Hobbytrain 44010/44011 Set “Ostende-Wien Express” CIWL scara H0

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salut,

O "ruda" nascuta cu sigla CIWL pe lateral a sfarsit-o la Sudarec. Prin 2005 mai exista inca si a fost imortalizata de catre Tiberiu Sufitchi, care a publicat fotografia la Tobias pe Railfaneurope (toate drepturile rezervate):

P4070054.jpg


Avand insa boghiuri CIWL tip U, si nu tip S, nu ar fi exclus sa fie un fost WL. Din pacate nu stiu nici de ce vagon era vorba si nici ce s-a ales de el dupa aceea.
 
Sa zicem ca suntem in 1909. La intrarea in Bucuresti o multime curioasa pe pod. Tren express Nr 3 pleca din Bucuresi spre Varciorova si avea in compunere si 2 vagoane CIWL. La Varciorova avea legatura cu trenul ungar 701 spre Budapesta, Viena, Munchen, Paris, "Ostenda", Londra.

DSC_7497_cr.jpg

Iata in poza cu modelele Hobbytrain o reproducere partiala a trenului.

Din 1909 ajungem repede in anul 1949. WR 2092 inca CIWL si proaspatul VR 00124 revopsit si inscriptionat in romana.

DSC_7526_cr.jpg
DSC_7528_cr.jpg

Modelul CFR converise din Liliput.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: nae44 și Radu161
Buna Florin,

Sa zicem ca suntem in 1909. La intrarea in Bucuresti o multime curioasa pe pod. Tren express Nr 3 pleca din Bucuresi spre Varciorova si avea in compunere si 2 vagoane CIWL. La Varciorova avea legatura cu trenul ungar spre Budapesta, Viena, etc.

Hai sa o luam invers. Sa spunem ca suntem in 1909, mai exact pe 12 octombrie 1909 si sosim in Bucuresti Nord:

Tren-la-intrare-in-Gara-de-Nord--001_kl.jpg

(extras dintr-o fotografie de epoca din Colectia Muzeului CFR. Toate drepturile rezervate detinatorului)

De fapt nu sosim noi, ci Louis Blériot. Acelasi Louis Blériot care traversase pentru prima data Canalul Manecii pe 25 iulie al aceluiasi an la bordul unei aeronave mai grele decat aerul. Zborul demonstrativ in Bucuresti (primul din istoria orasului) era programat pentru a doua zi, insa a avut loc abia duminica, pe 18 octombrie, din cauza unor probleme tehnice. Chiar si asa, s-au strans peste 100 000 de oameni la Hipodromul de la Sosea. Blériot a executat trei zboruri distincte.

Insa hai sa-l lasam pe Blériot si sa ne concentram putin asupra trenului care l-a adus. Locomotiva este o "Breda" din seria CFR 8000, acele locomotive compound cu 4 cilindri despre care s-a spus ca sunt "proaste" si "rasfatate" doar pentru ca aceia care trebuiau sa le intretina erau depasiti de complexitatea lor tehnica si la fel de reticenti la modernitate precum cei care intretin eternele EA-uri in ziua de azi. Urmeaza furgonul pe 2 osii CFR, apoi doua "clase" CFR, de asemenea pe 2 osii - foarte asemanatoare formal cu vagonul "de Görlitz" prezentat in model de catre Florin in fotografia de mai sus. Dupa aceea vin WR si WL ale CIWL, amandoua pe patru osii. Furgonul CIWL - pe trei sau mai degraba in 1909 deja pe 4 osii - lipsea in acea zi.

Cu alte cuvinte lui Florin ii mai lipseste "Breda" (A 3/5 GB Liliput transmite salutari calduroase) :) un furgon si o clasa CFR pe doua osii ca sa aiba "trenul lui Blériot" in versiunea completa.
 
Salut Florin,
...
Ma intreb cine va "indrazni" sa faca o conversie in V.R. al CFR pe baza modelului Hobbytrain/Lemke. :)

Ce imi poti sune despre seturile Simplon-Express Calais Venise? HOBBYTRAIN 44018 si 44019. Scrisul de deasupra ferestrelor este tampografiat? Vreau sa iau seturile pentru vagoanele de dormit.
In 1929 s-au receptionat si introdus pe liniile CFR un numar de 12 vagoane de dormit din seria CIWL WL 1803-1814, fabricatie Miami Sylvestri S.A., Milano 1908.
Vagonul cu numarul WL 1809 (WL 1809 A din setul HOBBYTRAIN 44018) este fotografiat in Galati in 11.11.1929 cu ocazia inaugurarii trenului Pullman Nr 8. Avea ca toate vagoanele de dormit din serie, denumirea companiei in limba romana. " Compania Internationala a Vagoanelor cu Paturi si a Marelor Expresse Europene"
Din pacate nu mai era in vopsirea bicolora.

In 1929 vagoanele de dormit WL 1808-1809 circulau in trenul Nr 801/802 pe relatia Bucuresti - Galati
Vagoanele WL 1806-1807 circulau in trenul Nr 23/35-36/24 pe relatia Bucuresti-Episcopia Bihorului.

Si uite modelele HOBBYTRAIN 44018 si 44019, WL 1807 si 1809 circulau in 1932 pe relatia Bucuresti - Cernauti in trenul Nr 51-52.

In 1936 vagoanele de dormit CIWL 1803, 1804, 1805, 1806, 1807 erau propuse pentru casare.


Buna Florin,
...
Cu alte cuvinte lui Florin ii mai lipseste "Breda" (A 3/5 GB Liliput transmite salutari calduroase) :) un furgon si o clasa CFR pe doua osii ca sa aiba "trenul lui Blériot" in versiunea completa.

Din pacate nu cred ca o sa am o locomotiva CFR la acest tren.
Trebuie sa caut alt tren de dupa 1913 ca sa pot pune o locomotiva Pacific. Cred ca este locomotiva cu cele mai mari sanse sa fie facute de cineva.
 
"Simplon Express" e de asemenea o tema interesanta. In general vagoanele CIWL cu cutia acoperita cu lemn de teck bicolore sunt o tema interesanta. :)

Toata lumea cunoaste cele doua vagoane prototip (un restaurant si un vagon de dormit) cu numerele 999 si 1000 prezentate in 1904-05 la Bruxelles. Mai putini stiu ca au existat mai multe trenuri cu material bicolor in trafic regulat pana in 1914 si dupa 1918 - cu mult inainte de "Golden Arrow"/"Flèche d'Or". Era vorba de trenuri pe relatia (Marea Britanie -) Calais - Marea Mediterana sau dupa caz Adriatica. Exemple ar fi "Calais-Méditérannée Express" si "Simplon Express". Ultimul circula intre Calais si Milano, traversand pasul Simplon, iar in sezon era prelungit pana la Venetia.

Iata un asemenea vagon bicolor, WR 1730 D. Se remarca clar ca textul de pe bandoul superior ferestrelor nu este cu litere masive ci vopsit (litere aurii cu contur si "relief" negru):

CIWL_FRIELINGSDORF_net.jpg

Fotografie din colectia Frielingsdorf, toate drepturile rezervate detinatorului

seria CIWL WL 1803-1814, fabricatie Miami Sylvestri S.A., Milano 1908.

Intrucat mai multi autori, intre care si colegul si prietenul nostru Ilie Popescu au comis aceasta greseala, as dori sa o corectez acum o data pentru totdeauna in acest cadru. Nu a existat un producator cu numele Miami Sylvestri S.A. Numele producatorului a fost Officine Meccaniche, adica Atelierele Mecanice. Se completa dupa caz cu mentiunea "gia Miani Silvestri & C. A. Grondona Comi & C.", adica numele societatilor care participau in cadrul acestor ateliere mecanice reunite.

Dupa caz, in Romania s-a vorbit de "Miani e Silvestri" (corect), "Grondona" (corect de asemenea) si "OM" sau "O.M." (chiar si in anii 1960-70 circulau in tara camioane OM Leoncino sau OM Lupetto). Insa "Miami Sylvestri" precum s-a scris din pacate in mai multe lucrari de specialitate nu a existat.

Nu sunt fan Wikipedia, insa imi calc pe inima si las un link explicativ aici:
Miani e Silvestri

Este absolut incorect sa vorbesti de un vagon din 1908 ca fiind produs de Miani e Silvestri, dat fiind ca firma fusese absorbita inca in 1899 de catre OM/Grondona.

Iata aici si placuta fabricantului, asa cum am reprezentat-o pe vagoanele de dormit din seturile Hobbytrain H44018/44019:

Fabrikschild_Grondona.jpg


O placuta similara aveau sa poarte si vagoanele livrate noi la CFR in 1928-29 si denumite generic "Brede".
 
  • Like
Reacții: nae44 și Gam3
Si pentru ca e asa de frumoasa, iata si garnitura "Simplon Express" fotografiata in Brig, inaintea tunelului Simplon:

Scannen0003_net.jpg

Extras dintr-o fotografie de epoca din colectia SBB Historic, toate drepturile rezervate

Masina este o B 3/4 seria 1601-1747 a SBB, ex-JS. La Liliput exista un model pe H0 al unei B 3/4 elvetiene insa din pacate nu seria fosta JS ci cele din seria 1301-1367, construite noi de SBB. Bineinteles in vopsirea gri inchis cu cazanul acoperit cu "tabla ruseasca" de culoare albastra-gri, asa cum era in epoca.

Urmeaza un F3 al CIWL, exact de tipul pe care l-a reprodus Hobbytrain. Se remarca literele in relief de pe lateralul cutiei: COMPAGNIE INTERNATIONALE DES WAGONS-LITS.

Dupa aceea vin WR-ul si doua WL-uri in vopsirea bicolora. Se remarca clar si aici ca literele de pe bandoul superior nu erau din bronz masiv ci doar vopsite. La "coada", partial acoperit de un personaj care s-a miscat, urmeaza al doilea F sau FP - in acea zi nu unul CIWL ci unul pe doua osii al PLM.

Cum scria Florin mai sus, vagoanele de dormit din seturile "Simplon Express" sunt o baza de conversie ideala pentru modele CIWL care au circulat in Romania. Trebuie insa si revopsite, macar la jumatatea superioara.
 
  • Like
Reacții: nae44 și Gam3
Bun! Deci vagoanele bicolore sunt perfecte pentru ceferizare. Stiu si cum sa fac scrisul in relief in limba romana de deasupra ferestrelor.
Urmatorul proiect, vagoane CIWL, WL si WR, din perioada anilor 1930. Vagoane pentru trenul Bucuresti - Cernauti in trenul Nr 51-52.
 
Ar fi frumos sa avem un tren Bucuresti - Cernauti din perioada epocii 2. Ca locomotiva am putea folosi un ,,P 8". Aceste locomotive 230.000 sau chiar un Pacific circulau la CFR in acea perioada si cu siguranta remorcau trenurile rapide si accelerate. P 8 -urile erau la CFR din 1919 si Pacificurile din 1913. Din ceea ce stiu, in mod normal locomotivele Pacific se foloseau pe liniile de ses la alergat. Asa ca pe linia Bucuresti - Cernauti se potriveau foarte bine. Bine, cu siguranta nu se circula cu aceeasi locomotiva de la Bucuresti la Cernauti, undeva era inlocuita cu o alta, posibil de acelasi tip. In concluzie, pana va face cineva un Pacific CFR la H0, ar trebui sa avem niste P 8 - uri sa ajungem cu aceste vagoane la Cernauti.
 
Bine, cu siguranta nu se circula cu aceeasi locomotiva de la Bucuresti la Cernauti, undeva era inlocuita cu o alta, posibil de acelasi tip

Evident ca nu, masina se schimba uneori chiar de trei sau patru ori pana la destinatie, trenul mai primea o masina rotasa pe anumite rampe, etc. Insa asa cum scrii, se intampla ca o masina sa fie inlocuita cu una de acelasi tip apartinand altei regionale.

Am mai scris-o si in alta parte: la CFR in anii 1920-1940 cu un P8 (230.000) si un G10 (50.100) "faci" cam toate trenurile in model. Asa s-a intamplat si in realitate. Pana si trenul Fulger catre Marea Neagra format numai din vagoane Pullman era remorcat pe ultima bucata de o banala 50.100...
 
Pentru expresul 51 avem asa:
Bucuresti - Marasesti cu 231.000 sau 2201
Marasesti - Oraseni cu 230.000 ( aici merge P8-ul verde.)
Oraseni se afla in regiunea Cernauti. https://ro.wikipedia.org/wiki/Orășeni,_Cozmeni

Vagon restaurent putem folosi un model Hobbytrain. Ca vagoane de clasa AB/4 putem folosi Hecht-uri. Ca vagon Dpa putem folosi un model de la Fleischman.
 
Probabil ca mergea cu 50.100 pana la Carmen Sylva (Eforie de azi) sau in sens invers pana la Mamaia la Hotelul Rex (hotelul CFR-ului) trecand si prin Halta Tataia. Azi acestea sunt amintiri. Oricum pe aceste distante scurte nu era nevoie de locomotive de viteza, trenul ajungea imediat.
 
D2-ul ca vagon de siguranta inaintea Dpa4?

Nu fii convins ca unul din cele doua AB4ü din fata nu erau ale BBÖ, respectiv CSD prin rotatie (relatia spre Wien Ostbhf. respectiv Plzen). Chiar daca in plan scrie ca toate 5 pentru Viena erau de CFR.
Cele trei de la coada mai mult ca sigur diferite ABa romanesti, "Hecht" sau de constructie veche.

@nae44 : da, asa este. De la Constanta mai departe dupa schimbarea de sens cu 50.100.
 
  • Like
Reacții: nae44
AB/4 erau din seria 30.000, cu inscriptii RIC.
In 1939, trenul nr 51 era remorcat pe relatia Bucuresti - Cernauti de catre locomotive seria 142.000 iar de la Cernauti la Oraseni de locomotiva seria 230.000.

Daca cineva este interesat de alt tren, care ca sa aiba in compunere vagoane CIWL, sa zica.
 
Personal nu imi place anul 1939. De fapt nu imi plac anii '30 si pana in '45. Prefer un tren din anii de dinainte de 1929, cand lumea era inca "in regula". Asa scapam si de 142.000, pentru ca nu exista inca. :)
 
Era doar un exemplu pentru un tip de locomotiva care merge aproape tot traseul.
 
Sa stii ca avem si in serie mare cateva locomotive care ar corespunde cu inceputul anilor 1910.

Ma gandesc de exemplu la pr. S6 de la Fleischmann, un model de foarte buna factura, pe parcursul din Hessa pana la Frankfurt (Main) si dupa aceea pana la Würzburg.
In Oberfranken si pana la München se foloseau bay. S 3/5 (Micro-Metakit sau Trix Fine Art), insa de la München la Salzburg de asemenea si S 3/6 (si aici modele sunt multe, Liliput, Roco, etc).
Pe Westbahn pana la Viena se foloseau 110 ale kkStB insa in ultimii ani aparuse si seria 310 (Roco)
....

S 3/6 Roco 63371.