Inlocuirea portcuplelor rigide pe locomotivele mai vechi

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.721
684
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Aproape toate locomotivele miniatur㒠moderne sunt dotate cu mecanisme de cuplare apropiat㒠("close-coupling") sau cel puţin cu portcuple care au o anumit㒠mobilitate faţ㒠de şasiu & boghiuri. Acest aspect nu era important pe vremea vechilor cuple "hoop", deoarece forma acestora le permitea s㒠suporte fă’r㒠probleme ne-alinerile portcuplelor în curbe sau pe macazuri. îns㒠aceast㒠stare de lucruri s-a schimbat odat㒠cu apariţia cuplelor care permit cuplarea apropiată’. Aceste cuple cu forme speciale se interblocheaz㒠rigid una pe alta, ceea ce necesit㒠o alinere riguroas㒠a portcuplelor pe care acestea sunt montate.
Acestea fiind spuse... ce ne facem dac㒠în colecţia noastr㒠se afl㒠locomotive din alte vremuri, cu mare valoare sentimentală’, dar care sunt dotate cu portcuple rigide pe boghiu şi cu cuple hoop foarte simplificate, respectiv doar cu vârful cuplei şi fă’r㒠buclă’?
 
E o idee, da'numai dup㒠ce reuşim s㒠le înlocuim cu altele, conforme cu noile realită’ţi ale universului miniferoviar 8)
Locomotiva diesel BR130 "Ludmilla" şi locomotiva electric㒠ES4990 Piko se afl㒠în situaţia descris㒠mai sus. Pe boghiurile lor se afl㒠înşurubate bine câte o fâşie de tabl㒠îndoit㒠corespunză’tor, care poart㒠cuplele hoop simplificate. într-o prim㒠etap㒠am demontat cuplele respective şi am montat în locul lor cuple Roco universale cu coad㒠de rândunică’...

... dar totul era OK numai pe linie dreaptă’. în curbe, portcuplele rigide "ţintesc" spre exterior...

... sub unghiuri la care, cu toat㒠bună’voinţa, mecanismele close-coupling ale vagoanelor nu se pot adapta decât forţat...

... împingând atât boghiul locomotivei, cât şi şasiul vagonului spre poziţii în care numai puţin lipseşte pân㒠la deraiere.
Revenirea la cuplele hoop, care NU ridic㒠astfel de probleme, nu (mai) intr㒠în discuţie :grin:
 
Tocmai aici este problema! Din motive de spaţiu, nu îmi pot permite s㒠renunţ la curbele R1 şi R2 Fleischmann, care sunt mult prea strânse faţ㒠de corespondentele lor din realitate. De la R3 sau R4 în sus probabil c㒠realitatea ar fi mai bine respectat㒠şi n-aş mai avea aceste probleme, dar... ne conformă’m situaţiei existente.
Iat㒠aici alte imagini ale electricei ES4990 stră’duindu-se s㒠fac㒠faţ㒠rigorilor impuse atât de geometria că’ilor mele ferate, cât şi de cuplele Roco-universale cu care am dotat-o:

în a doua imagine se observ㒠cum prima osie este impins㒠puternic spre şina dinspre noi, iar osia a doua spre cealalt㒠şină’, boghiul fiind pe punctul de a deraia :-P
 
Mircea, singura idee care imi vine acum in cap este solutia anciena a celor de la FLM. Lasi ciomega aia sa pivoteze si ii pui un arc (slab) care sa ii permita sa revina in pozitia zero.

Nu stiu daca nu cumva trebuie lungita ciomega, pentru a nu atinge cupla in tampoane.
 
Asta chiar urma s㒠spun şi eu, dar cu alte cuvinte :grin:
Trebuie fă’cut ceva pentru a determina cupla s㒠NU mai urmeze fidel mişcă’rile boghiului, asta e clar. M-am gândit şi eu s㒠slă’besc şuruburile care ţin portcuplele de boghiuri, dar asta nu rezolv㒠nimic din cauza formelor acestora. Astfel, portcupla este încadrat㒠strâns de nervuri longitudinale la BR130, respectiv de rezervoare de aer comprimat şi pluguri la ES4990.
Aceasta fiind situaţia, m-am concentrat mai întâi pe BR130. Mi-am amintit c㒠prin cutiile mele cu minuni se afl㒠şi nişte portcuple de diferite forme & dimensiuni, aşa c㒠le-am că’utat & gă’sit & comparat. Dup㒠câteva probe, m-am oprit la urmă’toarea combinaţie, care va fi montat㒠sub cabina locomotivei, direct pe şasiu:

Èťinând cont c㒠"arculeţele" nu vor mai face faţ㒠unghiurilor destul de mari sub care va lucra portcupla, le-am dat jos:

Prin cutiuţele mele am mai gă’sit nişte piese mici de plastic numa'bune pentru a construi suporturile viitoarelor portcuple mobile, deci... voila:

Exact la marele fix, portcupla mobil㒠ţine cupla la înă’lţimea adecvată’, astfel încât se "pupă’" cu cuplele vagoanelor şi trece pe sub tampoane fă’r㒠s㒠le ating㒠:aplauze:
 
Hmmm, nu stiu daca e bine sa muti punctul de pivotare mai in fata; daca tija e mai lunga, e mai bine...

Nervurile alea poti sa le "razi".

Oricum, masoara de 10 ori si taie odata.
 
Iat㒠aici câteva imagini ale noii portcuple pentru BR130:

Comportarea locomotivei s-a îmbună’tă’ţit zdravă’n, iar mecanismele close-coupling ale vagoanelor moderne primesc exact ce le trebuie pentru funcţionarea corect㒠8)
Dup㒠acest rezultat pozitiv, am repetat operaţiunea şi pentru celă’lalt capă’t al locomotivei, deci la ora actual㒠simpatica Ludmilla poate tracta în tihn㒠trenurile de marf㒠pe că’ile mele ferate:

Bineînţeles c㒠nici nu poate fi vorba de cuplare tampon-la-tampon :grin:, dar tot e bine c㒠a treia membr㒠fondatoare a Că’ilor Ferate "La Ursu" reintr㒠în funcţiune cu drepturi depline :aplauze:
 
Din pă’cate, aceast㒠idee nu se poate aplica şi pentru simpatica ES4990, din cauza locului insuficient de sub cabină’. Va trebui s㒠m㒠gândesc la altceva pentru "flexibilizarea" portcuplelor acestei locomotive. Chiar aşa, poate aveţi şi voi vreo idee în acest sens ;-)
 
Mircea, ori faci o degajare trapezoidala in boghiu in dreptul surubului de prindere a cuplei, ori subtiezi tinicheaua, astfel incat sa se poata roti cu cateva grade. Maresti gaura in cupla, ca sa poti introduce o mica bucse ce sa asigure strangerea mastii boghiului dar si libertatea de miscare a cuplei. Iti sugerez s-o si scurtezi.
 
Salutare, as propune o rearticulare prin taierea "tinichelei" intre prinderea pe boghiu si cupla
 
Nu cred ca este prea buna ideea articularii la mijloc. Cupla se va articula prea in fata, fiind deja aruncata in afara liniei, din cauza segmentului rigid,prezent inainte de articulare.
Mi se pare mai fiabila solutia articularii acesteia direct pe boghiu, prin intermediu unei bucse.
 
Ma opun cu tarie proletara unei astfel de solutii! Articulatia cu cat e mai in spate cu atat e mai aproape de ce inseamna KKK!
 
în cazul unei locomotive de o asemenea vârstă’, cred c㒠putem renunţa la ideea de KKK :fluierat:
Exist㒠locomotive mult mai noi, mai moderne şi mai cu pretenţii, care NU au fost proiectate cu mecanisme close-coupling :-P , deci chiar putem face o micuţ㒠derogare pentru acest caz special :grin: