Salut,
Notiunea de "Plandampf" este una relativ complicata si nu are in ziua de azi acelasi sens ca la aparitia sa acum 35 de ani.
In anul 1977 DB a scos ultima locomotiva cu abur din functiune si a interzis circulatia lor pe reteaua sa din RFG. In acelasi timp in RDG tractiunea cu abur era o realitate economica fara alternative.
Intre 1977 si 1985 in RFG nu au circulat locomotive cu abur decat pe linii private, non-afliliate retelei federale. Comunitatea de pasionati din Republica Federala "a luat cu asalt" liniile din tara vecina si DR (Ost) si-a dat seama ca asa se puteau aduce devize intr-o tara extrem de saraca. A aparut notiunea de "Plandampf", adica un tren cu orar regulat, facand parte din Mersul Trenurilor, tras dupa livret cu o locomotiva cu abur adaptata. Asa oamenii stiau ce locomotiva va trage ce tren si la ce ora. Unul din efectele secundare a fost aparitia unui parc de locomotive cu abur in stare optica foarte buna si bine intretinut. Acest sistem a functionat pe reteaua DR (Ost) pana la creearea DB AG in 1994.
Intre timp "Plandampf" a devenit altceva. Unu la mana, DB AG nu mai are in ziua de azi decat extrem de putine locomotive cu abur in stare de functionare, cele mai multe apartin de DB Museum, filiala Nürnberg, Koblenz sau Dresden si nu mai au multe ore de cazan. Doi la mana, nu mai exista in ziua de azi nici macar o magistrala care sa fie adaptata la tractiunea cu abur. Zona de siguranta a caii s-a micsorat, aria neplantata din jur (initial 20m) a fost redusa, instalatii de alimentare nu mai exista, plangerile riveranilor care de peste 40 de ani se bucura de moduri de tractiune "curate" sunt o problema financiara extrem de neplacuta. Cu alte cuvinte nu mai e loc pe reteaua principala de locomotive cu abur si nimeni nu le mai doreste, in afara unei maini de pasionati.
Financiar vorbind o zi de "Plandampf" astazi costa extrem de mult. Trebuiesc despagubiti vecinii care nu pot iesi in propria gradina. Trebuiesc despagubiti pompierii voluntari din toate comunele de pe parcurs care trebuie sa fie in alerta si cei care vor alimenta locomotiva cu apa. Trebuie in prealabil facuta toaleta liniei la un gabarit mult mai mare ca pentru tractiune clasica electrica sau Diesel. Trebuie mai ales gasit un EVU (operator feroviar) care sa aiba o LA cu acte la zi si cu autorizatie pe sectia respectiva. Incasarile din bilete vandute nu aduc decat 5, poate 10 procente din costuri, pentru ca grupa de fani inraiti, cei mai multi peste 55 de ani, prefera sa fotografieze de alaturi decat sa mearga cu trenul, ba chiar se mai si plang ca in tren era si un Büm 234 si nu numai vagoanele de epoca II pe care si le-ar fi dorit Nea Cutare'.
Faimoasa "Dreikönigsfahrt" de pe Schwarzwaldbahn cu urcarea paralela pe ambele fire este oarecum o exceptie pentru ca se face cu participarea DB Netz. Traficul de pe Werratal in oarecare masura si el, pentru ca exista o puternica implicare a autoritatilor locale. In rest cu abur se poate merge pe o linie privata scurta precum Kandertalbahn (insa nici aici nu va mai dura etern pentru ca linia va fi reabilitata pentru S-Bahn Basel) sau langa Chiemsee la Prien (insa aici locuitorii au demarat o actiune de inchidere a liniei prin hotarare judecatoreasca pentru poluare cu particule fine). Vremea aburului a trecut, chiar daca ne este greu sa o acceptam.
Din pacate si comunitatea de fani de care vorbeam mai sus este o problema. Cei care aveau 30 de ani in 1985 au acum 60 si in cele mai multe cazuri e vorba de "extremisti" cu comportament asocial care ar face orice pentru hobby ignorand cele mai elementare reguli de purtare sau respectul proprietatii altora. Familiile cu copii sunt putine pentru ca parintii nu au mai vazut asa ceva cand erau mici. Oamenii nu mai au intelegere pentru acest mod de tractiune pentru ca este prea daunator confortului, sanatatii si proprietatii lor. Cum e sa stai la 200m de o linie pe care se circula "curat" si sa vina candva niste "bezmetici" cu o chestie urat mirositoare si care iti murdareste fatada, hainele puse la uscat, masina, ferestrele si plamanii? Oamenii de azi nu mai au nici un pic de intelegere pentru asa ceva, mai ales cand afla ca un mecanic sau fochist pe o LA avea o speranta de viata medie de 54 de ani iar un contopist din birouri care nu inhala funigine in permanenta cam 74.
Personal nu sunt fan "Plandampf" ci prefer sa imortalizez viata de zi cu zi. Evident, nu ma dau in laturi daca pot prinde o LA sub presiune undeva, chiar ma bucur, insa detest din toata inima cei care iti zgarie masina si iti dau un branci fara sa le pese cand fug dupa tren cu doua aparate foto jecmanite la gatul nespalat de saptamani ca sa prinda un alt cadru cu aceeasi 03 1010 pe care o tot pozeaza de 40 de ani incoace. O linie de muzeu cu trafic regulat (Kandertalbahn, cum a postat Florin fotografia aceea din 2012 cu el, Bogdan si cu mine tineri si visatori) este altceva, pentru asa ceva am intelegere si arat acceptanta.