"Simplon Express" e de asemenea o tema interesanta. In general vagoanele CIWL cu cutia acoperita cu lemn de teck bicolore sunt o tema interesanta.
Toata lumea cunoaste cele doua vagoane prototip (un restaurant si un vagon de dormit) cu numerele 999 si 1000 prezentate in 1904-05 la Bruxelles. Mai putini stiu ca au existat mai multe trenuri cu material bicolor in trafic regulat pana in 1914 si dupa 1918 - cu mult inainte de "Golden Arrow"/"Flèche d'Or". Era vorba de trenuri pe relatia (Marea Britanie -) Calais - Marea Mediterana sau dupa caz Adriatica. Exemple ar fi "Calais-Méditérannée Express" si "Simplon Express". Ultimul circula intre Calais si Milano, traversand pasul Simplon, iar in sezon era prelungit pana la Venetia.
Iata un asemenea vagon bicolor, WR 1730 D. Se remarca clar ca textul de pe bandoul superior ferestrelor nu este cu litere masive ci vopsit (litere aurii cu contur si "relief" negru):
Fotografie din colectia Frielingsdorf, toate drepturile rezervate detinatorului
seria CIWL WL 1803-1814, fabricatie Miami Sylvestri S.A., Milano 1908.
Intrucat mai multi autori, intre care si colegul si prietenul nostru Ilie Popescu au comis aceasta greseala, as dori sa o corectez acum o data pentru totdeauna in acest cadru. Nu a existat un producator cu numele Miami Sylvestri S.A. Numele producatorului a fost Officine Meccaniche, adica Atelierele Mecanice. Se completa dupa caz cu mentiunea "gia Miani Silvestri & C. A. Grondona Comi & C.", adica numele societatilor care participau in cadrul acestor ateliere mecanice reunite.
Dupa caz, in Romania s-a vorbit de "Miani e Silvestri" (corect), "Grondona" (corect de asemenea) si "OM" sau "O.M." (chiar si in anii 1960-70 circulau in tara camioane OM Leoncino sau OM Lupetto). Insa "Miami Sylvestri" precum s-a scris din pacate in mai multe lucrari de specialitate nu a existat.
Nu sunt fan Wikipedia, insa imi calc pe inima si las un link explicativ aici:
Miani e Silvestri
Este absolut incorect sa vorbesti de un vagon din 1908 ca fiind produs de Miani e Silvestri, dat fiind ca firma fusese absorbita inca in 1899 de catre OM/Grondona.
Iata aici si placuta fabricantului, asa cum am reprezentat-o pe vagoanele de dormit din seturile Hobbytrain H44018/44019:
O placuta similara aveau sa poarte si vagoanele livrate noi la CFR in 1928-29 si denumite generic "Brede".