Gara veche din Sinaia

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
Toata stima pentru oameni precum Olaf Saenger, care fara sa aiba in spate o diploma reusesc totusi sa stapaneasca perfect tainele proportiilor.

Asta mai ales judecand prin prisma fapului ca unii dintre confratii nostri care AU o diploma obtinuta legal, dar nu si simtul proportiilor, contribuie in mod semnificativ la slutirea iremediabila a obrazului oraselor romanesti sau de aiurea...

Cat despre sistemul "subtierii zidurilor" el este comun tuturor cladirilor construite in secolul al XIX-lea si perpetuat in Romania pana prin deceniul 4 al secolului XX. Acest sistem se regaseste in mod cert si la gara Sinaia, unde etajul are zidurile cu 10-15 cm mai subtiri decat parterul, insa domnul Edward Preston, chiar daca e un englez care lucreaza pentru o concesiune franceza, aici a folosit sistemul german!

BMoret

Member
Trenulist
18 Noi 2008
17
0
Saverne France
atelier-bruno-moret.com
WEBSITE
http://atelier-bruno-moret.com
Bonsoir Dorin,
Effectivement, le premier OE, mis en service le 4 octobre 1883 et non 1884 comme je l'ai ecris par erreur sur l'autre fil, n'est pas passÊ par Sinaia. Cependant, d'apres le temoignage d'Edmond About, journaliste et ecrivain français qui participa au premier voyage, le roi et la reine de Roumanie organiserent une reception a Sinaia en l'honneur des voyageurs.
La rame inaugurale du premier OE resta donc a Bucarest, mais les voyageurs ont pu decouvrir la gare de Sinaia, donc on peut la reproduire ;-)

Ci-joint, une photo d'un diorama realise par Robert Gesueli, reproduisant la rame inaugurale de 1883 a son depart de Paris-Est.
La gare, la locomotive, les voitures a voyageurs ainsi que l'ensemble des figurines, dont une delegation en costume traditionnel roumain, a l'echelle H0, sont en carton !
Cette technique originale est presentee sur mon blog : http://atelier-bruno-moret.blog4ever.com/blog/lirarticle-79039-731730.html

Bruno :wink:

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
salut Bruno,

tiens, tiens, ce diorama m'a l'air un peu connu ;)

en effet, pour nos lecteurs roumains, j'ai eu l'occasion de le voir lors de l'expo de Saverne en 2007 (que j'avais prĂŠsentĂŠ à l'ĂŠpoque sur RWF), quand j'ai ĂŠgalement rencontrĂŠ Robert et son ĂŠpouse.

Off Topic: Bruno, t'as changĂŠ de portable ou t'es encore en Suisse? :D je n'ai pas cessĂŠ de t'appeller avant hier soir, j'ĂŠtais de nouveau dans ton coin... :roll:

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
Buna seara dragi prieteni!

Iata ca week-endul mi-a permis continuarea lucrului la planurile garii Sinaia. Iata si planul etajului asa cum rezulta din documentele gasite la Arhivele Statului:
Dupa cum vedeti, etajul adaposteste doua apartamente separate pentru personalul caii ferate. Un lux cu totul aparte pentru anul de gratie 1878 este prezenta unui WC si a unui spalator. In perioada respectiva chiar si casele cele mai instarite erau dotate eventual cu un simplu closet in curte, iar intr-un palat simandicos precum SchĂśnbrunn se gasea o singura dotare de acest fel, amplasata langa dormitorul imperial, pe post de mare concesie facuta confortului imparatului!

Apa necesara acestor facilitati venea de la un rezervor amplasat undeva in pod deasupra spalatorului. Aceasta se pompa dintr-un put situat undeva in apropierea constructiei. Pompa utilizata era manuala fixata in perete, prevazuta cu un brat oscilant si necesita multa truda pentru umplerea rezervorului. Stiu, pentru ca am folosit o asemenea pompa de mana in casa strabunicului meu, cand eram copil!

