gara Focsani (veche)

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Cum un bun si drag prieten lucreaza la planurile acestei cladiri am deschis un subiect unde voi posta cateva ilustrate cu aceasta cladire disparuta in 2001. Tocmai pentru ca obiectivul nu mai exista, el fiind inlocuit de o alta constructie, nu voi posta la "gari in Romania" ci la istorie feroviara.

Ilustratele fac parte din colectia personala Sorin Tudose (www.focsaniulvechi.ro) si a subsemnatului.

Istoria acestei cladiri o gasiti aici: http://www.railwayfan.ro/liniavinului/html/___gara_focsani.html

informatiile din link sunt la nivelul anului 2004. Intre timp s-au mai strans multe dar timp de pus pe internet...mai vedem cand.
Am incercat sa le sortez in functie de data cliseului original (nu a reeditarii):

aprox 1900:



1917, inceputul ocupatiei germane:



1917 primavara, dupa ocuparea de catre germani, imagine dintr-un avion:



1917, vedere dinpre oras:



1918, dupa montarea indicatoarelor mari cu numele statiilor. Tot in timpul ocupatiei germane:



1918, vedere dinpre oras:



1918, personalul german al statiei si masina de manevra, un T9.3 (cine stie, poate chiar 7311):



incinta statiei 1918, tren de etape remorcat de unul din cele 4 G8-uri CFR originale !



incinta statiei, demobilizarea, 1918:



anii '30:



1977, dupa concolidarile din 1944 si 1965:

 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.963
47
Ma uit la ultima poza.
De ce au demolat cladirea sa faca aia de acuma acoperita cu tot felul de materiale ,,moderne" ?
Parca am facut-o noi la gradinita din cuburi.

Sau n-am eu competente?
 

tozlovanuvlad

Member
26 Octombrie 2009
35
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ca sa se faleasca focsanenii cu supergara lor, "mult mai meseriasa decit aia din Bucuresti", de exemplu. "Aia veche era oricum o porcarie". Asa spunea o cunostinta de-a mea din Focsani. E exact acelasi lucru ca la Pitesti. Nu zic ca gara veche (in forma originara) era cine stie ce monument dar macar avea niste proportii placute si o infatisare mai omeneasca.
Aici probabil ca baronul local a vrut sa impresioneze votantii. Daca gara veche era si putin cutremurata si prost intretinuta, cu atit mai multe motive sa o darime.

O chestie care ma enerveaza pe mine e ca ungurii nu sint asa inculti ca noi. Gara din orasul natal al lui Viktor Orban era parasita, vai de capul ei. E una proiect standard, MAV. Au restaurat-o ca la carte, pina si culorile sint cele care trebuie. La noi cum credeti ca ar fi facut? Jos cu ea, sa facem una si mai mare, si mai "frumoasa" si mai inutila.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Catalin,

Multumesc frumos de "trecerea in revista" cred ca astea sunt cam toate pozele supravietuitoare ale garii din Focsani. Ar mai fi in plus doar poza aceea extraordinara cu Mackensen in fata intrarii principale, unde se vad detalii ale usilor de intrare.

De ce n-a supravietuit si gara ca atare este alta poveste, am senzatia ca pentru multi oameni nu exista raportarea de ordin cultural la cladirile vechi. Cladirile astea nu sunt doar niste vechituri, sunt garile construite de unii dintre stramosii nostri, sunt garile de unde bunicii si parintii nostri plecau si soseau acasa, sunt garile de unde bunicul pleca la razboi sau se intorcea supravietuitor din aceasta mare nenorocire. Am auzit de multe ori oameni, inclusiv clienti de-ai mei, zicand "am cumparat o cladire veche, vreau s-o daram si sa-mi fac in loc o casa". Asta e o lipsa de raportare culturala si denota o atitudine de venetic, de om fara radacini.

Cladirea aia veche nu a aparut din senin, n-a crescut precum o ciuperca sau o balarie, cladirea aceea a fost casa cuiva.

