Imbunatatire E69 Piko

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Am tot povestit despre aceasta simpatica locomotiva electrica din patrimoniul Cailor Ferate "La Ursu", dar... n-am prezentat imbunatatirile pe care i le-am adus :D
Pentru simplitate, voi începe cu a doua imbunatatire, care se refera la aspectul "geamurilor" locomotivei. Acestea sunt simulate de o piesa de plastic alb, care prinde cu patru gheare lagarele motorului, realizandu-se astfel o oarecare fixare a carcasei de sasiu. Acest plastic alb nu este deloc realist, asa ca l-am vopsit cu vopsea Revell negru lucios; acum "geamurile" locomotivelor mele reflecta frumos lumina ambianta si se comporta ca si cand ar fi fumurii, mult mai realist decat inainte de vopsire.
A treia îmbunatatire se refera la fixarea mai ferma a carcasei de sasiu; am demontat pantograful, apoi piesa de alama (cred) cu cele doua gauri filetate am lipit-o cu BISON de corpul motorului (dupa cateva probe de pozitionare corecta, evident, pentru ca gaurile filetate sa vina perfect sub gaurile din acoperis). Am renuntat la piesa intermediara - cea cu doua lamele laterale - apoi am re-amplasat "izolatorul" si pantograful la locurile lor si le-am insurubat. Deci, actualmente, carcasa este fixata de sasiu (si) prin intermediul suruburilor pantografului. Atata tot! Este drept ca functia electrica a pantografului este oarecum afectata, fiindca adezivul acela este izolator, dar nu prea cred ca vom pune curand E69-le noastre pe circuite cu alimentare prin fir aerian... Totusi, daca stie cineva de vreun adeziv conductor dpdv electric, sa ne dea de stire.
 
Prima si cea mai importanta imbunatatire consta, bineinteles, in iluminarea farurilor 8)
Am folosit LED-uri de 3 mm bicolore rosu/galben. Acestea sunt bipolare, adica au doua terminale (atentie - exista si LED-uri cu trei terminale, care nu ne sunt de folos aici). In fiecare "bot" intra cate doua astfel de LED-uri, conectate în serie cu un rezistor de 820 ohmi, pentru limitarea curentului prin ele la 10-15 mA. Deci conexiunile sunt:

contact roti stanga - LED1 - 820 ohmi - LED2 - contact roti dreapta

Insa pana la conexiunile electrice mai avem cativa pasi de facut, si anume avem de pregatit locurile in care vom monta LED-urile.
Mai întai am demontat cu multa grija tolele care constituie greutatile locomotivei; am cautat "veriga slaba", adica tolele care nu erau prea bine lipite de celelalte, apoi le-am dislocat cu o surubelnita fina. Dupa ce primele tole au iesit de la loc, le-am desprins pe celelalte relativ repede; am pus tolele dintr-un "bot" intr-un mic recipient, iar pe celelalte in altul, pentru a-mi fi "la numar". Pentru a face loc terminalelor LED-urilor, am taiat cate 11 tole/far (adica 22/bot), pastrand doar "bazele" acestora.
 
Cu aceeasi surubelnita fina am desprins de la loc monturile farurilor (sunt lipite cu ceva adeziv care cedeaza foarte usor). Cu un ac am scos "briliantele" din monturi, apoi am largit gaura interioara cu un burghiu de 3 mm, manevrat cu mana. Orificiile din carcasa le-am largit cu o pila fina subtire, cilindrica si usor conica (din binecunoscuta trusa de pile fine), cu foarte multa atentie, astfel încat LED-ul de 3 mm sa poata trece la fix prin aceste orificii. LED-urile trebuie sa intre un pic fortat în monturi, asa ca daca nu avem la indemana un burghiu de 3 mm, putem largi gaurile din monturi cu aceeasi pila cilindrica, facand probe cat mai des.
Dupa ce gaurile au fost facute, am montat doua LED-uri in monturile respective si le-am asamblat provizoriu la locurile lor; apoi, cunoscand polaritatile sinelor si concordanta cu sensul de deplasare, am facut cateva probe cu un ohmmetru digital (acesta poate aprinde LED-urile, spre deosebire de cele analogice) ca sa fiu sigur ca LED-urile se vor aprinde in culorile corecte (galben - inainte, rosu - inapoi). Am facut apoi cateva probe de amplasare a rezistentei de 820 ohmi, astfel incat tolele sa intre la locurile lor fara sa o atinga, iar rezistenta sa se afle exact in centrul golului circular din acestea - de aceea rezistentele trebuie sa fie cat mai subtiri cu putinta. Dupa aceea am facut conexiunile/lipiturile definitive si am scurtat terminalele dinspre rezistenta la minimum, iar cele dinspre exterior la circa 2 cm. Apoi am montat la loc tolele, astfel: la fiecare capat am pus 3 tole intregi urmate de 11 taiate, apoi restul tolelor le-am pus incepand de la mijloc. Ultimele tole vor intra fortat, asa ca nu este cazul sa ne facem probleme daca 1-2 vor ramane in plus; din acelasi motiv nu cred ca mai este cazul de a se pune adezivi.
 