Apele uzate de la WC se scurgeau intr-o fosa septica situata in subsolul constructiei. Ea apare si pe planul fundatiilor, la fel ca si teava de scurgere care era inglobata in zidarie odata cu ridicarea parterului.

In incheiere, o mica corectie: gara din Sinaia, conform documentelor din Arhivele Statului, este o gara de clasa a 2-a si nu de clasa a 3-a cum in mod eronat am scris in primul desen. Intrucat nu am avut la dispozitie decat cateva planuri, pot presupune doar ierarhia: gari de clasa I-a erau Predeal si Ploiesti, gara de clasa a II-a era Sinaia, gari de clasa a III-a erau Campina, Caiutz etc.

Iata si "aripa" stanga a constructiei asa cum a fost construita de fapt (se vede in poze) ca o completare la planul gasit de mine in arhive si care NU contine aceste portiuni de peron acoperit. O "aripa" dreapta simetrica a fost construita spre nord, catre statia Predeal, si a fost demolata cativa ani mai tarziu pentru a face lor garii regelui Carol I-ul. Este posibil ca aceste "aripi" sa fi fost adaugate cativa ani mai tarziu dupa executia garii, deoarece stalpii acestora sunt realizati din lemn si nu sunt niste stalpi metalici turnati ca si cei originali.

Bonsoir Bruno!

Voici le plan de l'etage de la ancienne gare de Sinaia, tel comme il ressort des documents que j'ai trouve dans les archives de Bucarest. Une note particuliere sur la pressence d'un WC et un lavabo, exemple de confort moderne qu'on pourrait dire plutot insolite dans le XIX-eme siecle! L'eau neccessaire se faisait monter en travaillant (bien fort) avec une pompe a main. On n'avait pas d'egout, mais seulement une fosse en sous-sol.

Ainsi, le deuxieme dessin montre l'aile gauche de la gare comme elle a ete construite effectivement, par depart du plan des archives. Ou peut-etre les ailes ont ete ajoutees quelques annees plus tard, parce que ils ont utilise des piliers de section caree en bois et non pas des piliers rondes en metal comme ceux d'origine.

Une deuxieme "aile" simetrique (a droite) a ete demolie quelques annees plus tard pour etre remplacee par la gare du Roi Carol le I-er.

Merci beaucoup de nous avoir montre votre site. J'ai trouve la des trucs et des choses fort interessantes sur le modelisme que je vais appliquer moi aussi sur mes maquettes. Ainsi, la fait que en 1883, lorsque le Orient Express arriva en Roumanie pour la premiere fois, les voyageurs ont participe a une reception donne par le Roi et la Reine a Sinaia change bien de perspective. Le chateau de Peles a ete inaugure en 1883 tres exactement et je crois qu'on sentait encore de peinture fraiche la-haut!

Meme si quelques voitures ont reste a Bucarest, on peut croire que de moins les voitures-lit ont ete portees a Sinaia. Tout simplement, c'est bien plus confortable que transborder les voyageurs dans des autres voitures!

Est ce que votre technique de faire des personnages en carton fonctionne a l'echelle 1/160-eme aussi? :D

BMoret

Member
Trenulist
18 Noi 2008
17
0
Saverne France
atelier-bruno-moret.com
WEBSITE
Bonsoir Dorin,
Ces documents sont tres intĂŠressants. Je vais pouvoir dans les prochaines semaines commencer a dessiner sur AutoCad les plans de la gare pour en faire un premier prototype en MDF par dĂŠcoupe laser.
Si tout va bien, ces pieces serviront ensuite a rĂŠaliser les modeles maîtres, avant de faire un moule en ĂŠlastomere de silicone pour les tirages dĂŠfinitifs.
Mais patience, il y a encore beaucoup de travail avant d'en arriver a ce stade !
J'ai dĂŠcouvert Sinaia, et sa gare, il y a 4 ans, lors de mon deuxieme sĂŠjour en Roumanie, et depuis, c'est un endroit auquel je pense souvent.
L'idee de travailler sur ce site en miniature me passionne.

En ce qui concerne la technique pour faire des personnages en carton, c'est mon ami Robert Gesueli, un maquettiste de Paris qui l'a dĂŠveloppĂŠ le premier. Et il a effectivement rĂŠalisĂŠ des personnages a l'ĂŠchelle N, donc c'est possible, tout est une question de proportion.
Mais si vous me posez cette question, peut-etre pratiquez vous cette echelle, comme Horia :wink:

@ Horia, effectivement tu dois connaitre ce diorama. Je viens de t'adresser un MP. Je suis en Suisse actuellement...
Bruno

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
Bonjour Bruno,

Vous l'avez devine bien, je pratique l'echelle N des les annees '70, lorsque je portais encore de culotte courte et je lisais "Pif-Gadget"! :D

Dessins en AutoCAD, prototype laser en MDF, moule en elastomere de silicone?
Vous y mettez toute l'artillerie sur ce sujet!

Je suis bien plus modeste, je reve de faire cette gare tout simplement en papier, mais le modele sera toujours dessine sur l'ordinateur. Justement les poutres en metal des abri-quais, la, c'est bien un travail de chinois, on doit absollument user ce laser de notre ami Horia!

Quant au dessins en AutoCAD, je peux bien vous aider parce que mon logiciel allemand, Nemetschek, peut faire sortir des ".dwg" en partant de mes dessins.

Bien sur, le transfer n'est pas parfait, on doit ensuite travailler bien sur ces .dwg mais de moins on ne depart pas de zero.

Donc, si vous voulez, une fois les plans termines je peux vous faire un petit "paquet" a envoier sur E-mail!

Quant aux dessins, j'ai encore les plans de la gare de Carol le I-er a dessiner. Faites bien attention, a l'epoque elle avait une copertine en verre cote de la chaussee que je dois "deviner" en partant des photos!

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
salut les gars,

bon, je me mêle à une discussion ou je n'ai pas grande chose à faire (sauf de la dĂŠcoupe laser pour Dorin :D ) mais quand deux amis parlent, je ne peux pas rĂŠster dans mon coin! :p

Dorin, je reste persuadĂŠ que la seule façon convenable de rĂŠaliser tes menuiseries en N - voire même les encadrements des fênetres, voire plus... ;) est la dĂŠcoupe laser... il faut en discuter!

Bruno, on se rencontrera quand tu rentres de Suisse - appelles moi simplement quand t'es de nouveau dans le coin!

a+

BMoret

Member
Trenulist
18 Noi 2008
17
0
Saverne France
atelier-bruno-moret.com
WEBSITE
Bonsoir a tous,
Effectivement, AutoCad et la dĂŠcoupe laser sont des moyens lourds et j'ai fait beaucoup de maquettes sans utiliser ces techniques.
Par contre, j'ai souvent, et depuis tres longtemps utilisĂŠ le moulage de platre dans des moules en ĂŠlastomere, pour trois raisons :
- on trouve souvent des pieces identiques sur un batiment, par exemple sur la gare de Sinaia, la toiture des deux tours, certains murs, les cheminĂŠes. On en construit une et on la reproduit avec le moule.
- L'utilisation d'un moule permet aussi de realiser une petite serie de maquettes, et par exemple de reproduire des variantes d'un meme modele.
- Enfin, le moulage de platre permet d'arriver a un grand realisme dans la decoration des maquettes, plus facilement qu'avec du carton ou du plastique.
Je vous prepare d'ailleurs un petit sujet sur ces techniques...

En ce qui concerne la dĂŠcoupe laser, je dispose d'une machine dans le cadre de mon travail, alors autant en profiter, et comme le dit Horia, c'est une technique ideale pour reproduire des fenetres...
@ Dorin : merci pour les plans :wink:

Bruno

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
La mĂŠthode de dĂŠcouper avec laser c'est une mĂŠthode moderne, mais pas accesible pour tous modelistes. C'est une mĂŠthode facile pour les dĂŠcoupages des fenetres, et pour les autres modeles rĂŠpĂŠtitif. Pour les formes geometriques simples, la mĂŠthode de fonder dans une moulage avec des materiaux sur base de silicone c'est moins cher.

Pour les ĂŠchelles grandes, la mĂŠthode manuelle reste a la base. Mais pour les modĂŠlistes avec beaucoup de temps :D .

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
Dupa cum discutam aici acum catva timp in urma, Orient-Expresul din epoca I-a (1883-1914) nu a oprit niciodata la gara veche din Sinaia.

Aceasta, pentru simplul motiv ca traseul acestuia inainte de primul razboi mondial era complet diferit. Transilvania nu facea parte din Regatul Romaniei, iar punctul de intrare al Orient-Expresului in Romania era prin gara de frontiera Varciorova. De acolo, trenul trecea prin Pitesti, oprea la Bucuresti si apoi calatorea mai departe spre Constantinopol.

Abia dupa primul razboi mondial, in epoca a II-a (1919-1939), odata cu unirea Transilvaniei si infaptuirea Romaniei Mari, traseul celebrului tren Orient-Expres a fost modificat, acesta intrand in tara prin Oradea si mergand pe ruta Cluj-Teius-Brasov-Sinaia-Bucuresti.

Totusi, asa cum mi-a atras atentia prietenul nostru Bruno Moret, exista o legatura directa intre inaugurarea trenului Orient Expres si gara Sinaia. Chiar daca garnitura propriu-zisa a trenului Orient-Expres este posibil sa fi a ramas in Bucuresti, calatorii trenului inaugural au fost invitati la Sinaia de catre regele Carol I-ul si regina Elisabeta si au participat la o receptie la castelul Peles.

Ramane de discutat daca este mai plauzibil ca acesti calatori sa fi fost transbordati intr-un tren special pentru a participa la receptia de la Sinaia, sau poate ca totusi garnitura in intregime sau macar parti ale acesteia au fost tractate pana la Sinaia in mod exceptional.

Recent, memoriile regelui Carol I-ul, (partea de dupa proclamarea Regatului Romaniei) au fost publicate sub forma unei carti in mai multe volume.

Consultand primul volum am putut sa gasesc confirmarea deplina a povestii spuse de prietenul nostru Bruno Moret.

Este vorba despre data de duminica 7 octombrie/25 septembrie 1883. O zi festiva cu totul deosebita: Inaugurarea castelului Peles.

Programul incepe la ora 9 dimineata cu o liturghie oficiata de inalte fete bisericesti. La ora 10:30 totul este pregatit pentru sfintirea castelului, la ora 12:00 deja se sfintesc armele garzii de onoare in curtea interioara (devenita mai tarziu hol de acces).

La ora 14:00 in sufragerie, dineu pentru 50 de persoane, invitati de marca din tara si din strainatate.

La ora 15:30 sosesc la castel ingineri si publicisti din toate tarile Europei, sositi de la Paris cu trenul Orient-Express. Regele noteaza doar trei nume dintre personalitatile prezentate cu acesta ocazie:
Abort,
Von Blanitz,
ministrul bulgar al lucrarilor publice.
"Li se arata castelul si noi ii invitam la ceai. Raman pana seara la ora 18:00. Toti se intorc la Bucuresti."

Iata deci ca in mod interesant, istoria trenului Orient-Express se impleteste in mod intim cu inaugurarea Castelului Peles!

Am gasit de asemenea momentul exact cand a fost inaugurata Gara Regala a regelui Carol I-ul: 1886!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Bonjour Bruno,

J' ai trouve la confirmation de votre histoire regardant l'OE et Sinaia: Les memoires du Roi Carol le I-er nous racontent la meme histoire. C'etait plus precisement le dimanche de 7octobre/25 septembre 1883 ET inauguration festive du chateau de Sinaia!

