Buna seara,
Nu sunt un tip foarte nostalgic. Viata m-a invatat sa trec peste lucrurile care apartin trecutului si sa privesc inainte. Doar rar mi se intampla sa ma pierd in ganduri si amintiri sau sa imi imaginez cum au fost lumile de mult trecute si care nu au cum sa se mai intoarca.
Linia 4 este unul din aceste cazuri. Nu apartine complet trecutului in masura in care fizic mai exista inca, insa cand ma gandesc la ea ma napadeste o nostalgie incredibila.
Despre ce este vorba? O linie directa, construita pentru "mare viteza" asa cum era ea conceputa la jumatatea secolului XIX: raze de curbura mari, rampe si pante aproape inexistente, un traseu care imbratiseaza peisajul, nu care il distruge. A fost construita in etape intre 1856 si 1858, pe vremea cand Romania nu exista nici ca nume si nici ca tara, de catre Compagnie de chemins de fer de l'Est (Est) si leaga Paris (prin gara Paris Est, candva si de la Paris-Bastille) de Mulhouse si mai departe de frontiera elvetiana si Basel, trecand prin Troyes, Chaumont, Vesoul, Lure si Belfort. E o linie dubla si nu a fost niciodata electrificata pe intreaga lungime.
Cei care cauta mai multe informatii le pot gasi aici: Ligne 4
Linia a castigat o mare importanta dupa ce vecina ei de dinspre nord (linia 1) a ajuns dupa 1870-71 in parte pe teritoriu german. A inceput sa si-o piarda in anii 1960, odata cu electrificarea "rivalei" si mai ales in anii 1980 cand traficul de marfa a scazut substantial. Azi nu mai e decat o urma palida a ce a fost o data, o incredibila risipa de infrastructura intr-o tara care geme dupa mobilitate.
Linia 4 m-a fascinat intotdeauna. Pe de o parte e vorba de garile parasite, insa inca intacte, care vor disparea in curand. Pe de alta parte era vorba pana acum cativa ani si de o alta icoana a cailor ferate franceze SNCF, seria CC 72000, acea locomotiva Diesel de mare putere care a fost incercata si in Romania acum 50 de ani si care ar fi putut completa (in sus) Sulzer-ul nostru. Acum apartin si ele trecutului.
In mesajele si paginile care urmeaza voi incerca sa va transmit o parte din aceasta fascinatie, asa cum o resimt.
Nu sunt un tip foarte nostalgic. Viata m-a invatat sa trec peste lucrurile care apartin trecutului si sa privesc inainte. Doar rar mi se intampla sa ma pierd in ganduri si amintiri sau sa imi imaginez cum au fost lumile de mult trecute si care nu au cum sa se mai intoarca.
Linia 4 este unul din aceste cazuri. Nu apartine complet trecutului in masura in care fizic mai exista inca, insa cand ma gandesc la ea ma napadeste o nostalgie incredibila.
Despre ce este vorba? O linie directa, construita pentru "mare viteza" asa cum era ea conceputa la jumatatea secolului XIX: raze de curbura mari, rampe si pante aproape inexistente, un traseu care imbratiseaza peisajul, nu care il distruge. A fost construita in etape intre 1856 si 1858, pe vremea cand Romania nu exista nici ca nume si nici ca tara, de catre Compagnie de chemins de fer de l'Est (Est) si leaga Paris (prin gara Paris Est, candva si de la Paris-Bastille) de Mulhouse si mai departe de frontiera elvetiana si Basel, trecand prin Troyes, Chaumont, Vesoul, Lure si Belfort. E o linie dubla si nu a fost niciodata electrificata pe intreaga lungime.
Cei care cauta mai multe informatii le pot gasi aici: Ligne 4
Linia a castigat o mare importanta dupa ce vecina ei de dinspre nord (linia 1) a ajuns dupa 1870-71 in parte pe teritoriu german. A inceput sa si-o piarda in anii 1960, odata cu electrificarea "rivalei" si mai ales in anii 1980 cand traficul de marfa a scazut substantial. Azi nu mai e decat o urma palida a ce a fost o data, o incredibila risipa de infrastructura intr-o tara care geme dupa mobilitate.
Linia 4 m-a fascinat intotdeauna. Pe de o parte e vorba de garile parasite, insa inca intacte, care vor disparea in curand. Pe de alta parte era vorba pana acum cativa ani si de o alta icoana a cailor ferate franceze SNCF, seria CC 72000, acea locomotiva Diesel de mare putere care a fost incercata si in Romania acum 50 de ani si care ar fi putut completa (in sus) Sulzer-ul nostru. Acum apartin si ele trecutului.
In mesajele si paginile care urmeaza voi incerca sa va transmit o parte din aceasta fascinatie, asa cum o resimt.