In acelasi mod am procedat cu farurile din celalalt bot, apoi am facut legaturile electrice dintre cele doua perechi de faruri cu sarme izolate cat mai flexibile, strecurate prin interiorul carcasei, avand grija sa nu încurc functionalitatea ghearelor care prind motorul (evident, probe-probe-probe inainte & dupa fiecare miscare).
Aici vine partea mai dificila, si anume realizarea conexiunilor electrice dintre faruri, aflate pe carcasa, si contactele rotilor, aflate pe sasiu. Dupa mai multe idei si incercari, am ales tot sarmele izolate si flexibile; anume, am lipit cu multa grija doua bucati de sarma mai lungi pe terminalele din exterior ale unei perechi de LED-uri, apoi am demontat masca de plastic negru de pe sasiu si am montat la loc sasiul pe carcasa. Dupa ce am adus sarmele la dimensiunile potrivite, le-am lipit capetele pe "liniile" de alama care transporta curentul intre roti si spre motor. Dupa toate acestea am montat la loc masca din plastic negru si, voila, E69 este gata, cu farurile laterale functionale!!! Proba finala se face, evident, pe sine, in conditiile normale de utilizare. UFFF...
 
Toate acestea s-au intamplat acum ceva vreme...
Intre timp, locomotiva a primit un decodor Digitrax DZ125 si farurile centrale i-au devenit functionale!!!
yahoo.gif
yahoo.gif
yahoo.gif

Va rog sa ma iertati daca n-am facut poze, insa... nu eram sigur ca operatiunile intreprinse vor avea succes :fluierat:
Pur si simplu am perforat farurile centrale cu un burghiu de 2mm, apoi am introdus in gauri cate un cilindru din plastic transparent, adus la dimensiunile adecvate cu o pila fina. In locasurile patrate din susul piesei de plastic alb cu gheare am montat LED-uri galbene PLCC, pe care le-am conectat in antiparalel cu sarme subtiri, iar in serie cu grupul astfel format am conectat o rezistenta mica de 1kohm. Am conectat cele doua borne ale sistemului nou-introdus in paralel cu grupul LED-urilor deja existente. Voila! 8)
Deoarece n-am prevazut o modalitate de demontare usoara a locomotivei :oops: , o las montata si... va rog sa ma credeti pe cuvant :D
 
Faza cea mai amuzanta este ca, de fapt, eu ma pornisem sa-i montez... scarile :D :D :D
Prin amabilitatea lui Radu161, caruia ii multumesc si pe aceasta cale :aplauze: , sunt in posesia unei perechi de scari de E69, copiate (la propriu) dupa cele originale:

Dupa ce le-am debavurat (si am lipit la loc scara rupta in timpul respectivei operatiuni :oops: ), le-am vopsit cu negru-lucios Revell:

Daca tot aveam in mana vopseaua si pensula, am retusat si micile zgarieturi ale carcasei negre inferioare, unde era vizibil plasticul rosu :confused: din care piesa respectiva este turnata.
 
Am construit piciorusele din resturi ramase de la alte piese din plastic negru si le-am lipit cu grija in locuri adecvate...

... astfel incat treapta de jos a scarii sa se aseze frumos pe ele.

Dupa lipire si solidificare, iata rezultatul:

Analog am procedat si pe cealalta parte. Poate ca in aceste poze macro se cam vad imperfectiunile lucrului cu mana libera :| , dar impresia "live" este cea care conteaza 8), iar eu sunt multumit.
 
mpursu a spus:
Totusi, daca stie cineva de vreun adeziv conductor dpdv electric, sa ne dea de stire.

