functionarea macazului (frog)?

melc

Active Member
15 Decembrie 2010
57
0
cluj
LOCATION
cluj
M-a prins si pe mine boala asta numita HO. Am hotarat sa incep cu lucruri putine si bune. Am cumparat echipament rulant (sine fixe si flexibile) din alama Atlas, cod 100 (grosimea liniei 2.54mm, am si de dat c-am luat doua lazi) o locomotiva Fleischmann din 1970 (am inteles ca-i epoca a III-a) careia i-am reconditionat putintel motorul, am uns-o si am spalat-o, arata ca noua si merge pe masura, doua vagoane de clasa a II-a tot Fleischmann, arata a-ntaia. Chestiunea este ca nu am destule macazuri si am inceput sa le fac. Exista din cate am vazut doua tipuri de broscoi (frog): unul complet izolat in care sinele sunt sertizate in plastic si cel de-al doilea in care broscoiul este in scurtcircuit liniile fiind sectionate complet la cativa cm de broscoi in ambele directii de rulare.

Intrebare1: cum se conecteaza un macaz cu frog sectionat ca sa permita alimentarea corecta a locomotivei in DC atunci cand trece?

Intrebare2: idem dar pentru DCC (am citit ca trebuie niste switchuri electronice)

Intrebare3: de ce in anul domini 2010 se utilizeaza DCC si nu wireless (de exemplu Zigbee) pentru comanda trenurilor din diorama?

multumesc,
melc
 
nu´s de ce draq ii zice frog,ca nu vad legatuta intre broaste si calea ferata...dar ma rog,cuvantul corect in romana este inima.

intrebarea 3...pana se implementeaza wireless-ul in totalitate in modelismul feroviar se va inventa alt sistem de control,probabil unul telepatic :-P
cred ca este o chestie de costuri,alta piedica nu vad.

intrebarea 2 si 1....legatura electrica este valabila pentru DC si DCC.
se foloseste un comutator ce va alimenta inima macazului in functie de linia ce este pe "liber"...

http://www.brian-lambert.co.uk/Seep%20motor%20Frog%20wiring.gif

http://www.wiringfordcc.com/switches.htm

baga o cautare pe gogu folosind cuvintele cheie "frog wiring" si vezi ce gasesti :|
 
buna cosmin,
nu´s de ce draq ii zice frog,ca nu vad legatuta intre broaste si calea ferata...dar ma rog,cuvantul corect in romana este inima.

daca lasai pe "draq" afara din fraza asta te consideram baiat finut :lol:

in engleza inima macazului (la noi s-a tradus cuvantul din germana) se cheama chiar "frog"...

Peco folosea incepand cu anii 1970 termenul "electrofrog" pentru a defini macazele cu inima polarizata :-D
 
Shwan a spus:
Dupa ce-ti iese schema, baga niste poze, ca mor de curiozitate sa vad macaz home made! Spor :-)

In principiu eu fac poze si nu le "bag" fiindca sunt din leatul '64.
:lol:
Nici macar nu vreau sa reinventez apa calda, insa modelism cred ca inseamna sa-ti construiesti niste elemente si nu sa le cumperi de-a gata, ca nu mai are nici un farmec.

Uite asa o sa fac dar cu propriile unelte:
http://www.handlaidtrack.com/HO-10-Turnout-Kit-for-ME-Code-100-Rail-cw-Rail-p/ak-ho-t-10-me100.htm
 
cosmin78 a spus:
nu´s de ce draq ii zice frog,ca nu vad legatuta intre broaste si calea ferata...dar ma rog,cuvantul corect in romana este inima.

intrebarea 3...pana se implementeaza wireless-ul in totalitate in modelismul feroviar se va inventa alt sistem de control,probabil unul telepatic :-P
cred ca este o chestie de costuri,alta piedica nu vad.

intrebarea 2 si 1....legatura electrica este valabila pentru DC si DCC.
se foloseste un comutator ce va alimenta inima macazului in functie de linia ce este pe "liber"...

http://www.brian-lambert.co.uk/Seep%20motor%20Frog%20wiring.gif

http://www.wiringfordcc.com/switches.htm

baga o cautare pe gogu folosind cuvintele cheie "frog wiring" si vezi ce gasesti :|

Multumesc, al doilea link e ok am priceput. Mi se pare ca fiecare tren ar putea sa-si schimbe singur macazul in functie de linia pe care o urmeaza din program, trebuie sa analizez posibilitatea asta.

Obiectivul meu final este sa realizez o locomotiva HO integral prin CNC (de tip kit) cu comanda din microcontroler (existau pe vremuri seturi functionale pe care ti le montai singur acasa, Fleischmann, Airfix, etc).

Pana una alta e ca pe vremea cand eram copil...
 
Chiar daca la prima vedere nu pare, s-ar putea sa ajungi la concluzia ca e mai rentabil sa cumperi decat sa faci macazuri de la zero. Este nevoie de mult timp pentru a face schimbatoarele de cale cu precizia ceruta. Chiar si "fabricarea" din kit-uri se merita doar in anumite circumstante. Daca pentru tine modelism feroviar insemana sa dedici eforturi de luni de zile pentru a produce un singur macaz, atunci asta e, da-i drumul la treaba!
 
Cristi, de ce sa dedice eforturi de luni de zile ? :grin:
Cei de la Handlaid dau gratis planurile tuturor elementelor de cale pe care le ofera ei la vanzare ca si kituri. Putin autocad si traversele ies din placaj la laser asa cum ne-am invatat :-D .... prelucrarea liniilor implica putina indemanare dar si acolo iese, primul merge greu, al doilea mai usor si deja la al treilea esti geniu.

Toata treaba asta tine mult de vointa si rabdare.
 
N-as vrea sa continui sa-mi dau cu parerea, cand n-am pus mana sa fac, totusi n-am remarcat pe nicaieri prezentarea unei astfel de manufacturi, cu inceput si sfarsit, din care sa rezulte o reusita certa... cum poti vedea de exemplu pentru locomotivele facute de la zero din piese prelucrate pe CNC-uri..
 
Pia nu o sa vezi decat la ei pe site ... niste filme foarte detaliate si bine explicate. :grin:
 
melc a spus:
Multumesc, al doilea link e ok am priceput. Mi se pare ca fiecare tren ar putea sa-si schimbe singur macazul in functie de linia pe care o urmeaza din program, trebuie sa analizez posibilitatea asta.

Nu stiu sigur daca am inteles bine sensul acestei afirmatii, dar assa ceva nu se poate face. Atunci cand se programeaza un traseu de rulaj pentru un tren se programeaza de fapt pozitia elementelor de cale, viteza trenului pe diferite tronsoane ale traseului (implica un control foarte avansat si costuri pe masura) si BLA-ul. Prin urmare trenul "nu poate spune" unui macaz incotro sa o ia.
 
O fi bun ?

th_DSC_9723s.jpg


O chestie tare ar fi de realizat pe N in viitorul apropiat si anume:



.,..dar sa vedem :grin:
 
Horia_Radulescu a spus:
...
nu´s de ce draq ii zice frog,ca nu vad legatuta intre broaste si calea ferata...dar ma rog,cuvantul corect in romana este inima.

daca lasai pe "draq" afara din fraza asta te consideram baiat finut :lol:

in engleza inima macazului (la noi s-a tradus cuvantul din germana) se cheama chiar "frog"...

Horia,cu parere de rau trebuie sa te dezamagesc. :-P insa si tu puteai fi baiat finut si sa nu te legi de un amanunt nesemnificativ si fara legatura in discutia de fata,grosimea obrazului :(|)
:grin:
 
Asa cum povesteam si in alte subiecte, inima macazului se polarizeaza (mai precis se alimenteaza conform pozitiei acelor) astfel incat sa nu existe nicio intrerupere a alimentarii locomotivelor la trecerea peste macaz. In continuare voi da doua exemple de polarizare.

1) Macaz inainte-dreapta
Daca trenul are de mers spre inainte, atunci rotile din dreapta ale locomotivei vor trece peste inima macazului, deci aceasta va fi conectata electric la sina din dreapta.
Daca trenul are de mers spre dreapta, atunci rotile din stanga ale locomotivei vor trece peste inima macazului, deci aceasta va fi conectata electric la sina din stanga.

2) Macaz inainte-stanga
Daca trenul are de mers spre inainte, atunci rotile din stanga ale locomotivei vor trece peste inima macazului, deci aceasta va fi conectata electric la sina din stanga.
Daca trenul are de mers spre stanga, atunci rotile din dreapta ale locomotivei vor trece peste inima macazului, deci aceasta va fi conectata electric la sina din dreapta.

Rationamentele de mai sus sunt la fel de valabile daca trenul vine spre macaz dinspre bifurcatie. Atentie, in acest caz macazul trebuie obligatoriu mutat spre linia respectiva, deoarece in caz contrar rotile metalice ale trenului produc scurtcircuit intre inima polarizata "invers" si sinele de pe care acesta vine.
 
Schimbarea automata a macazului de catre insusi trenul care se apropie poate fi realizata, cu conditia ca trenul sa se apropie dinspre bifurcatie si nu dinspre ace. Astfel, se pot plasa doi senzori pe liniile respective, care sa sesizeze pe care linie vine trenul si sa comande comutarea macazul in consecinta, astfel incat sa se evite scurtcircuitele pe inima polarizata sau chiar deraierile pe acele tinute fix de unele mecanisme.
 
si daca trenul care vine din spatele macazului,adica il ataca pe la calcai,trebuie sa opreasca la semnalul de dinaintea macazului,pentru a da trecere unui tren ce trece pe acelasi macaz?in cazul asta senzorii nu isi mai au rostul...
 
pana la urma nu poti sa faci o automatizare 'trigger only based' decat daca accepti ca la un moment dat sa ai si partea de random (sa nu te deranjeze ca locomotiva a luat-o la dreapta desi teoretic era frumos sa o ia spre stanga)
normal e sa simulezi cumva activitatea unui idm, iar automatizarea sa aiba si ceva sens (spre exemplu daca vine trenul tau atacand calcaiul macazului, celalalt tren care vrea sa o ia fix pe acolo asteapta pe alta linie in gara dinainte samd)
senzorii isi au sensul doar pentru detectia in sine a trenului; am vazut pe multe diorame si scheme pe net exact automatizarea asta, dar mi se pare fix pix; a, daca o privesc ca demo e ok, e demonstrata o situatie; si atata; intr-o automatizare care se respecta nu poti sa faci mini-automatizari de astea de sine statatoare ca altfel te poti trezi cu accidente si scurturi cat ai clipi
 
Macaz simplu:

Macaz triplu:

Macaz curb:

Intretaiere cu dublu pasaj (asa am vazut-o denumita intr-un manual de liceu cu profil CFR):

Toate acestea sunt Fleischmann Profi-Track, de care eu unul sunt foarte multumit.
 
sunt la inceput de drum in materie de feroviare am 2 macaze Fleishmann profil I sa-r potrivi cu sinele pe care le ai in plus Atlas? Daca da care ar fi pretul eu am deocamdata prifil U de la niste star seturi mai vechi dar am cumparat si 4 sine de trecere de la U la I. Dar as vrea sa am un circuit pe I si unul pe U daca este posibil asa ceva.