Functionarea locomotivei cu abur

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Reamintesc ca am obtinut aceste diagrame cu ajutorul programului de simulare "STEAM ENGINE VALVE GEAR ON THE COMPUTER", freeware, care se poate descarca de pe http://www.tcsn.net/charlied . Descarcati acest program (mai bine zis setul de programe) si admirati pe monitorul propriu cat de frumos este redata miscarea acestui minunat sistem de distributie 8). De asemenea, in acest set de programe sunt prezentate multe alte sisteme de distributie, dar preferatele mele raman tot Walschaert-Heusinger.
 
Din cate cred eu ca stiu, sistemul cu admisie exterioara cu sertar plan era utilizat in primele decenii ale locomotivelor cu aburi, cand presiunile si temperaturile aburilor erau mai modeste. Insa de cand s-a inceput utilizarea aburilor supraincalziti, sertarele plane n-au mai facut fata solicitarilor, deci a fost dezvoltat sistemul cu admisie interioara cu sertar cilindric. Cunoscand acestea, cred ca cilindrii de inalta presiune din interiorul cadrului locomotivei BR18 (4 cilindri, dubla expansiune) sunt alimentati prin sistem cu admisie interioara, iar cilindrii de joasa presiune din exterior (la vedere) sunt alimentati prin sistem cu admisie exterioara.
 
In "pomelnicul" :D pe care l-am trimis firmei PIKO despre greselile facute de ei in conceptia & realizarea locomotivelor cu aburi am scris si urmatoarele:

In my opinion, the main driver wheel is the most spectacular of all the locomotive wheels; this is why I look first at this particular wheel every time I see a steam-engine, and I am sure that almost all steam-fans do the same. Maybe you didn't get any complaints until now because people that knew very well steam-engines may have grown old and un-interested, and perhaps younger people is not that familiar with the details of these wonderful mechanisms. But I can tell you that a big railway-fan community is growing here, in Romania, and many of my friends started to lovingly re-discover steam-engines and they began to notice this inadvertence between the model-scaled and the real ones.
 
Adica:

Dupa parerea mea, roata motoare principala este cea mai spectaculoasa dintre toate rotile locomotivei cu aburi; de aceea ma uit mai intai la aceasta roata de fiecare data cand vad o locomotiva cu aburi, si sunt sigur ca aproape toti fanii locomotivelor cu aburi fac la fel. Poate ca n-ati primit reclamatii pana acum fiindca oamenii care au cunoscut foarte bine locomotivele cu aburi sunt acum in varsta si si-au pierdut interesul, si poate ca tinerii nu prea sunt familiarizati cu detaliile acestui minunat mecanism. Dar va pot spune ca o mare comunitate de pasionati ai cailor ferate este in crestere aici, in Romania, iar multi dintre prietenii mei au inceput sa re-descopere cu mare simpatie locomotivele cu aburi si au inceput sa remarce inadvertentele dintre machete si cele reale.
 
Raspuns:

I have receive your mail and I transmission it to our development section. Our technician must this problem examine.

Adica (aproximativ):

Am primit mailul dv. si l-am transmis departamentului de dezvoltare. Tehnicianul nostru trebuie sa examineze aceasta problema.

Scurt / 2 :D
 
Dat fiind faptul ca uneori pot fi extrem de incapatanat :D, corespondenta mea cu Piko nu s-a oprit aici si, in mesajele mele ulterioare, le-am chiar propus cateva solutii pentru remedierea problemei cu orientarea diferita a contramanivelelor. La un moment dat, mi-a scris insusi Rene Wilfer, care mi-a multumit pentru interesul meu cu privire la produsele Piko, mi-a spus ca elaborarea de noi matrite este FOARTE scumpa si, deci, ei nu prea fac asa ceva in mod normal, mi-a multumit pentru propuneri si a zis ca vom mai discuta pe aceasta tema.
De la data respectiva (02.10.2006) n-am mai auzit nimic de la Piko :D
 
Am trimis la Roco un email referitor la aceeasi problema care "afecteaza" aburoasele BR80, BR50, BR57 si inca vreo cateva. Raspunsul a fost amabil si relativ prompt, in care mi-au multumit pentru ca le semnalez aceasta mica problema, pe care ei o cam cunosteau deja, ca BR80 si BR57 sunt modele vechi si, deci, nu si-au pus problema sa foloseasca matrite noi pentru a le putea oferi la preturi rezonabile (suna cunoscut? :D), dar ca atunci cand vor incepe sa-si revizuiasca produsele, vor estima si costurile etc.s.a.m.d.
 
Revin cu doua imagini ale unei foarte simpatice locomotive cu aburi, anume 130.525, pozata de Felippe la Fetesti:

Distributia acestei locomotive este Walschaert-Heusinger cu admisie interioara, dar contramanivelele sunt inclinate inapoi, ca la BR78. Explicatia acestei "variatiuni" se gaseste aici, de unde voi spicui cate ceva :D
 
Ultima editare:
mpursu a spus:
Dupa un studiu mai atent cu privire la aburoasele reale cuprinse in cartulia mea cu seriile 61 - 96 (parca), rudimentele mele de germana mi-au permis sa ajung la niste concluzii pe care le voi expune aici. Fac mentiunea ca nici acum (si nici...odata, de altfel :D) nu am pretentia ca materialele mele sunt 100% complete si fara greseli de logica/inginerie/fenomenologie etc., asa ca va rog sa completati / corectati unde este cazul, aducand si argumentele adecvate, pentru care va multumesc anticipat.
 
mpursu a spus:
Dupa cate cred eu ca stiu, la marea majoritate a aburoaselor reale se comanda mersul inainte prin rotirea spre dreapta a rotii de mana ("Handrad") din cabina, ceea ce determina impingerea spre inainte a barei de comanda. Pentru mers inapoi, roata de mana se roteste spre stanga, astfel bara respectiva fiind trasa spre inapoi.
Pentru transformarea miscarii orizontale a barei de comanda intr-o miscare verticala a bielei sertarului, bara de comanda este articulata la o piesa in forma de "L", de obicei in varful laturii verticale. Piesa respectiva are o articulatie la cot, prin intermediul careia este montata pe sasiu. Latura orizontala a acestei piese duce la bara de ridicare (aka "Haengeeisen", "lifting rod" etc) sau la glisiera Kuhn (aka "Kuenscher Schleifer", "Kuhn slide" etc), iar aceste piese ridica sau coboara biela sertarului fatza de punctul fix al culisei.
Conform teoriei pe care o stiu eu, pentru ambele versiuni ale distributiei, mersul inainte este comandat de coborarea bielei sertarului sub punctul fix, iar mersul inapoi prin ridicarea ei deasupra punctului fix, daca simpaticele contramanivele se afla in pozitiile cunoscute, adica inclinate inainte pentru admisie interioara, respectiv inclinate inapoi pentru admisie exterioara.
In marea majoritate a cazurilor, piesa "L" este pozitionata pe partea dreapta si are latura verticala orientata in sus. Daca latura orizontala este orientata spre inainte, atunci impingerea inainte a barei de comanda duce la coborarea bielei sertarului sub punctul fix, caz in care locomotiva porneste inainte, respectiv tragerea inapoi a barei de comanda duce la ridicarea bielei sertarului deasupra punctului fix, caz in care locomotiva porneste inapoi. Daca latura orizontala a piesei "L" actioneaza glisiera Kuhn de pe capatul bielei sertarului, atunci aceasta latura orizontala nu poate fi orientata decat spre inainte, deci mecanismele distributiei sunt asa cum le-am descris de atatea si atatea ori.
Daca, din diverse motive, latura orizontala a piesei "L" este orientata spre inapoi, atunci impingerea inainte a barei de comanda duce la ridicarea bielei sertarului, ceea ce ar insemna mers inapoi, respectiv tragerea inapoi a barei de comanda duce la coborarea bielei sertarului, ceea ce ar insemna mers inainte. Pentru a se evita aceasta "inversare" a efectului actionarii rotii de mana, contramanivelele sunt orientate invers fata de pozitiile cunoscute, adica inclinate inapoi pentru admisie interioara, respectiv inclinate inainte pentru admisie exterioara.
 
mpursu a spus:
Cu verde am incercuit bara de comanda a sensului de mers, cu galben piesa "L" (care este denumirea ei corecta? :D) si cu albastru bara de ridicare ("Haengeeisen"). Deocamdata am gasit poze ale unor miniaburoase, dar voi cauta si poze ale aburoaselor reale. Iata aici BR50 Roco, BR41 Fleischmann si BR78 Fleischmann, toate fiind cu admisie interioara, fapt ilustrat de faptul ca tija sertarului se afla articulata pe biela de avans sub articulatia bielei sertarului. Aburoasele 50 si 41 au piesa "L" cu latura orizontala spre inainte, dar aburoasa 78 are piesa "L" cu latura orizontala spre inapoi.

Aburoasele 50 si 41 au contramanivelele inclinate inainte, iar aburoasa 78 le are inclinate inapoi, desi, asa cum spuneam, toate trei au distributie Heusinger cu admisie interioara. Din pacate, mini-aburoasa 50 are pe partea stanga... celebra greseala :(
catalin a spus:
Piesa "L" se numeste arbore de comanda .
Roata de mana cum ii zici tu se numeste schimbator de mers si din ea se regleaza directia si gradul de admisie.
 
mpursu a spus:
Iata aici o comparatie intre sistemul cu admisie interioara (stanga) si cel cu admisie exterioara (dreapta), la mers inainte:

In sistemul cu admisie interioara (stanga), aburii intra in cilindru (sunt admisi) trecand prin interiorul sertarului, iar in sistemul cu admisie exterioara prin exteriorul acestuia, ocolindu-l.
Aburii proaspeti sunt reprezentati cu rosu, iar cei expandati cu albastru. In aceasta pozitie a rotilor, este necesar ca aburii proaspeti sa fie admisi in dreapta pistonului pentru ca locomotiva sa avanseze. Astfel, ca urmare a diferentei de conceptie dintre cele doua sisteme, sertarul sistemului cu admisie interioara trebuie sa fie impins inainte, iar sertarul sistemului cu admisie exterioara trebuie sa fie tras inapoi. Bielele sunt astfel proiectate, executate si reglate incat sa asigure miscarile adecvate ale sertarelor.
Si acum cateva cuvinte despre ceea ce eu denumisem "piesa L", reprezentata cu verde in diagramele de mai sus :D:
Bielele sertarelor de pe ambele parti trebuie sa fie manevrate in mod identic, ceea ce se realizeaza prin intermediul arborelui de comanda - dupa cum bine spune Catalin :aplauze: - care are la capete cate un brat orizontal, pe care eu il denumisem "latura orizontala a piesei L", prin intermediul carora ambele biele ale sertarelor sunt ridicate/coborate in exact acelasi mod. Arborele de comanda este actionat de un brat vertical, pe care eu il denumisem "latura verticala a piesei L", aflat numai pe partea dreapta, la care este articulata bara de comanda, actionata de mecanic din cabina prin intermediul schimbatorului de mers.
Ceea ce eu denumisem "piesa L" reprezinta, de fapt, bratul vertical si cel orizontal de pe partea dreapta, ambele fixate pe capatul arborelui de comanda. Te rog sa ma ajuti cu denumirile corecte ale acestor piese, Catalin, si inca o data iti multumesc ca mi-ai atras atentia asupra lor 8)
 
