Imbunatatiri BR64 Roco nr.art.62200

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.724
689
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Undeva prin 2008, la Căile Ferate "La Ursu" a sosit superba locomotivă BR64 Roco nr.art.62200, ceea ce m-a bucurat tare mult
36.gif

Am lăudat-o copios la vremea respectivă, însă... problemele nu au întârziat să apară, sub forma pierderilor de contact electric FOARTE frecvente, care se manifestau exact unde mă afectau cel mai tare, respectiv la mersul încet. M-am foarte mirat, ținând cont că toate osiile sunt dotate cu culegătoare de tensiune, cu excepția osiei motoare a treia (lângă cabină) care are celebrele cauciucuri de fricțiune. După cum povesteam (și) aici, am observat că jocul vertical al osiei motoare principale este admirabil, sublim chiar am putea zice, dar lipsește cu desăvârșire, ceea ce duce la frecvente pierderi de contact mecanic și electric cu șinele. În combinație cu pierderile de contact mecanic & electric ale primei osii motoare și cu așa-zisa culegere a tensiunii cu osiile alergătoare și purtătoare... biata locomotivă mai mult stătea decât mergea, respectiv se lăsa greu convinsă să se pună (și să se mențină) în mișcare :(
În tot acest timp, venerabila bunicuță BR64 Guetzold (de-o vârstă cu mine) se putea plimba tacticoasă pe căile mele ferate, inclusiv peste macazuri, atât repede, cât și încet
4.gif
 
Astfel... am luat la beta-testat un Smart Power Pack realizat de Tehnologistic, conectat la bornele adecvate ale unui decodor tOm. După o distracție întreagă cu reînnoirea softului din decodor și alte aventuri, rezolvate de Gyuri cu rapiditate și profesionalism
41.gif
, am înlocuit decodorul ESU cu acest decodor tOm cu SmartPowerPack, ceea ce a îmbunătățit FOARTE mult comportarea locomotivei. PowerPack-ul este acum găzduit în cabina locomotivei, de unde... cu puțină bunăvoință putem spune că nu se vede
3.gif

Bineînțeles că firma Roco n-a scăpat de o corespondență zdravănă pe această temă
21.gif
(fără prea multe rezultate concrete, evident)
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: SSL
Azi simpatica locomotivă a revenit în Atelierele Căilor Ferate "La Ursu" pentru (re)examinare. După demontarea bielelor de pe partea stângă, bănuielile mi-au fost confirmate: gaura de la mijlocul biela de cuplare (dintr-o bucată) este rotundă, ceea ce nu permite osiei motoare principale să aibă jocul vertical pe care șasiul i-l permite.
IMG_0251_BR64_stanga.jpg

IMG_0252_BR64_biela_cuplare_stanga_initial.jpg

Astfel... am căutat pila fină rotundă printre uneltele mele și (eu zic că) am (cam) rezolvat problema
1.gif

IMG_0253_BR64_biela_cuplare_stanga_final.jpg
 
Concentrat fiind pe operațiunea de pilire fină, am cam neglijat aspectele foto
9.gif
, dar vă pot arăta rezultatul de pe partea dreaptă, unde se observă jocul vertical îmbunătățit al osiei motoare principale:
IMG_0257_BR64_dreapta_joc_vertical.jpg

După reasamblare, am mai testat încă o dată așezarea roților pe șine, cu locomotiva atât în poziție normală cât și ușor înclinată:
IMG_0258_BR64_stanga_normal.jpg

IMG_0259_BR64_stanga_inclinata.jpg

IMG_0262_BR64_dreapta_normal.jpg

IMG_0263_BR64_dreapta_inclinata.jpg

În timpul tuturor acestor operațiuni am observat (ce surpriză) că osia motoare principală poate oscila destul de zdravăn în absența bielelor de cuplare, ceea ce este foarte bine atât dpdv mecanic cât și dpdv electric fiindcă roțile acesteia pot rămâne așezate pe șine în (aproape) orice condiții normale de rulare. După "ovalizarea" găurilor respective din bielele de cuplare, jocul vertical al acestei osii cu bielele respective montate s-a mărit față de situația inițială, ceea ce a îmbunătățit și mai mult mersul locomotivei.
 
