Este piata modelismului feroviar in cadere?

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.617
67
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ma uit ,studiez,citesc,aud zvonuri...
din cate observ Roco da faliment,este vanuta,iar produce,iar este vanduta,se aliaza cu fleischmann...renunta la unele produse fiecare brand..etc
a doua observatie Arnold da faliment....
a treia observatie Marklin intra si ea in faliment (zvon=trix e aceiasi chestie)...deci marklin si trix nu vor mai produce...
Pana la urma ce se intampla?

Eu am ramas cu proiectul de macheta bazat pe sine roco pe care nu le-am achizitionat in totalitate,cum pe scara N brandul numit mai sus nu mai produce, ce voi face ?! pun 15 tipuri de sine pe macheta si o sa iasa ciorba nu ?
 
Dragos,

Hobby-urile modelistice in general sunt in cadere libera. Indiferent de orientare. In aceeasi situatie sunt si machetele de plastic de montat, si cele din metal, si trenuletele la toate scarile, si automodelele, si navomodelele, fie ele statice sau navigante, din plastic, din metal sau lemn. Este ironic, pentru ca avansul tehnologic din ultimii ani ar fi permis o calitate mult mai buna a tuturor acestor modele.

Anul trecut in noiembrie am fost la Nurnberg, care este "patria" prin excelenta a modelismului feroviar, deoarece doua dintre firmele de renume (Fleischmann si Trix Mangold) isi aveau sediul aici. Am vizitat atunci principalele magazine de trenulete. Doua. Unul aflat in relativ in centru, in zona istorica; al doilea situat ceva mai departe, undeva unde a trebuit sa merg cu tramvaiul cateva statii bune.

Magazinul din centru era, ca sa folosesc un eufemism drag nemtilor "foarte rosu in vitrina" (adica produsele erau vandute cu reduceri substantiale). Aflu ca intre timp magazinul din centru a fost vandut si deci pe viitor nu se va mai ocupa de trenulete.

De ce? Pe de o parte, concurenta acerba a jocurilor pe computer. Pe de alta parte, orientarea din ce in ce mai pregnanta a oamenilor catre modalitati de petrecere a timpului liber care nu presupun un consum extensiv de timp pentru satisfacerea acestuia, sau care presupun o participare mai degraba pasiva la acest loisir. Cum ar fi sa stai linistit in fata televizorului cu o bere in mana, urmarind un meci sau o emisiune de varietati. Sau, din nou, sa stai in fata computerului citind un blog sau un forum.

Asta nu inseamna ca hobby-ul respectiv va disparea total. Vor continua sa existe entuziasti gata sa-si petreaca doi ani din viata construind un model cat mai fidel al unei locomotive germane de la 1879. Eventual sa si mearga cu aburi.

Dar probabil ca piata pe care o cunoastem noi azi va suferi niste restructurari importante, fapt care nu va fi neaparat in dauna calitatii generale.

Iar in ceea ce priveste liniile tale, nu cred ca trebuie sa te temi, vei gasi in continuare linii Roco. Daca nu vor mai fi in magazine, poti cauta in continuare pe eBay, care este o piata imensa "second-hand" si in momentul de fata inca nu functioneaza la potentialul sau maxim!
 
Ca sa-ti raspund direct DA ! Nu numai magazinele , dar si producatorii o cam dau in balba :mrgreen: , cel putin cei locali au inceput show-ul :fluierat:
Si ca o paranteza .. cred ca producatorii de material american nu sunt chiar asa de "disperati" , au lasat un pic din pret , iar produsele se vand ca painea calda ( urmaresc cu interes de ceva vreme cateva situri americane de modelism si .. pana sa ma hotarasc sa schimb colectia europeana cu una americana s-a cam vandut tot ce era la reducere :( ) ... poate e o parere gresita , dar e a MEA :!:
@sograd_2003 vezi ce patesti daca nu folosesti PECO :| :| :| :| :| :| :|
p.s. sper sa ai simtul umorului :)
 
:D ma intreb daca Peco este ocolit de falimente....pana la urma tot din aceiasi cratita fac parte.
Un lucru nu mi-l pot explica.De multa vreme pandesc sa imi cumpar o mica bijuterie binevenita in casa omului si anume o bormasina cu percutie.Ok am gasit ceea ce cautam la magazinul Brico. Constat ca in plina criza produsele acestui magain se scumpesc...eu nu mai inteleg cum vine asta.....
 
