Imbunatatiri BR64 Roco nr.art.62200

Mauritius

Well-Known Member
Trenulist
18 Februarie 2008
617
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Incearca sa culegi curent si cu rotile alergatoare fata spate . Terebuiesc montate lamele de contact si trase fire am vazut chiar si la un BR 01 cum la carutul cu alergatoare fata exista pe trote cele patru roti lamele de contact si erau trase fire .
 
  • Like
Reacții: mpursu

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
6.246
926
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Am si eu una , care nu mi-a facut probleme deloc , ruleaza excelent.
Inclin sa cred ca a fost ghinionul mai "gros" la asta...
 
  • Like
Reacții: mpursu

Mauritius

Well-Known Member
Trenulist
18 Februarie 2008
617
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Atunci sunt probleme cu oxidarea si murdarirea componentelor care culeg curentul .
Uite cum arata culegerea de pe cele patru roti la carutul alergator de BR 01, daca nu ai asa la BR 64 ai putea incerca sa faci
 

Atașamente

  • BR 01 Alergatoare .jpg
    BR 01 Alergatoare .jpg
    242,6 KB · Vizualizări: 15
  • Like
Reacții: mpursu

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
6.246
926
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Dacă tot sunt in pregătiri de un miniDampfest, am scuturat praful și rugina de pe doamna. Fuge de mănâncă șinele și chiar mă intreb unde ar putea fi buba la a colegului nostru.
Numai culegerile de curent de pe osiile extreme, ar fi suficiente să mențină locomotiva alimentată, având in vedere că osiile sunt foarte flexibile in plan vertical. Iar celelalte 6 puncte de contact de pe osiile motoare (cea din mijloc chiar se mulează pe orice denivelare a liniei) ar fi completat intreruperile ocazionale...

IMG_20211219_212306.jpg


IMG_20211219_212200.jpg
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Aventurile năzdrăvanei BR64 Roco merg mai departe! Cu ajutorul programatorului ESU, conectat la placa de test ESU, am programat decodorul ESU LokSound Micro 5 cu sunetele adecvate...
IMG_010029e.jpg

... și apoi am trecut la pregătirea operațiunilor de redigitalizare, respectiv de dotare a locomotivei cu acest decodor ȘI cu powerpack-ul tOm despre care am mai povestit:
IMG_010032e.jpg

IMG_010031e.jpg

IMG_010037e.jpg

Din manualul decodorului am învățat cum să conectez powerpack-ul, iar din examinarea cu atenție a locurilor accesibile din locomotivă am ajuns la concluzia că voi demonta supercondensatorul de la powerpack și că voi așeza montajul electronic în "rezervorul de apă" din dreapta (susul imaginii) și supercondensatorul în "rezervorul de apă" din stânga (josul imaginii).
Îmi place foarte mult panglica flexibilă cu cele opt trasee conductoare cu care este dotat decodorul, aceasta fiind de fapt un adaptor de la mufa Next18 de pe decodor la celebra mufă NEM652 cu opt contacte pe care o cunoaștem cu toții. Foarte încântat de ideea că această panglică se va așeza perfect în spațiile FOARTE mici din locomotivă, dau să montez mufa cu opt pini în interfața locomotivei :cool:, dar...
IMG_010040e.jpg

IMG_010042e.jpg

... NU am loc suficient pentru ca mufa să se așeze corect în conector!!! o_O
Pur și simplu interfața este nu-foarte-bine proiectată, fiindcă toate conectoarele NEM652 cu care am lucrat au firele "ieșite" (înclinate, formate etc) spre latura mufei care conține pinul cu firul orange, notat distinctiv pe dreptunghiul de cablaj, iar semnul corespondent de pe interfață este orientat spre fața locomotivei (stânga imaginii), unde este disponibil un spațiu foarte mic. Astfel firele de pe cablaj sunt forțate să se îndoaie spre înapoi și abia mai pot fi așezate sub celelalte piese ale locomotivei. Acum "gluma" s-a îngroșat și mai tare, fiindcă dreptunghiul acela frumos de cablaj are și o ieșitură care susține panglica flexibilă, aflată... ghinion... tot pe partea cu semnul distinctiv sus-menționat!!! :p
Ce frumos s-ar fi așezat mufa inversată la 180 de grade
105.gif
...
IMG_010044e.jpg

