Salutare stimabilelor si stimabililor.
Cum se spune ca la batranete omul da in mintea copiilor, asa am dat si eu in mintea pe care o aveam pe la 12 ani cand ma distram copios cu setul meu de aburoase de la Piko. De data asta insa, vremurile fiind altele acum imi permit sa imi cumpar "jucarelele" la care atunci doar visam si le admiram ore in sir in librarie.
Nu voi intra in detalii acum insa intentiile mele referitoare la aceasta pasiune se intind de la modificari substantiale aduse materialului rulant, automatizari si motorizari ale modelelor existente, constructia unei diorame modulare, pina la realizarea unui sistem de control DCC de la 0 cu soft si hard si... cu sunet.
Cum insa fiecare trebuie sa inceapa de la ceva, asta ca sa isi poata dovedi ca poate, asa am luat-o si eu incet incet. Si bineinteles am inceput cu Tuning-ul.
SCOP: Instalare sistem iluminare si lampi finale LED pentru vagonul cuseta CFR tip BCM seria 50-70.
DETALII:
Producator model: HERIS
Scara: HO
Materiale: Ceara frezabila, Tabla cupru 0.3, Sirma Otelita 0.1, Kit turnare plastic, Led-uri, MCU PIC 16FXXXX, Rezistente, Condensatori, Tranzistoare, diode, si multe alte maruntisuri.
FWD: Nu imi dau seama daca modelul ales este unul reusit sau nu, din cate am citit eu HERIS la vagoanele romanesti are ceva probleme si nu exceleaza in detalii, dar mi-am dorit ca daca o dau in bara cu tuning-ul sa nu distrug un model mai pretentios si mai scump. Modelul se demonteaza usor in parti componente chiar prea usor, suportii cuplelor sarind din locurile de fixare extrem de rapid, problema intampinata uneori si atunci cand se doreste decuplarea a doua vagoane.
O alta problema intalnita la boghiuri este ca desi sunt construite sa nu scurtcircuiteze sinele, una din roti avand o flansa de plastic intre ax si roata, si axele si rotile sunt acoperite cu o vopsea izolanta ce trebuie indepartata pentru a asigura un contact bun intre axe si captatori.
IMPLEMENTARE:
Am optat pentru captarea curentului pe axele rotilor si nu pe roti cum am vazut la multe modele din mai multe considerente; Unul este suprafata de frecare mult mai mica ce permite rotilor sa se invarta usor chiar daca au capatatorii montati, piesele de fixare ale captatorilor sunt mult mai usor de realizat si de ascuns, uzurile partilor in contact sunt mai mici.
Original boghiurile arata asa, fara acesorii montate.
Datorita faptului ca am citeva vagoane cu boghiuri similare, mi-am spus ca ar fi bine sa confectionez o matrita pentru piesa de sustinere a captatorilor, deoarece imi confera repetabilitate si confort in realizarea si montarea piesei respective, si nu in ultimul rand o standardizare necesara in conditiile unor comenzi. Cum lucrez de ceva vreme cu ceara frezabila pentru CNC, mi-am zis ca e foarte potrivita si pentru acest proiect si am decis sa o folosesc. Reteta de fabricatie a cerii este proprie dar puteti gasi retete similare cautind pe google "machinable wax"
Acestea fiind zise, se pune mana pe freza, pensete, si scule de fixare si dupa aproximativ doua ore de munca si o freza de 0.3 rupta ( am scapat portfreza pe masa) piesa a iesit in felul acesta:
Ea se monteaza pe boghiu asa:
Dupa ce am finisat piesa, am pus-o in silicon RVT pentru a putea creea matrita. Cum timpul de intarire este de aproximativ trei ore, ca sa nu stau de geaba am purces la fabricarea captatorilor. Sarma otelita este acoperita cu alama asa ca fludor-ul prinde ok fara decapari suplimentare. Captatorii sunt fixati pe un ax de 0.8 mm ce strapunge axul central al boghiului.
Cum nu sunt adeptul firelor lipite pe axe deoarece inrautatesc drastic miscarea boghiului, am ales sa construiesc un al doilea set de captatori ce se cupleaza pe axul de 0.8 mm. in acest fel pot demonta oricand boghiul pentru reparatii sau intretinere fara prea multa bataie de cap. Aici insa placa de sustinere a captatorilor este din cupru de 0.3mm. Imaginile ilustreaza piesa in sine, piesa dupa ce au fost montati captatorii elastici si modul de montare pe model.
Atat deocamdata.
Stima.
Cum se spune ca la batranete omul da in mintea copiilor, asa am dat si eu in mintea pe care o aveam pe la 12 ani cand ma distram copios cu setul meu de aburoase de la Piko. De data asta insa, vremurile fiind altele acum imi permit sa imi cumpar "jucarelele" la care atunci doar visam si le admiram ore in sir in librarie.
Nu voi intra in detalii acum insa intentiile mele referitoare la aceasta pasiune se intind de la modificari substantiale aduse materialului rulant, automatizari si motorizari ale modelelor existente, constructia unei diorame modulare, pina la realizarea unui sistem de control DCC de la 0 cu soft si hard si... cu sunet.
Cum insa fiecare trebuie sa inceapa de la ceva, asta ca sa isi poata dovedi ca poate, asa am luat-o si eu incet incet. Si bineinteles am inceput cu Tuning-ul.
SCOP: Instalare sistem iluminare si lampi finale LED pentru vagonul cuseta CFR tip BCM seria 50-70.
DETALII:
Producator model: HERIS
Scara: HO
Materiale: Ceara frezabila, Tabla cupru 0.3, Sirma Otelita 0.1, Kit turnare plastic, Led-uri, MCU PIC 16FXXXX, Rezistente, Condensatori, Tranzistoare, diode, si multe alte maruntisuri.
FWD: Nu imi dau seama daca modelul ales este unul reusit sau nu, din cate am citit eu HERIS la vagoanele romanesti are ceva probleme si nu exceleaza in detalii, dar mi-am dorit ca daca o dau in bara cu tuning-ul sa nu distrug un model mai pretentios si mai scump. Modelul se demonteaza usor in parti componente chiar prea usor, suportii cuplelor sarind din locurile de fixare extrem de rapid, problema intampinata uneori si atunci cand se doreste decuplarea a doua vagoane.
O alta problema intalnita la boghiuri este ca desi sunt construite sa nu scurtcircuiteze sinele, una din roti avand o flansa de plastic intre ax si roata, si axele si rotile sunt acoperite cu o vopsea izolanta ce trebuie indepartata pentru a asigura un contact bun intre axe si captatori.
IMPLEMENTARE:
Am optat pentru captarea curentului pe axele rotilor si nu pe roti cum am vazut la multe modele din mai multe considerente; Unul este suprafata de frecare mult mai mica ce permite rotilor sa se invarta usor chiar daca au capatatorii montati, piesele de fixare ale captatorilor sunt mult mai usor de realizat si de ascuns, uzurile partilor in contact sunt mai mici.
Original boghiurile arata asa, fara acesorii montate.
Datorita faptului ca am citeva vagoane cu boghiuri similare, mi-am spus ca ar fi bine sa confectionez o matrita pentru piesa de sustinere a captatorilor, deoarece imi confera repetabilitate si confort in realizarea si montarea piesei respective, si nu in ultimul rand o standardizare necesara in conditiile unor comenzi. Cum lucrez de ceva vreme cu ceara frezabila pentru CNC, mi-am zis ca e foarte potrivita si pentru acest proiect si am decis sa o folosesc. Reteta de fabricatie a cerii este proprie dar puteti gasi retete similare cautind pe google "machinable wax"
Acestea fiind zise, se pune mana pe freza, pensete, si scule de fixare si dupa aproximativ doua ore de munca si o freza de 0.3 rupta ( am scapat portfreza pe masa) piesa a iesit in felul acesta:
Ea se monteaza pe boghiu asa:
Dupa ce am finisat piesa, am pus-o in silicon RVT pentru a putea creea matrita. Cum timpul de intarire este de aproximativ trei ore, ca sa nu stau de geaba am purces la fabricarea captatorilor. Sarma otelita este acoperita cu alama asa ca fludor-ul prinde ok fara decapari suplimentare. Captatorii sunt fixati pe un ax de 0.8 mm ce strapunge axul central al boghiului.
Cum nu sunt adeptul firelor lipite pe axe deoarece inrautatesc drastic miscarea boghiului, am ales sa construiesc un al doilea set de captatori ce se cupleaza pe axul de 0.8 mm. in acest fel pot demonta oricand boghiul pentru reparatii sau intretinere fara prea multa bataie de cap. Aici insa placa de sustinere a captatorilor este din cupru de 0.3mm. Imaginile ilustreaza piesa in sine, piesa dupa ce au fost montati captatorii elastici si modul de montare pe model.
Atat deocamdata.
Stima.