Ca Brico a scumpit e posibil din cauza cursului valutar, ce nu inteleg este traditionala crestere a preturilor la inceput de an de catre majoritatea producatorilor de modele din Germania si Austria, in conditiiile in care cumparatorii au probleme cu banii(somaj, etc.) inclusiv in tarile lor. In felul asta isi taie singuri craca.
 
sogard_2003 a spus:
De multa vreme pandesc sa imi cumpar o mica bijuterie binevenita in casa omului si anume o bormasina cu percutie.Ok am gasit ceea ce cautam la magazinul Brico. Constat ca in plina criza produsele acestui magain se scumpesc...eu nu mai inteleg cum vine asta.....

Este tipic românesc... să scumpeÂşti totul. Practic, comercianĂžii preferă să pună adaosuri uriaÂşe Âşi să stea cu marfa pe stoc (marfă care, în mare parte, e luată la un curs de 3,8 - 3,9 RON/euro... nu e recentă) decât să mai lase la preĂž.
Să vă dau un exemplu din domeniul meu de activitate. După cum aĂži putut observa, imprimantele bune nu prea se mai găsesc (au mai rămas pe stoc doar produse vehi pe care nu le cumpără nimeni). Motivul e simplu... distribuitorii stau cu mii de unităĂži în depozit pentru că magazinele NU le cumpără. Practic, în afară de Cora, Emag Âşi câteva magazine mai mici nimeni NU se mai aprovizionează cu imprimante Âşi consumabile. Asta a făcut ca cei care încă mai au produsele cu căutare să umfle preĂžurile Âştiind că orocum clienĂžii nu găsesc produsele respective altundeva. Majoritatea magazinelor (din care unele au Âşi anunĂžat că lucrează cu adaosuri de MINIM 70%, vezi Diverta & Best Computers) refuză să cumpere marfă Âşi pretind reduceri importante din preĂžul de distribuĂžie, în vreme ce ei nu lasă la preĂž... practic, lăcomia lor nu are limite. S-a ajuns ca imprimante care în decembrie costau 250 RON să coste 350 - 400 RON acum, chiar dacă sunt pe stoc de atunci.

Revenind la topic...
kablu a spus:
Nu numai magazinele , dar si producatorii o cam dau in balba Mr. Green , cel putin cei locali au inceput show-ul
O dau în bară pentru că vând la preĂžuri exorbitante. Stau Âşi mă gândesc cum 2 locomotive făcute în China, deci ND2 Bachmann Âşi 060DA Tillig, vin la preĂžuri diferite deÂşi ND2-ul, mult mai ieftin, e mult mai bine făcut. E clar că, în cazul celei de-a 2a, plăteÂşti mai mult firma decât calitatea.
kablu a spus:
vezi ce patesti daca nu folosesti PECO
Mai lasă-ne, frate, cu Peco... le-ai făcut destulă reclamă.
 
"Fac reclama mascata fara sa-mi dau numele " ( PARAZITII ) .
E pacat ca firma aceasta nu prea este cunoscuta pe la noi , desi face produse de top ( din pacate mai sunt si alte firme din categoria aceasta ) .
In rest sunt perfect de acord cu tine , din pacate aceeasi greseala o fac si multi manageri din "afara" .....
off topic @Dr2005 .... poate facem un mic "business" , ca tot am nevoie de o imprimanta SOHO ieftina (mai inspre aprilie-mai) :cool:
 
O dau în bară pentru că vând la preĂžuri exorbitante. Stau Âşi mă gândesc cum 2 locomotive făcute în China, deci ND2 Bachmann Âşi 060DA Tillig, vin la preĂžuri diferite deÂşi ND2-ul, mult mai ieftin, e mult mai bine făcut. E clar că, în cazul celei de-a 2a, plăteÂşti mai mult firma decât calitatea.