Daca in loc sa fie un neica nimeni, cetateanul respectiv ar fi avut radacini, ar fi zis "casa asta a fost a strabunicului meu" sau "a strabunicului lui Vasile" si se raporta cultural la ea, si atunci s-ar fi gandit de trei ori inainte sa darame casa strabunicului...
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna Dorin,

da, cred ca sunt toate imaginile cunoscute pana la ww2. Mai am doua, cea cu Mackensen si una cu Averescu pe treptele intrarii dinspre oras. Daca intereseaza o sa le postez si pe acestea.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Multumesc frumos Catalin, cred ca ar fi bine sa le postezi si pe acelea doua si pe urma am sa continui eu topicul adaugand lucruri noi la cele deja cunoscute... ;-)
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Ok Dorin,

mai avem asa:

August von Mackensen, la data pozei guvernator al Romaniei ocupate pe scarile dinspre oras intr-o discutie cu generalul german Kurt von Morgen, mana lui dreapta pe frontul din Moldova :



si, exact in acelasi loc intr-o frumoasa antiteza, mult mai simplu imbracat, artizanul rezistentei romanesti, generalul de divizie la data pozei, Alexandru Averescu,



Nu in ultimul rand, pentru planuri pe langa ilustratele de mai sus avem si imaginile de azi cu cladirea geamana, gara veche din Ramnicul Sarat (azi sectia veche a Liceului Agricol) ramasa aproape neschimbata la 130 de ani de la inaugurare.

Atentie, a nu se confunda, gara veche din Ramnic nu are nicio legatura cu cea de azi.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
portalul de intrare dinspre oras, 4 iunie 1921:
In acelasi loc in care mai sus apar von Mackensen si Averescu la data pozei inamici, la mijlocul anilor '20 buni amici care se vedeau la bai in Germania.



piateta garii de unde incepea bulevardul Lascar Catargiu atunci, Garii azi. Nu stiu sa existe o alta imagine din acest unghi. Rondul cu flori a existat pana acum 10 ani.



G-ul fost MAV in care se afla sicriul Ecaterinei Teodoroiu in drum spre Bucuresti. detalii ale fremei de lemn si ale geamurilor de la nivelul doi, corp central:



în imagine sunt generalul Holban comandantul garnizoanei Focşani, Generalul Gavrilescu, comandantul companiei eroinei G. Ră’dulescu şi prefectul judeţului Putna

imagini despecoperite de Daniel Siegfriedsohn, cu multumiri Sorin Tudose si Focsanivechi.ro
victorian a spus:
Super!! Bonus, niste detalii ale ancadramentelor de la ferestrele garii Focsani.. si tocmai aveam nevoie.. prietenii stiu de ce! ;)
ajuta crop-urile de mai jos ? din pacate posibilitatile mele tehnice atat permit... poza o cunosti, e mai sus si e datata 1918.

etaj, fatada de nord (spre Bucuresti):



etaj, corp sudic, vedere spre linii:



corp central, etaj, spre linii:



putin pe langa subiect, poate intereseaza pe cineva amenajarea unui treceri de nivel din plina epoca 2:

ea se afla pana acum 20 de ani la sud de gara Focsani (acum acolo este in pasaj subteran care a inlocuit bariera) iesirea statiei spre Bucuresti. Se observa un canton interesant langa barierele coborate, vopsite alternativ galben/negru, cantonul 1 din veche statie -cladirea cu etaj din dreapta demolata undeva prin 1940-1941 (unul identic cred ca mai exista la Peris), suprainaltare traseului telegrafic precum si ingradirea zonei realizata din sina CF vopsita ingrijit, cred ca in alb/var. Poza este disponibila la rezolutii mult mai bune pentru doritorii de detalii:



imagine din proiectul focsanivechi.ro
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Catalin,

Multumesc frumos pentru detalii! Din pacate din poza se observa o chestie foarte dificil de realizat pe un eventual model facut cu fotoetch sau chiar cu laser, anume racordarea curba dintre planul fatadei si arcada decorativa de deasupra golului ferestrei. S-ar putea realiza ceva mai bine in modelare 3D si printare, dar la scara N deja asemenea finetzuri sunt un soi de joc cu margele de sticla, vorba unui oarecare tamplar pe nume Hermann.

Foarte interesanta si trecerea la nivel cu tot cu amenajare si cantonul P+1. Catalin, nu ti-am spus ca de curand am fost la Focsani si am apucat sa vad foarte in treacat locurile, inclusiv remiza si turnul de apa. Voi reveni insa sper in toamna asta pentru o vizita mai in detaliu.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Victorian,

ce gasesti acum in gara Focsani are putina sau deloc legatura cu ce a fost. Gara a fost demolata in 2001, magazia de marfa ramasa din 1881 a ars in 2010, cantoanele au fost inlocuite in 1940 cu altele (foarte interesante si frumoase si acestea) dar la randul lor unul a fost furat caramida cu caramida, celalalt e locuinta si nu e acesibil, castelul de apa e o minune ca nu s-a prabusit, remiza e depozit (parca, nu mai stiu exact) iar restul cladirilor administrative sunt innaccesibile si nu intr-o stare buna. Accesorii de tipul elevator, nisipare, cantar, gabarit au disparut in ultimii ani si mai exista doar in poze.

"racordarea curba dintre planul fatadei si arcada decorativa de deasupra golului ferestrei" - sincer Dorin, cred ca e greu de facut si la HO si apoi.... orice model are marja lui de generalizare si aproximare. Noi am mai discutat deseori despre gradul de eroare pe care omeneste trebuie sa ni-l asumam. Este o cladire care nu mai exista in forma asta de 74 de ani. Probabil ca una din primele victime ale renovarii de dupa cutremurul din 1940 e chiar acest racord. Daca cineva reproduce corect acest element, apoi sa-l vad la dantelaria de tabla de e acoperisul corpului central sau stalpii fremei ....

Eu mai caut detalii. Din pacate cercetarile in Vrancea nu au dat niciun rezultat. Nu am gasit schite/planuri sau ceva care sa ma ajute. Dar, nu ma grabesc. Planurile de la Odobesti le-am gasit unde ma asteptam mai putin, dupa 7 ani de cautare si cand incetasem sa mai sper.

Asa cum am scris de multe ori, cladirea geamana de la Ramnicul Sarat exista inca, si nu doar ea....
Uite ce mandrete de canton de epoca 1 CFR era in capatul statiei spre Bucuresti (si exista inca). Cum trenul nu mai trece pe acolo din 1895 nu are cum sa fie mai tanar de 120 de ani :). Din ce stiu acestea sunt dintre cele mai vechi cantoane-locuinta zidite pe reteaua CFR. Personal, nu cred ca sunt din 1881 (data inaugurarii statiei) dar cred ca sunt din jurul anului 1890 cand au aparut si primele instalatii de centralizare tip Henning cu bare rigide pe reteaua CFR.



poza e din Google Earth ca nu gasesc acum pozele mele.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Buna dimineata Catalin!

In principiu, lipsa planurilor n-ar trebui sa fie o problema. Cu atat mai mult cu cat mai supravietuieste sora din Ramnicu Sarat. In practica, eu m-am descurcat fara planuri in mai multe randuri, o poza iti permite o reconstituire destul de exacta pe baza tehnicii denumita restitutie perspectiva. Ceea ce este riscant este doar sa faci reconstituirea numai ca peste doi ani sa apara planurile si sa constati ca ai gresit cu 2mm :D

Dar, vorba ta, cred ca merita riscul. Iarasi, de acord in privinta detaliilor care oricum nu s-ar vedea bine nici macar la H0, d'apoi la N.

@Cornel TT: merci frumos, remarcasem pozele tale la celalalt topic. Asa cum spune si Catalin, este grozav ca te-ai gandit sa faci o asemenea gara care este un soi de "cal de povara" al garilor romanesti, existand zeci de exemplare asemanatoare prin toata tara. Cu alte cuvinte, se poate acomoda usor pentru multe locatii. Astept cu interes vopsirea si weathering-ul.

Faci si un DA la scara N? ;-)
 

cornelTT

Well-Known Member
Trenulist
21 Iunie 2010
755
79
Bucuresti
corneltt.simplesite.com
WEBSITE
http://corneltt.simplesite.com/
LOCATION
Bucuresti
Victorian

am pregă’tit un LDH 1250 la scara N. Ce se vede în Gcode arat㒠promiţă’tor. Ră’mâne de vă’zut cum iese printată’. Dac㒠iese ok, încerc şi un DA.
Eu lucrez în Solid Works proiectele 3D şi m㒠tot uit pe tutoriale cum s㒠generez planul de la gar㒠cu tot cu cote într-un jpg sau altceva, c㒠ştiu c㒠există’.
Dar nu m㒠prind. Vroiam acele planuri s㒠le postez aici şi pentru ceilalţi colegi.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
cornelTT a spus:
Vroiam acele planuri s㒠le postez aici şi pentru ceilalţi colegi.
Asta e motivul pentru care te-am invitat la subiectul dedicat, sa imbunatatim impreuna un astfel de proiect. Eu voi participa cu placere la orice demers de imbunatatire/completare/corectura a planurilor acestor gari prin partea de documantare. Transpunerea lor virtuala e o limba total necunoscuta mie.
 

