Expeditiile lui Horia: In ceasul al doisprezecelea pe Gotthard, impreuna cu Gam3

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.552
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna seara,

Despre linia de pe Gotthard s-a scris in nenumarate randuri, asa ca nu voi mai insista prea mult cu descrierea sa. O magistrala trans-alpina veche de aproape 140 de ani, pentru constructia careia s-au depus eforturi uriase si care dispune de un numar impresionant de lucrari de arta (poduri, viaducte, tunele) din care unele cu solutii tehnice foarte ingenioase (de exemplul, tunele in spirala) pentru a castiga inaltime precum si un tunel de baza lung de 15 kilometri intre Göschenen (in cantonul Uri) si Airolo (Ticino) la mai bine de 1100 m altitudine peste care muntele se mai ridica inca 1100 de metri. Linia a fost conceputa ca una dubla si dublarea s-a facut efectiv inca inainte de preluarea sa de catre SBB de la Gotthardbahn in 1909. A fost electrificata acum un secol si pentru ea s-au construit locomotivele Be 4/6 precum si acele Be/Ce 6/8 cu forma lor specifica cunoscute drept "crocodili".

Traficul mereu in crestere a facut ca linia cu profilul sau greu sa ajunga la limita de capacitate. De asemenea multe lucrari de arta au cazut in decursul timpului victime ale intemperiilor si au trebuit inlocuite. S-a luat decizia, validata prin referendum popular (Elvetia; "Poporul suveran") realizarii unui nou tunel de baza in cadrul conceptului de dezvoltare NEAT (Neue Eisenbahn-Alpentransversale) de data aceasta lung de 57 de kilometri (!!!) intre Erstfeld si Bodio. Tunelul a fost inaugurat la jumatatea lui 2016, dupa 17 ani de lucrari intensive.

In decursul timpului am pozat din cand in cand si cate putin pe Gotthard, in general cand ma intorceam din Ticino si inca era lumina afara. Iata un instantaneu de pe faimosul Mittlere Meienreussbrücke din anul 2009, cu o Re 4/4 II a SBB cu unul din acele IR-uri tipice pentru Gotthard amestecate "precum ierburile si capatanile de varza", cum spun elvetienii. Era si aici ultima lumina a zilei:

P1110995.jpg


Nu am ajuns niciodata sa planific un tur fotografic adevarat pe Gotthard. Mi se parea ca linia va fi intotdeauna acolo si ca voi avea viata intreaga sa o fac. A trebuit sa dea buzna peste mine cineva tocmai de la Iasi ca sa ma trezeasca din amorteala. Trebuie sa ii multumesc, la modul cel mai serios: daca @Gam3 nu ar fi facut-o asa de hotarat cum ii este obiceiul, as fi ramas fara fotografii cu traficul intens de pe Gotthard in colectie. :)
 
Florin a trebuit sa depuna o munca de convingere serioasa. :) A vrut sa-mi faca o vizita in 2014 insa pe atunci traversam o perioada mai turbulenta in viata profesionala si mai ales in cea privata si nu-mi ardea de sedinte foto sau expeditii. Asa ca Iasu' a trebuit sa aiba inca un an rabdare. A fost insa cat se poate de perseverent.

In iulie 2015 m-am trezit candva cu el la usa (la modul figurat; ne-am intalnit de fapt la München si am facut si o sesiune foto la Lindau, pe care o vom prezenta aici candva) si mi-a spus "Daca nu mergi cu mine in saptamana care vine pe Gotthard nu mai vorbesc cu tine!". In fata unei amenintari asa de serioase nu am putut decat sa ma inclin.

Din pacate saptamana a fost scurta si vremea nu tocmai buna. Am pierdut o zi prin Baden-Württemberg, facand curse cu ploaia cu "Lupusorul" si manevra cu ICE-uri prin gara, apoi inca una. Vremea nu a fost prea mult de partea noastra. Asa se face ca nu ne-a mai ramas decat ziua de duminica, cand se anunta soare si la Wassen, principala noastra tinta. Ne cam temeam. "Sa fie trafic suficient si duminica pe linie?". "Circula oare marfare la fel de mult ca si in cursul saptamanii?". "Cum o fi vremea de partea cealalta?" (la meteo se anunta ploaie in Ticino).

Pana la urma temerile noastre s-au dovedit neintemeiate si am avut parte de o sesiune foto pe cinste. Cine nu crede, poate privi ca dovada expresia lui @Gam3 din fotografia atasata: :D

11838640_10200984553411728_1594451722556820761_o.jpg
 
Am pornit la drum dis de dimineata, stiind ca trebuia sa ajungem la Wassen cel tarziu la ora noua. Dupa aceea autostrada este blocata de traficul prin tunelul autorutier Gotthard si riscam sa pierdem jumatate de dimineata acolo. Ca mijloc de locomotie alesesem "Calutul", mare, confortabil, economic (chiar foarte economic la vitezele care se practica in Elvetia). Drumul a mers struna, ne gandisem ca vom avea nevoie de doua ceasuri si tot atat a durat si drumul.

