Istoria locomotivei SBB Ce 6/8 nr 14269

AdyAero

Well-Known Member
Trenulist
9 Septembrie 2008
523
301
41
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Intrucat recent am achizitionat un crocodil SBB de la Roco cu numarul 14269 in varianta de lmanevra, am inceput sa ma documentez despre istoria locomotivei reale.
Poza cu modelul:
IMG_20220707_114729.jpg

Conform acestui site, locomotiva a fost construita/livrata in anul 1920. In anul 1969 a fost convertita in locomotiva de manevra si a fost retrasa din serviciu (sau casata?) in iulie 1981.
Cautand dupa inmatriculare am gasit urmatoarele poze:
In anul 1947, locomotiva se afla in reparatii la atelierele din Zurich, fiind lovita in partea din fata:
In anul 1948, locomotiva a suferit un accident. Din descriere inteleg ca trenul a scapat de sub control si a fost deviat pe o linie industriala unde a daramat o cladire o_O
Dat fiind ca este un singur an diferenta, posibil ca prima poza sa fie datata gresit si sa fie mai tarziu in 1948-49? Sau sa nu fie 14269 in poze? Ma gandesc ca dupa al doilea accident locomotiva ar fi fost casata, sau poate s-a reparat usor, schimband botul. Primele locomotive din aceasta serie au fost casate incepand cu anul 1966, deci nu s-au canibalizat.

In anul 1966, locomotiva se gasea la depoul Winterthur
In anul 1969 locomotiva a fost convertita in locomotiva de manevra.
Am gasit 2 poze cu ea in aceasta versiune inserate intr-un film de pe canalul MarklninTV:


Aici se vad cateva diferente fata de ce a realizat Roco: toate barele sunt vopsite in culoarea galben, nu doar cele de la platforme, pantograful are un capac suplimentar, lipsesc de pe acoperis niste grilaje amplasate pe extremitatile acoperisurilor (Marklin le reproduce pe acoperis ca fotodecupate, Roco nu), luminile sunt toate albe si nu au V-ul pictat pe lampa mediana.

Daca mai aveti poze sau alte informatii referitoare la aceasta locomotiva, va astept si va multumesc pentru completari!
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.855
2.274
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

Cand voi avea mai mult timp la dispozitie iti voi scrie aici despre accidentul de la Wädenswil. E un caz tipic despre care te invata la scoala de tractiune.

Pe scurt, accidentul e in mare parte similar cu cel din Iasi cu tramvaiul de pe Copou scapat de sub control - si acela tot cu material rulant elvetian cu acelasi principiu de functionare d.p.d.v. electric. La Wädenswil mecanicul (incepator) a scapat trenul de sub control atunci cand a inceput sa franeze cu frana electrica (reostatica) a locomotivei si viteza a inceput sa creasca. Desi a franat cu frana principala pe aer comprimat pana la capat nu s-a vazut nici o schimbare. Abia dupa eveniment la expertizarea locomotivei s-a vazut ca de fapt uitase sa comute de pe "tractiune" pe "franare" si in loc sa bage curent in catenara motoarele de tractiune erau impinse la maxim.
 
  • Like
Reacții: AdyAero