Graham Farish (N) BR Class 24 conversie la 2mm FineScale

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
89
-
Pentru cei curiosi sa afle istoria locomotivei reale - British Railway Class 24 / Sulzer Type 2 - (sora, dupa motor, cu 060-DA): BR/SULZER TYPE 2: CLASSES 24 & 25.

Modelul realizat de Graham Farish este unul relativ nou, din gama "Blue Riband": modele construite dupa preluarea, in 2000, a Graham farish de catre Bachmann Europe Plc. Productia: China; calitatea: poate concura cu orice model al producatorilor de serie continentali, avand avantajul pretului, acesta fiind mult mai mic decat il concurentilor germani, de ex.

Graham Farish a produs acest model in 2009 sub trei inmatriculari. Inmatricularea modelului pe care il posed nu se mai gaseste pe la niciun dealer, eu cumparandu-l de pe ebay pentru £59.10 (inclusiv transportul).

Modelul vine ambalat in cutie de plastic de foarte buna calitate si o protectie de carton.



In cutie, bine fixata de materialul de protectie, locomotiva si punguta cu accesorii de detaliere (nu am vazut niciodata atatea accesorii care sa insoteasca un model la scara N):



Modelul, despre care toti pasionatii spun ca este unul extrem de bine realizat, doar cu cateva greseli la acoperis care nu ar respecta realitatea locomotivei reale cu inmatricularea D5013, m-a surprins prin multimea detaliilor.





Interiorul cabinei este detaliat dar nu am reusit sa surprind prea bine acest aspect:



Carcasa se scoate foarte usor, neexistand niciun fel de cleme de prindere. Pregatita pentru decodor (NMRA 6 pini). De asemenea, mi s-a parut foarte ingenios modul de conectare a luminilor (LED-uri, plasate direct in corpul locomotivei; nu exista ghiduri optice). As mai adauga ca la fiecare capat exista cate 4 lumini, sistemul britanic fiind diferit de cel continental.



Dupa indepartarea circuitului imprimat, ramane la vedere lestul metalic



Boghiurile, inainte si dupa desprinderea lor de sasiu



Tarziu am realizat ca puteam face conversia la 2 mm FineScale si fara sa demontez complet locomotiva, boghiurile putand fi decuplate de sasiu foarte usor.

La acest model, conversia la standardele 2 mm FineScale Association consta doar in inlocuirea rotilor (inlocuirea cuplelor nu este obligatorie dar absolut toti modelistii 2 mm inlocuiesc hidoasele cuple Arnold cu altele, mult mai putin deranjante ochiului).

Comparatie intre rotile originale si cele FineScale:



Noile roti instalate pe boghiu:



Si o comparatie intre boghiul cu rotile originale si cel cu rotile FineScale:



Locomotiva la finalizarea conversiei:



Nu am mai montat cuplele pentru ca acestea vor fi oricum inlocuite. Nu am montat nici accesoriile, acestea urmand a fi montate dupa ce vad exact ce tip de tren va compune aceasta locomotiva.

De aici se pot descarca instructiunile si indicatiile pentru luminile de capat (Head Codes).
 
ooo da ! Super osiile ! Asa ceva rar vezi. Cum se descurca pe raze mici ?

Spune-mi din ce material sunt confectionate ? Eu am impresia ca sunt din aluminiu. Sper sa ma insel
 
Nu este aluminiu. Rotile sunt din otel iar roata dintata din alama.

La 2mm FS nu exista raze mici; standardele FineScale nu permit o raza mai mica de 24" (aprox. 61 cm !!!) pentru ca nu ar fi conforma realitatii.
 
Vali, prin comparatie cu rotile Finescale, cele originale arata de-a dreptul HIDOS!! :evil:

M-am uitat si eu cu lupa la modelele mele la N si... parca ma bat niste ganduri :D

Sunt de asemenea surprins in mod foarte placut de calitatea modelului Graham Farish asa cum se poate vedea din fotografiile tale. Am senzatia ca grila aceea este photoetch din metal, iar sub ea se poate vedea o diagonala din plastic?? Trebuie sa recunosc ca rar vezi la un model asemenea fineturi, chiar si la scara H0 ;-)
 
Victorian eu deja ma gandesc serios la "tuning" dupa ce am vazut rotile acelea. Grilele nu sunt din metal, se poat face foarte bine din plastic, uite ce stia sa faca mehano sa nu mai zic ca rotile tot asa erau mult mai fin lucrate.


