Imbunatatire rigleta LED pentru vagoane de calatori

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Asa cum povesteam, la Caile Ferate "La Ursu" sosesc locomotive si vagoane de la alte Cai Ferate in vederea efectuarii unor mici (sau mari) lucrari de reparatii / imbunatatiri. Astfel, de la IrishRailways au sosit la mine 3rei vagoane BalkanExpress, toate 3rei dotate de posesor cu riglete LED, toate... nefunctionale :(
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Cele 3rei riglete LED aveau in componenta un grup serie de 7apte LED-uri galbene si un trimer de 1k, avand la borne un condensator electrolitic de nu_mai_stiu_cati microfarazi, intreg circuitul primind alimentare de o punte redresoare. Toate bune si frumoase, insa... 7apte LED-uri galbene a cate 2V la bornele fiecareia, inseamna deja 14V la bornele grupului de LED-uri, iar restul de circa 1V pana la valoarea tensiunii redresate de la sinele sistemului digital, de circa 15V la sistemul meu Lenz, trebuie sa cada pe o rezistenta relativ mica, pentru a asigura curentul de circa 10mA prin circuit. Astfel, 1V / 0.01A = 100ohmi. Bun, dar ce ne facem daca, dintr-un motiv sau altul, tensiunea de la sine sare de la 15V la 18V? Atunci la bornele rezistentei cad 4V, insa 4V / 100ohmi = 0.04A :confused:, deci curentul prin LED-uri creste de 4atru ori, depasind cu mult curentul nominal si... LED-urile se ard prin suprasolicitare :-?
Da, stiu ca trimerul poate fi reglat in functie de tensiunea de la sine, insa... ce ne facem daca rigletele ajung in vagoane care circula pe un sistem cu tensiune nestabilizata?! Deoarece n-avem cum sa reglam trimerul chiar in timpul mersului trenurilor, ideea mea consta in utilizarea unui montaj generator de curent constant in locul trimerului 8)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Am verificat cu un ohmmetru digital toate LED-urile, gasid doar vreo 2-3 functionale. Ne-gasind eu LED-uri galbene, am primit acceptul posesorului sa montez LED-uri albe, cate 4atru pe fiecare rigleta. Astfel, dupa dezlipirea tuturor LED-urilor galbene, am scurtcircuitat cate 3rei locasuri si am montat cate 4atru LED-uri albe, fiind atent sa respect polaritatea adecvata. Apoi, in locul trimerului, am montat sursa de curent constant (stanga - lipituri pe partea cu LED-uri, dreapta - piese pe dosul placutzei):

Montajul este extrem de simplu, format dintr-un tranzistor NPN de uz general, doua diode 1N4148, o rezistenta de 47ohmi si una de 15kohmi. In aceasta configuratie, la o tensiune de alimentare de la 15V la 35V (chiar asa :D), curentul prin LED-uri a crescut de la 12mA la... 15mA!
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Astfel, iata aici doua imagini in stil "inainte/dupa":

Odata rezolvate rigletele LED din toate 3rei vagoanele, se putea sa nu fac si o sesiune foto a la MPU?! 8) :D

Exact in acelasi mod voi ilumina si vagoanele expresului meu, insa... imi voi proiecta EU rigletele, astfel incat sa contina sursa de curent constant de la bun inceput :D
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Salturile acrobatice ale curentului prin LED-uri pot fi evitate si prin formarea de grupuri serie de cate 2-3 LED-uri si rezistente de balast mai mari, iar grupurile serie se conecteaza in paralel la bornele puntii redresoare; in acest caz, micul dezavantaj consta in dublarea/triplarea curentului absorbit de vagonul iluminat :fluierat:
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.982
231
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
interesanta interventia! :aplauze: :aplauze:

mi se pare mie,sau lumina LED-urilor este prea puternica?adica ilumineaza in mod nefiresc mai tot platoul... :roll:
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salut si felicitari pt. ideea cu sursa de curent constant !

Nivelul iluminarii se poate regla modificand rezistenta de 47 ohmi (incearca 100 sau 120 ohmi); ledurile albe superflux au nevoie undeva sub 10 mA pt. o iluminare rezonabila.

O ghirlanda nu poate contine oricum mai mult de 4 leduri in serie adica 12V cadere pe ele; mai punem inca 3V cadere pe sursa de curent constant plus punte redresoare si ajungem la 15V. Un led in plus si ghirlanda nu s-ar mai aprinde sau ar lumina fff slab. Daca sunt necesare mai multe, atunci se grupeaza in ghirlande de ex. 2x3 sau 2x4 leduri.

Raman totusi avocatul utilizarii centralelor digitale cu surse stabilizate de tensiune, caz in care nu mai sunt necesare circuitele de curent constant: sursele tip laptop de 16V / 4A sunt ideale !