Les voyageurs de l'OE sont "des ingenieurs et publicistes de toute l'Europe", parmi lesquels le Roi note trois: Abort, Von Blanitz, le ministre bulgare des travails publics.
Les invites arrivent a Sinaia aux 3 heures et demi, on leur montre le chateau et ensuite sont invites pour un "Five o'clock Tea". Ils partent tous pour Bucharest aux 6 heures de l'apres-midi.

J'ai trouve aussi le moment exact quand on fit agrandir la gare de Sinaia avec la partie qu'on appelait "La Gare Royale du Roi Carol le I-er". C'etait en 1886!

BMoret

Member
Trenulist
18 Noi 2008
17
0
Saverne France
atelier-bruno-moret.com
WEBSITE
Bonjour Dorin,
Je viens de trouver le texte que Raymond About a publiĂŠ a son retour du voyage en Orient Express.
Il parle beaucoup de la Roumanie et de Sinaia.
Je vais saisir les passages les plus intĂŠressants et les mettre en ligne, mais il serait intĂŠressant de pouvoir les traduire en roumain pour qu'un maximum d'amateurs en profite...

Donc en 1883, la gare ĂŠtait dans son ĂŠtat d'origine, comme sur les plans.

Bruno

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
Bonjour Bruno,

Exactement, en 1883 la gare etait encore dans son etat d'origine. J'ai seulement une photo montrant l'aile nord avant 1886 que je vais poster en quelques jours pour voir ce petit toit en verre au dessus de l'entree du Roi. Quant a la traduction, pas de problemes, je vais m'en occuper, pourvu qu'on ait du temps pour la traduction! ;-)

Une petite note encore: peut-etre que ce "Abort" des notes du roi Carol soit le meme Raymond About de qui vous parlez? Les memoires ont ete traduites d'apres l'original ecrit en allemand ET ecriture gothique, donc un petit "U" se peut facilement faire tromper pour un "R".

BMoret

Member
Trenulist
18 Noi 2008
17
0
Saverne France
atelier-bruno-moret.com
WEBSITE
Bonjour Dorin,
Voila donc une petite selection du texte, concernant la Roumanie, publiĂŠ par Raymond About lors du voyage inaugural de l'Orient Express
(Von Blowitz ĂŠtait un journaliste anglais, correspondant du journal Times) :

Il n'ĂŠtait pas cinq heures du matin quand nous sommes entrĂŠs, tout dormants, dans la gare de Bucarest. Le directeur des Chemins de Roumanie, M. Olanesco, nous attendait pour dĂŠjeuner au buffet en tres nombreuse et tres aimable compagnie;
(FrĂŠdĂŠric DamĂŠ) nous apprend entre deux verres de thĂŠ et deux tartines de caviar que le village de Sinaia, ou nous allons passer la journĂŠe, doit etre aujourd'hui le thĂŠâtre d'une solennitĂŠ officielle. Toutes les autoritĂŠs du pays, sauf la presse, ont ĂŠtĂŠ conviĂŠes a l'inauguration d'un palais que le roi Charles s'est fait bâtir dans la montagne...
On forme un train de plaisir qui doit emporter les curieux a Sinaia ; quant a nous, nous nous y rendrons sans rompre charge dans nos excellentes voitures...
Nous marchons de surprises en ĂŠtonnements et de ravins en prĂŠcipices, jusqu'au village paradoxal de Sinaia...
Ce ne sont que chalets, que villas et châteaux, le tout fort ĂŠlĂŠgants, tres riche et d'un gout parisien qui se retrouve jusque dans l'arrangement des jardins et des squares...
Nous arrivons a la station... et je gagnais avec mes compagnons de voyage l'hĂ´tel de Sinaia ou il est permis de dĂŠjeuner...
Comme nous prenions le cafĂŠ, un officier du palais est venu pour nous avertir que le roi et la reine voulaient nous voir...
Au meme instant, la pluie, qui nous avait lĂŠgerement taquinĂŠs pendant deux heures, se met a tomber assez dru. Pas de fiacre a notre disposition dans ce lieu de plaisance. Il s'agit donc de faire une demi-lieue a pied, dans des sentiers de montagne, sous une nappe d'eau qui s'ĂŠpaissit de minute en minute. Il est clair que nous arriverons tout mouillĂŠs, malgrĂŠ nos parapluie, et quelque peu ĂŠclaboussĂŠs ; mais tant pis !
Les compliments ĂŠchangĂŠs, le roi nous invita a parcourir les appartements de ce palais probablement unique au monde non seulement par la situation et par le style, mais parce qu'il est l'oeuvre d'un architecte couronnĂŠ. L'intĂŠrieur et l'ameublement sont d'un gout plus original que classique, mais gĂŠnĂŠralement heureux. On a fait une vĂŠritable dĂŠbauche de boiseries ; quelques salles, et non pas des plus petites, sont ouvragĂŠes de haut en bas comme un bahut de la Renaissance...
... on nous invite a prendre le thĂŠ dans la salle a manger monumentale ou l'on vient d'allumer pour la premiere fois les bougies...
Il commençait a se faire tard lorsque le roi et la reine, apres un dernier cercle, nous permirent de prendre congÊ...
Nous approchons de Bucarest, nous faisons un bout de toilette, et, vers dix heures du soir, quelques bons fiacres dĂŠcouverts attelĂŠs de chevaux endiablĂŠs nous emportent le long d'une rue interminable, bordĂŠe de maisons assez basses, tres propres et gĂŠnĂŠralement neuves, jusqu'au restaurant a la mode... On nous y sert un excellent souper ou l'esturgeon remplit avec succes le rĂ´le principal...
Le bon DamĂŠ me reconduisit a la gare apres minuit ; je m'endormis avec dĂŠlices ; je revai que le train, parti de Paris vingt-quatre heures apres nous, se faisait attacher au nĂ´tre, qu'on donnait le signal du dĂŠpart et qu'en une heure et quelques minutes nous arrivions a la frontiere de Roumanie. Et comme le songe et la rĂŠalitĂŠ ne faisait qu'un dans ce miraculeux voyage, il se trouvait que j'avais revĂŠ juste, car a six heures trois quarts nous mettions pied a terre a Giurgewo et nous n'avions plus que le Danube a traverser pour entrer dans la Bulgarie par Roustschouk.

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
Multumim frumos Bruno!

Voi incerca sa fac traducerea textului de mai sus. Textul ii apartine lui Raymond About, jurnalist francez. Celalalt nume aparut in jurnalul lui Carol I-ul este de fapt scris corect Von Blowitz. In ciuda numelui german, este un jurnalist englez si corepondentul ziarului "The Times". Iata si traducerea textului:

"Nu erau inca orele cinci dimineata cand am intrat, toti adormiti, in gara Bucuresti. Directorul Cailor Ferate Romane, domnul Olanescu, ne astepta pentru un mic dejun la bufet intr-o numeroasa si o foarte amiabila companie. FrĂŠdĂŠric DamĂŠ ne explica, intre doua cesti de ceai si doua tartine cu icre negre ca satul Sinaia, unde ne vom petrece ziua, va fi astazi teatrul unei solemnitati oficiale. Toate personalitatile tarii, mai putin presa, au fost invitate la inaugurarea castelului pe care si l-a construit regele Carol la munte.

Se formeaza un tren de placere care va duce curiosii la Sinaia. In ceea ce ne priveste, noi vom merge fara sa intrerupem utilizarea excelentelor noastre vagoane.

Trecem printre surprize si minunatii, rape si prapastii adanci pana la paradoxalul sat Sinaia. Nu sunt decat cabane, vile si castele foarte bogate si de un gust parizian care se regaseste pana la amenajarea curtilor si scuarelor.