Vali mi-a trezit o idee cum ziceam.. sa vedem ce putem face :D

Intrebare pentru Vali : ce distanta este intre buzele bandajelor ? Mai circula fara probleme pe sinele clasice roco-fleischmann ? pe raze superioare binenteles.
 
Asa cum zice si Dorin, teoretic nu merge sa rulezi material rulant cu ecartament 9,42 mm pe sine cu ecartament de 9 mm. Practic insa, merge pe linii drepte / curbe dar cu macazele e mai greu.

Oricum, nu este recomandat.
 
Rotile de Bachman in general sant mai late decat altele. Se pare ca tataia chinez nu prea isi bate capul cu realitatea. Eu am avut o roaba de Bachmann-uri la inceputurile N-ului, toate erau la fel. Muuult mai late decat restul. Observ si cupla tip rapido caracteristica lor, o hidosenie adoptata universal. Poate in curand o sa faca vreounul o cupla ca lumea , pt europene. Alea americane, au deja falca din 2 bucati. La scara asta e destul de greu sa poti face ceva si practic si ieftin si usor de folosit. Uite o poza cu vagon din clasa Spectrum, clasa de elita a lui Bachmann. roti butucanoasa, profil mare, foarte late.


Si alte poze cu rotile de la locomotivele Kato, mult mai inguste si cu profilul apropiat de realitate. Nu sare deloc de pe sine, sub nici o forma. :evil:



Alea ale tale cat sant de late, ai masurat ? 2mm cumva.
 
:confused: Am pus sublerul electronic pe rotile Bachmann si au 2mm in cap latime. Cele de la Kato au 1, 65mm. E mica mare diferenta. Ecartamentul e 8,5mm la Kato, si 8mm la Bachmann. daca e asa cum zici tu cu 9, 45 e putin probabil sa mearga chiar si in curbe. :D e aproape jumate de mm diferenta. Daca mai e si curba mai inchisa, adio, s-a dus jos. La profilul de bandaj, au pastrat proportiile Kato. Chinezu a facut role de taiat blat de pitzza. la ale tale imi place bronzul la pinioanele mici de la osii, desi alea sant ultimele ce ar putea sa se rupa sau strica. Daca producatorul tine la numele lui pune plastic bun si nu ai probleme. O singura problema ar fi da se poate remedia dupa aia cu ceva vopsea. e prea alba, e metal. Mergea neagra sau culoarea ruginii, a otelului folosit. Da o dregi tu cumva :evil:
 
@gamitzu, hai sa nu amestecam merele cu perele.

Kato face modele la scara 1:160 iar Graham Farish la 1:148; este normal sa apara o diferenta la grosimea rotii. Scara exacta pentru 2mm este 1:152

Apoi, eu nu am comentat nimic despre rulajul in curbe stranse pentru ca nu ma intereseaa. Daca ai fi citit ce am scris ai fi vazut ca raza minima acceptata la FineScale este 24" adica, aprox. 61 cm!

Si nu confunda ecartamentul sinelor (Track Gauge) cu cel al rotilor (Wheel Gauge); ele nu trebuie sa fie egale, cel al rotilor fiind mai mic. Daca nu ma crezi gasesti documentatie din belsug aici.

Despre cuple. Asa cum am scris mai sus, cuplele Rapido sunt supradimensionate si nu le voi folosi asa cum nu voi folosi nici cuplele Kadee ci voi apela la unele mult mai simple (detalii la vremea respectiva).

Si da, am observat ca de cand te-ai intors din State nu mai exista pentru tine alt producator decat Kato. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne convingi pe toti ca trebuie sa ne placa Kato. ;-)
 
:D Pai nu asta era ideea, ci sa ma lamuresti si pe mine de ce Bachmann nu a facut din start rotile pe care le pui tu. De cuple intrebam daca exista ceva la fel cu cele din Anglia . Rapido nu seamana cu nici o cupla de pe fatza pamantului reala. Nu fac reclama la ceva ce nu vand eu sau nu se gaseste pe aici, la un pret acceptabil pentru buzunarul omului. Eu m-am referit la faptul de a rula 9,45mm pe 9mm care este mai uzual, imi pare imposibil chiar si in linie dreapta. Eu nu m-am jucat cu asa ceva. Ma rog, daca te superi repede nu te mai intreb nimic :(
 
gamitzu a spus:
:D Pai nu asta era ideea, ci sa ma lamuresti si pe mine de ce Bachmann nu a facut din start rotile pe care le pui tu. ...

Am o mare rugaminte la tine: reciteste tot topicul, cu atentie, de la inceput si ai sa te lamuresti.

Sa citesti inclusiv titlul topicului.
 
@gamitzu: ceea ce am facut eu este o CONVERSIE si NU un tuning.

Conversia este de la N gauge (1:148) la standardele 2 mm Fine Scale.

2 mm este prescurtarea scarii "2 mm to a foot" adica 2 mm pentru fiecare picior (aici cu intelesul de unitate de masura si nu de membru al corpului omenesc). Asta s-ar traduce prin 2 mm la 304,8 mm sau 1:152.4. Aceasta este scara la care activez eu acum. Mai este cunoscuta si ca Fine Scale.

Daca transpunem 1435 mm (ecartamentul standard) la aceasta scara, rezulta un ecartament al sinelor de pe diorama de 9,42 mm; ai inteles acum de unde vine acest ecartament atat de neobisnuit?

Acum, modelele standard (Graham Farish, Kato, etc etc) "alearga" pe sine cu ecartamentul de 9 mm. Pentru a putea rula aceste modele pe sinele mele, cu ecartament de 9.42 mm, trebuie sa convertesc modelul la aceste standarde. Ceea ce am si facut cu locomotiva prezentata mai sus.
 
:D simplu ca bunaziua. Acum am inteles. De aia mie imi dadea cu rest. Inca o mica intrebare. Gasesti linii cu 9,42 usor sau trebuie sa le faci cu manuta ta traversa cu traversa. E cineva care le produce?
Aveai un topic pe acilea cu linii facute de tine, sant curios cum o sa iasa, desi cred ca o sa-ti ia timp mult sa le faci. mai ales macazele. Spor la treaba.
 
Da, toate liniile, inclusiv macazele, se construiesc manual. Sunt cateva matrite care pot ajuta dar eu gasesc constructia fara ele mai usoara.

Aici este acel topic.
 
@ Gamitzu: vezi ca in semnatura lui Vali exista un link catre 2mm Scale Association. Ai acolo toate informatiile de care ai nevoie ca sa te lamuresti pe deplin ce inseamna acest 2mm si cu ce se mananca el.

In mod asemanator cu 2mm in Marea Britanie mai exista si alte Fine Scale ceva mai mari.

Spre exemplu, pentru scara H0 britanica, care in fapt, se cheama "00" si inseamna scara 1:76. "Fine scale" pentru asemenea scara se cheama "4mm" (ceea ce, daca faci calculul, rezulta a fi scara 1:76.2) si "merg" pe o linie cu ecartament de 18.83 mm. Adica 2.33 mm in plus fata de ecartamentul de 16.5 mm, numai bine ca sa nu poata merge un model H0 obisnuit pe ea! :evil:
 
:D Multam mult. Acuma e clar.
Gasesti relativ usor material la N pe care sa-l poti converti la 2mm? Sau la toate merg facute modificarile pe care le-ai facut tu, schimbi numai osiile?

@ Victorian: Auzisem ceva de OO Britanic, stiu ca ei inca se mai cramponeaza de sisteme metrice ciudate si era normal ca sa-si faca si sistemul lor si la la trenulete. Bine ca le merge
 
gamitzu a spus:
...
Gasesti relativ usor material la N pe care sa-l poti converti la 2mm? Sau la toate merg facute modificarile pe care le-ai facut tu, schimbi numai osiile?

In teorie, orice locomotiva sau vagon se poate converti la 2mm. Unele mai usor (cele pe boghiu sau cu doar doua axe) altele mai greu.
gamitzu a spus:
Auzisem ceva de OO Britanic, stiu ca ei inca se mai cramponeaza de sisteme metrice ciudate si era normal ca sa-si faca si sistemul lor si la la trenulete. Bine ca le merge

Nu se cramponeaza de sistemul metric ci, dimpotriva, l-au adoptat, in multe domenii pentru ca au fost nevoiti. Se incapataneaza sa foloseasca in continuare sistemul de masuri imperial. Dar, daca te obisnuiesti cu el, e simplu. De ex. la aceasta scara, stii dimensiunea reala a locomotivei / vagonului / cladirii etc etc in picioare (ft); ca sa vezi cat va fi dimensiunea, in mm, a modelului pe diorama, pur si simplu inmultesti cu 2.

Dar hai sa nu mai poluam topicul. Informatii despre scarile britanice exista din belsug chiar aici, pe forum, asa ca cine vrea sa afle mai multe are unde.