Istoria feroviara a Constantei

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Da, acesta este.

Pastreaza imaginea, sunt foarte rare marturiile foto cu acest viaduct disparut in 1969.

Later edit la intrebarea mea de mai sus, un raspuns primit pe mail de la un colaborator : Tablierele au fost uzinate in Franta si Belgia si piesele transportate pe apa pana la Cernavoda. Inclusiv cei doi dorobanti au fost turnati la Lyon in 3 bucati si adusi pe apa. De unde si logica santierului podului langa vechiul port dunarean.
 
Portu Constanta

10714289_1696696563887981_8553534324432415624_o.jpg


10697345_1696697937221177_2293228974551151066_o.jpg


sursa - facebook - Romania in negru pe alb
 
In mod normal nu as posta o asemenea mizerie (din cauza watermark-ului "disperat" ) dar informatia continuta este fabuloasa. Pe ebay s-a vandut o imagine luata dintr-un avion de recunoastere german in 1917.
Portul vechi Cernavoda si zona podului Carol I:



1940, tot portul vechi (vedere partiala) :

 
Catalin,

Ai alaturat aceeasi imagine fara watermark-urile alea disperate care desfigureaza practic imaginea. Sursa este precizata direct pe poza.

cs3f1dmo990dpu0qf.jpg


Si fiindca tot suntem la capitolul "dezvaluiri" despre Cernavoda, in imaginea urmatoare


cs3f79c36icajnz1z.jpg



se vede cum arata gara terminus de la Cernavoda la data de 4 iunie 1893. Semnatura autorului acuarelei, care se gaseste la etajul 2 a Muzeului de Istorie si Arheologie Constanta poate fi citita in dreapta imaginii: un oarecare A(nghel) Saligni!
;-)

Din punctul meu de vedere, imaginea este o adevarata invitatie spre realizarea unei diorame cu subiect DBSR. Se vad acolo: cladirea garii (cu acoperisul acela ciudat in doua coame) magazia de marfa in fata lui, magaziile de cereale in stanga pe malul Dunarii si drept in capatul liniei, o remiza pentru locomotive cu trei locuri in stil tipic britanic. Se mai observa ca in locul unei turnante costisitoare, englezii, oameni practici, au realizat o simpla bucla de intoarcere prin dosul magaziilor de materiale pentru intoarcerea locomotivelor. Fascinant!
 
Dorin,

desenul e fabulos. Pasionat de istoria Vechiului Regat imi lipseste din colectie o imagine cu vechea gara Cernavoda. Trebuie sa fie pe undeva ceva, undeva si stiu ca la un moment dat o sa apara. Dar in lipsa acestor informatii, desenul postat de tine (stiam de existenta lui dar nu aveam niciun scan atat de bine facut) este un vis pentru mine !

Pot sa-mi fac o idee asupra statiei de calatori si anexelor !

1893....in 2 ani statia avea sa-si piarda din importanta si intr-un final sa devina parte din complexul portuar.

PS: interesanta vopsirea podului Carol in perioada lui de glorie ! Azi il stim in sumbrul negru/ruginiu !

Radu : mai mult de atat n-am putut scoate din imagine:

 
Am că’utat şi eu şi m-am "chiorât" cât am putut......pân㒠la limita "pixelului" (nu albastru....ci negru) şi "cred" c㒠asta am "reuişit s㒠vă’d":- grupa de litere, nu e de "citit....prima grup㒠de cifre (par a fi două’) este x3 (x=indescufrabil...3=cifra cea mai probabilă’). A doua grup㒠de cifre pare s㒠fie 7xx (7=prima cifr㒠probabil㒠şi apoi "x" şi "x" cifra doi şi trei). Cam puţin spre nimic, din pă’cate................. :oops:

P.S.....priveam şi la linia "îngustă’", din faţa vagonului....ducându-m㒠cu gândul la o linie pentru vagoneţi pentru că’rbune (gen vagoneţi de mină’) sau ceva de genul ă’sta!
 
@ Catalin:

Dar sigur ca EXISTA o poza cu gara Cernavoda, si bineinteles ea arata exact asa cum o infatiseaza si acuarela lui Anghel Saligni!

Uite aici gara intr-o poza din perioada interbelica, cu frema demolata, dar cu acelasi acoperis ciudat care o individualizeaza, dovada ca de fapt cladirea a fost pastrata pana tarziu spre anii '30. Se va nota aparitia unui castel de apa:
cs4lipuhqy7co9rnb.jpg


Si capatul dinspre Constanta al acareturilor acesteia, ceva mai devreme, la 1901:
cs4ljjxlnmzxrqhx3.jpg


:D
 
Radu: eu nu sunt foarte convins ca e CFR... In stanga pozei sunt efecte ale WH, debarcate in port cu aceste vagoane. Armata aliata germana folosea un parc extrem de divers la vremea respectiva, format atat din vagoane DR, FS dar si foste franceze, olandeze....cam tot ce putea sa mearga pe roti, sa care ceva, sa fie cat de cat standard si sa fie luat gratis din tarile ocupate....

