Imbunatatiri BR130 Piko

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.677
644
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Simpatica locomotiva diesel, poreclita "Ludmilla", a ajuns in colectia mea undeva prin 1987 (daca-mi amintesc bine). Bineinteles ca era analogica, iar farurile erau luminate de becuri aprins/stins, in functie de sensul de mers. La fel de bineinteles, situatia luminilor n-avea cum sa ramana asa, deci destul de repede locomotiva a primit LED-uri galbene si rosii, astfel incat la venire sa lumineze galben farurile laterale si farul central, iar la plecare sa lumineze rosu numai farurile laterale. Peste destui ani a urmat digitalizarea locomotivei, ea fiind la ora actuala fericita posesoare a unui decodor ESU LokPilot V3.0 DCC. Iat-o in pozele urmatoare in compania a doua verisoare vizitatoare, una produsa de Roco si cealalta de Brawa, inainte de intrarea in Era Digitala - va las pe voi sa le identificati :lol:


 
Ultima editare:
Cu siguranta, in aceste poze ati remarcat tampoanele MULT scurtate ale Ludmillei mele :mrgreen:; pur si simplu, tampoanele originale din cauciuc se cam stricasera si incepusera sa cada, iar eu nu indraznisem sa-i pun altele din plastic fiindca in curbe port-cuplele se cam intersectau cu ele si le... impingeau spre exterior - d'aia erau ele flexibile :p
Totusi, odata cu obtinerea unor cuple Roco universale cu coada de randunica, am reusit inlocuirea cuplelor Piko cu acestea, ocazie cu care am scurtat si coborat port-cuplele, astfel incat eventualele coliziuni cu tampoanele sa cam fie evitate. Iata cateva imagini de detaliu ale locomotivei in starea actuala:


Ieri am indraznit sa-i montez tampoane mai ca lumea, iar evaluarea mea in ceea ce priveste non-coliziunile se pare ca se adevereste 8)

Un mic accident tot s-a produs, anume... am reusit sa pierd un far lateral :(
 
Ultima editare:
Am mai facut inca o isprava in stilul meu caracteristic :lol:

Probabil ca se observa ca prima osie are acum roti... rosii :mrgreen:. I-am inlocuit rotile originale negre & cauciucuri de frictiune cu aceste roti simple, deci locomotiva nu mai are deloc astfel de "marafeturi", dar ceea ce s-a dorit a fi o imbunatatire s-a transformat intr-o mare boacana, fiindca locomotiva patineaza intr-o veselie din cauza frecarilor prea mari si a greutatii cam mici :oops:
Voi rezolva aceasta situatie prin inlocuirea lestului din tole de otel cu altul mai mare din plumb, respectiv prin re-gandirea sistemului de culegere a tensiunii la roti.
 
Mircea, Cristi a rezolvat problema tractiunii extrem de simplu; a mai montat un boghiu motor. Este adevarat, in momentul acesta zici ca locomotiva are decodor cu sunet, insa trage ca ogarul.
 
Sa vezi ce misto este cand primesti la reparat o Ludmila de Piko facuta praf, fara motor, fara tampoane, cu boghiul crapat, fara lumini, etc si esti pus in postura de a face un deviz de reparatie...
 
Parafrazându-l pe Dumas cu al său celebru roman "După 20 de ani"
4.gif
, după opt ani și ceva de la mesajul precedent simpatica Ludmilla a revenit în Atelierele Căilor Ferate "La Ursu" pentru... sonorizare
36.gif

Povestea este puțintel mai lungă, dar se poate rezuma astfel: odată cu achiziția unui decodor ESU 5 cu sunetele corecte de 060DA CFR, decodorul Digitools aflat în locomotiva respectivă a devenit disponibil pentru alte proiecte. Astfel, am studiat cu atenție CE fel de sunete pot fi înscrise în acest decodor, descoperind că... nu prea dispun de multe variante, printre care se găsește dieselachea Ludmilla. Atunci, vorba unui personaj caragialesc, ce-mi dă-n gând ideea?! Ia să refacem instalația electrică internă Ludmillei existente, astfel încât să poată primi decodorul Digitools reînscris :)
 
Până aici totul e bine, da'decodorul ESU LokPilot V3.0 DCC încă se mai află pe locul său inițial, pe motorul locomotivei. Noul decodor Digitools și, mai ales, difuzorul trebuie să-și găsească noile locuri astfel încât să încapă și să nu se agațe de carcasă și de alte componente interne. Așa că, după câteva alte idei și probe, am rămas la amplasamentul următor:
P1320383_alte_conexiuni_interne.jpg

Pe motorul locomotivei va lua loc interfața pentru farurile bipolare, deasupra tolelor din "rezervorul" central se va așeza interfața digitală Plux22 nr.art.70-01045-01 Tams Elektronik, iar difuzorul va sta în al doilea boghiu. Totuși, din partea stângă a primului boghiu trebuie să ajungă la decodor 4atru conexiuni: colectorul de pe dreapta (roșu), borna motorului care fusese conectată la acest colector (orange), colectorul de pe stânga (negru) și borna motorului care fusese conectată la acesta (gri). Astfel am creat rapid 4atru piste conductoare în acest scop...
P1320390_alte_conexiuni_interne.jpg

... și am început să lipesc pe interfața Plux22 firele colorate adecvat :
P1320589_alte_conexiuni_interne.jpg
 
  • Like
Reacții: GFN
Evident, în acest caz particular, firul verde NU înseamnă ieșire AUX1 și firul violet NU înseamnă ieșire AUX2, nu că n-ar fi disponibile, dar fiindcă n-am găsit alte fire colorate pentru conexiunile... difuzorului
4.gif

Am realizat conexiunile preliminare și... iată ce a ieșit...
P1320599_alte_conexiuni.jpg

Mers înainte:
P1320600_inainte.jpg

Mers înapoi:
P1320601_inapoi.jpg

Până la sosirea decodorului Digitools reînscris cu sunetele de Ludmilla, în interfața Plux22 s-a așezat tacticos un decodor tOm Plux22...
P1320602_decodor_tOm_Plux22.jpg

... urmând ca firele sus-menționate să fie conectate la difuzorul de 23mm care se va așeza în cutia sa de rezonanță:
P1320604_carcasa_difuzor.jpg
 
Scrierea sunetelor de Ludmilla în decodorul Digitools a reușit (mulțumesc, HGDan
41.gif
), așa că astăzi am finalizat operația de sonorizare a BeRii130 Piko. Acumulatorul aparatului foto fiind descărcat
9.gif
... no pictures, dar vă pot spune că amplasamentul firelor & dispozitivelor a rămas cel din imaginile anterioare. Pe tolele metalice am lipit o bucată de textolit, pe care NU am lipit interfața digitală ca să nu risc ruperea firelor la demontare. Astfel interfața cu decodor stă cam liber în spațiul respectiv, dar am verificat cu atenție să nu existe atingeri cu alte componente metalice. Sunetul este clar și puternic, ceea ce mă bucură tare mult, deci... se pare că am reușit! La următoarea montare a căilor mele ferate voi face (și) niște filmări.
 
Mică întrebare mare: cum se reglează compensarea la sarcină a decodorului Digitools cu sunet versiune 3.5 din locomotiva Ludmilla? Mersul este frumos la viteze de minimum 4-5 din 28, dar la pornire și la oprire se observă o sacadare deranjantă. Deși unii ar putea să vină cu soluție schimbării motorului cu altul mai performant... eu aș rămâne la adaptarea decodorului la ACEST motor.
 
Mică întrebare mare: cum se reglează compensarea la sarcină a decodorului Digitools cu sunet versiune 3.5 din locomotiva Ludmilla? Mersul este frumos la viteze de minimum 4-5 din 28, dar la pornire și la oprire se observă o sacadare deranjantă. Deși unii ar putea să vină cu soluție schimbării motorului cu altul mai performant... eu aș rămâne la adaptarea decodorului la ACEST motor.


Vezi itemul media 25
 
  • Like
Reacții: mpursu
Simpatica dieselache BR130 "Ludmilla" Piko tractează fără probleme trenul DB Cargo :cool:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://youtu.be/25sJvUULynk]View: https://youtu.be/25sJvUULynk[/img]

(daaa, știu că în realitate această versiune a locomotivei nu prea se putea întâlni cu aceste vagoane, dar... treacă de la noi de data aceasta :))
 
Buna seara,

Seria 130 nu a mai avut cum sa tracteze vagoane DB Cargo. Intreaga serie s-a casat la inceputul anilor 1990 si boghiurile lor de 140 km/h s-au folosit pentru noua serie 234, realizata pe baza de 132 insa cu motor cu putere mult mai mare. Ultima locomotiva din seria 130, incepand cu 1.1.92 230, a fost casata la jumatatea lui 1994.

Vopsirea rosu-trafic RAL 3020 si marca comerciala DB Cargo au fost introduse la jumatatea lui 1996, deci doi ani mai tarziu.