Ajungem in gara si sunt condus impreuna cu tovarasii mei de calatorie la hotelul din Sinaia unde ni s-a pregatit dejunul. In timp ce ne luam cafeaua, un ofiter de la palat vine sa ne anunte ca regele si regina doresc sa ne vada...

In acelasi timp, ploaia care ne-a tot amenintat de vreo doua ore se pune sa toarne de-a binelea. Nici o trasura la dispozitia noastra in acest loc de placere. Este vorba deci sa facem jumatate de leghe pe jos, sub o perdea de apa care se indeseste din minut in minut. Este clar ca vom ajunge cu totii muiati si cam sifonati, in ciuda umbrelelor noastre. Dar ce conteaza!

Dupa schimbul de complimente, regele ne invita sa parcurgem apartamentele acestui castel probabil unic in lume nu numai prin situare si stil, dar si prin faptul ca este opera unui arhitect incoronat. Amenajarile si mobilarea sunt de un gust mai degraba original decat clasic. Cateva sali, si nu dintre cele mai mici, sunt elaborate de sus pana jos ca un sipet renascentist...

Suntem invitati la ceai in sufrageria unde se aprind pentru prima data lumanarile...

Incepe sa se faca tarziu cand regele si regina, dupa un ultim tur, ne permit sa ne retragem.

Ne apropiem de Bucuresti, ne aranjam un pic tinuta si catre orele zece ale serii, cateva trasuri descoperite, trase de cai indraciti ne duc de-a lungul unei sosele interminabile, marginita de case joase, foarte curate si in general noi, pana la un restaurant la moda...

Ni se serveste o cina excelenta unde sturionii indeplinesc cu succes rolul principal...

Bunul DamĂŠ ma re-conduce la gara dupa miezul noptii; adorm in delicii; visez ca trenul plecat de la Paris douazeci si patru de ore dupa noi era atasat la al nostru, ca se dadea semnalul de plecare si ca o ora si cateva minute mai tarziu ajungem la frontiera Romaniei. Si cum visul si realitatea se intrepatrund in acest voiaj miraculos, descopar ca am visat de-adevaratelea, caci la orele sase trei sferturi coboram din nou din vagoane la Giurgiu. Nu mai avem decat sa traversam Dunarea pentru a intra in Bulgaria pe la Rusciuc.
---------------------------------------------

Merci beaucoup pour le texte, Bruno!

Voila la traduction que j'espere assez fidele.
Aussi, on dirait que j'ai devine juste: l'Orient Express n'est pas reste a Bucharest (de moins les voitures-lit) mais il a ete attache au train de plaisir partant pour Sinaia. Retourne a Bucharest, on fait attacher le Orient Express de la deuxieme jour pour continuer le voyage.

Bruno, est-ce qu'on peut avoir plus de details sur les voitures du premier Orient Express?

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
Salut Victorian,

materialul abia prezentat este foarte interesant. Eu l-am cautat acum ceva timp insa nu l-am gasit. Interesant cun drumurile se intalnesc si il regasesc la acest subiect, care imbina frumos planurile tale modelistice si istoria unui loc interesant.
Textul prezentat mai sus de Bruna si tradus cu atata amabilitate de tine (pentru unul ca mine fara nici o boaba de franceza asimilata in scoala, conteaza mult aceasta traducere) aduce explicatii despre modul cum au calatorit invitatii lui Nagelmackers de la Bucuresti la Sinaia.

Personal nu pot aprecia un model daca nu aflu cat mai mul din istoria care il inconjoara, si tot ce se discuta aici m-a facut sa ma gandesc la un lucru: cat de interesant ar fi daca in fata machetei garii Sinaia, ai putea sa asociezi unul din vagoanele cu care au calatori in acea zi invitatii la Peles.

Mentiunea din text ca au calatorit cu aceleasi vagoane (sau doar cu un vagon) din trenul OE, cel care ajunsese in prima sa calatorie la Bucuresti, dinspre Paris, este un indiciu interesant. Mentiunea finala cu refacerea garniturii initiale de la Paris, dupa calatoria la Sinaia este detaliul care imi subliniaza faptul ca aceasta calatorie s-a facut cu unul din vagoane, poate fara cele de posta din compunerea OE.