Initial ma gandeam ca o sa cumpar locomotiva la orice pret... Dar apoi m-am luminat la minte. Pasiunea nu trebuie sa se transforme in patima. Locomotivele sunt locomotive in toate tarile, deci prefer altceva decat sa arunc cu banii pe doua plastice cu motoras si beculet pentru ca scrie CFR pe ele. :-? Sa stea 1000 de ani acolo si luam chinezesti, congoleze si nigeriene daca merita banii.

Chestia e valabila pentru toate produsele de modelism. Nu face banii, nu cumpar. Scurt ! :D
 
Parerea mea este ca evident se observa o cadere a pietei, pentru ca nu exista nici un motiv pentru care modelismul feroviar ar face exceptie, mai ales ca este vorba despre o activitate de nisa.

Pe de o parte se intampla ceea ce se intampla in lume, rasturnarea mondiala a situatiei financiare (indiferent de motive) determina falimente si restructurari pe scara larga. Ori daca producatori mondiali care au o piata uriasa (prin natura produselor distribuite) au probleme, evident ca si cei care fabrica machete se lovesc de aceeasi situatie.

In Romania situatia este si mai crancena. Modelismul este practicat de foarte putin tineri prin comparatie cu ceea ce se intampla acum 20 de ani sa zicem, din motive obiective si subiective. Un motiv obiectiv ar fi lipsa banilor si a indrumatorilor talentati. Un motiv subiectiv ar fi modul de organizare al societatii de azi, bazata pe profituri rapide, fara o temeinica documentare sau nitica truda pentru a obtine ceva. Calculatorul este de asemenea un factor important in acest ansamblu complex, pe de o parte reducand distantele iar pe de alta parte deschizand oportunitati pe care nici nu le putea visa cineva inainte, astfel incat practicarea acestei forme de destindere, modelismul, devine din ce in ce mai putin atractiva. Am mai spus, exista o legatura directa cu nivelul de trai, atunci cand un model sau cateva materiale ajung sa coste cat salariul minim pe economie, oricate bunavointa ar exista nu exista mijloacele necesare.

Exista sperante ca totusi lucrurile vort merge canda mai bine. In privinta comertului (se vad si exemplele deja descrise), nu sunt sanse de imbunatatire, pentru ca in Romania comertul se face absolut haotic.
Dau si eu doua exemple: unul al consumabilelor pentru o imprimanta de generatie mai noua (ca tot s-a vorbit pe acest subiect), care costa in draci si se gasesc destul de greu. Un al doilea, este al jocului Microsoft Train Simulator, pe care culmea tupeului am vrut sa il cumpar cu licenta, cu toate demersurile si telefoanele si cautarile prin magazinele viartuale si distribuitorii Microsoft a fost imposibil. L-am luat de pe okazii second hand, gandindu-ma fireste la dorinta unora de a eradica pirateria. Pai daca te chinui o luna sa gesesti ceva pe bune, si dureaza o zi sa gasesti ceva neoficial, ce prefera majoritatea oare.
 
Ca off-topic, dacă te referi la cartuÂşul HP 21 (sau 21XL, cel pentru 440pag) e cam greu de găsit din motivele pe care le-am scris mai sus. PreĂžurile la cartuÂşe au crescut, din septemrbie (de când lucrez eu ca promoter) Âşi până acum chiar cu 100% (de exemplu pachetul foto cu cartuÂşe 363 a crescut de la 115 RON la 219 RON, iar un cartuÂş singur de la 35 RON la 65 RON). CartuÂşul 21 era vreo 50 RON... acum greu îl mai găseÂşti sub 70, iar 22 (cel color) de la 70 la 90 RON. Desigur, le poĂži lua pe ambele cu 28 de euro din Germania, via Ebay (dacă iei vreo 10 chiar faci ceva economie).
 
off-topic.Dr2005 nu cumva asta seara ai fost pe la serviciu? ca eram acolo si cautam sa imi iau o imprimanta dar cineva mi-a zis ca nu se mai pot reincarca cartusele ca au bagat cipuri in ele......
 