By-the-way, centrala ta Lenz are sursa stabilizata "de la mama ei" - la ce bun atunci sa iti pui circuite de curent constant ?
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
cosmin78 a spus:
...mi se pare mie, sau lumina LED-urilor este prea puternica?adica ilumineaza in mod nefiresc mai tot platoul... :roll:
Am pozat cu timp de expunere foarte lung, tocmai ca sa prind iluminarea data numai de faruri si vagoane :D. In realitate, lumina vagoanelor se vede ca in imaginile "inainte/dupa" (mai precis "aprins/stins" :D)
dac a spus:
...By-the-way, centrala ta Lenz are sursa stabilizata "de la mama ei" - la ce bun atunci sa iti pui circuite de curent constant ?
Fiindca nu se stie niciodata pe unde va mai calatori expresul meu ;-)
 

DORIN

Well-Known Member
Trenulist
25 Aprilie 2016
634
0
BUCURESTI
LOCATION
BUCURESTI
buna treaba. asta inseamna sa fi pasionat. citeodata eficienta lucrarii tale e mai putin importanta daca lucrarea e bine facuta. si eu sunt in sistem digital si nu m-as stradui sa protejez sistemele electrice asa de mult si de bine, cind curentul este atit de bine stabilizat. as folosi timpul altfel si pentru alte lucrari. dar fiecare are pretentiile si ideile lui de pus in practica. aceasta lucrare va fi folositoare pentru cei care vor avea nevoie de o astfel de informatie.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
O mica observatie: in general 4 leduri ajung pt iluminarea uniforma a interiorului unui vagon de tip salon desi 6 ar fi numarul optim.

In cazul vagoanelor compartimentate cred ca ar trebui cel putin un led la 2 compartimente situat deasupra peretelui despartitor...
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Am editat eu schema folosita de MPU:

unde
tranzistorul este de tip BC639,
diodele 1N4148,
R1 - 15k, R2 - 47 ohmi

Prin modificarea valorii R2 se regleaza curentul prin ghirlanda de leduri in functie de luminozitatea dorita.
 

mircea18

Active Member
28 Octombrie 2008
62
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Eu raman la parerea ca un stabilizator de tensiune integrat, gen 78L06 sau chiar 78L08, folosit dupa puntea redresoare poate comanda in conditii optime lanturi de LED-uri de forma 2x3, 2x4 sau 3x3, 3x4 in functia de dorinta fiecaruia.

Utilizand un 78L06, LED-urile se aprind daca tensiunea din sine depaseste 8V. La aceasta tensiune de alimentare motoarele locomotivelor de abia incep sa se "auda". Intensitatea luminoasa a LED-urilor ramane constanta pentru orice tensiune mai mare de 8V.
 

hgdan

Well-Known Member
Trenulist
14 Martie 2008
929
0
Cluj Napoca
www.hgd.ro
WEBSITE
http://www.hgd.ro
LOCATION
Cluj Napoca
Eu folosesc ca si stabilizatoare de curent LM 317L, schema este deosebit de simpla ( dar din pacate nu stiu cum sa o desenez ), are doar o rezistenta, dar nu am montat niciodata pe instalatiile de iluminat vagoane, consider ca nu este necesar deoarece montez intotdeauna 3 led-uri in serie, curentul prin led-uri il setez la cca 10 mA , astfel nu exista pericolul deteriorarii accindentale chiar la cresterea tensiunii de alimentare
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
hgdan a spus:
...montez intotdeauna 3 led-uri in serie, curentul prin led-uri il setez la cca 10 mA , astfel nu exista pericolul deteriorarii accidentale chiar la cresterea tensiunii de alimentare...
Exact asa fac si eu! 8)
La un moment dat, total independent de tine, am proiectat si eu o rigleta cu 9oua LED-uri albe, grupate in 3rei serii de cate 3rei LED-uri si rezistente fixe de valori relativ mari, conectate in paralel pe iesirea unei punti redresoare.
Totusi, avand eu de lucru cu rigletele gata facute descrise in acest subiect, am experimentat sursa de curent constant, fiindca astfel curentul prin instalatia de iluminat este aproximativ egal cu curentul care trece prin gruparea serie respectiva, aproximativ 15mA, pe cand gruparea in paralel implica insumarea a 2-3 atfel de curenti, deci curentul absorbit de o garnitura de vagoane luminate creste considerabil. Dar chiar si in acest caz exista un remediu: decodoarele HGD, cu care luminile din vagoane pot fi aprinse/stinse la comanda :aplauze:
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Daca toti posesorii de centrale digitale ce nu au surse stabilizate (Piko, Roco, etc.) m-ar asculta si ar investi 119 ron in , s-ar evita o gramada de probleme de compatibilitate intre diorame, iar vagoanele ar avea aceeasi luminozitate fara teama arderii ledurilor...

P.S. Nu fac reclama, astfel de surse se mai gasesc si prin targuri sau magazine sh...