Expeditiile lui Horia: Cervo - o frumusete pierduta pentru totdeauna

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna seara,

Uneori in viata ti se intampla sa crezi ca vei avea tot timpul din lume ca sa faci ceva anume. Ai impresia ca unele lucruri dureaza etern si ca iti ramane intreg restul vietii pentru a le surprinde si imortaliza. Candva afli insa ca au disparut deja sau ca sunt pe cale de disparitie si iti pare rau ca nu ai profitat de ele mai devreme.

Cervo este un asemenea exemplu. Este un "Borgo", o comuna ca oricare alta situata undeva pe Riviera di Ponente intre San Remo si Savona sau mai precis intre Imperia si Albenga. A fost traversata mai bine de 150 de ani de o cale ferata importanta care lega Genova de Nizza, o linie care urmarea coasta. Candva a fost electrificata, insa pozitia sa pitoreasca nu permitea dublarea. De aceea FS a hotarat acum cateva zeci de ani sa retraseze complet linia, in cea mai mare parte in tunel, la distanta mai mare de coasta. O linie sapata in munte, moderna, dubla si electrificata, insa care nu vede pe zeci de kilometri deloc lumina zilei. Un sinonim al progresului, un inamic al trecutului si frumosului. Viitorul suna bine, cel putin pe hartie. Din pacate nici pasionatii si nici cei din partea locului nu impartasesc aceasta opinie.

Am crezut ca voi avea toata viata ca sa fotografiez linia cea veche. Candva insa, prin septembrie 2016 am fost sunat la telefon de amicul Peter H din Elvetia, care efectuase o sesiune foto pe aceasta linie in martie-aprilie si care mi-a comunicat ca la schimbarea orarului de iarna linia vechea avea sa fie abandonata si cea noua prin inima muntelui sa fie pusa in functiune. "Mai, daca vrei sa te duci sa pozezi pe acolo, cam acum ar fi ultima sansa". Mi-a fost greu sa-l cred (ce naiba, nu termina italienii un asemenea proiect in doar 30 de ani) insa pana la urma am fost obligat sa accept evidenta: santierul era pe sfarsite si inchiderea liniei vechi devenise un lucru sigur.

Era intr-o vineri de la sfarsitul lunii septembrie, dupa-amiaza devreme, pe cand ma invarteam in birou mustrandu-ma pentru ca am ratat ceva la care tineam foarte mult. M-am hotarat intr-o clipa. La Cervo se anuntau 28 de grade in weekend si vreme buna. Nu aveam decat o zi si jumatate pentru a face ce imi dorisem ani in sir si era ultima ocazie inaintea toamnei si a inchiderii liniei. Am luat un schimb de haine si aparatul foto, am sarit in masina si am plecat la drum cale de aproape 1000 de kilometri. Mai tarziu aveam sa-mi dau seama ca alegerea spontana fusese una inspirata: nu am avut numai un weekend excelent din punct de vedere feroviar ci, chiar mai mult, soarta mi-a scos in fata o persoana draga pe care nu o mai vazusem de ceva vreme si am putut petrece asa ceva timp placut impreuna. Audaces Fortuna Juvat.
 
  • Like
Reacții: mpursu
Mijlocul meu de locomotie pentru aceasta calatorie s-a nimerit sa fie "Vulpita" deja cunoscuta din aventurile precedente. Pe vremea aceea avea anumite probleme tehnice, insa pur si simplu m-am hotarat sa o pun la incercare: eram din intamplare cu ea la birou, nu aveam chef sa pierd un ceas reintorcandu-ma in oras si alegand alte masina si pe de alta parte se potrivea cu tinta expeditiei. Cu oricare alta dintre masini in Italia as fi avut o strangere de inima. :)

Iat-o aici la inceputul noptii, intr-o scurta pauza undeva pe sosea intre Gap si Digne-les-Bains:

DSC_4429.jpg


Asa cum am spus, am avut parte de o surpriza. Am aflat cand deja plecasem ca o fiinta draga se afla in Franta pentru cateva zile si urma sa-si petreaca noaptea din motive profesionale la Monte Carlo. Am hotarat deci spontan sa ne intalnim acolo. Pana sa ajung eu prin partea locului a avut loc o schimbare: "barcuta" pe care se afla dumneaei hotarase sa arunce ancora ceva mai departe, in tara vecina, adica la Ventimiglia. Nu ma dau in vant dupa Monaco, poate doar in vremea adolescentei sa fi urmarit cursele auto de Formula 1 de acolo. Cu toate acestea, nu am putut sa nu imortalizez macar odata si Principatul, de pe Cornisa superioara:

DSC_4441.jpg
 
Am pornit deci mai departe peste granita la Ventimiglia. Orasul medieval este fain si ar merita o descriere mai amanuntita. Eu m-am multumit doar cu o fotografie nocturna:

DSC_4449.jpg


Aici a avut loc o noua schimbare: "barcuta" amintita mai devreme nu ancorase nici aici ci in portul din Imperia. Termenul este un pic deplasat, avand in vedere ca era vorba de o "barcuta" un pic mai mare si cu loc de aterizare pentru elicopter :) insa am preferat s-o las asa. Am fugit deci repede pana acolo, apoi am trait un moment destul de comic cand "Vulpita" si-a facut aparitia pe chei in mijlocul unui sir de Rolls-Royce, Bentley, Maybach si "banale" Mercedes-Benz Clasa S si BMW-uri Seria 7 insa am trecut si peste asta cu un pic de umor si m-am regasit bucuros impreuna cu fiinta cu care vorbisem devreme. Iata si "barcuta":

DSC_4470.jpg
 
A urmat un drum la hotel la San Remo, cateva clipe de odihna si dupa aceea am plecat spre Cervo. Atunci cand am ajuns era inca intuneric. Iata un aspect din centrul vechiului "Borgo", cu o scara pe care au urcat si coborat zeci, poate chiar sute de mii de pasi de multe secole incoace:

DSC_4478.jpg


Satul se vede cel mai spectaculos de pe diguri. In prim plan se distinge faleza. In spatele acesteia, pe un viaduct de piatra, este calea ferata, azi abandonata:

DSC_4489.jpg
 
Ce poate fi mai frumos decat un rasarit de soare peste Mediterana? Vazandu-i pe cei doi indragostiti de la vila mi-a parut sincer rau ca o lasasem pe cea pe care o reintalnisem mai devreme sa se odihneasca la hotel si nu am luat-o cu mine:

DSC_4524.jpg


Dracusorul de pe celalalt umar mi-a reamintit insa ca nu venisem acolo ca sa pozez rasaritul, ci trenurile. Asa ca iata si primul tren al zilei, InterCity-ul de la Ventimiglia la Genova de dis de dimineata, remorcat de o E.402B (de serie) in primele raze ale soarelui:

DSC_4576.jpg
 
Pana ca soarele sa ajunga in pozitia ideala pentru a poza de pe dig mai aveam insa ceva vreme. Cunosteam insa de la Peter H o pozitie de "dis de dimineata" ceva mai la est de Cervo, intre doua tuneluri. Problema era lipsa unui drum de acces pana acolo.

Pentru Peter nu fusese o problema si imi explicase pe larg: "iesi din sat pe soseaua nationala, mergi cam un kilometru, acolo pe dreapta e o casa mare in constructie, se lucreaza la ea de vreo doi ani". Treci prin santier, cum e sambata n-o sa fie nimeni, iesi prin curtea din spate si cobori pe povarnis drept la al doilea tunel. Atentie, e cam abrupt pentru unul ca tine". Merita macar incercat. :)

Mai intai trebuia sa gasesc "casa mare cu santierul", probabil intre timp de mult terminata. Sa fim seriosi, terminata oriunde in alta parte, nu in Italia. Am trecut prin curte unde, desi era sambata cativa nea' Caisa plimbau roabe de colo-colo (Nea' Caisa la propriu: cand am dat buna ziua am auzit in urma mea "ba, da' cine p... mea era asta?") :D Evident, povarnisul era prea mare pentru mine: am alunecat la vale cu gandul sa scap aparatul foto de dezastru si m-am ales cu niste julituri si zgarieturi de toata frumusetea pe ambele picioare (purtam pantaloni scurti). Ce sa-i faci, pentru arta trebuie sa suferi si m-am consolat cu gandul ca avea cine sa-mi aline suferintele mai tarziu...