Pentru ca asemenea informatii fac parte din istoria acestei cladiri, astazi disparute, dar care vor innobila un eventual model pe N sau orice alta scara, ma uitam acum prin ale mele hartii la compunerea primei garnituri OE, cea din care facea parte si vagonul cu care a calatorit ziaristul nostru spre Sinaia.

Si avem relatarea din seara venirii la Bucuresti a primului OE, in 1883, aparuta in ziarul "Romanul".
Aflam astfel ca trenul, in afara de masina CFR, mai avea in compunere un vagon bagaje, un vagon restaurant, un vagon cu paturi, un vagon francez de posta si vagonul conductorului.

Poate ca merg cu speculatiile prea departe, dar o voi face: da-mi voie Dorin sa cred ca aceasta calatorie s-a facut cu vagonul restaurant si cel de dormit, fara cele de serviciu.

Pe undeva poate gasesc si numerele acestor vagoane si poate si un desen (imagine) cu cele doua vagoane. Ar fi interesant de gasit ceva asemanator la N, care asezate in fata garii Sinaia in miniatura sa refaca ceva din povestea acelei zile.

Se poate ca Bruno sa cunoasca deja identitatea acestor vagoane, din moment ce cursa inaugurala a fost deja "refacuta" in scara redusa.

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
Buna ziua Catalin,

Ma bucur sa aud ca traducerea mea a fost de folos unui prieten...

Intrucat v-am promis aici mai demult o imagine inedita ce prezinta gara Sinaia in varianta ei initiala, de dinainte de 1886, iat-o:

Desi imaginea provine dintr-o ilustrata circulata in anul 1900, cliseul este fara indoiala mai vechi si se poate observa forma initiala, simetrica, a garii, asa cum apare in planurile de la Arhivele Statului.

Se poate observa de asemenea copertina de sticla de la intrarea in salonul regal, care a fost prelungita ulterior si peste portiunea de fatada noua odata cu edificarea "garii regale". Iarasi, extrem de interesante sunt si cele doua catarge port-drapel care flancheaza intrarea, si care ar arata foarte bine pe o macheta a garii, cu drapelul romanesc si cel regal arborate ca mare pavoaz!

Catalin, in privinta trenului Orient Expres, eu intelesesem din textul tradus mai sus ca vagoanele trenului inaugural s-au intors de la Sinaia la Bucuresti si acolo au fost cuplate cu INCA o garnitura Orient Express, plecata de la Paris cu 24 de ore mai tarziu. Totusi, prespunerea ta ca jumatate din garnitura, continand vagoanele de serviciu au ramas la Bucuresti pare sa fie cat se poate de plauzibila. As fi interesat sa aflu date mai multe despre acea garnitura inaugurala, daca ai cumva. Totusi, in ceea ce ma priveste, voi incerca sa construiesc modelul garii asa cum arata ceva mai tarziu, pe la 1900. Oricum, se pare ca o va construi si Bruno la H0, asa cum arata in 1883.
------------------------------------------------------
Bonjour Bruno,

Voici l'image "simetrique" etat d'origine de la gare, avant qu'on fit batir "la gare du roi Carol le I-er" en 1886. C'est la seule vue que je connais en cet etat. On peut voir le toiture en verre au-dessus de l'entree au salon royal. Apres 1886 on la fit rallonger sur toute la façade neuve de la gare royale.

Quant a l'Orient-Express, notre ami Catalin, qui est historien, va tenter d'en trouver plus d'informations concernant les numeros des voitures qui ont forme le premier OE en 1883. Il dit que y en avait quatre, une voiture-lits, une voiture-restaurant, une voiture-postes française et une voiture pour le chef de garniture.

Mais vous avez deja presente une photo avec ces voitures faites en maquette au 1/87eme... peut-etre que vous avez deja les plans?