Dupa 20 de ani

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
5
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
Nu, nu, este vorba despre romanul lui Alexandre Dumas, din seria Cei Trei Muschetari, ci este vorba despre un vis care este pe cale sa se implineasca.
Toti cei muscati de modelismul feroviar visam, ca intr-o zi, sa avem posibilitatea sa ne facem o macheta/diorama pe care sa ne plimbam trenurile adunate, nu de putine ori cu mari eforturi, pe parcursul anilor.
Nu, nu, este visul meu, al meu mai are de asteptat, eu doar voi participa la realizarea dioramei.

O diorama feroviara, o macheta feroviara, este o provocare pentru oricine. Indiferent cata experienta ai avea in modelismul feroviar, indiferent cate diorame ai construit, de la zero sau nu, de fiecare data constituie un nou inceput, un inceput de care te bucuri ca de o jucarie noua.
Este un inceput deoarece, chiar daca principiile de baza sunt universal valabile, particularitatile fac diferenta.
Alta tema, alt scenariu, alt traseu, alt peisaj, alt tip de linii, alte dimensiuni si, nu in ultimul rand, alte cerinte ale beneficiarului.

Nu am sa tin un curs despre modul de realizare al dioramelor feroviare deoarece ar trebui, mai intai, sa-l gasesc apoi sa-l citesc si abia dupa sa va impartasesc si voua ce concluzii am tras de acolo.
Intentia este sa va prezint, pe cat posibil, realizarea acestei diorame, pas cu pas, de la conceptie pana la primele rulaje ale materialului rulant pe macheta montata pe pozitia finala.

Inceputurile sunt ceva mai vechi, cam prin vara-toamna lui 2010 (ca la prezentarea colectiilor de moda) :p
Atunci au fost aduse la atelier o gramada de cutii cu de toate: sistem de linii, cladiri si instalatii feroviare.
Am aflat, foarte important, dimensiunile viitoarei diorame: 3 m x 2 m.
Trebuie sa cuprinda: un traseu, eventual cu linie dubla :( , o statie in care sa fie incluse un depou cu toate facilitatile, o rampa tip ROLA, o rampa cu macara de chei, un miniterminal de containere, o magazie de marfuri/posta, o statie de carburanti la care se adauga linia de parada, eventual, o a doua statie dar sigur o cariera de piatra si o rampa militara 4MFOR
Daca stau bine sa ma gandesc enumerarea de mai sus poate constitui, fiecare in parte, subiectul unei machete feroviare de 3m x 2m si tot nu ar fi destul.
Atunci am :D si pe buze imi statea o intrebare: trenurile unde le mai punem?

Dupa ce am semnat, fictiv, procesul verbal de predare/primire a cutiilor cu cele trebuincioase la viitoarea macheta 1:87 H0 si a temei, dupa ce s-a stins euforia de inceput ne-am asezat, eu si Doru, sa judecam la rece situatia.

Tema provocatoare, suprafata destul de generoasa, cel putin la prima vedere, graba nu era si ne puteam gandi pe indelete dar nu aveam nici cea mai vaga idee despre traseu.

Pana la urma am incropit, de bine, de rau, pe genunchi, o schita.
Am incercat sa o transpun la scara dar nu a iesit nimic. Ne-ma chinuit pe marginea ideii zile si zile si nu se lega nimic.
Pana la urma ne-am luat cu altele, schita a fost pusa intr-un sertar si uite asa a ajuns sa fie redeschis sertarul acuma doua zile.

Am scos desenul, facut pe o jumatate de coala A4, l-am trecut pe un pseudo caroiaj, am refacut traseele unde am avut impresia ca ceva nu era bine si ... gata viitoare macheta, cel putin pe hartie.




Mereu am spus si am sa spun de cate ori o sa am ocazia: indiferent cat de priceput esti la desen, cat de bine ai stii un program de proiectare, in general, sau dedicat dioramelor feroviare, nu este suficient. Poate fi, in anumite cazuri, o conditie dar nu este obligatoriu.
Este nevoie sa intinzi liniile pe planseta.
Numai in acest fel iti dai seama unde ai gresit, daca ai gresit sau daca solutia/varianta gasita este buna. Ma feresc sa spun optima deoarece totul poate fi imbunatatit.