Ultima editare:
Aventurile simpaticei BR64 Roco nu s-au încheiat! Văzând eu că marea locomotivă BR44 Roco și altele asemenea ei au bielele de cuplare formate din fragmente, mi-a venit o idee năstrușnică: să comand o pereche de biele de cuplare stânga și o pereche de biele de cuplare dreapta pentru BR64, să le tai și să le montez pe roțile locomotivei!
IMG_000103_biele_de_cuplare_BR64_Roco.jpg

IMG_000104_biele_de_cuplare_BR64_Roco.jpg

IMG_000105_biele_de_cuplare_BR64_Roco.jpg

IMG_000106_BR64_Roco_stanga_normal.jpg

IMG_000107_Roco_stanga_inclinata.jpg

IMG_000109_Roco_dreapta_normal.jpg

IMG_000110_Roco_dreapta_inclinata.jpg

Astfel, mobilitatea osiei din mijloc s-a îmbunătățit și mai mult, ceea ce îmi dă mari speranțe pentru acțiuni ulterioare de sonorizare și dotare cu fum :cool:
Iată-le împreună, în aceeași poză, pe ambele locomotive BR64 din colecția mea, Roco în stânga și Guetzold în dreapta
41.gif

IMG_000114_BR64_Roco_Guetzold.jpg
 
După o lungă perioadă de odihnă, simpatica BR64 Roco nr.art.62200 revine în Atelierele Căilor Ferate "La Ursu", de data aceasta pentru sonorizare și dotare cu generator de fum. În acest scop, Departamentul Economic a aprobat achiziția unui decodor cu sunet NEM 652 ESU LokSound V5.0 nr.art.58410 și a unui generator Seuthe nr.10. DAAAA, știu că pentru digital se recomandă Seuthe nr.11, dar voi reduce PWM-ul ieșirii AUX1 astfel încât tensiunea mediată în timp să fie corespunzătoare. De altfel, în cazul locomotivelor digitale cu polul comun la șasiu (ceea ce NU este cazul aici) chiar se recomandă Seuthe nr.10 deoarece doar alternanța "pozitivă" a semnalului DCC îl va încălzi, iar alternanța "negativă" îl va lăsa rece (la propriu), ceea ce ar corespunde unui PWM de 50% etc. (știți teoria).
OK... programez frumos decodorul cu sunetele de BR64, programez ieșirile AUX1 (verde) să aibă PWM cam 60% pentru generatorul de fum, AUX2 (violet) clipitor pentru focul din cazan, AUX3 (roz) pentru lumina din cabină, bibilesc diverse caracteristici etc. Demontez cu mare grijă locomotiva, deconectez decodorul tOm cu powerpack și evaluez situațiunea la fața locului. Astfel am observat că nu am cum să montez nici focul din cazan și nici lumina din cabină, ceea ce... hai să zicem că nu-i prea mare bai. Marea problemă este că decodorul nu încape în locașul prevăzut în spatele cabinei! :oops:
 
Ultima editare:
Cred că am identificat un înlocuitor numa'bun, respectiv ESU LokSound 5 micro. Hmmmda, scrie acolo că e recomandat pentru N sau TT, dar mai scrie și că poate fi folosit în locomotive mici H0.
Așadar, după (re)scrierea cu sunetele adecvate, imensul decodor ESU LokSound 5 se îndreaptă acum spre locomotiva electrică BR244 Roco nr.art.63839 :cool:
 
Ultima editare:
Salut
Desi le-ai prezentat de multe ori, acum am observat o chestie: rezervorul de apa de la locomotiva Roco nu are nituri, cum are cea de la Gutzold. Stii cumva care e explicatia? E la fel ca cea reala? O fi avand rezervor sudat?
 
  • Like
Reacții: mpursu
Am observat la diferite versiuni de locomotive cu aburi mențiuni "welded tank" (rezervor sudat) sau "riveted tank" (rezervor nituit). În cazul acestei versiuni de BR64 Roco nu scrie nimic în acest sens, așa că presupun că locomotiva reală a avut rezervorul sudat.
 
  • Like
Reacții: Radu161
Am găsit aici o idee foarte interesantă pentru instalarea difuzorului în cabina locomotivei BR64 Roco :cool: , numai că... tare cred că voi avea nevoie de acel spațiu pentru modulul powerpack, fără de care locomotiva continuă să facă mutre cu o încăpățânare demnă de cauze mai bune :p
 
  • Like
Reacții: anvo5555
Deci simpatica BR64 Roco funcționează foarte bine atunci când decodorul este dotat cu powerpack. Foarte mulțumit fiind de decodorul tOm cu opt pini dotat cu powerpack tOm de care locomotiva BR64 s-a servit cu mult succes, vă recomand tuturor această foarte reușită combinație pentru locomotive fără sunet. Cine dispune de module de sunet SUSI poate folosi această combinație dacă decodorul este dotat cu interfață SUSI.
În ceea ce mă privește, locurile libere din această locomotivă sunt puține și mici. Astfel, m-am gândit să folosesc un decodor ESU LokSound 5 Micro în combinație un astfel de powerpack tOm, obținând atât sunetul și fumul pe care le-am dorit, cât și funcționarea impecabilă pe care locomotiva o merită. În cabină doresc să plasez difuzorul, deci... unde să plasăm powerpackul?
IMG_0054936096e4fc8076caa4.jpg

IMG_005494d64335199217c316.jpg

IMG_005491f3acb5587cad6f72.jpg

IMG_0054920008558a3eeae57a.jpg

Mi s-a părut că în rezervoarele de apă ale locomotivei ar putea să încapă un astfel de powerpack, dar... realitatea de la fața locului nu s-a potrivit cu planurile mele.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: nae44 și AdyAero
OK, powerpack-ul ca powerpack-ul, da'totuși ce difuzor folosim și unde-l plasăm?! Prin cutiile mele cu piese miniferoviare am găsit un micuț & gălăgios difuzor, pe care am încercat să-l plasez în fel și chip.
IMG_00549750bde66baf1648d4.jpg

IMG_005498680e34b1823b10a2.jpg

IMG_005499c2386b1b975bf5b4.jpg

Buclucașul difuzor n-a vrut să încapă nici în piesa paralelipipedică de pe acoperișul cabinei, nici pe tavanul cabinei și nici în rezervoarele de apă, deci tot pe podeaua cabinei a ajuns.
 
  • Like
Reacții: nae44 și GFN
Deci se pare că tot la cabina locomotivei vom ajunge, atât pentru difuzor cât și pentru powerpack.
IMG_0055049cb5119f7e31d6f2.jpg

IMG_00550388c07c2c414887ef.jpg

IMG_005500e8161e0884fb1bae.jpg

IMG_005502d377e9b9a39791dc.jpg

Practic, atât în cazul mini-difuzorului prezentat anterior, cât și în cazul celebrului difuzor cub-de-zahăr, se pare că locul powerpack-ului rămâne același, deasupra difuzorului. DAAA, știu, powerpack-ul va fi perfect vizibil prin geamurile cabinei, da'deocamdată aceasta pare să fie singura idee posibilă. Oricum suntem în perioada de concedii, așa că noul decodor cu sunet încă nici n-a plecat de la ESU, deci mai avem timp deeeestul să mai căutăm și alte modalități de sonorizare și powerpack-izare :D
 
Ultima editare:
Până una-alta, decodorul tOm dotat cu powerpack tOm a fost reașezat în locomotivă, cu decodorul în locașul din buncărul de cărbuni și cu powerpack-ul în cabină.
IMG_005506ec7b209a7390b90e3.jpg

IMG_005508e1a0a53cece68d200.jpg

În această configurație, simpatica BR64 Roco s-a plimbat tacticoasă înainte și înapoi pe segmentul de cale ferată de test, cu viteza 1/28 constantă și fără opriri cauzate de pierderi de contact :cool:
 
MoșNicolae2021 și MoșCrăciun2021 s-au sfătuit și, ajungând la concluzia că am fost suficient de cuminte, mi-au trimis decodorul ESU LokSound 5 micro nr.art.58814 pe care îl voi monta în locomotiva BR64 Roco nr.art.62200 alături de câteva accesorii foarte utile :cool:
IMG_007876e.jpg

Da, ați văzut bine, locomotiva urmează să primească un generator de fum Seuthe nr.10, pentru care voi adapta corespunzător setările ieșirii AUX1 după cum am mai povestit. Cât despre powerpack-ul tOm, n-am cum să renunț la el fiindcă problemele de contact electric n-au dispărut complet.
Deci... aventurile năzdrăvanei BR64 Roco vor continua!
 
Eu as pune powerpack-ul intr-un vagon care sa insoteasca permanent locomotiva, sau cel putin atunci cand vreau o rulare impecabila.
Si asa parca trebuie deconectat daca se doreste reprogramarea decodorului, nu? Se poate gandi un sistem de microconectori care sa permita (de)conectarea locomotivei de vagon.
 
  • Like
Reacții: mpursu
Powerpack-ul tOm poate fi lăsat conectat permanent la decodor fiindcă se dezactivează automat la trecerea în regim de programare și la intrarea pe sistem analogic. Cât despre amplasare, am ajuns la niște concluzii preliminare pe care le-am expus în mesajele anterioare, dar mai am niște idei năstrușnice despre care aștept niște răspunsuri de la Gyuri, autorul powerpack-ului.
 
  • Like
Reacții: SSL