mpursu a spus:
Atunci cand locomotiva cu aburi sta pe loc, biela sertarului este aproximativ orizontala si trece peste punctul fix al culisei, astfel incat sertarul NU permite admisia aburilor in cilindri, chiar daca regulatorul de aburi ar fi deschis (cred ca asa se numeste piesa respectiva :D). Totusi, dupa cate cred eu ca stiu, la manevra de oprire a locomotivei, mai intai se opresc aburii si numai dupa aceea se aduc bielele sertarelor peste punctele fixe ale culisei (neutru).
Pornirea locomotivei in sensul dorit se face prin pozitionarea adecvata a bielelor sertarelor fata de punctele fixe ale culiselor [...], urmata de deschiderea regulatorului de aburi. Astfel, sertarele fiind deja pozitionate adecvat, aburii care sosesc de la cazan vor impinge pistoanele in sensurile corecte si vor pune locomotiva in miscare. Mai mult, prin ridicarea/coborarea bielelor sertarelor sub unghiuri mai mari sau mai mici, este controlata cursa sertarelor, care vor deschide mai mult sau mai putin canalele prin care aburii sunt admisi in cilindri. Aici este o intreaga teorie si, de fapt, o intreaga arta de manevrare adecvata a schimbatorului de mers (ceea ce eu denumisem "roata de mana"), in functie de ceea ce mecanicul doreste ca locomotiva sa execute.
Sincronizarea miscarilor sertarelor cu miscarile pistoanelor este realizata de mecanismele de distributie, avand ca element de reglaj unghiul de ridicare/coborare a bielelor sertarelor fatza de punctele fixe ale culiselor. Bielele sunt astfel concepute incat sa asigure aceasta sincronizare, tinand cont de tipul de admisie, interioara sau exterioara.
... si de modul in care arborele de comanda, sub actiunea mecanicului prin intermediul barei de comanda, isi face efectul asupra bielelor sertarelor.
Daca ansamblul format din bratul vertical si cel orizontal de pe arborele de comanda are forma de "L" normal (brat vertical in sus si cel orizontal spre dreapta, sau brat vertical in jos si brat orizontal spre stanga), atunci impingerea barei de comanda spre inainte duce la coborarea bielelor sertarelor sub punctele fixe, ceea ce, in configuratiile prezentate mai sus, provoaca deplasarea locomotivei spre inainte.
Daca ansamblul format din bratul vertical si cel orizontal de pe arborele de comanda are forma de "L" inversat (brat vertical in sus si cel orizontal spre stanga), atunci impingerea barei de comanda spre inainte duce la ridicarea bielelor sertarelor deasupra punctelor fixe, ceea ce, in configuratiile modificate prezentate mai sus (ambele contramanivele inversate fatza de pozitiile "normale"), provoaca deplasarea locomotivei tot spre inainte.
 
mpursu a spus:
... conducerea unei locomotive cu aburi este intr-adevar o arta, bazata exclusiv pe indemanarea si experienta mecanicului sau, mai bine zis, a echipei din cabina :aplauze:. Intr-un documentar de pe Discovery, realizatorul emisiunii a chiar condus o minunata aburoasa si a spus ca sentimentul de a controla aceasta imensa masina si fortele enorme din interiorul ei este inegalabil. Stiu ca ma repet, dar nu pot sa nu (re-re-re-) amintesc o alta zicere tot de pe Discovery: "sa mergi cu un tren tras de o locomotiva cu aburi, este o aventura, pe cand sa mergi cu un tren tras de o locomotiva diesel, este doar o calatorie". Bineinteles ca NU subapreciez ultra-modernele locomotive electrice sau diesel (enumerate in ordinea preferintei, dupa aburoase :D), care au de partea lor randamentele mult superioare, vitezele mult mai mari si conducerea asistata de computer, insa... locomotivele cu aburi au un farmec aparte si un je_ne_sais_quoi care, pe mine cel putin, ma captiveaza totdeauna. Recunosc ca nu stapanesc chiar TOATE aspectele care tin de functionarea acestei bijuterii a tehnicii din alte vremuri, insa prefer sa expun ceea ce stiu si, ajutat & corectat de voi ceilalti, sa-i redau toata stralucirea pe care o merita.
 
Mersul inainte al locomotivei cu aburi:
Walschaerts_motion.gif

( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Walschaerts_motion.gif )
Schimbarea sensului de mers:
Walschaert_gear_reversing.gif

( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Walschaert_gear_reversing.gif )
 
Felicitari pentru eforturile de a descrie functionarea unei locomotive cu abur si pentru excelenta realizare a simularilor. Daca este posibil, ar fi interesant de prezentat si alte tipuri de distributie, utilizate la locomotivele CFR (ex. Allan). As vrea sa precizez totusi, cu toata stima pentru autorul subiectului,ca denumirea corecta este "locomotiva cu abur" si nu "cu aburi". Acest mic amanunt este doar pentru "buna regula", cum se spunea odata, si nu diminueaza in nici un fel meritele autorului. :aplauze:
 
  • Like
Reacții: mpursu