Imbunatatire Taurus Piko

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Simpatica locomotiva electrica digitala a sosit in vizita la Caile Ferate "La Ursu" pentru bicolorizarea luminilor. Initial, farurile ei erau luminate de becuri + ghiduri de lumina, deci puteau fi doar aprinse / stinse. Ghidurile de lumina erau prinse putin fortat in piesele de plastic transparent care reprezinta farurile, deci faceau corp comun cu carcasa.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Recunosc ca am un "fix" :D , anume ca NU-mi place sa am sarme & conexiuni electrice de la sasiu la carcasa, deci fac tot ce-mi sta in putinta ca TOATE elementele electrice sa ramana pe sasiu. Astfel, dupa ce am experimentat cateva idei, m-am oprit la aceasta:

Aceasta placuta incape exact la fix in locasul de sub cabina, in locul becului, al ghidului de lumina si al placutei din fata lui:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dar in timpul probelor a aparut o situatie la care... nu pot spune ca nu ma asteptam :p

Plasticul carcasei este cam translucid, deci lumina LED-urilor mele cam trece prin pereti, ceea ce NU puteam sa las asa :-?
Deci am luat frumos vopseaua mea Revell negru lucios si pensula fina Revell, cu care am "opacizat" portiunile buclucase:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
In timpul probelor, am avut surpriza sa constat ca luminile LED-urilor albe si rosii erau perfect acceptabile utilizand rezistente de balast de 1.2kohmi, desi eu calculasem valori diferite pentru alb si rosu :D. Ne-avand eu rezistente SMD de 1.2kohmi pentru a le include direct pe placutzele cu LED-uri, am plasat 4atru rezistente subminiatura de 1.2kohmi pe o placutza de dimensiuni adecvate, de unde am facut legaturile la ghirlandele de LED-uri de la ambele capete ale locomotivei:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
In orificiile corespunzatoare farurilor centrale am plasat bucati scurte de plastic transparent, in locul "iesirilor" respective ale fostelor ghidurilor de lumina, dupa care am reasamblat locomotiva si am facut probele finale de functionare.

Cu acestea, am declarat incheiata operatiunea de bicolorizare a farurilor locomotivei electrice Taurus Piko!
yahoo.gif
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După modelul locomotivei prezentate, am construit încă o dată plăcuțele respective:

De asemenea, am construit plăcuțele pentru luminile cabinelor:

De data aceasta, ajutat fiind de ochelarii "de aproape" pe care-i am de ceva vreme, am reușit să montez rezistențe SMD pe plăcuțe, astfel încât acestea să fie conectate direct la interfața digitală a locomotivei.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Conexiunile se fac în felul următor:

Ținând cont că mersul înainte în sistem digital înseamnă înaintarea cabinei 1 și activarea firului alb, la plăcuța corespunzătoare cabinei 1 se conectează firul alb la ultimul catod al LED-urilor albe și firul galben la ultimul catod al LED-urilor roșii. Astfel, la mers înainte vor lumina farurile albe la cabina 1, farurile roșii ale acesteia rămânând stinse.
Conform aceluiași raționament, la plăcuța corespunzătoare cabinei 2 se conectează firul galben la ultimul catod al LED-urilor albe și firul alb la ultimul catod al LED-urilor roșii. Astfel, la mers înainte vor lumina farurile roșii la cabina 2, farurile albe ale acesteia rămânând stinse.
La schimbarea sensului de mers, va înainta cabina 2 și se va activa firul galben în locul celui alb. Astfel, la mers înapoi vor lumina farurile roșii la cabina 1 și farurile albe la cabina 2.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Din punct de vedere dimensional, pe plăcuțele pentru faruri LED-urile SMD sunt tip 805, iar rezistențele SMD de 1.2 kiloohmi sunt de tip 1206. Pe plăcuțele pentru luminile cabinelor am folosit tot LED-uri SMD tip 805, dar rezistențele SMD de 1.5 kiloohmi sunt și ele de tip 805, mai mici decât cele tip 1206.
Astfel, la o plăcuță pentru faruri am folosit 3 LED-uri SMD albe tip 805, 2 LED-uri SMD roșii tip 805 și două rezistențe SMD de 1.2 kiloohmi tip 1206 (dar se pot folosi și rezistențe SMD cod 805 la fel de bine). La o plăcuță pentru lumina cabinei am folosit un LED SMD alb tip 805 și o rezistență SMD de 1.5 kiloohmi tip 805. Toate LED-urile albe sunt alb pur, dar cine dorește poate folosi LED-uri alb-incandescent (warm-white).
Pentru conformitate, "SMD" înseamnă Surface Mounted Device, adică Dispozitive Montate pe Suprafața plăcii de cablaj - ceea ce sigur știați deja :)
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Tot pentru conformitate, schema completă pentru cele două cabine ale locomotivei este:

Toate rezistențele sunt de 1.2 kiloohmi (am explicat mai sus de ce) și LED-urile "galbene" sunt de fapt albe. Pe plăcuța de la cabina 1 se află grupurile ("ghirlandele") serie R1 - LED1 - LED2 - LED3 (farurile albe) și R2 - LED4 - LED5 (farurile roșii), iar pe plăcuța de la cabina 2 se află grupurile serie R3 - LED6 - LED7 - LED8 (farurile albe) și R4 - LED9 - LED10 (farurile roșii).
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După o pauză destul de lungă (motive obiective), povestea îmbunătățirilor continuă.
Plăcuțele cu LED-uri au primit fire, au fost conectate în serie și au fost montate pe tavanele cabinelor. Conexiunea demontabilă cu instalația electrică de pe șasiu este realizată printr-un conector cu doi pini.

Am uitat să pozez pregătirile interioarelor cabinelor în acest sens. Pe marginile superioare ale acestora, cu o pilă subțiiiiire cilindrică am creat câte două locuri de trecere pentru fire, după care am marcat locurile respective pe interiorul carcasei și am poziționat firele astfel încât să se așeze exact unde trebuie. în acest mod, interioarele cabinelor s-au așezat imediat la locurile lor, fără a deranja firele deja poziționate.
Să ne amintim cum sunt conectate noile lumini LED:

Cred că se observă destul de bine cum legăturile sunt "inversate" la cabina 2, astfel încât la mers înainte luminează farurile roșii, iar la mers înapoi luminează farurile albe.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.565
409
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Verificăm conexiunile de la interfața digitală, inclusiv conectorul care va duce spre luminile cabinelor, pe care în prealabil l-am lipit acolo...

... apoi montăm decodorul, conectăm provizoriu carcasa la șasiu și facem probele de funcționare. Dacă am fost atenți și am realizat totul corect, atunci luminile cabinelor vor putea fi aprinse și stinse cu F1 și, după oprirea curentului DCC, putem asambla locomotiva.
Deoarece plăcuțele cu LED-uri încap "la fix" în locașurile inferioare ale interioarelor cabinelor, montarea carcasei necesită un pic mai multă atenție & îndemânare. Iată primele poze oficiale, fără lumină în cabine...

... respectiv cu lumină în cabine:
 
Ultima editare: