• In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.552
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna seara,

Aceasta expeditie a fost un efect secundar al celei de pe vechea linie principala a Gotthardului din 2015 prezentata aici: In ceasul al doisprezecelea pe Gotthard, impreuna cu Gam3

Asa cum am mai scris, nu sunt mare fan de cai ferate cu ecartament ingust. Nu m-au fascinat nici "mocanitele", nici rudele lor mai moderne cu tractiune Diesel sau electrica. Insa cu toate acestea, o cale ferata ramane o cale ferata si daca se prezinta ocazia, scot aparatul foto. :)

Comuna Andermatt este binecunoscuta celor care poarta interes cailor ferate cu ecartament ingust. Se afla in sudul Cantonului Uri. Satul propriu-zis este cam la 1450 de metri deasupra nivelului marii, terenul extrem de vast al comunei variaza intre 1300 si 3000 de metri. Este situata intre mai multe pasuri alpine: Oberalp spre est (granita cu Cantonul Graubünden), Gotthard spre sud (granita cu Cantonul Ticino) si Furka spre vest. Incepand cu 1917, in plin razboi mondial, comuna a devenit un important nod feroviar.

In Andermatt se intalnesc mai multe linii, toate de ecartament metric: Spre nord e Schöllenenbahn, o linie cu cremaliera de cam patru kilometri care face legatura cu Göschenen, la portalul de nord al vechiului tunel Gotthard si a reprezentat multa vreme principala legatura cu lumea civilizata. Principala linie care trece prin Andermatt este cea a Furka-Oberalp-Bahn (FOB), de la Brig (spre vest) la Disentis (spre est), cu legatura pe reteaua metrica a Rhätische Bahn (RhB). In zilele noastre trenurile sunt operate de catre Matterhorn-Gotthard-Bahn (MGB) pe mai multe linii:

- Andermatt - Oberalppass - Sedrun - Disentis (MGB, trenuri Regio)
- Andermatt - Oberwald - Brig - Visp (MGB, prin tunelul de baza Furka, trenuri Regio)
- Andermatt - Göschenen (MGB, fosta Schöllenenbahn, trenuri Regio)
- Zermatt – Brig – Andermatt – Disentis/Mustér – Chur ( – Davos Platz) – Samedan – St. Moritz (MGB in cooperare cu RhB, trenuri GEX)

In ultimul caz e vorba de faimosul Glacier Express, cunoscut de turistii din intreaga lume.

La inceputul primaverii anului 2017 m-am trezit cu o vizita neasteptata din Romania. De fapt era asteptata de mult, numai ca fusese amanata de mai multe ori asa ca uitasem de ea. :) Am petrecut impreuna cu @nae44 si inca doi colegi o seara pe reteaua RhB la Filisur si apoi Davos, apoi una la Mulhouse si in a treia zi ne-am hotarat sa plecam la Andermatt la vanatoare de "metrice". Schöllenenbahn era o tinta clara, de asemenea trenurile regionale spre Furka. Daca prindeam si un Glacier Express, cu atat mai bine :)
 
Pentru expeditie am folosit deja binecunoscutul "Calut" de culoare neagra. Era deja luna aprilie, insa la 1500-3000 m era evident inca zapada. Am plecat dimineata, nu prea devreme :) din Mulhouse si candva pe la ora pranzului eram in Andermatt.

Prima tinta a fost evident Schöllenenbahn. Am ales un loc de poza clasic, de pe fosta sosea nationala, azi abandonata dupa constructia noii sosele in anii 1950-60. Podul din prim-plan, vechi de aproape 200 de ani, este cel al vechiei sosele:

DSC_3512_mod.jpg


In imediata apropiere se afla si un monument care glorifica actiunea soldatilor... rusi condusi de Maresalul Suworow in razboiul impotriva lui Napoleon din 1799. Poate parea azi greu de crezut, insa armatele rusesti au aparat atunci cantoanele elvetiene si o buna parte din Europa, impiedicand ca acestea sa fie ocupate si dominate de imperiul expansionist al francezilor. Pacea nu avea sa revina decat in 1815 dupa infrangerea lui Napoleon Bonaparte la Waterloo si Congresul de la Viena si avea sa dureze multe decenii.

Iata si trenul de la Andermatt la Göschenen, surprins inainte de intrarea in tunel:

DSC_3538_mod.jpg
 
La urmatorul tren am ales un loc mai putin cunoscut. M-am plasat sub podul actualei sosele nationale, pe carosabilul celei vechi:

DSC_3566_mod.jpg


Evident, trebuia sa fac si o fotografie cu toate cele trei poduri impreuna (soseaua noua, cea veche, calea ferata cu cremaliera). Avem si trei tuneluri: cel al Schöllenenbahn, vizibil in dreapta, cu aproape un kilometru mai jos cel lung de 15 km al liniei de pe Gotthard si alaturi cel de 15 km al autostrazii A2.

DSC_3485_mod.jpg


Mi se pare ca ultima fotografie reprezinta perfect spiritul locului: un pod vechi de 200 de ani, un viaduct de 100 de ani, unul doar de 60 si stanci care si-au uitat varsta, in mijlocul carora se pierde un trenulet care pare de jucarie.
 
Cum am renuntat la televizor de buna voie acum douazeci de ani nu am avut parte de "Swiss Railway Journeys" pana acum, asa ca te cred pe cuvant. :)

In ceea-ce ma priveste locul din care am facut fotografiile de mai sus mi se pare un cadru ideal pentru Comedia Divina a lui Dante, cu sau fara tren. Oricum trenul ar tine acolo un rol de figurant.
 
  • Like
Reacții: mpursu
Dupa ce ne-am facut hatarul cu trenul de Göschenen, am schimbat pozitia. Era prea devreme pentru a surprinde o garnitura a Schöllenenbahn la iesirea din Andermatt, asa ca ne-am hotarat sa fotografiem pe linia de Furka. Am depasit Hospental si am cotit la dreapta spre Furkapass. Locul de poza este de asemenea foarte cunoscut.

Mai intai am avut de-a face cu un tren Regio spre Oberwald. Si aici, garnitura pare una de jucarie pierduta in peisajul alpin:

DSC_3594_mod.jpg


De remarcat vagonul suplimentar agatat dupa locomotiva.

DSC_3597_mod.jpg
 
Asa cum spuneam in primul mesaj, doream sa pozam din acest loc si un GEX (Glacier Express). Asteptarea a fost lunga - desi il vazusem cand cobora muntele spre Andermatt, a trecut aproape jumatate de ora pana ce a ajuns in dreptul nostru.

Locomotiva este o HGe 4/4 II a MGB (fosta FO), o "jucarie" de aproape 2000 kW de la sfarsitul anilor 1980 capabila de 100 km/h in adeziune si 40 km/h (!!!) pe linia cu cremaliera.

DSC_3652_mod.jpg


Cel tarziu cand te uiti la o asemenea fotografie iti dai seama ca si "metricele" din zilele noastre au farmecul lor :)
 
IMEDIAT (cu majuscule) am recunoscut atât denumirile, cât și locurile respective, pe care le știu (virtual deocamdată) din celebra serie de televiziune "Swiss Railway Journeys" care a fost transmisă pe Travel Channel acum ceva vreme :cool:
Pentru cei care doresc sa vada seria de emisiuni, se gasesc pe youtube: https://www.youtube.com/channel/UCSYnl45nK0V_z1IySmTgp9A
Mi-au placut foarte mult documentarele, mai ales ca abordeaza si alte elemente din zona acestor cai ferate.
De aceea mi s-a aprins beculetul cand a zis Horia de metrice. :)
 
Evident, in acea zi am surprins si doua trenuri, chiar daca era tarziu si soarele nu se mai afla in pozitia potrivita. Mai intai cel regional spre Oberwald, de data aceea cu doua vagoane cu post de conducere - adica garnitura standard formata din trei vagoane si locomotiva in spate, completata cu un "modul" format din doua vagoane in fata, asa cum se practica si la SBB:

DSC_6672.jpg


Evident, am prins si un Glacier Express. In acea zi GEX-ul era mai scurt ca de obicei, numai cu doua vagoane de clasa a 2-a:

DSC_6689.jpg


Pentru cei care incearca sa localizeze fotografia: undeva in spatele fotografului e Furkapass. Turnul de piatra din dreapta e in Hospental iar satul vizibil pe fundal este Andermatt.
 
Dupa ce am fotografiat GEX-ul si am rezolvat o problema de ordin logistic a unui membru al echipei :) am ales alt loc de poza Andermatt. Soarele ajunsese in pozitia ideala pentru a surprinde unul din trenurile Schöllenenbahn la iesirea din sat, cu o biserica binecunoscuta si la fel de binecunoscuta cazarma pe fundal:

DSC_3754_mod.jpg


Priviti cu atentie minuscula casa "cu doua odai si jumatate" acoperita cu solzi de lemn vizibila in fata bisericii. Cate mii de trenuri au vazut ferestrele ei? Faptul ca o asemenea constructie a supravietuit pana in zilele noastre intr-un loc ca Andermatt e un miracol in sine. Privind cladirile din imprejurimi si avand in vedere lipsa de sensibilitate pentru trecut a populatiei acestei tari in sine cred ca zilele sale sunt oricum numarate...
 
Lumina nu era ideala insa am fotografiat un tren al Schöllenenbahn si din aceeasi pozitie de langa sosea insa in directia opusa. Pe fundal se remarca o galerie impotriva zapezii comuna pentru calea ferata si soseaua nationala. Undeva in spate sunt cele trei poduri cu care am inceput acest reportaj.

DSC_3799_mod.jpg


De remarcat curatenia zapezii. Era deja primavara, de la ultima ninsoare trecuse ceva vreme.
 
Inchei prezentarea mea a acestei expeditii (in asteptarea pozelor lui @nae44 ) :) cu o fotografie a Schöllenenbahn "de jos", adica la intrarea in Göschenen. Trenurile opresc acolo in piateta garii, la cateva sute de metri de locul in care ma aflam in momentul in care am facut aceasta poza.

DSC_3844_mod.jpg