Eh, piata e in cadere libera... La trenulete cred ca asa a fost de cand au aparut. E adevarat ca si "calcalatoru" a muscat din cota de piata dar nici producatorii de material rulant n'au facut nimic sa se mentina. Alt aspect e entuziasmul, initial firmele au fost insufletite de patronul care se dedica integral. In momentul in care patronul a predat firma (sau a trecut in nefiinta :(), noua conducere, oricat de bine intentionata ar fi nu are cum sa suplineasca spiritual viziunea fondatorului. Se aplica politici sintetice, economie turnata pe gat cu palnia la facultate combinata cu studii de piata fara nici o legatura cu realitatea. Societatea vestica e batrana iar piata la fel, exista o saturatie pe care ei se prefac ca nu o vad. Si probabil mai e si lacomia, nu stiu ce sa zic. Vorbeam astazi cu un amic, prin 1999 - 2001 un vagon de 10 tone (Gheu') era 2-3$ SUA si o locomotiva medie vreo 50. A crescut pretul petrolului, transportul, curentul, contributiile la stat, s'au dublat preturile, fie si'asa. Dar judecand piata lor, cate vagoane G poti sa mai vinzi in Germania? Sau cate locomotive BR80 (din astea cred ca deja isi fac nasturi la plapuma). Abordarea unor piete noi se pare ca nu a facut parte din prioritatile lor, si nu e nimic inedit aici, o multime de firme din lumea larga isi inchipuie ca daca produc ceva vs. nimic (lipsa concurentei) o sa dea lumea navala si cu smerenie sa'ntrebe "ne dati si noua, ca ne dau banii afara din casa!". Aveau de ales, ori tineau preturile in frau si incercau patrunderea pe alte piete cu modele autohtone (ce e de ras in asta?) ori scadeau sa rada curcile si le dadeau cum se dau micii la targ, evident tot pe alte piete, ca nemtii s'au invatat la calitate de prototip si preturi de Beijing. Eu unul nu am tragere de inima la locomotiva Taurus, sa zicem. Nu'mi spune nimic, n'are a face cu lumea in care traiesc, nu ma duc in Germania, nu ma intereseaza, sunt obtuz. De ce as cumpara asa ceva? Cum de ce? Pentru ca asta e esenta acestui hobby, sa te relaxezi ruland un tren in miniatura, vor spune unii. Ei, aici e cheia. Pot sa fac sportul asta si cu o locomotiva ALCO americana, la juma' de pret sau chiar mai bine. Nu'mi spune nici aia nimic, e tot de pe alta planeta, n'am de'a face cu lumea de unde vine, dar macar e mai ieftin. Cu ce ma incalzeste pe mine ca rulez material german? Ma simt mai european, apar heruvimi in preajma transformatorului, se intorc dropiile pe Baragan?
Peste toate astea, nu imi pare bine deloc sa aud de falimentul unei firme de profil indiferent de interesul pe care il am asupra ei (nu vorba de simpatie/antipatie, vorbind strict principial) pentru ca e o pierdere pentru comunitate, si aici includ toate, dar absolut toate ramurile modelismului. Un foarte mare procent fie ca sunt rachetomodelisti sau creatori de prototipuri industriale au avut de'a face cu trenulete. Modelismul feroviar este numitorul comun al acestor discipline. Iar eu sunt deja off-topic cam demult.
Va doresc o seara buna!
 
hai sa-mi dau si eu cu parerea . ;-)
Un investitor in industria de trenulete, se bazeaza la milioanele investite , la un profit de ~ 5 % / an. Daca rata de inflatie a tarii respective este de circa 4-5 % pe an, atunci scumpirile de 10 % anuale (in ianuarie) a fabricantilor , contracareaza deprecierea investitiei. Criza sau nu, au ei deja pierderi, macar inflatia sa o poata controla.
La dealerii romani e nasoala, cu deprecierea leului si costurile de transport de aproximativ 10 % datorate distantei de circa 2000 km.
Mai simplu, dealerul roman investeste 1 leu si vinde cu 1,2 lei . Producatorul scumpeste cu 10 %, euroiul se scumpeste cu 15 %, deci cand vreau sa cumpar acelasi produs de 1 leu, ma va costa 1,25 , deci nu castig ci am si o gaura de 5 %
Norocul e ca asta se intampla doar o data pe an, la inceputul acestuia.
Daca am avea ca moneda nationala euro, acea scumpire de 15 % intr-o luna ar disparea.
Personal, nimic nu ma indispune mai tare decat sa scumpesc un produs, iar cand o fac cu sute de produse devin depresiv si nu mai scriu pe forum. :x
Sper ca am lamurit cat de cat "galoparea" preturilor si deoarece am auzit ca "criza economica va veni", ma grabesc sa mai apuc sa imping din cutiutele mele :roll:
rally
optimistul :D
 
