Chestia aia are un dublu rol. Pe de o parte este folosit drept mana curenta de mecanicul care merge pe frem, pe langa cazan, pentru a ajunge pe sus pe locomotiva pana in fata, la faruri sau la cutia de fum. Merge pe frem si se tine cu mana de bara aceea. De aceea e mai deschisa la culoare, de obicei este alama lustruita.
(Ca un aparte, la locomotivele rusesti prin efectul legii, pe langa mana curenta, mai exista si un parapet sus pe frem. Probabil ca au cazut prea multi mecanici beti-morti de pe locomotiva si au decis sa le faca parapetul, sa-i pazeasca mai bine!
)
In al doilea rand, bara aceea ajuta la transmiterea in fata a miscarii de la diverse mecanisme aflate in marchiza. Nu este o solutie unica, fiecare constructor foloseste mana curenta pentru diverse scopuri, dupa cum considera de cuviinta. La locomotiva bavareza DIX de exemplu, daca-mi aduc aminte bine, cele doua maini curente sunt folosite pentru a transmite miscarea la robinetul de purjare al cilindrilor.
In cazul de fata, dupa cum arata mecanismul de la locomotiva Duplex (vezi poza atasata, sursa: wikipedia) as zice ca ar putea sa fie un regulator de tiraj al cosului. Nu sunt sigur insa, daca stie cineva mai bine decat mine, va rog sa ne luminati si pe noi!