Evolutia vagoanelor de dormit din Romania.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Evolutia vagoanelor de dormit din Romania. O Istorie prin modelism a vagoanelor de dormit care au circulat sau circula pe Caile Ferate Romane. Pana in anul 1948, CFR nu a avut vagoane de dormit proprii.
Vagoanele de dormit erau ale C.I.W.L. divizia Bucuresti (Compagnie Internationale des Wagons-Lits / Compania Internationala a Vagoanelor de Dormit), care avea in parc un numar de 18 vagoane active (anul 1948) sau ale altor divizii CIWL (in trafic international).
In anul 1948 se infiinteaza Serviciul Exploatarii Vagoanelor de Dormit si Restaurante. In parcul CFR intra vagoane cumparate de la CIWL, vagoane Unio Satu Mare (foste vagoane calatori transformate), vagoane ex germane si italiene.

Vagoane de dormit ale diviziei CIWL Bucuresti.
Anii 1920.
CIWL WL nr 1781, constructie lemn.
Vagonul provenea din seria CIWL WL 1772-1783 (MAN 1908).


Anii 1930.
CIWL WL ST nr 2792, constructie metalica.
Din seria WL 2789-2818 (Nivelles 1926). Vagonul 2792 a circulat pe relatia Bucuresti Nord - Oradea - Budapesta.


Anul 1948. Vagon de dormit CFR cumparat de la CIWL. In vopsirea albastru cu sigla roata inaripata de metal.
V.D. 0017
ex CIWL 2785


Anii 1960. Se trece la vopsirea verde cu scrisul vagon de domit in 3 limbi pozitionat in partea stanga langa usa.
V.D. 009
ex CIWL 2792 (cel prezentat mai sus)


Dupa 1968. Ultima varianta de inscriptionare inainte sa apara vagoanele de constructie noua Görlitz. Inscriptiile in 3 limbi langa usa si serie UIC pe miljocul vagonului.
V.D. 50 53 79-29 250-9


Noile vagoane de dormit tip UIC Y. In 1961 la targul de la Leipzig s-a incheiat un contract pentru cumpararea vagoanelor de dormit.
Imi lipseste vagonul Görlitz V.D. 0062-0111 din 1965-1966. Vopsire verde cu logoul roata inaripata pe miljoc.

WLA 51 53 60-41 084-6
fabricatie Görlitz 1971-1972. Vopsire verde cu logoul ROMVARED.


Imi lipseste vagonul Görlitz WLA 51 53 70-69 000 - 049 pentru perioada anilor 1970, de dupa VD.0062-0111.

Anul 1985. Noile vagoane de dormit WLA 60-50 si WLAB 70-50.
WLAB 51 53 70-50 019-8


Anul 1992. Vopsirea in albastru cu celebra banda oblica alba si sigla Varored.
WLAB 51 53 70-50 016-4


Dupa anul 1996. Vopsire in albstru cu noua sigla bot de tren. Ultima data de revizie vazuta pe un vagon de dormit 70-50 a fost 2002.
WLAB 51 53 70-50 015-6.


Inceputul anilor 2000. CFR/Gevaro a cumparat din Europa Centrala un numar de aproximativ 115 vagoane de dormit, de 3 tipuri. Vagoanele au fost reparate si modernizate la atelierele Grivita Bucuresti.

WLABmee 50 53 71-31 046-5
Tip ex-DB WLABsm166


WLABmee 50 53 71-31 008-5
Tip ex-DB WLABmh 174/175. Intrat in parcul CFR dupa 2002.


WLABmee 61 53 75-71 002-2 (dupa nul 2005). Initial incadrat in seria WLABmee 50 53 71-31 020-0.
Tip T2S ex-DB WLABsm166.


WLABmee 50 53 71-31 015-0
Tip MU ex-SBB/TEN. Cumparat second-hand, a intrat in parcul CFR dupa 2002.


WLABmee 50 53 71-31 017-6
Tip MU ex-SBB/TEN ex-CIWL 4786. Cumparat second-hand, a intrat in parcul CFR dupa 2002.


WLABmee 50 53 71-31 093-7
Tip AB33 ex-DB WLABmh 174/175. Cumparat second-hand, a intrat in parcul CFR dupa 2002.


Anul 2008. In parcul CFR-CALATORI / Gevaro intra noile vagoane de dormit tip AVA 200.

WLABmee 61 53 70-91 003-1 RO-CFR CALATORI.
Tip AVA 200. Constructie noua Astra Vagoane Calatori Arad 2008.



La vagoanele de dormit 60-41 si 60-50/70-50 se mai pot face cateva varinate de vopsire pentru anii 1990 inceputul anilor 2000. De exemplu se poate face 60-50/70-50 albastru deschis cu logo CFR, 70-50 verde cu sigla VARORED de la inceputul anilor 1990, 60-41 indigo fara dunga oblica. Lipseste vagonul de dormit DWA pentru ca nu exista un model de baza, ultima varianta de vopsire (express) pentru vagoane de dormit tip AB33 si vagonul de dormit AVA200 Astra Trans Carpatic.
 
"Simpatic post".
Pune-l sus, să dăm de el când vrem să ne documentăm. Cu mulțumirile de rigoare! :)