Franta - Train touristique du Centre-Var

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
In concediu in sudul Frantei, in cautarea de obiective cu caracter feroviar, am descoperit urmatorul prospect de prezentare:

In imagine este automotorul Picasso, cu un design deosebit, a carui organizare interioara, dificil de imaginat, mi-a trezit curiozitatea.
Automotorul Picasso, cod X 3800, construit de Renault, a intrat in serviciul SNCF in 1950 si, pentru aproape 40 de ani, pana in 1988 a servit transportul de calatori pe diferite rute in Franta.
In prezent poate fi admirat in diferite muzee si cateva exemplare transporta turisti, ca trenuri istorice.
"Train touristique du Centre-Var" ofera excursii cu trenuri istorice pe ruta Carnoules - Sainte Anastasie - Brignoles.
Pornesc la drum cu speranta unei calatorii cu un automotor Picasso !
La iesirea din drumul principal, la intrarea in Carnoules, primul semn ca sunt pe calea cea buna:

Pe placa de prezentare se poate citi:
"In timpurile fabuloase ale tractiunii cu abur, Carnoules a fost, din 1862 pana in 1961, singurul depou intre Nisa si Marsilia, cu o suta de locomotive si cinci sute de feroviari.
Pentru a perpetua amintirea acelei epoci, municipalitatea si prietenii locomotivelor cu abur au achizitionat aceasta locomotiva, 4.B.9, alocata depoului Carnoules din 1918 pana in 1930."
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Trenul turistic parcurge 24 km. intre CARNOULES si BRIGNOLES, in centrul departamentului VAR, parte din linia CARNOULES – GARDANNE in lungime de 79 km. linie construita intre 1875 si 1880.
Urmare concurentei transportului cu autobuze, traficul de calatori s-a redus treptat si in 1939 a fost anulat.
Traficul de marfa a continuat, in principal transportul de vin (rosés de Provence) si bauxita intre exploatarile miniere din Centre-Var si statia de tratament din Gardanne.
In timpul celui de-al doilea razboi mondial linia a fost intens folosita pentru transportul bauzitei catre Germania. In acest timp linia nu a fost bombardata sau sabotata astfel incat in 1944 linia a putut prelua traficul liniei de pe coasta Mediteranei, linie puternic avariata.
Transportul de bauxita a incetat dupa inchiderea minelor si centrului de prelucrare si linia a a fost inchisa in 1980.
In present linia este “neutralisée”, adica nu este inclusa in traficul current SNCF, dar este intretinuta pentru a fi utilizata in caz de necessitate pentru aparatea nationala.

Punctul de plecare in calatorie este halta Carnoules les Platanes; situata in imediata apropiere a trecerii la nivel, ofera calatorilor numai un peron inierbat si o parcare la umbra platanilor.


Astept cu nerabdare aparitia automotorului Picasso, dar ... astazi este de serviciu Caravelle; ne imbarcam.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
In interior Caravelle arata similar celor inca in serviciu pe rute din Romania

poate, cu exceptia standului cu prospecte si a barului ?!
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Prima optire este in gara Sainte Anastasie sur Issole; situata in umbra copacilor, gara este in renovare.

Cladirea inalta, cu ferestre prevazute cu obloane care ofera protectie impotriva caldurii verii si a mistralului.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Linia, traversele, terasamentul, lucrarile de arta sunt in perfecta stare de functionare dar linia fiind "neutralisée”, nu mai dispune de instalatiile de protectie, automatizare, semnalizare, astfel incat trenul trebuie sa dea prioritate traficului la trecerile de nivel.

Trenul opreste inainte de trecerea de nivel, personalul trenului opreste traficul si intinde bariere, portabile, extensibile ca o armonica, trenul trece si opreste din nou pentru recuperarea personalului.
In continuare traseul se strecoara printre vii si dealuri impadurite
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Pe parcursul calatoriei, suplimentar explicatiilor legate de istoria liniei si obiectivele care se desfasoara privitorului, personalul trenului intretine turistii cu demonstratii comice care imita procedurile de securitate demonstrate de stewardese sau o greva a feroviarilor francezi !
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Punctul final al calatorie este gara Brignoles

Cladirea impunatoare a garii aminteste de perioada de prosperitate cand Brignoles era un centru important pentru exploatarea, transportul si prelucrarea bauxitei
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Profitand de o perioada in care personalul trenului era mai putin solicitat, am intrebat daca pot vedea si fotografia automotorul Picasso, ocazie cu care am fost invitat sa vizitez depoul din Carnoules unde este pastrat materialul feroviar al clubului.

Locomotivele si vagoanele din depou, in prezent compus din cateva linii de garaj, sunt fie proprietatea clubului fie sunt incredintate de SNCF pentru pastrare si intretinere.
Va prezint cateva vagoane aflate in depou.

Vagonul fourgon OCEM cu 2 osii, a fost proiectat in 1930 pentru a intra in compunerea trenurilor de pasageri. Este compus din spatiu pentru bagaje si spatiu pentru personalul de insotire. A fost utilizat pana in 1980.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Vagonul furgon "M" tip standard D a fost construit in 1600 exemplare intre 1949 si 1955. La data constructiei vagonul facea parte obligatoriu din componenta garniturilor de marfa pentru supravegherea trenului si asigurarea franarii in caz de necesitate


Vagon acoperit tip G, a fost utilizat de SNCF din 1957. Impreuna cu variantele constructive, a fost construit in mii de exemplare.
Vagonul din depou a fost modificat sa serveasca de atelier in depou si de-a lungul liniei
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Vagonul acoperit standard A a fost proiectat si construit in SUA si asamblat in Franta in 1946
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Membrii clubului pretuiesc in mod deosebit garnitura de 3 cisterne de 19 m3, construite in anii '30, care au folosite de Marina Nationala din Toulon.

Desi par identice, fiecare constituie un exemplar unic, ele deosebindu-se prin prezenta sau absenta mecanismului de franare sau prin rotile cu spite.
Placile fabricantului german ar conduce la concluzia ca cisternele au fost folosite de Reichbahn in al II lea razboi mondial; curatind atent sasiul, membrii clubului au descoperit marcaje care dovedesc ca cisternele au facut serviciu in Franta inainte de razboi, pentru PLM (Paris-Lion_Marseille)
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Clubul are in colectie, deasemenea, echipament feroviar motorizat.
Automotorul Caravelle X-4590 a intrat in serviciu in 1967 si, pana in 2006, a parcurs peste 3 milioane de kilometrii.

Automotorul este inca in proprietatea SNCF, si, la data cand am vizitat depoul, urma sa fie revizuit si pus in functiune de membrii clubului
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Vehiculul poreclit de membrii clubului "Popemobile" poate rula atat pe cale ferata cat si pe drum auto.

Este echipat cu un motor Perkins de 45 CP, ambreiaj mecanic si cutie cu 3 viteze.
Poate rula cu 19 km/h pe calea ferata si 18 km/h pe drum.

Locotractorul Y-6424 face parte dintr-o serie de 227 unitati construite pentru SNCF intre 1954 si 1958.

A facut serviciu de manevra dar si tractiune de marfa pe linii secundare
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Automotorul Picasso, prin arhitectura sa deosebita, reprezinta solutia biroului de studii al SNCF la problema cum poate fi construit un automotor cu un singur post de conducere care sa se poata deplasa in ambele sensuri.

A fost proiectat in 1947 si, intre 1950 si 1961, a fost construit in 251 exemplare

Automotorul clubului are numarul X-3976, a intrat in serviciu in 1956 in depoul Tours.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Spatiul interior este inpartit in 2 compartimente pentru calatori, un compartiment pentru motorul diesel si cabina mecanicului conductor aflata "deasupra" motorului.
Vedere spre compartimentele calatorilor

Compartimentul spre motor

Compartimentul, pe care l-as numi de clasa 1, daca luam in considerare vederea panoramica neobstructionata de nici o cabina, motor, etc.

Motorul, in acest caz Renault 517 de 340 CP, recunoscut ca fiabil si robust.

Accesul spre postul de conducere si panoul de comanda si control al echipamentelor.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Vedere din cabina de conducere spre ambele sensuri de mers:


Automotorul Picasso este deasemenea prezent si in celebrul muzeu feroviar "Cité du train" din Mulhouse. Aici, pe un cupon de linie, intre exponate deosebite, este prezentat compartimentul motor al automotorului Picasso cu numarul X-3847 construit in 1953

Exponatul are toate capacele de acces indepartate astfel incat cat mai mult din echipamentele ansamblului motor-transmisie sa poata fi vizibile si studiate. In plus, fiecare parte componenta are eticheta explicativa.
Motorul

Transmisia

Postul de conducere
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Clubul Train Touristique du Centre Var are sediul din depou intr-un vagon mixt B5D salvat de la casare in 2007 (vagonul verde/crem din spatele automotorului Picasso).

Compartimentul bagaje/coletarie al vagonului ofera suficient spatiu pentru activitatile zilnice

In incheiere doresc sa multumesc D-lui Jean pentru explicatiile, in mai multe limbi straine, a obiectivelor de pe traseul calatoriei si in primul rand pentru turul privat al depoului si rabdarea cu care mi-a permis sa fac toate fotografiile prezentate aici.


Cele cateva date de ordin tehnic reprezinta traducerea selectiva a informatiilor prezente pe site-ul clubului:
http://asso.attcv.fr/