cornelTT

Well-Known Member
Trenulist
21 Iunie 2010
755
79
Bucuresti
corneltt.simplesite.com
WEBSITE
http://corneltt.simplesite.com/
LOCATION
Bucuresti
am fă’cut ceva schiţe la scara N dup㒠proiectul meu ce l-am printat.
Sunt componente simetrice, cum ar fi geamurile, uşile de la corpurile laterale ale clă’dirii (doar pe partea cu peronul, pe partea cu strada sunt geamuri în loc de uşi), uşile de la corpul central, simetrice cele de la peron cu cele de la stradă’. Las pozele s㒠vorbească’

dimensiunile sunt în mm





 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Bun, din pacate nu stiu sa mut postarile de mai sus, care nu au legatura cu gara veche din Focsani, asa ca lasam asa pentru moment si continuam. An nou, subiect vechi dar.. pasionant.

@Catalin, intai de toate La Multi Ani Fericiti pentru 2015! Si fiindca ziua buna se cunoaste de dimineata, iar anul bun, de la inceput, eu zic ca este cazul sa incepem desenul!

Vom porni de la datele precizate de tine pe site-ul tau: http://liniavinului.uv.ro/html/gara_focsani.html

Citez: "Dupa 125 de ani de la darea in exploatare, cladirea din Ramnicul Sarat pastreaza inca detalii importante ale celor doua cladiri originale. Cele doua aripi laterale masoara 6.60m, corpul median 12.35m, in vreme ce corpul central 12.20m. Latimea corpului central ( si a celor doua corpuri laterale) este de 12 m. Corpurile mediane au latimea de 11.20m. Fatada aflata spre linii a pastrat inca urmele fremei originale din lemn si o parte din ceea ce a fost candva peronul garii, acum parte a trotuarului de acces in cadire. Acesta nu avea mai mult de 6m latime, distanta intre stalpii de lemn care au sprijinit candva frema, este de 3,55m. Acesti stalpi (bine vizibili in vechile ilustrate ale garii Focsani) eveau 20/20 cm. Inaltimea lor, in lipsa unor planuri originale o putem doar banui. Masuratorile si o serie mult mai mare de fotografii, le-am facut in vara lui 2005, inainte si dupa lucrarile de consolidare, pentru un proiect indraznet: macheta garii Focsani, asa cum a fost ea pana in anii ‘30...proiect inca in lucru"

Ce ma deranjeaza pentru moment este diferenta dintre corpurile laterale / cel central si cele mediane. Conform datelor tale diferenta este 12.00-11.20 =0.80m. Impartita la doi (fata si spate) rezulta ca diferenta dintre corpul iesit si cel intrat este de numai 40cm. Din poze as zice ca este un pic mai mult, cel putin 70cm daca nu chiar 1.20.

Este o dilema din care nu pot iesi fara un pic de ajutor. Ne poate lamuri cineva care e adevarul?
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Schita statiei Focsani cu elementele existente in 1880 reprezentate schematic. Cladirea statiei de calatori, magazie de marfa, remiza locomotive, castel de apa, cantoane duble sau simple, etc.....sau organizarea unei statii principale CFR din Vechiul Regat...



doar spre comparatie si informare, schita statiei gemene de la Ramnic.

 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
In "Monografia Judetului Putna" aparuta in 1943 apare informatia ca gara Focsani este "in constructie". In sfarsit a aparut si imaginea care confirma transformarea cladirii de calatori in ceea ce unii dintre noi am prins pana in 2001. Se observa schimbarea formei acoperisului,simplificarea formei ferestrelor si aparitia portalului dinspre oras. Se observa etajul netencuit si acoperisul ce pare inca in lucru...

Cercetand arhivele de razboi nu am gasit nicaieri mentiunea ca aviatia rusa (singura care a ajuns la Focsani pana in 1943) ar fi reusit sa atinga si cladirea garii. Motiv pentru care cred ca la baza transformarii nu poate sta decat marele cutremur din noiembrie 1940...



Astfel am putut determina intervalul exact al existentei cladirii de calatori in forma "clasica"... 1881-1943...