Imbunatatire Taurus Piko

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Simpatica locomotiva electrica digitala a sosit in vizita la Caile Ferate "La Ursu" pentru bicolorizarea luminilor. Initial, farurile ei erau luminate de becuri + ghiduri de lumina, deci puteau fi doar aprinse / stinse. Ghidurile de lumina erau prinse putin fortat in piesele de plastic transparent care reprezinta farurile, deci faceau corp comun cu carcasa.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Recunosc ca am un "fix" :D , anume ca NU-mi place sa am sarme & conexiuni electrice de la sasiu la carcasa, deci fac tot ce-mi sta in putinta ca TOATE elementele electrice sa ramana pe sasiu. Astfel, dupa ce am experimentat cateva idei, m-am oprit la aceasta:

Aceasta placuta incape exact la fix in locasul de sub cabina, in locul becului, al ghidului de lumina si al placutei din fata lui:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dar in timpul probelor a aparut o situatie la care... nu pot spune ca nu ma asteptam :p

Plasticul carcasei este cam translucid, deci lumina LED-urilor mele cam trece prin pereti, ceea ce NU puteam sa las asa :-?
Deci am luat frumos vopseaua mea Revell negru lucios si pensula fina Revell, cu care am "opacizat" portiunile buclucase:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
In timpul probelor, am avut surpriza sa constat ca luminile LED-urilor albe si rosii erau perfect acceptabile utilizand rezistente de balast de 1.2kohmi, desi eu calculasem valori diferite pentru alb si rosu :D. Ne-avand eu rezistente SMD de 1.2kohmi pentru a le include direct pe placutzele cu LED-uri, am plasat 4atru rezistente subminiatura de 1.2kohmi pe o placutza de dimensiuni adecvate, de unde am facut legaturile la ghirlandele de LED-uri de la ambele capete ale locomotivei:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
In orificiile corespunzatoare farurilor centrale am plasat bucati scurte de plastic transparent, in locul "iesirilor" respective ale fostelor ghidurilor de lumina, dupa care am reasamblat locomotiva si am facut probele finale de functionare.

Cu acestea, am declarat incheiata operatiunea de bicolorizare a farurilor locomotivei electrice Taurus Piko!
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dup㒠modelul locomotivei prezentate, am construit înc㒠o dat㒠plă’cuţele respective:

De asemenea, am construit plă’cuţele pentru luminile cabinelor:

De data aceasta, ajutat fiind de ochelarii "de aproape" pe care-i am de ceva vreme
, am reuşit s㒠montez rezistenţe SMD pe plă’cuţe, astfel încât acestea s㒠fie conectate direct la interfaţa digital㒠a locomotivei.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Conexiunile se fac în felul urmă’tor:

Èťinând cont c㒠mersul înainte în sistem digital înseamn㒠înaintarea cabinei 1 şi activarea firului alb, la plă’cuţa corespunză’toare cabinei 1 se conecteaz㒠firul alb la ultimul catod al LED-urilor albe şi firul galben la ultimul catod al LED-urilor roşii. Astfel, la mers înainte vor lumina farurile albe la cabina 1, farurile roşii ale acesteia ră’mânând stinse.
Conform aceluiaşi raţionament, la plă’cuţa corespunză’toare cabinei 2 se conecteaz㒠firul galben la ultimul catod al LED-urilor albe şi firul alb la ultimul catod al LED-urilor roşii. Astfel, la mers înainte vor lumina farurile roşii la cabina 2, farurile albe ale acesteia ră’mânând stinse.
La schimbarea sensului de mers, va înainta cabina 2 şi se va activa firul galben în locul celui alb. Astfel, la mers înapoi vor lumina farurile roşii la cabina 1 şi farurile albe la cabina 2.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Din punct de vedere dimensional, pe plă’cuţele pentru faruri LED-urile SMD sunt tip 805, iar rezistenţele SMD de 1.2 kiloohmi sunt de tip 1206. Pe plă’cuţele pentru luminile cabinelor am folosit tot LED-uri SMD tip 805, dar rezistenţele SMD de 1.5 kiloohmi sunt şi ele de tip 805, mai mici decât cele tip 1206.
Astfel, la o plă’cuţ㒠pentru faruri am folosit 3 LED-uri SMD albe tip 805, 2 LED-uri SMD roşii tip 805 şi dou㒠rezistenţe SMD de 1.2 kiloohmi tip 1206 (dar se pot folosi şi rezistenţe SMD cod 805 la fel de bine). La o plă’cuţ㒠pentru lumina cabinei am folosit un LED SMD alb tip 805 şi o rezistenţ㒠SMD de 1.5 kiloohmi tip 805. Toate LED-urile albe sunt alb pur, dar cine doreşte poate folosi LED-uri alb-incandescent (warm-white).
Pentru conformitate, "SMD" înseamn㒠Surface Mounted Device, adic㒠Dispozitive Montate pe Suprafaţa plă’cii de cablaj - ceea ce sigur ştiaţi deja 8)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Tot pentru conformitate, schema complet㒠pentru cele dou㒠cabine ale locomotivei este:

Toate rezistenţele sunt de 1.2 kiloohmi (am explicat mai sus de ce) şi LED-urile "galbene" sunt de fapt albe. Pe plă’cuţa de la cabina 1 se afl㒠grupurile ("ghirlandele") serie R1 - LED1 - LED2 - LED3 (farurile albe) şi R2 - LED4 - LED5 (farurile roşii), iar pe plă’cuţa de la cabina 2 se afl㒠grupurile serie R3 - LED6 - LED7 - LED8 (farurile albe) şi R4 - LED9 - LED10 (farurile roşii).
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dup㒠o pauz㒠destul de lung㒠(motive obiective), povestea îmbună’tă’ţirilor continuă’.
Plă’cuţele cu LED-uri au primit fire, au fost conectate în serie şi au fost montate pe tavanele cabinelor. Conexiunea demontabil㒠cu instalaţia electric㒠de pe şasiu este realizat㒠printr-un conector cu doi pini.

Am uitat s㒠pozez pregă’tirile interioarelor cabinelor în acest sens. Pe marginile superioare ale acestora, cu o pil㒠subţiiiiire cilindric㒠am creat câte dou㒠locuri de trecere pentru fire, dup㒠care am marcat locurile respective pe interiorul carcasei şi am poziţionat firele astfel încât s㒠se aşeze exact unde trebuie. în acest mod, interioarele cabinelor s-au aşezat imediat la locurile lor, fă’r㒠a deranja firele deja poziţionate.
S㒠ne amintim cum sunt conectate noile lumini LED:

Cred c㒠se observ㒠destul de bine cum legă’turile sunt "inversate" la cabina 2, astfel încât la mers înainte lumineaz㒠farurile roşii, iar la mers înapoi lumineaz㒠farurile albe.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Verifică’m conexiunile de la interfaţa digitală’, inclusiv conectorul care va duce spre luminile cabinelor, pe care în prealabil l-am lipit acolo...

... apoi montă’m decodorul, conectă’m provizoriu carcasa la şasiu şi facem probele de funcţionare. Dac㒠am fost atenţi şi am realizat totul corect, atunci luminile cabinelor vor putea fi aprinse şi stinse cu F1 şi, dup㒠oprirea curentului DCC, putem asambla locomotiva.
Deoarece plă’cuţele cu LED-uri încap "la fix" în locaşurile inferioare ale interioarelor cabinelor, montarea carcasei necesit㒠un pic mai mult㒠atenţie & îndemânare. Iat㒠primele poze oficiale, fă’r㒠lumin㒠în cabine...

... respectiv cu lumin㒠în cabine: