Gara veche din Sinaia

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.865
53
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna Dorin,

spre rusinea mea nu am informatii despre o a doua garnitura OE care sa o fi precedat la 24 de ore pe cea oficiala de inaugurare. In Romania sunt putine informatii si in general se vorbeste despre o singura cursa inaugurala. Dar, putem cerceta cu atat mai mult cu cat nici eu personal nu m-am aplecat prea mult asupra exenimentului.
Despre materialul rulant al OE sunt informatii destule, inlcusiv despre vagonul restaurant si vagonul de dormit al primului OE, vagoane pe 3 osii (cele pe boghiuri au aparut cativa ani dupa, si tot in compunerea OE).
Eu mai adaug ca CIWL si vagoanele restaurant si de dormit erau deja o prezenta comuna in Romania la 1883, agentia CIWL din Vechiul Regat (cu baza la Bucuresti) existand deja de aproape 1 deceniu !!!!!!!!

La 1900 deja Sinaia inflorea datorita faptului -cunoscut bine de tine- ca dupa deschiderea Pelesului, "lumea buna" din "belle epoque" romanesc isi construieste aici refugii de vacanta, aparand astfel statiunea pe care o stim astazi.

Superba ilustrata prezentata si da, ai absoluta dreptate, cliseul original e mult mai vechi.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Catalin,

Nici eu nu stiam despre o a doua garnitura venita imediat dupa prima, insa asa rezulta din textul postat de Bruno mai sus, unde se spune textual "al doilea tren, plecat la 24 de ore de la Paris dupa al nostru".

Oricum, sunt de acord cu tine, nu poate sa fie decat un singur "tren inaugural" dupa cum intr-un tren nu poate sa fie decat un singur "Primul vagon". Presupun ca trenul inaugural era unul de protocol, compus special pentru presa si pentru persoane oficiale (se pomeneste despre ministrul lucrarilor publice din Bulgaria) iar cel care a urmat la 24 de ore mai tarziu era trenul comercial, destinat clientilor cu dare de mana, care-si puteau permite o asemenea calatorie.

Nu trebuie sa uitam ca Orient-Express-ul era inainte de orice o afacere, si inca una profitabila, care se sustinea din pretul biletelor platite de calatori. In ziua de azi, si mai ales in Romania :D vedem diverse afaceri pe caile ferate sau nu, care merg in pierdere, insa asa ceva nu si-ar fi permis nimeni in secolul al XIX-lea!

Interesant ceea ce spui: deci agentia CIWL era deja prezenta la Bucuresti inca din 1873?
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.865
53
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna Dorin,

CIWL a aparut in 1872 si la 26 martie 1875 s-a incheiat conventia cu statul roman. Sediul CIWL la Bucuresti a fost decenii bune in aripa dinspre Dinicu Golescu a Garii de Nord. Aripa exista si astazi, e adevarat, cu multe transformari.
Primele vagoane CIWL transferate la Bucuresti au inceput in 1875 sa faca serviciu pe relatia Bucuresti-Suceava parte a trenului rapid Bucuresti-Viena. Erau vagoane de dormit pe 2 osii, cu capacitatea de 12 locuri.
CIWL avea atunci doar 2 agentii europene, la Berlin si Bucuresti.

Evenimentul din 1883 era continuarea firesca a activitatii CIWL in Romania: introducerea unui tren rapid de lux, in conditiile in care de 8 ani deja compania opera in Romania.

Daca prin 1902, ani in care vreti sa-ti plasezi macheta, ai fi vrut sa ajungi de la Constanta la Sinaia, ai fi luat de acasa o birja care sa te duca la gara din Constanta, acolo unde la 6.25 trecuta de simineata te-ai fi urcat in acceleratul numarul 22, care la 12.10, te-ar fi "depus" pe peronul Garii de Nord. Ai fi avut vreme de un sprit la birtul garii sau de o braga servita direct sub copertina garii. La 2.55 trecute fix aveai legatura, trenul accelerat 15 care mergea pana la Predeal, granita nordica de atunci a Romaniei. Ai fi ajuns la Sinaia la fix 6.10 dupa-amiaza, la exact 12 ore de la imbarcarea in voiajul ce a inceput pe malul marii. La 6 ai fi avut vreme de o masa sau o clipa de respiro sub umbrarul garii Sinaia :)

Co OE nu te-ai fi intalnit pentru ca acesta ajungea in Bucuresti pe la 6.05 seara, cand tu te pregatesti sa cobori la Sinaia.
 

BMoret

Member
Trenulist
18 Noi 2008
17
0
Saverne France
atelier-bruno-moret.com
WEBSITE
http://atelier-bruno-moret.com
LOCATION
Saverne France
Bonjour,
Je n'ai jamais vu de photographies du train inaugural d'octobre 1883.
D'apres les reportages de l'ĂŠpoque, la rame inaugurale ĂŠtait composĂŠe d'un fourgon a deux essieux sĂŠrie 1001 a 1004 ; de deux voitures lits sĂŠrie 131 a 137; d'un wagon restaurant sĂŠrie 151 a 153 et d'un fourgon a trois essieux.

Voiture lits sĂŠrie 121 a 126, semblable aux voitures de la rame inaugurale :


Une rame de l'OE en Autriche en 1885, sans doute identique a la rame inaugurale :


IntĂŠrieur du wagon restaurant de 1883 :
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
salut Bruno,

j'ai des doutes quant au fourgon, la CIWL en avait à deux et trois essieux; les profiles publiĂŠs dans l'excellent Eisenbahn Journal de cet ĂŠtĂŠ sur l'OE montrent bien un à deux essieux en 1883 mais un à trois essieux dĂŠjà en 1885, et il s'agit de dessins datant d'avant 1914...

j'apporterai la brochure lors de notre prochain entretien, proposes moi une date ;)
 

NapierDeltic

Active Member
Trenulist
18 Dec 2007
141
0
Deva, Hunedoara
LOCATION
Deva, Hunedoara
catalin a spus:
..................
Ca sa-ti mai delectezi ochii, iti trimti o ilustrata din colectia mea cu Sinaia, vazuta de pe Piscul Cainelui, care arata stadiul de dezvoltare al statiunii pe la 1900 (deja castelul era construit , se si vede in ilustrata, undeva in planul doi al imaginii). Jos este linia, imediat dupa iesirea din gara Sinaia, dupa prima curba la stanga, in zona Cumpatul.
..........................
Ca sa incep cu inceputul, am ramas surprins (doar la prima vedere -dar prima vedere conteaza) de impresia de diorama a vederii puse de Catalin (cladiri inghesuite, drumuri inghesuite, vai inghesuite - nu-i o gluma, e rezultatul conformatiei reliefului, dar care sugereaza...). Poate asta le da idei unora....
Si ca sa termin cu sfarsitul; poate nu am citit destul de atent topicul, poate nu am rasfoit indeajuns sursele documentare indicate; in orice caz nu mi-e de loc clar de ce o cladire monumentala si inca tanara -la numai 30 si ceva de ani a fost demolata....?
Rogu-va un raspuns sau un link!

Cele bune,
Mihai
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Salutare Mihai,

Motivul demolarii cladirii vechi a statiei Sinaia la nici 30 de ani de existenta desigur n-a fost de natura tehnica, ci mai degraba de natura functionala. In momentul ridicarii statiilor de pe linia Ploiesti-Predeal, Sinaia a fost considerata o statie "de mana a doua". Castelul Peles nu era inca terminat, desi se stia deja ca va exista, insa nimic nu prevestea importanta pe care o va dobandi acest mic sat turistic. Cativa ani mai tarziu insa, deja salonul princiar se dovedise ne-incapator, astfel incat la 1886 deja se extindea cu un corp care azi se cheama "gara regelui Carol I-ul" si este chiar locul unde acum este expusa diorama de la Sinaia.

Intrucat drumul pana la Sinaia era batut in mod sistematic de diversi oficiali romani (numeroase sedinte de guvern se tineau la Sinaia, atunci cand Suveranul era aici) probabil ca in 1913 conducerea de atunci a CFR a considerat ca vechea cladire nu mai era suficient de reprezentativa, motiv pentru care au inlocuit-o cu o alta cladire mai impozanta.

E bine de precizat ca vechea cladire nu s-a demolat complet, ci parti din ea au fost inglobate pur si simplu in noua constructie. Spre deosebire de noi cei de azi, batranii nostri inaintasi stiau ce inseamna sa faci economie!
 

NapierDeltic

Active Member
Trenulist
18 Dec 2007
141
0
Deva, Hunedoara
LOCATION
Deva, Hunedoara
Nesatisfacut de situatie dar satisfacut de raspuns!
Stilistic, cladirea veche nu era cu nimic mai prejos(bine, stilul e diferit, dar tot de clasa). Si ca dimensiuni exterioare nu se arata mare diferenta...
Dar de multe ori compartimentarea interioara -care la o cladire in constructie clasica nu prea poate fi schimbata -e hotaratoare.....?

Multumesc Dorin!
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut Bruno,

Ceci est une pure speculation, mais si on se base sur les photos colorées à la main de l'époque des BV similaires des CFR on peut partir sur du crépis blanc cassé voir gris clair.

Pour les menuiseries j'opterais pour du bleu pigeon (Taubenblau) ou gris plutôt que pour du brun.

Cordialement,

P.S.: pentru cei care nu cunosc limba franceza, recomand cu caldura Google Translate si Babelfish, tocmai le-am incercat si traducerea este lizibila. :D
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Bonjour Bruno,

Ravi de vous lire à nouveau après si longtemps. Il n'y a aucun problème avec le temps pourtant, j'y ose dire que le modélisme n'est pas une chasse, pour se faire à la courre :p

Quant aux couleurs, contre l'avis de Horia qui est certainement correct pour la Bavière, je crois que en Roumanie, ou de moins pour notre Ploesti-Predeal en 1878, la couleur de menuiserie etait en bois naturel traité avec de l'huile de lin. Voici une photo de la maison avec des murs en pierre du nord, qui a le même âge que l'ancienne gare, bien si que la menuiserie a été remplacé par une moderne:



Les pièces métalliques, les piliers et les poutres qui soutiennent le toit zone rails ont probablement été peintes soit en beige clair, soit en vert clair. En ce qui concerne le toit, il était toujours en acier galvanisé, au début en couleur gris, puis, au fil du temps avec des taches de rouille comme dans l'image ci-dessus. Ceci c'est aujourd'hui la toiture d'une des annexes de la station de la partie nord, près du château d'eau, toujours du même âge que l'ancienne gare:



Cordialement,

P.S. @ Sogard: culoarea respectiva, "Taubenblau" era tipica pentru tamplaria garilor bavareze.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.608
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Mersi Victorian, vad ca nu este foarte complicata cladirea, fata de a doua si a treia varianta. Ar merge incercata o constructie laser, daca nu cumva cineva dintre voi a incercat sa o faca ceva si o tin in secret. Daca eu concretizez ceva pe baza informatiilor postate aici va voi da de veste.
Urmaresc cu mare interes subiectul.
PS: A vazut cineva pozele expuse in gara Sinaia ? Am impresia ca acolo sunt prezentate cadre surprinse de la cea de-a doua varianta si nu vad deloc sa fie cele doua turnuri in fata cladirii.
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.865
53
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Cladirea de calatori Sinaia a avut doua variante. Atat.
Gara veche (despre care se discuta la acest subiect) si actuala cladire construita pe amplasamentul celei vechi in 1913.
Nu stiu despre ce a treia varianta vorbesti.

Se poate sa confunzi cladirea de calatori cu a doua gara regala, inaugurata in 1939, aflata in sudul statiei (cea acoperita cu piatra).

Pozele din gara sunt copii dupa ilustrate relativ cunoscute printre colectionari. Nu e nimic inedit in ele (din pacate).
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.608
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Catalin, atunci inseamna ca in pozele ce sunt expuse in gara este cladirea noua, din acest motiv cred ca si lipsesc cele doua turnuri. Corect ?
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.865
53
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
...si aici imi lipseste subiectul de pe railwayfan unde scrisesem vreo 20 de pagini impreuna cu Victorian despre aceasta gara...

scurt de tot pe etape:

1: 1878 se inaugureaza prima gara, cea din planurile lui Victorian si discutia de la acest subiect. Asta:



2. intre 1912-1913 cladirea de mai sus este demolata, se pastreaza anexa mica, nordica, ce folosea ca salon regal (gara regala). Pe amplasamentul cladirii demolate se construieste actuala cladire. Asta:



3. in 1939 se construieste a doua gara regala Sinaia, in sudul statiei, cladire cu un etaj in stilul carlist al anilor respectivi si este acoperita cu piatra. Intre cladirea de calatori si gara regala este un mic parculet care da in parcarea din spatele statiei. Asta:



Atat cladirea de calatori din 1913 cat si cea regala din 1939 sunt aproape neschimbate pana astazi.

Anexa mica ce a folosit ca prima gara regala este acum expozitia de trenulete.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Multumesc frumos Catalin, o singura completare fata de cele spuse de tine:

Intre etapele 1 si 2 mai exista o etapa suplimentara din 1886, in care salonul regal al vechii gari este extins cu inca o incapere mai mare spre nord. Nu cunosc arhitectul extinderii dar e posibil sa fi fost implicat tot arhitectul castelului Peles.

Acea extindere din 1886 impreuna cu salonul regal al garii vechi au ramas in picioare odata cu edificarea noii gari din 1913, separate de noua gara si formeaza impreuna gara regala de azi si sediul expozitiei de trenulete atat de cunoscuta noua.

De asemenea, dupa cum dovedeste o ilustrata cunoscuta colectionarilor din perioada constructiei, de fapt cladirea veche nu a fost demolata complet, ci numai pana la nivelul etajului 1, au fost astupate goluri vechi, au fost date goluri noi acolo unde era nevoie si practic zidurile existente au fost inglobate in constructia de la 1913 pe care o vedem si azi.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.608
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Catalin multumesc mult inca o data pentru lamuriri. Sa speram ca nu mai dispar din nou informatiile acestea.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta


Aici se vede foarte bine situatia din 1913, odata cu inceperea noii gari. Se vad deja in partea stanga a imaginii boltile ogivale ale noii constructii, in timp ce in dreapta este inca vizibila gara veche din 1878. Printr-o comparatie cu o poza interbelica din aproximativ acelasi unghi, devine evident faptul ca dintre cele trei corpuri etajate ale garii actuale, cel din partea de nord (in dreapta imaginii) este de fapt fostul corp central al garii vechi, care continua sa existe inglobat in zidaria actuala.



In privinta garii regelui Carol al II-lea, va sugerez sa cititi mai multe detalii aici:

http://armyuser.blogspot.ro/2009/12/gara-regala-din-sinaia.html
 

BMoret

Member
Trenulist
18 Noi 2008
17
0
Saverne France
atelier-bruno-moret.com
WEBSITE
http://atelier-bruno-moret.com
LOCATION
Saverne France
Bonjour à tous et merci pour vos réponses,

Une carte postale colorisée de la gare d'origine : les maçonneries sont blanches, mais il est difficile de juger de la couleur des portes et fenêtres, peut-être en bois comme le dit Victorian ou gris bleu comme le dit Horia !
Le bâtiment face à la gare est très intéressant, est-ce la Poste ?



Une vue générale de la gare


La maison dans le cercle


est-ce celle-ci ?



J'ai remarqué également la présence d'un Musée de la miniature dans l'ancienne gare royale, j'espère pouvoir aller le visiter l'an prochain ...