Tipii care schimba parbrize la masini, au un adeziv care conduce curentul electric, folosit al antene, degivratoare. Daca bine am vazut este ceva produs de "Bison". Sapa pe net si sigur ai sa gasesti. Si culmea e destul de ieftin.

Eusebiu
 
Eram la TT acum 28 de ani, cand alti prieteni aveau E 69 HO Piko. Baleam si oftam ca nuputeam schimba scara. Imi placea sunetul produs la rulare, dar nu-mi convenea viteza, nestiind ca a fost conceputa pentrumanevra. Piesa care merita toata atentia, sa ai grija de ea. Nu am una verde, dar sper ca o rezolv cumva... Simpatica, la modul serios

obi cel rau.
 
între timp, simpatica locomotiv㒠E69 Piko a avut probleme de compatibilitate cu decodorul Digitrax :( , pe care nu le-am putut rezolva prin adaptarea CV-urilor, aşa c㒠decodorul respectiv a fost demontat. Astfel, dotat㒠cu o interfaţ㒠digital㒠improvizat㒠şi deloc estetică’, biata E69 a primit rolul de locomotiv㒠de test pentru decodoare digitale, deci a stat pe jumă’tate demontat㒠o foarte lung㒠vreme. Evident, aceast㒠stare de lucruri nu mi-a convenit, aşa c㒠am trecut la fapte.
în urma beta-testelor decodoarelor tOm, am observat c㒠decodorul tOm mini 10202 se potriveşte la marele fix sub şasiul alb al locomotivei, unde fusese pe vremuri decodorul Digitrax. Având eu experienţa "interesantă’"
4.gif
a schimbă’rii unui decodor lipit direct cu firele în instalaţia locomotivei (v㒠mai amintiţi de BR39 Fleischmann?), am dorit s㒠construiesc o interfaţ㒠digital㒠NEM651, mai ales c㒠eu chiar aveam dou㒠decodoare adecvate tOm.
 
Facem o prob㒠de poziţionare...

şi observă’m c㒠socoteala de acas㒠nu se potriveşte cu cea din târg
10.gif
, fiindc㒠ipotetica mea viitoare interfaţ㒠digital㒠NEM651 ajunge cu pinii & lipiturile exact în zona şurubului de fixare a carcasei inferioare. Deci se pare c㒠totuşi decodorul cu fire mi-ar fi mai util, da'... n-am
106.gif
... Atunci, vorba lui Caragiale, ce-mi dă’-n gând ideea?
 
Dac㒠aş demonta pinii unui decodor şi aş lipi firele respective în locul lor?
4.gif

Uitându-m㒠cu mai mult㒠atenţie la decodor, am cam ezitat fiindc㒠pinii & insulele metalice ale cablajului sunt foarte mici şi foarte apropiate. Dar... ochelari de aproape am, lup㒠luminat㒠am, letcon cu vârf subţiiiiire am, fire adecvate am... vorba ceea, why not?
Am încercat s㒠dau jos piesa de plastic negru care ţine împreun㒠pinii, dar...

oops, un pin a venit jos împreun㒠cu piesa de plastic şi cu insula metalic㒠aferent㒠cu tot
9.gif
. Sincer s㒠fiu, am identificat rapid de unde vine traseul care duce la insula "zburată’", dar deocamdat㒠nu m-am simţit pregă’tit s㒠lipesc direct acolo firul corespunză’tor
33.gif

Deci... reluă’m operaţiunea cu celă’lalt decodor...

OUF...
18.gif
 
A doua prob㒠de poziţionare...

... îmi confirm㒠c㒠lipiturile noilor fire nu vor avea nimic de-a face cu şurubul sus-menţionat, deci m-am apucat s㒠repoziţionez firele adecvat colorate:

Eeeei, acu'i acu'... Trecem la prima etap㒠de brain-surgery, respectiv... cu MULTĂ grijă’, sub lupa luminat㒠şi cu letconul cu vârf subţiiiiire începem s㒠lipim direct pe insulele decodorului firele de alimentare (roşu şi negru) şi firele motorului (orange şi gri)...

... dup㒠care facem o prim㒠prob㒠de funcţionare
42.gif

SUCCES!!! Sub comanda tOmprogrammer-ului, decodorul a reuşit s㒠roteasc㒠motorul, înainte, înapoi, repede, încet etc
36.gif