Prima poza am facut-o inca in semi-obscuritate, de deasupra portalului celui de-al doilea tunel:

DSC_4603.jpg
 
Locul ideal de poza era fundatia unui fost canton de piatra, demolat de multa vreme, cam la jumatatea distantei dintre tuneluri. Am suprins aici doua trenuri regionale reversibile ("push-pull"), unul de la Savona la Ventimiglia si unul din directia opusa:

DSC_4636.jpg


DSC_4657.jpg


Se remarca o "boala" tipica FS Trenitalia: nu se reuseste niciodata ca "carrozza semipilota" (cea cu post de conducere) sa fie din aceeasi familie ca restul ramei: fie ai o rama MDVE la care se pune un vagon cu post de conducere UIC-X modernizat (ca mai sus), ba uneori chiar unul etajat de model francez. Trenul din prima poza din acest mesaj cu vagon cu post de conducere MDVC la un tren MDVE este exceptia care confirma regula. :)
 
Liniile de cale ferata sapate in stanca pe malul marii m-au fascinat intotdeauna. Mi-am propus candva sa fac o asemenea diorama cu tematica italiana, franceza sau poate nord-americana, daca traiesc suficient. :)

Nu-i asa ca rar vezi ceva mai fain decat un tunel vechi de peste 150 de ani, o linie care serpuieste de-a lungul coastei printr-o natura pe care nu o chinuie nimeni si unde omul are respect pentru locul in care traieste?

DSC_4670.jpg


Mai adaugati la asta si zgomotul valurilor, mirosul de vacanta si vremea placuta si obtineti ce se aproprie pentru mine de locul in care mi-as petrece oricand vacanta.

DSC_4665.jpg
 
Incet, incet, se facuse vremea pentru fotografii de pe dig. Trebuia cumva sa ajung acolo. Insa cum? In jos, cincisprezece metri de stanca pana la valuri. In sus, tot la fel de multa stanca pana la soseaua nationala. Nu sunt fan de asa ceva, insa nu mi-a mai ramas decat tunelul spre Cervo.

Am verificat pe telefon ca nu se anunta nici un tren si am pornit. Abia intrasem cand am auzit acel inconfundabil zbarnait al catenarei care te anunta ca "vine ceva". M-am uitat in urma, am recunoscut botul masiv al unei "broaste testoase" ("Tartaruga") din seria E.444R izolata si am tulit-o in directia opusa. Am ajuns la timp in sat, am sarit peste gardul de beton prefabricat sub ochii unei perechi de turisti mai in varsta din Europa de Nord si mi-am tras sufletul, in timp ce "testoasa" tocmai trecea suierand pe langa mine. La FS nu totul e prevazut de dinainte. :)

Odata ajuns in Cervo, am profitat pentru a imortaliza si cladirea garii. La acea data, avand in vedere inchiderea liniei in curand, fusese donata Politiei Locale:

DSC_4697.jpg


Politistul local (de altfel, singurul din comuna) m-a dibuit repede. Omul era de treaba, m-a chemat sa bem o cafea impreuna si nu l-am refuzat. Cand a auzit de unde veneam s-a aratat foarte mirat. "Din astia de la voi care sa faca poze, nu am mai vazut pana acum". "Da' de care ai vazut?". "Oho, nu vrei sa sti. Din aia care iti dau dureri de cap". Raspunsul sau m-a iritat un pic. Aveam sa aflu in cursul serii ca bietul om avea perfecta dreptate.
 
Abia ma despartisem de politistul din Cervo cand am auzit iar un suierat. Shit. Era marfarul, singurul marfar care circula doar o data pe saptamana pe acea linie. Il ratasem.

I-am facut totusi o poza "din spate", macar ca sa nu uit de el. Era remorcat de un "Caiman" din seria E.656:

DSC_4724.jpg


Mai imi ramanea un singur tren "special", care circula de asemenea doar sambata. Pe acesta nu trebuia sa-l ratez in nici un caz.
 
  • Like
Reacții: mpursu și Michael
Pe drumul catre dig nu am rezistat sa fac si cateva fotografii cu casele din imprejurimea caii ferate:


DSC_4751.jpg


Cladirile nu sunt foarte spectaculoase, insa extrem de pitoresti. Cele mai multe dateaza de la inceputul Evului Mediu si au fost modificate de mai multe ori ulterior. In zidurile lor gasesti insa si bucati care dateaza din epoca romana, de acum 2000 de ani:

DSC_4757.jpg
 
Abia ajunsesem pe dig ca m-am si trezit cu unul din trenurile "importante" ale zilei in obiectiv. Era trenul Thello de dimineata de la Marsilia prin Nizza spre Genova si Milano, tras de o "testoasa" E.444R in schema de vopsire XMPR2:

