IR „chuff cam”

Pok

Active Member
Trenulist
28 Decembrie 2007
132
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Aş dori s㒠dotez o locomotiv㒠cu abur cu un aşa numit „chuff cam”.
Practic un întrerupă’tor care comand㒠sunetul de evacuare a aburului din cilindrii, asigurând o coordonare perfect㒠între mişcarea roţilor şi temporizarea sunetelor.
Asta presupune conectarea unui fir din decodor la şin㒠în momentul în care se doreşte emiterea sunetului de evacuare.
în general se face prin comand㒠mecanică’, dar m㒠gândesc c㒠ar funcţiona mult mai fiabil şi robust dac㒠comanda s-ar face cu ajutorul luminii (IR).
Am tot că’utat componente pe net, care s㒠fie întrerupă’toare IR, dar s㒠conduc㒠curentul în ambele direcţii.
Nu am gă’sit.
Poate cineva s㒠m㒠ajute cu indicarea unei componente de acest fel, sau un circuit (cât mai simplu) care s㒠fac㒠cea ce am descris (sper inteligibil) mai sus?
Practic (de ex.) un dar care s㒠permit㒠trecerea curentului alternativ.
 

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.102
91
galati
LOCATION
galati
Citeste recomandarile din documentatia Loksound micro V4. Acolo recomanda senzor Hall sau Reed. Ambele insa fac citire la magneti montati pe interiorul rotii. Daca ai 4 chuff-uri, ai 4 magneti. Daca ai o articulata trebuie sa ai 8 magneti. Depinde de scara ta, banui a e HO. La Loksound iti da si ce ti sa cumeri, iti da un cod de senzor Hall parca. Mecanic poti construi singur dupa modelul din doc Tsunaami de la Soundtrax. pare destul de comod
http://www.amazon.com/Soundtraxx-EXH-220-Exhaust-Cam/dp/B009AVJRFE
 

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.102
91
galati
LOCATION
galati
As avea o intrebare legata de senzorul IR. Cum faci ca sa citeasca o rotatie si implicit 4 chuff-uri sau cate are loco tau. La cel mecanic sau cu magneti e clar. Asta cum lucreaza? Spor la trenulit, suna interesant. Mie cele cu lamela imi par grosolane si ceva de 2 lei facut numai sa fie. Frecarea dintre ccmponente nu dureaza 100 de ani , ceva cedeaza. Am vazut ceva montat de fabricant, o cama de bronz pe o osie neantrenata si un contact micro sau lamela de cupru. Da era ceva la scara mai mare, minim HO. La N ca mine pot uita de cama, abia se vede locomotiva. :evil:
 

strofo

Active Member
29 Februarie 2012
96
11
Ploiesti / Bucuresti
LOCATION
Ploiesti / Bucuresti
Ai un mouse vechi? din acela cu bila? In el gasesti 2 senzori IR care fac exact ceea ce vrei tu (unul citeste miscarea pe axa X iar celalalt pe axa Y, tie iti trebuie numai unul). Daca spatiul iti permite sa folosesti acele roti spitate in formatul de la mouse e perfect (sunt cam mari); altfel trebuie sa-ti faci tu una. Insa iti mai pot da un pont: vezi ca la mousii optici care au rotita pentru scroll, acea rotita foloseste acelati tip de senzor si e ceva mai mic.
Principiul e destul de simplu: ai un emitor si un receptor IR; atunci cand cele doua se vad, receptorul este ON, atunci cand nu se vad, receptorul este OFF.
 

Pok

Active Member
Trenulist
28 Decembrie 2007
132
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Mulţumesc pentru sfaturi.

M-am gândit şi eu la soluţia cu magneţi (cu întrerupă’tor reed, sau detector de efect Hall) dar nu mi se pare o soluţie robustă’: cel puţin contactul reed pe care am fă’cut experimente necesita ca magnetul s㒠se apropie foarte mult de el ca circuitul s㒠se închid㒠- aproape s㒠se atingă’.
De acea m-am gândit la soluţia IR.

Și am şi acele componente de care zici, Strofo, dar am o nelă’murire în legă’tur㒠cu acelea şi nu ştiu cine altcineva decât fabricantul ar putea s㒠m㒠lă’murească’.
Problema este c㒠curentul DCC este curent alternativ.
Toate contactele/întrerupă’toarele IR pe care le-am gă’sit pe net (câte am putut s㒠cercetez) se bazau pe foto-tranzistori (nu foto-triace - dac㒠exist㒠aşa ceva).
Din cât (nu) ştiu eu electronic㒠asta ar fi dus la situaţia c㒠numai „o jumă’tate” din semnalul/curentul DCC ar trece prin ele.
Și nu ştiu dac㒠asta ar fi, sau nu interpretat㒠de decodor ca o singur㒠comandă’, sau mai multe.
Va trebui s㒠fac mai multe experimente :D.

Gamitzu, ca s㒠ră’spund şi la întrebarea ta, se foloseşte un disc opac, montat pe osie, care are 4 decupă’ri: acolo unde este necesar s㒠se fac㒠închiderea circuitului.
Acest disc trece în decuparea din piesa la care m-am referit în prima postare.
în momentul în care lumina nu este obturat㒠de discul opac, circuitul se închide.
Avantajul faţ㒠de soluţia mecanic㒠este c㒠cu exist㒠frecare decât cu fotonii şi aerul.
Deci are şanse mari s㒠ţin㒠chiar şi 100 de ani, chiar şi dac㒠se foloseşte ciano-acrilat pentru fixare.

Și da, este HO; doi cilindri (4 evacuă’ri / rotaţie).
 

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.102
91
galati
LOCATION
galati
Multumiri. Daca e HO de am vazut eu (banui ca ar fi toate Europenele asa), cu motorul in tender si cazanul gol, ai spatiu la greu. Spor la treaba. :D
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
sincer detectia prin curent electric mi se pare cea mai buna solutie, toate celelalte solutii (ir, reed, hall) sunt detectii la punct, nu detectie pe bloc
dar ca sa fie treaba treaba, daca nu vrei sa ai surprize, trebuie sa pui la fiecare osie de vagon o rezistenta cu valoare mare, astfel incat sa treaca curentul prin ele, si astfel sa poti prinde spre exemplu un vagon 'uitat' de izbeliste pe un anumit bloc de sine, sau situatia cand locomotiva se afla pe un bloc, iar vagoanele pe blocul din spate, caz in care ambele blocuri ar trebui sa fie ocupate
legat de problema detectiei in alternativ, stiu ca gasisem mai de mult niste scheme care functionau si in dcc, practic era un fel de punte cu optocuploare parca, practic erau optocuploare pe ambele sensuri ale curentului (parca cu niste limitari de diode, ca sa nu sara in aer pe curent invers)
amintirile sunt destul de vagi, ca au trecut ani de atunci, dar ei se laudau ca functioneaza fara probleme; sa vad daca gasesc bookmark-ul pe undeva (desi nu promit nimic), pentru ca schema era foarte interesanta
 

Pok

Active Member
Trenulist
28 Decembrie 2007
132
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Gamitzu, sunt americane (deci cu spaţiu în tender).
Macleod, este vorba de detectarea revoluţiei şi poziţiei roţilor nu a garniturilor.

Cred c㒠pân㒠la urm㒠voi combina un întrerupă’tor optic cu un opto-triac.
 

strofo

Active Member
29 Februarie 2012
96
11
Ploiesti / Bucuresti
LOCATION
Ploiesti / Bucuresti
@Pok - Alimentarea din sine este alterntiva insa din cate stiu decodoarele redreseaza acea tensiune pentru ca motoarele si led-urile pe HO sunt de continuu (cel putin cele pe care le-am vazut eu). Ori folosesti o punte redresoare, ori cauti puntea de pe decodorul tau si te alimentezi de pe mufele ei , probabil ca are si o mica stabilizare. Ar fi mult mai clar daca ai pune o poza, doua cu locomotiva, decodorul, generatorul de sunet, etc

@macleod - Te referi la detectia unui tren/echipament pe un tronson, nu la detectia pozitiei unei roti?
 

Pok

Active Member
Trenulist
28 Decembrie 2007
132
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Poz㒠cu locomotiva nu am dar este un de la Bachmann.
Oricum locomotiva este irelevantă’.
Mult mai important este decodorul în sine care este un QSI Titan-U.
în documentaţie scrie doar c㒠pentru a genera un sunet de evacuare, trebuie închis circuitul format dintr-o ieşire de pe decodor şi şina din stânga.
 

strofo

Active Member
29 Februarie 2012
96
11
Ploiesti / Bucuresti
LOCATION
Ploiesti / Bucuresti
Nu stiu daca este cel din imaginea asta:
, daca da, incearca sa vezi daca tensiunea de pe acel condensator este 12V.