Franta - Train touristique du Centre-Var

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
257
19
RO & US
LOCATION
RO & US
In concediu in sudul Frantei, in cautarea de obiective cu caracter feroviar, am descoperit urmatorul prospect de prezentare:
img783_zps8nmpuwdm.jpg

In imagine este automotorul Picasso, cu un design deosebit, a carui organizare interioara, dificil de imaginat, mi-a trezit curiozitatea.
Automotorul Picasso, cod X 3800, construit de Renault, a intrat in serviciul SNCF in 1950 si, pentru aproape 40 de ani, pana in 1988 a servit transportul de calatori pe diferite rute in Franta.
In prezent poate fi admirat in diferite muzee si cateva exemplare transporta turisti, ca trenuri istorice.
"Train touristique du Centre-Var" ofera excursii cu trenuri istorice pe ruta Carnoules - Sainte Anastasie - Brignoles.
Pornesc la drum cu speranta unei calatorii cu un automotor Picasso !
La iesirea din drumul principal, la intrarea in Carnoules, primul semn ca sunt pe calea cea buna:
IMG_5161_zpslrvx4kms.jpg
IMG_5160_zpsu6pkn9ck.jpg

Pe placa de prezentare se poate citi:
"In timpurile fabuloase ale tractiunii cu abur, Carnoules a fost, din 1862 pana in 1961, singurul depou intre Nisa si Marsilia, cu o suta de locomotive si cinci sute de feroviari.
Pentru a perpetua amintirea acelei epoci, municipalitatea si prietenii locomotivelor cu abur au achizitionat aceasta locomotiva, 4.B.9, alocata depoului Carnoules din 1918 pana in 1930."
IMG_5165_zpssecqirpa.jpg
IMG_5163_zpswigx7olv.jpg
IMG_5162_zpshmk37tn7.jpg
 
Trenul turistic parcurge 24 km. intre CARNOULES si BRIGNOLES, in centrul departamentului VAR, parte din linia CARNOULES – GARDANNE in lungime de 79 km. linie construita intre 1875 si 1880.
Urmare concurentei transportului cu autobuze, traficul de calatori s-a redus treptat si in 1939 a fost anulat.
Traficul de marfa a continuat, in principal transportul de vin (rosés de Provence) si bauxita intre exploatarile miniere din Centre-Var si statia de tratament din Gardanne.
In timpul celui de-al doilea razboi mondial linia a fost intens folosita pentru transportul bauzitei catre Germania. In acest timp linia nu a fost bombardata sau sabotata astfel incat in 1944 linia a putut prelua traficul liniei de pe coasta Mediteranei, linie puternic avariata.
Transportul de bauxita a incetat dupa inchiderea minelor si centrului de prelucrare si linia a a fost inchisa in 1980.
In present linia este “neutralisée”, adica nu este inclusa in traficul current SNCF, dar este intretinuta pentru a fi utilizata in caz de necessitate pentru aparatea nationala.

Punctul de plecare in calatorie este halta Carnoules les Platanes; situata in imediata apropiere a trecerii la nivel, ofera calatorilor numai un peron inierbat si o parcare la umbra platanilor.
Carnoules%20Station_zpslidbrw17.jpg
IMG_5261_zpsn3v7y0xn.jpg
IMG_5262_zpskrgyzaf7.jpg


Astept cu nerabdare aparitia automotorului Picasso, dar ... astazi este de serviciu Caravelle; ne imbarcam.
IMG_5167_zpsekf3xvpk.jpg
IMG_5168_zps6mwphunr.jpg
 
In interior Caravelle arata similar celor inca in serviciu pe rute din Romania
IMG_5169_zpskntm1exm.jpg
IMG_5207_zpsw1ct0xxj.jpg

poate, cu exceptia standului cu prospecte si a barului ?!
IMG_5206_zpsq4atayau.jpg
IMG_5199_zpszf8bassx.jpg
 
Prima optire este in gara Sainte Anastasie sur Issole; situata in umbra copacilor, gara este in renovare.
St%20Anastasie%20Station_zpslwrs785x.jpg
IMG_5177_zpsj0caudzz.jpg
IMG_5182_zpsitkvw2uo.jpg

Cladirea inalta, cu ferestre prevazute cu obloane care ofera protectie impotriva caldurii verii si a mistralului.
 
Linia, traversele, terasamentul, lucrarile de arta sunt in perfecta stare de functionare dar linia fiind "neutralisée”, nu mai dispune de instalatiile de protectie, automatizare, semnalizare, astfel incat trenul trebuie sa dea prioritate traficului la trecerile de nivel.
IMG_5187_zpsgajhfuus.jpg
IMG_5174_zpsppwwhni1.jpg

Trenul opreste inainte de trecerea de nivel, personalul trenului opreste traficul si intinde bariere, portabile, extensibile ca o armonica, trenul trece si opreste din nou pentru recuperarea personalului.
In continuare traseul se strecoara printre vii si dealuri impadurite
IMG_5186_zpszzxq1cpw.jpg
IMG_5190_zpssrfc8ecj.jpg
 
Pe parcursul calatoriei, suplimentar explicatiilor legate de istoria liniei si obiectivele care se desfasoara privitorului, personalul trenului intretine turistii cu demonstratii comice care imita procedurile de securitate demonstrate de stewardese sau o greva a feroviarilor francezi !
IMG_5211_zpsxmhhyffb.jpg
IMG_5208_zpsiycrmde9.jpg
 
Punctul final al calatorie este gara Brignoles
Brignoles%20Station_zpsrpqiwy6n.jpg
IMG_5195_zpskxj0tbev.jpg

Cladirea impunatoare a garii aminteste de perioada de prosperitate cand Brignoles era un centru important pentru exploatarea, transportul si prelucrarea bauxitei
IMG_5197_zpshcv8x2yb.jpg
IMG_5198_zpshkd5hlcu.jpg
 
Profitand de o perioada in care personalul trenului era mai putin solicitat, am intrebat daca pot vedea si fotografia automotorul Picasso, ocazie cu care am fost invitat sa vizitez depoul din Carnoules unde este pastrat materialul feroviar al clubului.
Carnoules%20Depot_zpsok9t6bdx.jpg

Locomotivele si vagoanele din depou, in prezent compus din cateva linii de garaj, sunt fie proprietatea clubului fie sunt incredintate de SNCF pentru pastrare si intretinere.
Va prezint cateva vagoane aflate in depou.

Vagonul fourgon OCEM cu 2 osii, a fost proiectat in 1930 pentru a intra in compunerea trenurilor de pasageri. Este compus din spatiu pentru bagaje si spatiu pentru personalul de insotire. A fost utilizat pana in 1980.
IMG_5219_zpsts6xtqkp.jpg
IMG_5218_zpsyzpetq2y.jpg
 
Vagonul furgon "M" tip standard D a fost construit in 1600 exemplare intre 1949 si 1955. La data constructiei vagonul facea parte obligatoriu din componenta garniturilor de marfa pentru supravegherea trenului si asigurarea franarii in caz de necesitate
IMG_5241_zpsmitvgwly.jpg
IMG_5239_zpshsrc1ac0.jpg
IMG_5238_zpsx6srggq9.jpg


Vagon acoperit tip G, a fost utilizat de SNCF din 1957. Impreuna cu variantele constructive, a fost construit in mii de exemplare.
Vagonul din depou a fost modificat sa serveasca de atelier in depou si de-a lungul liniei
IMG_5230_zpsbzzogsiy.jpg
 
Vagonul acoperit standard A a fost proiectat si construit in SUA si asamblat in Franta in 1946
IMG_5224_zpsxhyifuci.jpg
IMG_5225_zpsosp0bxs0.jpg
IMG_5226_zps2bmlrtaf.jpg
IMG_5227_zps4snblfz6.jpg
IMG_5228_zpsighuxbxa.jpg
IMG_5229_zpspvgfv7s1.jpg
 
Membrii clubului pretuiesc in mod deosebit garnitura de 3 cisterne de 19 m3, construite in anii '30, care au folosite de Marina Nationala din Toulon.
IMG_5223_zpst1badmo2.jpg
IMG_5222_zps27c45gnr.jpg
IMG_5220_zps5v7kccne.jpg
IMG_5221_zpsqk7xdkhd.jpg

Desi par identice, fiecare constituie un exemplar unic, ele deosebindu-se prin prezenta sau absenta mecanismului de franare sau prin rotile cu spite.
Placile fabricantului german ar conduce la concluzia ca cisternele au fost folosite de Reichbahn in al II lea razboi mondial; curatind atent sasiul, membrii clubului au descoperit marcaje care dovedesc ca cisternele au facut serviciu in Franta inainte de razboi, pentru PLM (Paris-Lion_Marseille)
 
Clubul are in colectie, deasemenea, echipament feroviar motorizat.
Automotorul Caravelle X-4590 a intrat in serviciu in 1967 si, pana in 2006, a parcurs peste 3 milioane de kilometrii.
IMG_5237_zpsu8xrbu70.jpg
IMG_5231_zpsy0wwjnzm.jpg

Automotorul este inca in proprietatea SNCF, si, la data cand am vizitat depoul, urma sa fie revizuit si pus in functiune de membrii clubului
 
Vehiculul poreclit de membrii clubului "Popemobile" poate rula atat pe cale ferata cat si pe drum auto.
IMG_5234_zps2pzrgitz.jpg
IMG_5233_zpsqdzssns2.jpg
IMG_5235_zpsl44kjq1s.jpg

Este echipat cu un motor Perkins de 45 CP, ambreiaj mecanic si cutie cu 3 viteze.
Poate rula cu 19 km/h pe calea ferata si 18 km/h pe drum.

Locotractorul Y-6424 face parte dintr-o serie de 227 unitati construite pentru SNCF intre 1954 si 1958.
IMG_5242_zps4nycbkc3.jpg
IMG_5240_zpsyzyyssbq.jpg

A facut serviciu de manevra dar si tractiune de marfa pe linii secundare
 
Automotorul Picasso, prin arhitectura sa deosebita, reprezinta solutia biroului de studii al SNCF la problema cum poate fi construit un automotor cu un singur post de conducere care sa se poata deplasa in ambele sensuri.
IMG_5214_zps4mjqentk.jpg
IMG_5215_zpslhewxdyq.jpg

A fost proiectat in 1947 si, intre 1950 si 1961, a fost construit in 251 exemplare
IMG_5217_zpsfn6oadpw.jpg
IMG_5243_zps3dxoygk4.jpg

Automotorul clubului are numarul X-3976, a intrat in serviciu in 1956 in depoul Tours.
IMG_5244_zpsspia4idw.jpg
IMG_5216_zpsaspgxdl8.jpg
 
Spatiul interior este inpartit in 2 compartimente pentru calatori, un compartiment pentru motorul diesel si cabina mecanicului conductor aflata "deasupra" motorului.
Vedere spre compartimentele calatorilor
IMG_5245_zpsqsncorkn.jpg

Compartimentul spre motor
IMG_5248_zps95bgvrsh.jpg

Compartimentul, pe care l-as numi de clasa 1, daca luam in considerare vederea panoramica neobstructionata de nici o cabina, motor, etc.
IMG_5247_zpsba7gvfh4.jpg

Motorul, in acest caz Renault 517 de 340 CP, recunoscut ca fiabil si robust.
IMG_5254_zpsqvxvyuvt.jpg

Accesul spre postul de conducere si panoul de comanda si control al echipamentelor.
IMG_5249_zpsvhfdmo5f.jpg
IMG_5252_zpszmxffsbz.jpg
 
Vedere din cabina de conducere spre ambele sensuri de mers:
IMG_5250_zpsz1mzk43d.jpg
IMG_5251_zps5ystuj5t.jpg


Automotorul Picasso este deasemenea prezent si in celebrul muzeu feroviar "Cité du train" din Mulhouse. Aici, pe un cupon de linie, intre exponate deosebite, este prezentat compartimentul motor al automotorului Picasso cu numarul X-3847 construit in 1953
IMAG0511_zpswpr5huaj.jpg
IMAG0513_zpsyxyi1efd.jpg

Exponatul are toate capacele de acces indepartate astfel incat cat mai mult din echipamentele ansamblului motor-transmisie sa poata fi vizibile si studiate. In plus, fiecare parte componenta are eticheta explicativa.
Motorul
IMAG0512_zps2uchczux.jpg
IMAG0514_zpsfemansah.jpg

Transmisia
IMAG0515_zpssmgbwjl6.jpg

Postul de conducere
IMAG0516_zpsddpvosxi.jpg
 
Clubul Train Touristique du Centre Var are sediul din depou intr-un vagon mixt B5D salvat de la casare in 2007 (vagonul verde/crem din spatele automotorului Picasso).
IMG_5260_zpse2v32ugg.jpg

Compartimentul bagaje/coletarie al vagonului ofera suficient spatiu pentru activitatile zilnice
IMG_5257_zpsbg0orv1t.jpg
IMG_5256%20Voiture%20mixte%20B5D%20UIC_zpsn2jqphit.jpg

In incheiere doresc sa multumesc D-lui Jean pentru explicatiile, in mai multe limbi straine, a obiectivelor de pe traseul calatoriei si in primul rand pentru turul privat al depoului si rabdarea cu care mi-a permis sa fac toate fotografiile prezentate aici.
IMG_5232%20Jean_zpsjcelwgnl.jpg


Cele cateva date de ordin tehnic reprezinta traducerea selectiva a informatiilor prezente pe site-ul clubului:
http://asso.attcv.fr/

IMG_5258_zpsm39v0zmv.jpg