DSC_4789.jpg


Am reusit sa-l prind in "pozitia ideala" exact inainte ca soarele sa se ascunda in spatele unui nor. :)
 
Dupa putina vreme a urmat si trenul "special" de care vobeam mai devreme. Din pacate norul mi-a stricat in parte poza, insa nu am avut de ales. Era trenul de noapte expres Moscova - Nizza, format din vagoane de dormit ale RZD tip Siemens Viaggio inmatriculate in Elvetia, vagoane de dormit de lux RZD tip DWA si un vagon restaurant PKP IC. Era si el remorcat de catre o "testoasa" E.444R a FS Trenitalia:

DSC_4813.jpg


Se remarca WRmnouz-ul PKP IC in schema sa de vopsire specifica catre coada garniturii:

DSC_4825.jpg
 
Abia ajunsesem pe dig ca m-am si trezit cu unul din trenurile "importante" ale zilei in obiectiv. Era trenul Thello de dimineata de la Marsilia prin Nizza spre Genova si Milano, tras de o "testoasa" E.444R in schema de vopsire XMPR2:

DSC_4789.jpg


Am reusit sa-l prind in "pozitia ideala" exact inainte ca soarele sa se ascunda in spatele unui nor. :)

În anul 2018 am călătorit cu acest tren de la Marsilia la Milano. Vagoane salon climatizate fără ferestre care să se deschidă așa că poze ioc.
Data viitoare când mai merg cu trenul prin Europa o sa te anunț ca să mergi la pozat trenul în care călătoresc. Eventul eu sa fiu într-un vagon la care se deschid geamurile.
 
Da, frumoase locuri, pacat ca trenul, incet incet dispare din peisaj. Si eu am dat o fuga pe acolo in 2016. Eu am fost cu trenul si cu rucsacul.

Uite si cateva imagini facute de mine :

Vezi atașament 2259Vezi atașament 2260

Și eu am fost cu trenul (cel din imagini) și rucsacul în spate.
Cu toate că a fost fain cu trenul, regret că nu am apucat sa ajung la Ventimiglia sa stau câteva zile. Am văzut localitatea de la geamul vagonului.
Acum ca vad pozele voastre regret și mai mult.
PS
Vedeți cum ne unește pasiunea? Eu din Iași, Mircea din București și Horia din Alsacia am fost prin Europa la pozat în multe locații.
Horia, tu le ai cu povestitul. Facem un reportaj cu Wassen - Elveția?
 
Buna dimineata,

Da, frumoase locuri, pacat ca trenul, incet incet dispare din peisaj. Si eu am dat o fuga pe acolo in 2016. Eu am fost cu trenul si cu rucsacul.

Uite si cateva imagini facute de mine :

Ca prin minune, aproape aceleasi unghiuri si aceleasi pozitii - evident, povestea mea isi urmareste firul asa ce pentru cele de dupa-amiaza mai trebuie asteptat. De ce oare toti fotografii aleg aceleasi unghiuri? :)

Vedeți cum ne unește pasiunea? Eu din Iași, Mircea din București și Horia din Alsacia am fost prin Europa la pozat în multe locații.

Oho, si cate ne-au mai ramas! :)

Horia, tu le ai cu povestitul. Facem un reportaj cu Wassen - Elveția?

Facem, dupa ce-l terminam pe asta. Insa hai sa extindem putin aria si peste Gotthard si de la Andermatt spre Furka Pass, ca sa-l cooptam si pe Mircea! ;)
 
  • Like
Reacții: nae44 și mpursu
Urmatoarele doua trenuri au fost "victimele" norului. Amandoua regionale, primul cu o amestecatura de MVDE, MDVC si UIC-X modernizate:

DSC_4863.jpg


Remarcati steagul grecesc din extrema stanga. Nu am gresit tara, era doar o terasa tinuta de un cetatean grec. :)

Nici al doilea tren nu era mai putin pestrit:

DSC_4890.jpg
 
  • Like
Reacții: nae44 și mpursu
Suparat pe nor, am mai mers odata pana la gara. Pe drum am surprins faleza, inca goala la acea ora:

DSC_4935.jpg


Si n-am rezistat sa nu mai fotografiez inca o data acea casa veche, uitata de vreme. Cate zeci de generatii de locuitori au trecut pe aici?

DSC_4902.jpg