... dar se observă foarte bine că respectivele semne distinctive nu mai corespund, deci locomotiva s-ar fi putut deplasa pe șine (yeeey) dar fără ca luminile să mai funcționeze (booo), așa că deocamdată ne oprim aici și căutăm alte idei salvatoare.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Între timp am identificat un adaptor cu o mufă Next18 și fire colorate adecvat ESU nr.art.51993, pe care l-am și comandat. Voi ajusta sârmele la lungimile potrivite și le voi lipi pe un conector NEM652, astfel încât să fie orientate spre marginea opusă semnului distinctiv despre care povestisem. De curiozitate, m-am uitat prin cutia mea de piese miniferoviare digitale și, ce să vezi, toate mufele NEM652 ale decodoarelor găsite acolo au firele orientate spre latura cu semnul distinctiv! Deci... calificativul pe care l-am exprimat cu privire la interfața digitală a buclucașei BR64 Roco se pare că se confirmă
45.gif
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Breaking news!!! Dacă v-aș spune că am identificat & rezolvat problema de contact a buclucașei locomotive... m-ați crede?
4.gif

Pur și simplu... uitându-mă cu mai multă atenție la cablaj, mi s-a părut că văd un fir roșu lipit alandala. Totuși, examinând cu mai mare atenție, l-am lăsat în pace fiindcă acesta constituie conexiunea la vârful generatorului de fum. Atunci, profitând de absența oricărui dispozitiv electronic, am luat ohmmetrul și am verificat continuitatea circuitului de alimentare, respectiv dacă între toate roțile de pe stânga și între toate roțile de pe dreapta există contacte electrice. Simpaticul ohmmetru, reglat să piuie la contact electric, se încăpățâna să rămână mut, piuind foarte scurt doar la anumite combinații de poziții relative ale roților atinse. V-am mai spus că de la roțile alergătoare și purtătoare nu mă așteptam la cine-știe-ce contacte excelente, dar de la roțile motoare DA. Surpriză! Pe partea stângă nu exista deloc contact electric între roata de pe prima osie motoare și cea de pe a doua! Deci pe stânga culegeau tensiune roata alergătoare, roata motoare principală și roata purtătoare, în timp ce pe dreapta culegeau tensiune roata alergătoare, roata de pe prima osie motoare, roata motoare principală și roata purtătoare. Neglijând osiile neangrenate, rămăsese UN punct de contact pe stânga și DOUĂ puncte de contact pe dreapta... deci acum NU ne mai mirăm de problemele pe care biata locomotivă le-a avut atâția ani :confused:
OK, acum vă rog să NU mă întrebați cum am reușit să observ poziția anormală a respectivului culegător de tensiune (veioză, ochelari, lanterne LED în contralumină, sucit-învârtit-răsturnat-întors etc) și mai ales cum am reușit să ridic puțin jumătatea de sus a șasiului, exact cât mi-a trebuit ca să strecor o șurubelniță subțire și să îndrept culegătorul respectiv :cool:
După aceea, am montat în locomotivă un decodor simplu ESU LokPilot 3, fără nici cea mai mică urmă de powerpack, și i-am atribuit adresa 64. Am plasat locomotiva semi-asamblată pe șinele căilor mele ferate digitale și i-am dat comenzi de mers înainte și înapoi, repede și încet, pe linii normale și peste macazuri, singură și la tracțiunea unui tren de marfă. O singură dată s-a oprit din cauza contactului electric, trecând peste un macaz curb la viteza 1(unu) cu trenul de marfă după ea
41.gif

Acestea fiind spuse & constatate... se pare că am scăpat de necesitatea powerpack-ului (dar poate că totuși îl voi monta) și mă pot concentra mai departe pe montarea decodorului cu sunet, a difuzorului și a generatorului de fum
36.gif
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Altă distracție... Tot jucându-mă eu cu ohmmetrul, am verificat și continuitatea traseului care duce de la AUX1 spre pinul de la care am setat alimentarea generatorului de fum. Continuitate și nu prea, zise ohmmetrul, așa că deja începusem să mă gândesc la o legătură cu o sârmuliță suficient de subțire între pinul AUX1 din interfața digitală (despre care m-am exprimat mai sus și îmi mențin părerea :p) și pinul de selecție sus-menționat. Între timp, la decodorul ESU LokPilot 3 am setat "brightness"-ul ieșirii AUX1 cam la jumătate plus una-două unități și l-am montat înapoi în interfața digitală așa, forțat cum mai fusese el și alte dăți. Reducerea "brightness"-ului este necesară fiindcă ieșirea AUX1 urma să comande generatorul de fum Seuthe nr.10, care este proiectat să funcționeze la tensiuni de 10 - 16V, după cum bine știm. OK, mă mai uit eu cam pieziș către lamelele soclului aferent și, așa, de-o probă fără mari așteptări, montez generatorul de fum, îi pun cam 1 ml soluție, pun locomotiva pe șinele conectate la ESU LokProgrammer și activez F1...
IMG_010070e.jpg