Satul Wassen este unul din punctele cele mai interesante de pe Gotthard. Aici linia il ocoleste de trei ori, la trei inaltimi diferite, deci calatorii vad de trei ori din unghiuri complet opuse faimoasa biserica a satului tencuita in alb. (de unde si gluma cu turistii japonezi care, intrebati daca le-a placut cu trenul pe Gotthard au raspuns "da, a fost fain, numai ca ne-am mirat ca toate bisericile arata la fel!") :D

Am parcat nu departe de gara din Wassen si ne-am indreptat pe jos, pe sub autostrada, spre primul loc de poza. Soarele nu era inca in pozitia ideala, insa era totusi suficient cat sa ne punem pe treaba. Terenul apartine unui om din partea locului despre care auzisem multe si nu tocmai bune (asupra acestui aspect voi mai reveni). Era acolo, cu cainele din dotare cu tot si trebaluia la uneltele agricole. Am dat ziua buna, ne-am prezentat si am avut surpriza sa constatam ca nu numai ca ne-a lasat in pace insa ne-a si spus sa intram intr-un tarc imprejmuit cu gard de sarma pentru ca de sus se putea poza mai bine.

Abia sosisem ca ne-am si trezit cu primul tren "de sus" in obiectiv. Era o naveta de transport intermodal din Italia, remorcata de trei TRAXX-uri diferite (o 186 Railpool inchiriata la BLS Cargo si doua 485 ale BLS Cargo). Nu era nici pozitia si nici lumina ideala, insa "am stricat" si cu el doua poze:

DSC_1351.jpg


In coltul pozei se observa si Iasu' care isi ascutea sulita, pardon aparatul foto, pentru a fi pregatit la sosirea primului tren din directia "corecta":

DSC_1353.jpg
 
  • Like
Reacții: Radu161
La cinci minute dupa aceea a sosit si primul tren "de jos". Era Interregio-ul SBB spre Bellinzona si Lugano, remorcat de o Re 4/4 II. Se observa vagonul panoramic Apm EC, penultimul din garnitura. Pe Gotthard toate trenurile formate din vagoane clasice aveau pe vremea aceea cate un vagon panoramic in compunere:

DSC_1384.jpg


Abia trecuse trenul cand mi-am dat seama ca imi lipsea telefonul mobil. Il lasasem probabil in masina. Asa ca l-am lasat pe Iasu' sa pozeze mai departe si am plecat grabit spre "Calut", suparat la gandul ca voi pierde cateva garnituri. Cand am trecut prin pasajul de sub autostrada si am urcat dealul pe care lasasem masina mi-am dat seama cat de inspirati fusesem ca plecasem dis de dimineata. Nu trecuse decat un sfert de ora de cand sosisem insa autostrada era plina ochi si nu se mai misca nimic:

DSC_1408.jpg
 
  • Haha
Reacții: AdyAero
Odata ajuns la "Calut" am gasit telefonul insa nu in masina, ci... pe masina, alaturi de portofel. Le pusesem acolo atunci cand luasem aparatul foto din spate si le uitasem. Prost sa fii, noroc... Continuarea v-o imaginati voi.

Am profitat pentru a fotografia o casa veche, care privea de 135 de ani sute de trenuri pe zi:

DSC_1417.jpg


Dupa putine secunde a sosit "de jos" si un IR catre Bellinzona si Locarno:

DSC_1420.jpg


La putina vreme dupa aceea a venit si "perechea" sa din directia opusa:

DSC_1436.jpg


Dupa ce l-am prins si pe acesta in cutia cea neagra am pornit in graba spre locul nostru de poza, unde Iasu' era si el pus pe treaba.
 
A fost odată ca niciodată
Horia este talentat la povestit. Asa ca cele mai multe randuri vor fi scrise de el.

Eram foarte incantat ca dupa atata timp eram pe cale sa ajung la Wassen, dupa atatia ani de vazut poze si filmari facute de alti pasionati eram pe cale sa ajug in faimoasa locatie. Surprinzator, am fost singuri pe pasune.

Multumiti ca am plecat dimineata pe racoare din Franta. Drumul era al noastru


O imagine cu harta, mai aveam 3.6 km pana la locatie


Vad live biserica


Ne cautam pozitia, mai jos, mai sus




Si vine primul tren. Horia era dupa portofel si telefon




Dupa 5 minute a ajuns sus pe viaduct


Altul coboara




Primul marfar


Re 4/4 II 11191 cu Interregio




4 cadre cu un IC








Unul mai scurt


Primul pendolino, un FS pe relatia Zürich Milano



 
Perechea de ICN-uri (RABDe 500) ale SBB am prins-o si eu tocmai cand revenisem gafaind cu telefonul si portofelul. :)

DSC_1451.jpg


Lunga soparla alba :)

DSC_1454.jpg


Si inca o data cand disparea in tunel:

DSC_1461.jpg


"Sus" nu am mai pozat-o, i-am lasat asta in sarcina Iasiului. :)
 
A urmat o "intalnire". Florin a postat mai sus numai unul din trenuri.