Dorin,

minunat ! In poza se observa ca statia isi pierduse frema de deasupra peronului (isi pierduse probabil la data pozei destinatia de cadire de calatori. Stiam pozele dar nu am reusit sa identific cu certitudine cladirea, tocmai poate pentru ca ii lipsea frema respectiva, fara de care e o cladire, ca oricare alta...
Un scan acceptabil dupa desenul lui Saligny, pana la postarea ta, nu am gasit.

Foarte interesanta aparitia castelului de apa (statia a ramas si dupa 1895 in folosinta pentru traficul de marfa in legatura cu portul ca sa justifice o asemenea investitie ?!). Arcada cu motiv oriental e superba !

Nu gasesc o logica -poate tu ca arhitect poti sa ne dai o explicatie pentru solutia aleasa- acoperisului. Nu vad de ce au facut doua acoperisuri pe gara...

Statia, in simplitatea ei, ma duce cu gandul la garile vazute in Turcia asiatica (probabil facute tot de britanici), vopsite simplu alb si cu acoperis din tigla rosiatic/maro si obloane de lemn...Simple si racoroase in zilele toride.

Daca imi spui ca ai identificat si specia pomilor care marginesc atat de frumos linia, eu nu mai zic nimic....
 
Inca o fotografie cu portul: https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/s720x720/10306311_695609370516090_3720330652620649740_n.jpg?oh=ea26450ae34e44aeeb23258440722a11&oe=54C6085A
Mi se pare interesant si ca fotograful a ramas prins in poza, prin umbra sa si a aparatului.
Dpdv feroviar, vagoanele din poza mi se par interesante, avand niste recipiente cilindrice gri pe ele, ce par a fi asezate perpendicular pe lungimea vagonului.
 
Nu cred ca vagonul e CFR. In niciun inventar nu imi apare vagon tip G cu 5 cifre, nici ca vagon de servici. Am marit si eu poza dar nu vad scrisul CFR. Poate in timp o sa mai gasim poze sau informatii si o sa vedem daca la CFR au fost asemenea vagoane.
Daca totusi e CFR poate ii lipseste o cifra.


CFR-ul a avut niste vagoane cu rezervoare demontabile:



O poza de vanzare pe ebay.de:

sursa- http://www.ebay.de/itm/80814-Constanta-Portul-vedere-generala-Hafen-Bahnhof-/301329966443?ssPageName=ADME:SS:SS:GB:1120
 
Un crop marit al pozei:

Se vede destul de bine sigla CFR deasupra inmatricularii, inclusiv dreptunghiul ce o incadreaza. Sub inmatriculare se observa cele 3 randuri cu datele tehnice ale vagonului, similar altor vagoane CFR. Ca tip de vagon, a fost sigur la CFR, apar si in alte poze din epoca si unele mai exista chiar si azi, cu aerisirile schimbate.

Nu am mai intalnit pana acum aceste vagoane cu rezervoare demontabile la CFR, e ceva nou pentru mine, dar nu ma mai mira nimic la epoca 1. :)
 
Multumesc fumos, Catalin! Intr-adevar, nu am vazut inca o poza din unghiul asta, si cu o rezolutie asa de buna! In privinta watermark-ului idiot, am descoperit ca se poate repara chestia asta, cu rabdare si un pic de talent :D
 
Cu sprijinul unor pasionati de istoria cailor ferate din Marea Britanie (Leeds Engine Builders) am reusit sa aflu cateva date tehnice despre locomotivele Manning & Wardle ("Christopher" and "Cheshire") operate de catre DBSR.

Cele doua locomotive, Nr. 192 / 1866 "Christopher", Clasa "Old I" si Nr. 193 / 1866 "Cheshire", Clasa "K", au avut dimensiuni si caracteristici aproape identice:

- formula rotilor (tip): 0-6-0ST (C-n2t), Saddle Tank
- cilindri: 2, diametru x cursa: 11" x 17" pt. "Cristopher" si 12" x 17" pt. "Cheshire"
- diametrul rotilor: 3'1½"
- distanta dintre osii (wheelbase): 5'5" + 4'10" = 10'3"
- Cazan (Boiler): diametru: 2'9"; lungime: 7'3"; suprafata totala de incalzire: 32,05 m² (suprafata convertita din 345 "square feet") - boilerele clasei K si unele ale clasei "Old I" aveau tuburi cu lungimea de 7'9"
- capacitatea tancului de apa: 1.909 l (420 galoane imperiale)
- lungimea toatala, fara tampoane: 18'6"
- inaltimea de la ciuperca sinei la capatul superior al cosului de fum: 9'9"