Am scris cam mult.
Am sa mai scriu.
Stiu ca este greu fara fotografii dar am considerat ca este bine sa supun atentiei nu atat realizarile cat greselile din care am invatat ceva.

...
 
...

Interesant este ca oricat am invartit si mazgalit colile de hartie ne-am intors la prima idee de traseu.
Dupa cum se poate observa am indeplinit, cat de cat, cerintele si avem de toate sau aproape de toate.
Evident ca impulsul, dupa ce nu am mai modificat nimic in schema, a fost sa intindem liniile si sa "construim" statia principala.

Liniile utilizate sunt segmente fixe Fleischmann cu terasament, linii cu care am mai lucrat la macheta "Detalii si detalii".
Ca sunt segmente fixe poate fi un avantaj dar si un dezavantaj.
Cel mai mare dezavantaj este legat de razele de curbura, doar doua tipuri, fapt care o sa influenteze imaginea vizuala a materialului rulant.

Deoarece cadrul machetei, doua bucati de 3m x 1m, nu este gata liniile au fost puse pe jos.
Am ales varianta cu doua cadre deoarece pe planseta cu gara principala nu ne putem permite mai multe sectiuni datorita pozitionarii in diagonala a acesteia. Solutia "in diagonala" a fost aleasa pentru a putea avea liniile principale, de la 1 la 4, cat mai lungi. Castigul nu este spectaculos, in jur de 20 cm, dar am obtinut o lungime totala, intre marcile de siguranta ale schimbatoarelor de cale (macaze) de 1300 mm. Lungimea permite garnituri de calatori, luand in calcul cel mai lung vagon (etajatul CFR de la PIKO), de trei/patru vagoane + locomotiva.

Pe schita, cu albastru sunt liniile "la vedere" iar cu rosu liniile ascunse.
Din gara principala, pe linia "la vedere", la gara secundara, avem un traseu in lungime de aproape 6 m iar pe linia "ascunsa" aproape 9 m. Sunt, pentru moment, doar aproximari. In momentul in care liniile vor fi puse pe planseta vom sti exact.

O sa denumim capetele statiei principale, de la stanga la dreapta, privind de la locul operatorului, capatul X la stanga si Y la dreapta.

Capatul X




Capatul Y




Depoul - capatul Y




Terminal ROLA, rampa si transcontainer la care s-a adugat depozitul de carburanti care, probabil, o sa fie mutat




Depoul este conceput sa functioneze cmform cu unul real.
Are o linie de intrare la turnanta, linie pe care se afla toate facilitatile pentru alimentarea si intretinerea locomotivelor. Necazul este ca, cel putin pentru moment, nu avem loc decat pentru o locomotiva.
O linie de iesire de la turnanta.
O linie de garare pentru naveta de carbuni.
Linie de tragere pentru manevra garniturii de carbuni, a trenului de lucru si a unui tren spital ce vor stationa in depou.
Linii de garare langa remiza.

Desenul liniilor statiei cred ca nu mai necesita explicatii fiind foarte simplu.
De retinut ca indiferent pe ce linie se intra in statie, directa sau falsa, indiferent de directie, exista posibilitatea intrarii pe oricare dintre liniile principale.
Aceiasi posibilitate si la iesirea din statie, indiferent de directie, de pe oricare dintre liniile principale se poate iesi pe directa sau falsa.

Nimic nu este "batut in cuie" si sigur vor mai exista modificari, in special in depou. Acestea pot aparea in momentul in care liniile sunt, cat de cat, pe pozitia lor finala. In acel moment se poate reconsidera suprafata avuta la dispozitie precum si eventualele modificari ale liniilor atat ca pozitie, interconectare, desen si lungime.

Spor la modelit!

:cafea:
 
Sal ,
ai inceput cu o gandire profunda sa expui lucrul la diorama , asta va fi un castig pentru proprietar cat si pentru realizarea modelistica .
Este de apreciat ce vrei sa faci si sa pui pe un spatiu atat de mic 3mx2m si nu va fi usor mai ales cu linie dubla .
Sinele fleischmann te vor ajua foarte mult , mai ales macazele curbe , insa razele de curbura vor fi R1 si R2 nu cred ca va fi loc de R3 pe acest spatiu .
Sina flexibila fleischmann doar pe segmentele drepte , in curbe doar raze de la R4-R5 in sus.
Ai ales doua module(cadre) de 3mx1m foarte greu de demontat-transportat .
Chiar de la inceput este bine sa te gandesti si la partea electrica-electronica nu ne-ai spus dar cred ca va fi digitala .
Ideal este sa ai spatiu sa intinzi toate sinele fleischmann inainte sa hotarasti traseul definitiv .

Succes
 
Mauritius a spus:
Sal ,
ai inceput cu o gandire profunda sa expui lucrul la diorama , asta va fi un castig pentru proprietar cat si pentru realizarea modelistica .

Realizarea machetei o sa fie cam pe planul doi.
In evidenta or sa iasa problemele de care m-am/ne-am lovit pe parcurs si solutiile gasite.
Chiar acuma ar fi una de luat in seama.
Inghesuiala de macaze la intrarea in depou. Daca am loc sa lungesc linia de tragere atunci am sa plec din ea cu liniile de garare pentru trenul de lucru si cel sanitar iar linia pentru naveta de carbuni o sa plece direct din incrucisarea cu macaz cu posibilitatea de ramnificatie daca … am loc.

Daca as putea face o iesire pentru locomotivele din depou si la capatul Y al statiei ...



Mauritius a spus:
Este de apreciat ce vrei sa faci si sa pui pe un spatiu atat de mic 3mx2m si nu va fi usor mai ales cu linie dubla .

Nu sunt un fan al liniei duble din motive de spatiu dar daca asa scrie la “caietul de sarcini” trebuie sa ma conformez. In acest caz pot circula concomitent trei trenuri intr-un sens si trei in sensul opus daca au aceiasi viteza si semnalele, toate, pe verede iar macazele pe directa.
Mauritius a spus:
Sinele fleischmann te vor ajua foarte mult , mai ales macazele curbe , insa razele de curbura vor fi R1 si R2 nu cred ca va fi loc de R3 pe acest spatiu .
Sina flexibila fleischmann doar pe segmentele drepte , in curbe doar raze de la R4-R5 in sus.

Macaze curbe am o gramada la dispozitie. Or sa mai ramana.
Poate ar fi loc de R3 si R2, evident cu mici ajustari ale traseului dar, din pacate, nu dispun decat de linii R1 si R2. Are o gramada si nu cred ca este dispus sa le arunce, avand in vedere lungimea traseului, ca sa cumpere altele asa ca sunt obligat sa lucrez cu ce am. Consider ca asta este una dintre provocari. Faptul ca materialul rulant o sa arate ciudat pe linia curba R1 este alta treaba.
Mauritius a spus:
Ai ales doua module(cadre) de 3mx1m foarte greu de demontat-transportat .

Le-am ales asa deoarece in alt caz ar fi insemnat o gramada de taieturi ale liniilor. Vorbesc de liniile puse in diagonala iar cuplarea lor ar fi constituit o mare problema.Nu mai vorbesc ca, in acest caz, nu sunt conditionat la pozitia macazelor si decuplatoarelor. Tocmai din aceasta cauza am cautat ca legatura intre cele doua cadre sa o fac pe linie dreapta. Daca la linia ascunsa am reusit la linia de parada, gara principala – gara secundara, nu prea am cum si acolo apare problema. Nu am sa tai liniile cap la cap ci am sa pun un segment de linie care sa treaca peste imbinare.
Nu sunt probleme de transport iar rezemarea o sa se faca pe trei capre pentru fiecare cadru. De amplasare nici atat ba chiar era sa ne pricopsim cu o majorare a dimensiunilor de la 3 x 2 m la 4 x 2 m. Daca majoram chiar aveam o problema cu spatiul. Nu spatiul de montaj ci spatiul de executie.
Mauritius a spus:
Chiar de la inceput este bine sa te gandesti si la partea electrica-electronica nu ne-ai spus dar cred ca va fi digitala .

Da, am uitat de asta. In principiu traseul o sa fie digital iar tot ce tine de macaze, decuplatoare, placa turnanta si semnale o sa aiba actionare manuala. Proprietarul vrea sa comande trenurile nu sa mearga singure deci varianta cu automatizare cade. I-am spus ca nu o sa aibe sunet la locomotive cand opresc in semnal iar dupa ce pleaca vagoanelor cu lumina care trec peste blocul de semnal o sa li se stinga lumina. Spunand ca nu-l deranjeaza, se intampla si la trenurile mari, a ramas, cel putin pentru moment aceasta varianta. Vor fi doua scheme cu garile, ce includ semnalele de intrarea si celelate linii, puse pe fata a doua casete/pupitre de comanda.
Mauritius a spus:
Ideal este sa ai spatiu sa intinzi toate sinele fleischmann inainte sa hotarasti traseul definitiv .

Succes

Se pot intinde, nu ar fi o problema, deoarece spatiu exista. Liniile de pe al doilea cadru nu as avea de ce sa le intind deoarece acolo lucrurile sunt cam clare.
Cum spunea Cosmin78, in fond sunt doua machete legate intre ele.

Multumesc pentru incurajare

sogard_2003 a spus:
Iti doresc spor la treaba, stiu ca esti mare fan al sinelor Fleischmann ! :D

Multumesc de spor dar mare fan nu mai sunt de la diorama "Detalii si detalii" :p

:cafea:
 
Zici ca ai macaze curbe , o varianta ar fi intrarea in depou din curba la fel si iesirea si se pot pastra si macazele drepte pentru manevre .

Toti alegem linia dubla din N motive dar cel mai intemeiat este circulatia trenurilor in sens opus simultan .

Nici nu as sta pe ganduri alegand varianta cu 4m lungime .

Ideal , cu cat mai putina automatizare cu atat mai mare placera de a conduce trenurile .

Cuplarea liniilor in diagonala nu este ceva greu , dar este migalos , banuiesc ca poti face asta si dupa ce diorama ajunge in locasul final .

In rest la experienta ta e floare la ureche , mai putin munca cu care esti obisnuit , ar mai fi timpul de executie care , in caietul de sarcini , cat il estimezi ?
 
Mauritius a spus:
Zici ca ai macaze curbe , o varianta ar fi intrarea in depou din curba la fel si iesirea si se pot pastra si macazele drepte pentru manevre .

La asta nu m-am gandit desi "ploua" cu macaze curbe.
Mauritius a spus:
Toti alegem linia dubla din N motive dar cel mai intemeiat este circulatia trenurilor in sens opus simultan .

Eu nu fac parte din club. Sunt adeptul liniei simple pe motiv ca nu o sa-mi permit spatiu si gari spectaculoase iar intr-o statie mica nu are farmec linia dubla :D
Mauritius a spus:
Nici nu as sta pe ganduri alegand varianta cu 4m lungime .

Nu este loc in atelier :roll:
Mauritius a spus:
Ideal , cu cat mai putina automatizare cu atat mai mare placera de a conduce trenurile .

Asta este ideea.
Mauritius a spus:
Cuplarea liniilor in diagonala nu este ceva greu , dar este migalos , banuiesc ca poti face asta si dupa ce diorama ajunge in locasul final .

In principiu da.
Mauritius a spus:
In rest la experienta ta e floare la ureche , mai putin munca cu care esti obisnuit , ar mai fi timpul de executie care , in caietul de sarcini , cat il estimezi ?

Nu ma vait de experienta dar este o noua macheta si, cum spuneam, se aplica doar principiile generale.
Timpul de executie este estimat la 48 - 60 zile lucratoare pline de cand sosesc cadrele. Am preferat sa le comandam la un tamplar.
Nu se sta pana vin, probabil martea viitoare, se lucreaza la asamblat cladiri si instalatii.

:cafea:
 
sogard_2003 a spus:
Ti le faceam eu. ;-) :-|

Multumim pentru oferta.
Si noi ne-am gandit sa le facem singuri dar am renuntat.
Lateralele si capetele cadrului sunt din dulap de 40 mm grosime si numai traversele din scandura de 22 mm grosime.
Cerinta expresa a fost perfecta unghilaritate si aliniere a celor doua cadre, fara curburi si alte alea.
Material geluit si slefuit pe toate fetele.
Cam greu sa manevrezi intr-un spatiu restrans dulapi de 4 m lungime.
Exista si varianta de cumparare de la magazinele specializate dar daca beneficiarul a fost dispus sa achite contravaloarea lucrarii am zis sa nu ne complicam.
 
Nenea Dorel, evident ca nu le faceam acasa...tot asa in atelier, materiale usoare si rezistente, fara sa lucreze fara complicatii. veneau gara livrate dupa bunul gust.
Nu stiu de ce ai ales sa faci lateralele de 40mm caci lemnul lucreaza oricat de gros ar fi. solutia pentru asta era alegerea montarii in profil L a doua placi pentru margini nu mai mult de 18-20mm iar traversele se sprijineau chiar pe piciorul L-ului fara sa mai decupezi marginile , adica aici aduci un plus de rezistenta la margini pentru ca nu mai tai din ele sa faci imbinarea cu traversele....
 
Da, cred ca functioneaza si ce spui tu, dar am vazut ca afara se lucreaza cu stratificat plecand de la 20 mm grosime in sus.
Nu se compara stratificatul cu lemnul plin.
Este clar ca totul este in favoarea stratificatului.
Am mers si pe aceasta varianta, lemn stratificat, dar am renuntat.
Am gasit doar un fel de tego in care suruburile si cuiele intrau destul de greu si avem la sprijiniri de pus cat cuprinde.
Poate nu am cautat destul si ne-am pripit nitel dar acuma este tarziu.
Chiar si "L"-ul tau are probleme desi pare solid. Este bun pentru lungimi mici dar la lungimi mari cedeaza

Data viitoare o sa fac totul conform sistemului DOCA :D
 
Mauritius a spus:
Zici ca ai macaze curbe , o varianta ar fi intrarea in depou din curba la fel si iesirea si se pot pastra si macazele drepte pentru manevre .

Mi-am permis sa botez varianta propusa de tine.
Adaugarea uni BWR, cel notat cu "+" si trasat cu rosu.
Banuiesc ca la asta te referi



Daca este loc sigur am sa-l montez daca nu este alta solutie.
Ideea este de a nu scurta liniile directe.
Avantajul intrarii in depou din ambele capte este ca, daca la un moment dat sunt ocupate toate cele patru linii directe, nu este afectat transferul unei locomotive de la un capat la celalalt al statiei via depou.

:cafea:

p.s.Se pare ca o sa trebuiasca sa fac cursuri intensive de manevra in statie ca apoi sa le predau beneficiarului :D
 
LDH a spus:
p.s.Se pare ca o sa trebuiasca sa fac cursuri intensive de manevra in statie ca apoi sa le predau beneficiarului :D

Vii la Cluj la Expo la iarnă’, şi o s㒠ai plă’cerea s㒠manevrezi pân㒠devii maestru. :)
 
:D V . M .

Da , asa si trebuie sa poti intra de pe orice linie .
In zonele incercuite A si B mai poti inghesui doua macaze curbe si pe interior si pe exterior in ambele capete .
Ideea este sa ai cat mai putine macaze pe tronsoanele drepte , daca este posibil , rezultand liinii mai lungi in gara .

Varinta M. 1 .
 
Mauritius a spus:
:D V . M . Ideea este sa ai cat mai putine macaze pe tronsoanele drepte , daca este posibil , rezultand liinii mai lungi in gara .

Da. Singurul impediment este lungimea macazelor curbe. Patru macaze puse sa faca trecerile sunt aproape cat lungimea unei jumatati de cerc.
Am sa incerc dar in momentul in care vine cadrul.

Multumesc pentru ajutor si te astept cu alte sfaturi si idei