Ghid de curățare locomotive

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

CyberDude

Active Member
Trenulist
11 Martie 2017
69
38
LOCATION
Oradea
Salutare, sunt începător într-ale modelismului. Am început să achiziționez material rulant, în special locomotive pentru că sunt atras și de partea de colecționare. Unele sunt noi, din magazin, altele second (rulate sau nerulate).
Acum că aș vrea să le încerc, neștiind în toate cazurile starea in care sunt, mă gândeam că poate ar fi mai indicat întâi să le curăț / gresez, etc. E posibil ca unele să nu fi fost rulate niciodată și au mulți ani de când sunt produse, de ex Bachmann ND2.

Am căutat pe forum, dar în afară de câteva mențiuni în trecere, nu am găsit un ghid mai complet/sistematic de curățare:
- sfaturi de dezasamblare
- scule
- materiale necesare (uleiuri, solvenți, vaselină, spray de contact?, etc)
- metode de lucru (ce se gresează, cum, cât)
- procedura de rodaj
- întreținere/revizie periodică (rulare, curățare, gresare, etc)

Cred că ar fi o bună sursă de informare pentru toți membrii.
Mulțumesc!
 
  • Like
Reacții: AdyAero și mpursu
Mare parte din locomotive, cele diesel și electrice, se desfac prin scoaterea carcasei de pe șasiu. In pliantele locomotivelor noi, există aceste informații. Modul general, se trage puțin de pereții laterali pentru declipsare. Recomand parcurgerea instrucțiunilor.
Cele cu abur sunt ceva mai complicat de desfăcut, însă la modul general, se desfac șuruburile de sub locomotivă și se separă șasiul de cazan/marchiză. Tenderul poate fi demontat prin una din metodele descrise mai sus sau combinația. De asemeni, recomand citirea instrucțiunilor.

Scule, șurubelnițe fine, scobitori, bețigașe de urechi, alcool isopropílic pentru contactele electrice, alcool "normal'. Atenție mare la isopropílic, a se evita contactul cu suprafețele vopsite, 90% șanse de a ataca vopseaua. Încăpere ventilată sau/și mască pentru filtrare, este toxic.

Lubrifierea....vaselină siliconică sau dedicată, de la producătorii de trenulețe, pentru angrenaje și ulei mecanisme fine (sau dedicate) pentru lagăre, acolo unde este axul motorului in lagar, de exemplu. Cantități mici, excesul se va prelinge inevitabil pe roți, pe șine.

Rodajul, Roco recomandă 30 minute, "half-speed", in fiecare sens. Curățare periodică la 6 luni sau 1, in funcție de "kilometrii parcurși".

Acolo unde sunt dubii, la vreun model sau operațiune, există două opțiuni unde să adresezi întrebările... Google sau aici, pe forum.

Succes!
 
Ultima editare:
Cum zic mecanicii: Mai bine nu pui deloc decat sa pui prea mult.
Ai sanse sa mearga asa mai mult.
 
  • Like
Reacții: mpursu
@CyberDude pentru locomotive disecate si cu intestinele la vedere, recomand topicurile colegilor @GFN ,@mpursu , etc

Pe langa demontaj, se pot observa o multime de detalii folositoare, fie la demontare, reparare sau curatare.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: Michael și mpursu
Mulțumesc tuturor pentru informații, o să revin dacă am neclarități.
Am citit câteva din topicurile tehnice cu digitalizări - într-adevăr sunt multe de învățat.
Observ că @mpursu este membru al clubului din Oradea, unde locuiesc și eu. Poate când se mai potolește Covid-ul o să încerc să mă alătur.