De "jos" a sosit un IR (probabil Basel - Bellinzona - Lugano) tras de o Re 460:

DSC_1485.jpg


DSC_1486.jpg
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Multumita teleobiectivului am mai prins inca o data IR-ul tras de acea Re 460, care tocmai trecuse pe Mittlere Meienreussbrücke si ajunsese in spatele bisericii:

DSC_1502.jpg


Remarcati cat de plina era intre timp autostrada in directia tunelului.
 
  • Like
Reacții: SSL
Apoi a urmat Pendolino-ul italian in culorile defunctei societati mixte Cisalpino:

DSC_1529.jpg


DSC_1536.jpg


Aceste rame de tipul ETR 470 au fost foarte putin fiabile. Dupa "decesul" Cisalpino parcul a fost impartit intre FS Trenitalia si SBB. SBB, dupa cativa ani de incercari de a le fiabiliza, pur si simplu le-a casat. Cred ca anul 2015 a fost ultimul in care au circulat.

DSC_1543.jpg
 
  • Like
Reacții: Gam3
Dupa un ETR "varza" a urmat si un ETR ceva mai fiabil. Este vorba de urmasul lui 470, noul ETR 610 de la Alstom, cunoscut la SBB ca RABe 503:

DSC_1556.jpg


Trenul are "botul de rata" caracteristic de la ETR 600 insa e o versiune trisistem capabila sa ruleze in Italia, Elvetia si Germania.

DSC_1557.jpg


DSC_1560.jpg
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Tot "de sus" a urmat un IR scurt, probabil de la Locarno si cu destinatia Basel (prin Lucerna). Cu numai sase vagoane din familiile EC si EW-IV, toate in schema de vopsire "New Look" se poate reproduce si in model foarte usor:

DSC_1571.jpg


La acea ora vagonul panoramic era aproape gol:

DSC_1573.jpg


DSC_1579.jpg
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Si tot "de sus", o naveta de containere trasa de doua TRAXX-uri de generatia a doua de la Crossrail in schema de vopsire actuala pe atunci si cea veche:

DSC_1591.jpg


DSC_1592.jpg


Alt "sarpe lung in peisaj", insa ceva mai colorat ca la SBB PV :)

DSC_1607.jpg
 
Dupa atatea trenuri "de sus", a urmat si un RABDe 500 "de jos". Se remarca in fotografii sistemul pendular care inclina trenul in curba. Liniile sinuoase precum cea de pe Gotthard au fost principalul motiv pentru care SBB a comandat asemenea trenuri acum aproape 25 de ani.

DSC_1617.jpg


DSC_1618.jpg


DSC_1622.jpg
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Din pacate soarele avea alte planuri. Dar asa e la munte.

Un IR cu locomotiva Re 460


Un marfar cu 2 locomotive CROSSRAIL, un cadru mai larg fata de Horia.


O intalnire intre surate.




Hop la deal alt IR cu Re 460
 
  • Like
Reacții: AdyAero
O intrebare: de ce circula pe invers adica pe firul din stanga? Am vazut asta si in Franta, am citit pe wikipedia ca sunt tari in care se circula si pe stanga si pe dreapta si ca nu are legatura cu modul in care se circula in traficul auto. :rolleyes:
 
Salut,

O intrebare: de ce circula pe invers adica pe firul din stanga? Am vazut asta si in Franta, am citit pe wikipedia ca sunt tari in care se circula si pe stanga si pe dreapta si ca nu are legatura cu modul in care se circula in traficul auto

Si in "lumea auto" erau in trecut o gramada de tari in care se circula pe partea stanga. De exemplu Austria a trecut "pe dreapta" doar in 1938 la anexarea de catre Germania iar Suedia abia in 1966.

In Europa Continentala primele cai ferate au fost construite in anii 1830 pe model britanic, unde se circula deja "pe stanga". Asa se face ca toata reteaua franceza cu exceptia Alsaciei, cea Elvetiana si in mai multe alte tari se circula si acum astfel. Si in Austria se circula in mod traditional "pe stanga", numai ca in ultimii 70 de ani multe magistrale au fost banalizate (in jargon feroviar, sistem cu BLA simetric pe ambele fire permitand circulatia alternativa in ambele sensuri).

Prima cale ferata elvetiana din 1847 a fost construita pe acest model si asa a ramas pana astazi.