Buna seara,
Aceasta expeditie a fost un efect secundar al celei de pe vechea linie principala a Gotthardului din 2015 prezentata aici: In ceasul al doisprezecelea pe Gotthard, impreuna cu Gam3
Asa cum am mai scris, nu sunt mare fan de cai ferate cu ecartament ingust. Nu m-au fascinat nici "mocanitele", nici rudele lor mai moderne cu tractiune Diesel sau electrica. Insa cu toate acestea, o cale ferata ramane o cale ferata si daca se prezinta ocazia, scot aparatul foto.
Comuna Andermatt este binecunoscuta celor care poarta interes cailor ferate cu ecartament ingust. Se afla in sudul Cantonului Uri. Satul propriu-zis este cam la 1450 de metri deasupra nivelului marii, terenul extrem de vast al comunei variaza intre 1300 si 3000 de metri. Este situata intre mai multe pasuri alpine: Oberalp spre est (granita cu Cantonul Graubünden), Gotthard spre sud (granita cu Cantonul Ticino) si Furka spre vest. Incepand cu 1917, in plin razboi mondial, comuna a devenit un important nod feroviar.
In Andermatt se intalnesc mai multe linii, toate de ecartament metric: Spre nord e Schöllenenbahn, o linie cu cremaliera de cam patru kilometri care face legatura cu Göschenen, la portalul de nord al vechiului tunel Gotthard si a reprezentat multa vreme principala legatura cu lumea civilizata. Principala linie care trece prin Andermatt este cea a Furka-Oberalp-Bahn (FOB), de la Brig (spre vest) la Disentis (spre est), cu legatura pe reteaua metrica a Rhätische Bahn (RhB). In zilele noastre trenurile sunt operate de catre Matterhorn-Gotthard-Bahn (MGB) pe mai multe linii:
- Andermatt - Oberalppass - Sedrun - Disentis (MGB, trenuri Regio)
- Andermatt - Oberwald - Brig - Visp (MGB, prin tunelul de baza Furka, trenuri Regio)
- Andermatt - Göschenen (MGB, fosta Schöllenenbahn, trenuri Regio)
- Zermatt – Brig – Andermatt – Disentis/Mustér – Chur ( – Davos Platz) – Samedan – St. Moritz (MGB in cooperare cu RhB, trenuri GEX)
In ultimul caz e vorba de faimosul Glacier Express, cunoscut de turistii din intreaga lume.
La inceputul primaverii anului 2017 m-am trezit cu o vizita neasteptata din Romania. De fapt era asteptata de mult, numai ca fusese amanata de mai multe ori asa ca uitasem de ea. Am petrecut impreuna cu @nae44 si inca doi colegi o seara pe reteaua RhB la Filisur si apoi Davos, apoi una la Mulhouse si in a treia zi ne-am hotarat sa plecam la Andermatt la vanatoare de "metrice". Schöllenenbahn era o tinta clara, de asemenea trenurile regionale spre Furka. Daca prindeam si un Glacier Express, cu atat mai bine
Aceasta expeditie a fost un efect secundar al celei de pe vechea linie principala a Gotthardului din 2015 prezentata aici: In ceasul al doisprezecelea pe Gotthard, impreuna cu Gam3
Asa cum am mai scris, nu sunt mare fan de cai ferate cu ecartament ingust. Nu m-au fascinat nici "mocanitele", nici rudele lor mai moderne cu tractiune Diesel sau electrica. Insa cu toate acestea, o cale ferata ramane o cale ferata si daca se prezinta ocazia, scot aparatul foto.
Comuna Andermatt este binecunoscuta celor care poarta interes cailor ferate cu ecartament ingust. Se afla in sudul Cantonului Uri. Satul propriu-zis este cam la 1450 de metri deasupra nivelului marii, terenul extrem de vast al comunei variaza intre 1300 si 3000 de metri. Este situata intre mai multe pasuri alpine: Oberalp spre est (granita cu Cantonul Graubünden), Gotthard spre sud (granita cu Cantonul Ticino) si Furka spre vest. Incepand cu 1917, in plin razboi mondial, comuna a devenit un important nod feroviar.
In Andermatt se intalnesc mai multe linii, toate de ecartament metric: Spre nord e Schöllenenbahn, o linie cu cremaliera de cam patru kilometri care face legatura cu Göschenen, la portalul de nord al vechiului tunel Gotthard si a reprezentat multa vreme principala legatura cu lumea civilizata. Principala linie care trece prin Andermatt este cea a Furka-Oberalp-Bahn (FOB), de la Brig (spre vest) la Disentis (spre est), cu legatura pe reteaua metrica a Rhätische Bahn (RhB). In zilele noastre trenurile sunt operate de catre Matterhorn-Gotthard-Bahn (MGB) pe mai multe linii:
- Andermatt - Oberalppass - Sedrun - Disentis (MGB, trenuri Regio)
- Andermatt - Oberwald - Brig - Visp (MGB, prin tunelul de baza Furka, trenuri Regio)
- Andermatt - Göschenen (MGB, fosta Schöllenenbahn, trenuri Regio)
- Zermatt – Brig – Andermatt – Disentis/Mustér – Chur ( – Davos Platz) – Samedan – St. Moritz (MGB in cooperare cu RhB, trenuri GEX)
In ultimul caz e vorba de faimosul Glacier Express, cunoscut de turistii din intreaga lume.
La inceputul primaverii anului 2017 m-am trezit cu o vizita neasteptata din Romania. De fapt era asteptata de mult, numai ca fusese amanata de mai multe ori asa ca uitasem de ea. Am petrecut impreuna cu @nae44 si inca doi colegi o seara pe reteaua RhB la Filisur si apoi Davos, apoi una la Mulhouse si in a treia zi ne-am hotarat sa plecam la Andermatt la vanatoare de "metrice". Schöllenenbahn era o tinta clara, de asemenea trenurile regionale spre Furka. Daca prindeam si un Glacier Express, cu atat mai bine