Pe de alta parte, zic si eu...exista lumea seturilor ieftine, cu detalii sau fara detaliere fina, dar pret bun la cumparare...clientul interesat il vede la magazin in raft direct, sa zicem la Diverta,scumputz, sau alt magazin, omul fara conexiuni modelistice sa ma exprim asa,sau cunostinte in piata, o sa cumpere sau ..nu.
pasionatii in schimb sunt cei care vor resimti criza, fiindca ei cumpara selectiv ca un filatelist,poate nu e nimerita asemanarea, ma rog, fluctuatiile de pret vor reduce numarul de achizitii pe ceea ce doreau sa continue in seria sau epoca aleasa sau operatorul feroviar selectat.
Interesant este ca se ajunge la un exemplu din trecut, vezi setul Lugoj, nefinisat dar care in epoca respectiva a ajuns la ...micii marii clienti.
Sper totusi ca piata o sa continue sa fie dinamica, nu as vrea sa existe numai dealeri de trenulete aduse cu sacul second, spalate de zgarieturi si pete cu dero si puse pe site ul lor, nu dau nume, dar parca efortul celorlalti cu produse oneste si noi e mai corect pentru noi toti...
 
Sunt uimit dragi colegi ... :x :x :x
In perioada aceasta de criza, provocata sau nu, ma amuz foarte tare de faptul ca toate preturile scad din lipsa de cerere, apartamente, case, terenuri, autoturisme, toate apar cu oferte atractive, cele la mana a doua pierd vertiginos valoarea, unele fiind la preturi greu de gasit cu cateva luni in urma, ca sa nu zic imposibil :D. Ei bine, in lumea feroviara de colectie, nu vreau sa se simta nimeni tachinat, e invers. Pai vrea sa zica cineva ca a crescut cererea de hobby in detrimentul celei de papica ? :D :D :D Hai sictir !!! (a se consulta dictionarul explicativ al limbii romane) Ma simt jignit sa vad lucrusoare, ca sa le denumesc generic, la preturi 10 x exagerat de mari... :p Bai nene ... suntem colectionari, pasionati, etc etc, dar nu retardati. Presupun ca avem notiunea banului muncit sau castigat legal :-|. Nu pot sa nu ma refer la renumita locomotiva CFR care costa cat un startset digital, adica ca la romani, Dacie la pret de BMW. Sa stea acolo 1250 de ani si sa mai faca aia cand or scoate-o la acelasi pret cu altele ca tot plasticele alea sunt si tot motorasul ala de pick-up, in ghilimele zic. :| .
Asa si cu modelele, alias masinute de 4 cm. auto. Una e sa iei o chinezarie cu 6 lei si alta e cu 60 de lei. Pai la o colectie de 100 de ... modele ... deja inseamna 60 milioane. Personal, oricat as castiga tre' sa fiu cu capu' sa arunc banii aia pe niste plastice cu roti ... :-? ... detaliate, ce sa-ti spun ... pentru cunoscatori ...
:D :D :D Pe ideea ... nu cunosti frate ce valoare au cu adevarat aceste plastice ... :|
ZAT !!! (vezi DEX-ul)
O parere in speranta ca nu avem cenzura de tip Made in ... diverse tari comuniste de genul toti "gandeste" ca sefu' sau deloc !!! :oops: :oops: :oops:
 
Remarcam si eu de cateva zile politica cel putin ciudata a firmelor de modelism (parca vor sa ajunga la faliment). In vremuri de criza , cand , pentru a creste vanzarile, avand in vedere ca oamenii nu mai au atatia bani toate firmele scad preturile , la trenulete preturile cresc si intr-un ritm nebun (e adevarat ca o parte din crestere e si din cauza cursului).
Dar aici nu vorbim de paine de care criza sau nu oricum ai nevoie ci vorbim de un hobby, deci o investitie la care omul renunta prima data in conditiile in care bugetul i s-a redus. Deci cu atat mai mult preturile al trebui sa scada. In plus, pentru a face viata si mai grea producatorilor tinerii din ziua de azi se indreapta spre calculatoare, cluburi si nicidecum spre trenulete.
Deci avem piata mai mica de desfacere (aici vorbesc la nivel mondial nu in Rom), avem criza dar preturile cresc (casa nu mai vorbim de o scadare dramatica a calitatii).
Deci ne miram de falimente ? Eu unul ma mir ca sunt asa putine.
 
Discutand cu mai multi implicati in vanzarea modelelor feroviare din Bucuresti, apar pe tapet mereu aceleasi probleme:
-numarul de pasionati este mic si de regula ei sunt cantonati intr-o anumita epoca;
-in momentul in care se investeste intr-un model nou nu ai adresabilitate la numarul maxim de pasionati ci doar acelora care accepta modelul si epoca;
-se pare ca avem o stacheta foarte ridicata a pretentiilor privind calitatea inalta la pret foarte mic (a se vedea sectiunea vanzari);
Mai adaug si eu epoca in care am fost cam izolati si le produceam singuri pe toate, motiv pentru care ne trebuie cam la toate matrite noi...

Luand la rand aceste plangeri intreb:
-Cum atragem mai multi oameni in acest cerc? Toti ne plangem ca o piata sau alta din UE este mai mare ca a noastra, desi eu nu pot sa inteleg de ce la tari cu numar de locuitori mai mic exista o piata mai mare.

Acum dau un exemplu din viata de zi cu zi:
Imi cumparasem setul de AVA200 si a trebuit sa-l tin la birou, ocazie cu care un coleg a le-a vazut si chiar si-a dorit sa aiba asa ceva. M-a intrebat cat l-ar costa o garnitura CFR intr-un set "ca pe vremuri" spunea el. I-am spus ca nu exista un start set CFR dar se poate lua setul AVA+060DA+Sine PIKO (pentru un cerc) si... faceti voi socoteala la bani si al nivelului de alb al colegului meu.
I-am aratat atunci un set PIKO de vreo 250RON, dar omu vroia ceva de pe la noi (din explicatii probabil se gandea la setul Lugoj sau similar). Oricum, concluzia e ca l-am pierdut de musteriu, iar acum ma priveste ca pe un nebun care da o caruta de bani pe "plastice cu roti" cum se spunea mai sus.
Acum eu nu spun ca modelele de mai sus trebuie sa fie la pret de startset sau similar. Dar trebuie gasite solutii ca oamenii sa fie atrasi cu ceva de pe la noi, apoi incet, incet sa-si doreasca mai mult. Altfel o sa lucram mereu pe principiul musca si fugi cu recorduri triste de max 300-400 buc. vandute la 22mil. de locuitori.
 
@tfa2003 : Cam aceeasi poveste si cu anturajul meu,sunt interesati vizual cand vad vagon CFR indiferent producatorul.
Intreaba pretul :-aah, atat ?Si tu cumperi ?Ai dat atat pe el ? :confused:
Nu admit un hobby ca asta care totusi se face cu o minima investitie.
I-am oferit alta varianta, o bijuterie de locomotiva CFR productie Cristi Savin, de altfel pentru TT nu are de unde alege, iar vagoanele HO CFR nu a luat.
Nici TT loco facuta de Cristi si Alexandru Savin nu a vrut...Nu a mai achizitionat nimic persoana de un an....Iata sincopele clientilor ....
Ma rog, eu consider totusi ca exista un potential in crestere al numarului de clienti entuziasti ai trenuletelor,fiindca pe langa marfa venita prin magazine on-line din extern si -micile cumparaturi de sacosa,- sa le denumim asa,totusi se vinde la pasionati direct de la magazinele on-line romanesti cunoscute.O crestere substantiala a valorii marfii rulate anual in modelismul feroviar totusi nu vad, cel putin asa vad eu lucrurile pe termen mediu...Dar totusi suntem subiectivi.. :lol: