Romaniei, retelele de tramvaie din Chisinau si Cernauti, si cea de troleibuze din Cernauti s-au pierdut catre URSS.
In 1946 un numar de 8 orase aveau retele de tramvaie: Iasi, Galati, Braila, Bucuresti, Sibiu, Timisoara, Oradea, Arad. Un singur oras avea troleibuze (Timisoara), iar autobusele puteau fi intalnite in doar cateva orase mari.
In data de 8/21 iulie 1869, la Timisoara (al cincilea oras de pe Glob!) circula primele tramvaie cu cai.
Exemplul Timisoarei este urmat si de alte orase:
-Arad (24 octombrie/7 noiembrie 1869- primul tramvai cu cai)
-Bucuresti (28 decembrie 1872/10 ianuarie 1873 circula
Primul tramvai cu cai de pe teritoriul de atunci
Al Romaniei, pe ruta: Gara de Nord- Piata Sfantu
Gheorghe). Lucrarile de constructie a primei linii
De tramvai cu cai, de pe teritoriul de atunci al
Romaniei, incep in 1871, concesiunea exploadarii
Acestora fiind acordata de catre Primaria Bucuresti
Firmei britanice ââŹĹžHarry Hubert de MerveeââŹÂ,
Reprezentata de A.J.G.Tatham si Adolphe Popper,
Cu sediul pe Soseaua Bonaparte (ulterior Bdul. Ilie
Pintilie, si Bdul. Iancu de Hunedoara).
-Braila (1886-1900- tramvai cu cai)
Anii 1872- 1890 marcheaza extinderea liniilor de tramvai cu cai, intr-un oras care se mareste, atat ca populatie, cat si ca intindere.
Primul tramvai cu cai, care a circulat pe teritoriul actual al Romaniei (la Timisoara), la data de 8/21 iulie 1869, era produs la Viena, si avea: cutie de lemn (rigidizata prin corniere de otel), doua osii, suspensii cu arcuri lameare, lungime 4,3 m, latimea 1,9 m, distanta dintre osii 1,9 m, la capete avea doua platforme deschise, frana de mana, 16 locuri de sezut, iar iluminarea se realiza cu lampi de petrol, aplicate in tavan, la ambele capete ale vagonului.
Primele tramvaie cu cai (ââŹĹždrumul de fier americanââŹÂ), care au circulat pe teritoriul de atunci al Romaniei, la Bucuresti, la 28 decembrie 1872/10 ianuarie 1873, erau de tipul ââŹĹžBrillââŹÂ.
La inceputul secolului 19, ca si in alte tari, si in Romania s-a incercat utilizarea propulsiei cu aburi sau cu motoare termice la tramvaie, insa rezultatele inregistrate au fost negative.
Incercari de utilizare a acestor tipuri de tramvaie s-au facut la:
-Arad (intre 1916-1946 s-au utlizat tramvaie cu aburi, apoi cu
Motoare diesel. O exceptie o constituie celebra linie
Ingusta electrificata Arad- Radna/Pancota, electrificata
Inca din 1913)
-Cluj Napoca (28 august/10 septembrie 1893- 15/28 mai 1902
Tramvai cu aburi)
-Satu Mare (14/27 iunie- 8/21 august 1900- tramvai cu aburi
, 8/21 august 1900- 31 decembrie 1906/13
Ianuarie 1907- tramvai electric. Aici
ââŹĹžtramvaiul cu aburiââŹÂ era de fapt trenul de linie
Ingusta, de 760 mm, care circula intre garile
Satu Mare- Satu Mare Sud.)
-Constanta (intre 1905-1906 au circulat tramvaie cu aburi, sau
Dupa alte surse, tramvaie cu cai. In 1905 circulau
ââŹĹžtramcareââŹÂ intre Constanta si Techirghiol, iar, in
1906 este inaugurata linia de ââŹĹžtramvaie cu aburiââŹÂ
Constanta-Mamaia. Acestea probabil era de fapt
Linia de cale ferata Constanta-Mamaia)
-Brasov ( la 7/20 martie 1892 este inaugurata calea ferata
Suburbana Bartolomeu-Satulung, in lungime de
16,7 km. Din 1904 pe aceasta linie circula si
Automotoare cu motor pe benzina tip ââŹĹžDe Dion
BouttonââŹâ˘). Un proiect de realizare a unei astfel
De cai ferate suburbane ar fi aparut si la Ploiesti.
-Bucuresti (in 1906 a circulat un tramvai cu aburi, proprietate
Lui Nicolae Bazilescu, pe ruta Gara de Nord-
Cimitirul Sfanta Vineri).
Pentru introducerea tramvaielor electrice era necesara realizarea unor uzine electrice, care sa produca curentul electric necesar.
Astfel, intre anii 1888- 1892 este realizata hidrocentrala ââŹĹžGrozavestiââŹÂ, prima centrala electrica moderna. Echipamentele electrice (turbine de apa, generator electric- dinam, trannsformatoare, etc.) erau: ââŹĹžTatraââŹÂ ( 0,5- 2 MW/h), ââŹĹžBensonââŹÂ (1- 1,5 MW/h) sau ââŹĹžVulcanââŹÂ (0,7- 2 MW/h).
In 1908 era inaugurata si termocentrala ââŹĹžFilaretââŹÂ, dotata cu 3 grupuri diesel, de 675 cp.
Astfel, conditiile pentru introducerea tramvaiului electric erau indeplinite.
Astfel, la data de 9 decembrie 1894, circula primul tramvai electric din Bucuresti, pe ruta: Bariera Mosilor- Bariera Grivita- Cimitirul Sfanta Vineri.
Aceste tramvaie electrice erau de tipul ââŹĹžThomasââŹÂ, cu doua osii, un singur electromotor (de 30 cp), frane cu aer comprimat.
La 27 iulie 1899 circula primele tramvaie electrice si la Timisoara.
La inceputul secolului 20 acest sistem de transport se extinde in:
-Iasi (1/13 martie 1900)
-Galati (26 iunie 1900)
-Braila (25 iunie 1900)
-Oradea (25 aprilie 1906)
-Sibiu (8 septembrie 1905)
Astfel, la inceputul secolului 20, un numar de 7 orase, de pe teritoriul actual al Romaniei, aveau tramvaie electrice. De remarcat ca din 1906 pana in 1984 (cu exceptia Aradului) nu se vor mai da in folosinta linii de tramvaie electrice in alte orase!
La tramvaie s-a utilizat ecartamentul de la CFR (1435 mm), cu exceptia oraselor Iasi, Galati, Sibiu si Arad, unde s-a folosit ecartamentul de 1000 mm.
In privinta tipurilor de tramvaie electrice folosite in anii de inceput, acestea erau de tipul:
-ââŹĹžThomsonââŹÂ (primul tramvai electric care a circulat in 1894 in
Bucuresti. Avea caracasa din lemn, doua osii,
Un singur electromotor care dezvolta 30 Kw,
Actionare cu controler, frana pneumatica si de
Mana, captator tip ââŹĹžliraââŹÂ).
-ââŹĹžV01 SimmeringââŹÂ (dat in exploadare in 1910, este primul
Tramvai cu doua electromotoare- 2th_30 Kw)
-ââŹĹžV-50ââŹÂ (vagon-remorca, realizat in atelierele STB in 1911)
-ââŹĹžV-06 Dyle BacalanââŹÂ (vagon-motor, dat in exploadare in
1919 si 1925).
La inceputul secolului 20 incepe aplicarea planurilor de sistematizare urbana a principalelor orase din Romania, care vizau realizarea fluientei circulatiei. In 1914 era inaugurat vechiul ââŹĹžPod GrantââŹÂ, din metal.
In anul 1912 se dau in exploadare doua hale mari pentru intretinerea si reparatia tramvaielor, pe Soseaua Stefan cel Mare (acest doua hale sunt ââŹĹžpietrele de temelieââŹÂ a viitorului ââŹĹžURACââŹÂ- Uzina de Reparatii Atelierele Centrale).
Din punct de vedere organizatoric, in 1907 este infiintata (de catre mai multi actionari) ââŹĹžSocietatea Comunala a Tramvaielor BucurestiââŹÂ STB.
in 1921, sunt aduse primele tramvaie noi tip ââŹĹžThomas-HoustonââŹÂ, cu urmatoarele caracteristici: carcasa din lemn si metal, doua electromotoare tip ââŹĹžThomasââŹÂ de 33 KW fiecare, controler cu came tip ââŹĹžThomasââŹÂ, frana: pneumatica (de serviciu), de mana (de stationare) si electrica (de urgenta), usi actionate pneumatic, tensiune de alimentare: 750 V, 13 de locuri pe scaune si 98 (in total).
Acest tip de tramvai (codificat ca ââŹĹžV 09ââŹÂ) se va produce, incepand din 1927, si la URAC. In 1948 STB avea in parc 335 astfel de tramvaie, care vor circula pana in 1976 (deci timp de 55 de ani!).
De asemenea, in 1919 si 1925 se vor achizitiona si tramvaiele ââŹĹžDyly-BacalanââŹÂ (codificate ââŹĹžV 06ââŹÂ). In 1927 incep sa fie produse la URAC si vagoanele-remorca ââŹĹžV-08ââŹÂ (doua osii, 102 locuri).
De o deosebita importanta a fost modernizarea atelierelor STB (viitorele URAC), lucru care a permis producerea in tara de tramvaie si renuntarea treptata la importuri.
Astfel, in 1930, era data in exploadare hala noua de reparatii tramvaie in flux continuuu (ââŹĹžSectia 1ââŹÂ), considerate, la aceea vreme, una dintre cele mai moderne si mari din Europa.
De asemenea, in 1939, sunt realizate patru autoturnuri pe sasiu ââŹĹžChevroletââŹÂ, care permit desfiintarea vechilor ââŹĹžcare de montajââŹÂ cu tractiune animala.
Rezultatele nu vor intarzia sa apara: in 1926 aici se produce primul vagon-remorca, in 1927 primul tramvai ââŹĹžThomson-HoustonââŹÂ produs in Romania, in 1938 este realizat primul tramvai ââŹĹžSimmeringââŹÂ (ââŹĹžV 03ââŹÂ) produs in Romania, iar, in 1939, un vagon-remorca prototip, cu: carcasa complet metalica, platforma de urcare mai comoda si usi cu comanda centralizata.
Un lucru deosebit de important a fost generalizarea utilizarii curentului continuu la tramvaie (in 1923 sunt achizitionate doua convertizoare electrice de 1000 KW/unitate, de la firma ââŹĹžSiemens-SuchukertââŹÂ), iar, in 1929, ultimele tramvaie cu cai sunt eliminate. In 1920 se realizeaza primele ââŹĹžsine sudateââŹÂ la STB (folosind termitul), si la Timisoara (folosind o instalatie de sudura electrica sub presiune, tip ââŹĹžTaurusââŹÂ, conceputa de profesorul C.Miclosi).
La nivelul anului 1939 , un numar de 10 orase din Romania Mare aveau o retea de tramvaie electrice: Cernauti, Chisinau, Iasi, Galati, Braila, Bucuresti, Timisoara, Arad, Oradea si Sibiu.
Insa, inceputul celui de-al doilea razboi mondial si intrarea Romaniei in acesta (1941), va avea ca efect incetinirea planurilor de dezvoltare si extindere a retelelor de transport in comun. Totusi, se mai fac unele investitii. Astfel, intre anii 1943-1944 este realizat Atelierul de cale din incinta viitorului URAC.
Dupa 1941 armata romana captureaza la Odessa tramvaie, troleibuze si reteaua acestora. Acestea sunt aduse in Romania, fiind introduse la:
-Constanta (in noiembrie 1943 este montata o linie de tramvai
Electric intre Muzeul de Arta Populara ââŹĹžPescarulââŹÂ
Si Spitalul Militar, in lungime de 4,2 km cale
Simpla)
-Craiova (in 1942 incepea instalarea aici a 7 tramvaie electrice
7 troleibuse si reteaua acestora, cu stalpi de fonta.
Operatiunea nu a fost finalizata)
-Brasov (sunt aduse cateva troleibuze de la Cernauti, care nu
Au apucat sa circule).
In octombrie 1944, toate aceste tramvaie si troleibuze, precum si reteaua acestora, sunt capturate de armata sovietica si readuse la Odessa.
Bombardamentele aviatiei sovietice, americane si britanice asupra Romaniei, dar si actiunea trupelor germane in retragere (dupa 23 august 1944), provoaca importante distrugeri retelelor de transport in comun din orase, atat asupra materialului rulant, cat si asupra infrastructurii.
Dupa semnarea tratatului de pace de la Paris (februarie 1947), si stabilirea granitelor de azi a Romaniei, retelele de tramvaie din Chisinau si Cernauti, si cea de troleibuze din Cernauti s-au pierdut catre URSS.
In 1946 un numar de 8 orase aveau retele de tramvaie: Iasi, Galati, Braila, Bucuresti, Sibiu, Timisoara, Oradea, Arad. Un singur oras avea troleibuze (Timisoara), iar autobusele puteau fi intalnite in doar cateva orase mari.