Surpriză!!! Generatorul funcționează perfect! :cool:
La o re-verificare a continuității găsesc totul OK, așa că... se pare că avusesem de-a face cu vreo lipitură rece a pinului AUX1 din interfață, "rezolvată" sau/și produsă de introducerea forțată a mufei cu opt pini. Pentru siguranță, am atins pinul respectiv cu letconul fierbinte și am menținut contactul câteva secunde bune, astfel încât lipitura rece să se "rearanjeze". După această manevră am verificat din nou continuitatea sus-menționată, de data aceasta cu rezultat pozitiv și stabil.
După ce am pus câte o picătură de spray-de-contact pe culegătoarele de tensiune de la osiile alergătoare și purtătoare, am repetat testele descrise anterior, cu succes deplin de data aceasta.
Bine... în timpul manevrelor descrise în mesajul anterior, total NEdocumentate, s-au mai strâmbat unele-altele, s-au mai mișcat piese de la locurile lor etc., dar mă voi ocupa de remedierea acestor aspecte după ce operațiunile electronice vor fi terminate cu succes.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Prinzând eu curaj după aceste operațiuni reușite :D, iau frumos decodorul cu sunet și-l conectez la ESU LokProgrammer ca să-i reduc și lui "brightness"-ul ieșirii AUX1, care va fi activată de F8. Evident, manevra îmi ia doar câteva clipe, după care pornesc sunetul cu F1 (yeeey), pornesc luminile cu F0 (idem) și comand activarea ieșirii AUX1 cu F8, ceea ce... n-a mers (booo), respectiv LED-ul corespunzător AUX1 de pe ESU tester nu s-a aprins. Pentru verificare, iau frumos celebrul meu LED roșu/verde bipolar înseriat cu 1k și caut tensiune între pinul plus-comun și AUX1 de pe conectorul NEM652 al decodorului și... nimic. Mai verific setările și le găsesc OK. Ce să fie, ce să fie?!?
Mă uit eu mai pieziș (daaa, știu, la fel ca mai înainte) către conectorul Next18 și-mi amintesc că acesta permite conectarea în ambele poziții, zice-se. OK, ia să inversăm noi decodorul în conectorul Next18 al adaptorului cu care a venit dotat și să repetăm testele. Surpriză!!! De data aceasta, ieșirea AUX1 s-a lăsat activată de F8! :cool:
Să fi fost vreun contact imperfect în mufă/conector?! Așez din nou decodorul pe adaptor așa cum fusese inițial și repet testele, cu același rezultat inițial de NEacționare a ieșirii AUX1 de către F8. Pun eu mâna pe datele despre Next18 și... ce să vezi?!? Conexiunile NU sunt chiar atât de simetrice pe cât păreau! Astfel, la pinul respectiv de pe adaptor vine ieșirea AUX2 când panglica adaptorului vine peste decodor, respectiv vine ieșirea AUX1 la montarea inversă a decodorului în adaptor, respectiv când panglica adaptorului NU vine peste decodor. Refac maparea F8 - AUX2, reduc și intensitatea acestei ieșiri la fel ca în cazul anterior și reiau testele. De data aceasta, LED-ul "AUX1" de pe ESU-tester a ascultat de F8!
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Well... revăzând pozele anterioare, unde apare decodorul așa cum venise, am observat că EU îl montasem în adaptor invers, respectiv cu panglica peste el, și acesta fusese motivul pentru care pinul AUX1 de pe mufa NEM652 a adaptorului nu mai avea contact cu ieșirea omonimă a decodorului, ci cu ieșirea AUX2
9.gif
. Astfel, am reinstalat decodorul în adaptor așa cum fusese inițial și am restabilit maparea F8 - AUX1.
Cu acest experiment am remarcat și faptul că rotirea efectivă a motorului înainte sau înapoi, împreună cu aprinderea adecvată a luminilor direcționale, se efectuează fie conform comenzii lansate, fie invers, în funcție de poziția decodorului în adaptorul Next18-NEM652, deci... aviz amatorilor
4.gif
 
Ultima editare: