Diorama TT BogdanRa

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
am incercat si eu inlocuirea profilului U cu sine profil I pe traverse vechi, pe distante scurte mai merge dar pe distante lungi si eventual si pe curb e mai greu de stapanit ecartamentul asa ca tot traversele flexibile sunt solutia avand in vedere si munca pe care trebuie sa o depui, alt dezavantaj al sinei U este ca se stramba foarte usor in plan orizontal si trenurile merg de parca sunt pe valuri, concluzia e sina flexibila I chiar daca sunt mai scumpe, ca idee exista la Tillig o sina de adaptare de la profil U la profil I
 
bogdanra a spus:
Ok. Sunt deschis la sugestii. . . Am mai auzit de cuprare. Ce presupune?

Am facut cuprare chimica, prin imersarea sinelor intre unu-trei minute in solutie de cuprare acida standard utilizat in baile electrochimice.

Reteta se gaseste fie in cartea lui S. Sekovski "Galvanotehnica in gospodarie" Editura tehnica 1974 sau daca vrei mai stiintific, in cartea lui Grunwald Ernest, "Tehnologii moderne de galvanizare in industria electronica si electrotehnica" Editura Casa Cartii de Stiinta Cluj, 1995

Se formeaza un strat foarte subtire de cupru, dar suficient cat sa nu mai apara probleme de contact. Daca locomotiva consuma mult (peste 3A cum am auzit prin povestile fanteziste ale unora) si face scanteie cu sina s-a dus stratul de cupru. Eu nu am nici o locomotiva care sa consume mai mult de 0.8-1A cu generatorul de fum pornit, la 4% panta si ceva vagoane dupa ea, de asta am spus "povesti fanteziste".

Despre aspectul vizual e chestiune de obisnuinta. Asa cum am spus orice diorama ajunge in final la gunoi...
 
Aha...
personal ma gandeam sa am o zona cu multe - multe - multe macaze care sa separe locomotivele... dar iarasi era ceva foarte greu acolo si anume cum sa alimentez doar o anumita linie. Ma rog, greu... vorba vine...complex...

Asa ca voi renunta.

revenind la motorasele de macaze U... Am fost la Dl. Savin (Senior) si mi-a aratat cum as putea, fara linii de jonctiune, sa unesc linii U cu linii I. Perfect OK... dar oarecum fara sens... O sa folosesc linie U pentru 10 cm de linie moarta cu adevarat, tot acolo unde va fi un Centru de Reciclare si Fier Vechi...
Dar ceea ce nu reusesc sa realizez este daca are sens sa pun motorase U la macaze I.

Acum am si motorase si voi avea si linii (la motorase multumesc unui membru a forumului). Interesant ar fi sa inlocuiesc poate linia U cu linie I. Zicea cineva ca nu merita pe tronsoane lungi... Eu vreau doar la macaze... Ar fi vreo sfaraiala? Voi incerca diseara:)
 
bogdanra a spus:
Dar ceea ce nu reusesc sa realizez este daca are sens sa pun motorase U la macaze I.

Daca ai macaze U functionale cu motoras si vrei sa le faci zob ca sa muti motorasele la macaze I, sigur ca se poate daca-ti face placere aceasta activitate. Cheia hobbyului este sa-ti faca placere ce faci indiferent de ce o sa spuna altii... Ca poti sa ti le cumperi pe toate dar unde-i atunci farmecul ?

Nu stiu exact la TT format U cum sunt "motoarele", la HO sunt niste electromagneti cu deplasare pe dublu sens si contacte auxiliare.
Practic daca lasi electromagnetul alimentat in circuitul tau, contactul auxiliar inclus ii scoate alimentarea dupa ce a comutat, astfel are sanse reduse sa ia foc. Functioneaza cu 14-18Vdc.
 
Salut
de cumparat functionale am, am zis ca asemenea elemnte d einfrastructura trebuie sa fie functionale de la inceput.

pe de alta parte trebuie sa lucrez mai mult la ele, iar cat priveste macazele vechi am si numai motorase (ca sa ma explic...sinele de macaz arata asa:


Pana la urma materialul asta se poate considera... didactic...
 
[Za JunkYard]
Am castigat zilele trecute pe ebay cateva vechituri. Las la o parte liniile vechi, plasticele sparte, dar atunci cand am licitat stiam ce vreau: 7 semafoare (nu le-am pozat) si urmatoarele:
o statie de control, intrare in gara

2 casute de bariere

o carcasa de locomotiva (ceva detalii?)


De asemenea am luat pe okazii un camion 1:140 (no, deci mai mic decat realitatea in TT) care este foarte bun pentru cariera mea/ mina, etc...



Omuletul din poza este primul calator din diorama mea. Va beneficia de drepturi extinse datorita handicapului lipsa laba picior. Tot el vrea sa conduca si enorma basculanta care cara o carcasa de locomotiva, expusa mai sus



Toate bune
 
relee, macaze, ajutor

<r>Am nevoie de ajutor. asa cum discutam la o bere cu Sogard-ul am nevoie de ajutorul vostru. Ca sa ma explic.<br/>
Acum diorama are o mica imbunatatire in sensul in care a coborat cu aproape 8 spre 9 centimetri, iar linia de intrare din fata a fost conceputa astfel in cat sa mai permita inca un cerc. in felul acesta putem avea inca un traseu interesant.<br/>
<br/>
Practic garnitura formata pleaca din jos (linia verde, anexa), intra la primul macaz pe primul circuit, merge pe verde si intra pe galben. Prin intermediul DKW-ului intra in gara;<br/>
inainte de gara poate intra pe circuitul albastru sau gara pe linia 1. (In gara liniile le-am numerotat de sus in jos, linia 1 fiind de garare.<br/>
<br/>
Mai departe trenurile pot reschimba circuitele. Intrebare:<br/>
<br/>
Pentru spectaculos as vrea s aintreb unde si cum pot izola sinele si macazele pentru a lucra cu trenurile astfel incat sa am si trenuri parcate in gara, eventual sa mearga pe cele doua circuite.<br/>
<br/>
Precizez ca am toate macazele, cred ca am si actionari pentru ele (s-ar putea ca doua macaze sa fie pe manual, ma refer la cele doua de pe sina verde) si am si 5 relee si 8 semafoare.<br/>
<br/>
Sunt deschis la orice propunere conceptuala.<br/>
De asemenea cum pot ilumina intreaga plansa (ce curenti, etc etc). ma gandeam ca toata lumina de pe diorama sa fie "green", sa incarc niste acumulatori solari pe care sa ii comande niste senzori de lumina.<br/>
<URL url="http://s1076.photobucket.com/albums/w460/bogdanra/diorama/?action=view&current=20120716_dioramaCaileFerateBR_EA_ZA-vesriuneacugrafica.jpg"><s></s><IMG src="http://i1076.photobucket.com/albums/w460/bogdanra/diorama/th_20120716_dioramaCaileFerateBR_EA_ZA-vesriuneacugrafica.jpg"><s></e></IMG><e></e></URL><br/>
<br/>
si planul fara desene:<br/>
<URL url="http://s1076.photobucket.com/albums/w460/bogdanra/diorama/?action=view&current=20120716_dioramaCaileFerateBR_EA_ZA5.jpg"><s></s><IMG src="http://i1076.photobucket.com/albums/w460/bogdanra/diorama/th_20120716_dioramaCaileFerateBR_EA_ZA5.jpg"><s></e></IMG><e></e></URL><br/>
<br/>
inca ceva: desi se pare ca linia albastra se suprapune cu verde...nu-i asa, este o diferenta de 8 centimetri de nivel</r>
 
daca am inteles eu bine circuitul inelul exterior verde si bucla galbena din stanga o sa fie folosite exclusiv pentru a introduce un tren pe circuitul albastru si bucla galbena din dreapta unde se vor misca trenurile, cred ca consumul de sine doar pentru intrarea trenurilor pe macheta mi se pare mare fara a putea utiliza tot acest traseu pentru plimbarea trenurilor si pe aceste zone, deasemenea nu inteleg cum scoti trenurile de pe circuitul albastru pe circuitul verde pentru a inlocui garniturile sub macheta, cred ca o legatura cu un macaz intre circuitul albastru si cel verde ar rezolva treaba, scuze daca nu am priceput bine traseul, legat de izolarea tronsoanelor aceasta se face deobicei intre macaze cu papuci izolatori (joante de plastic din care ai vazut la mine) fiecare troson fiind alimentat separat
 
aaa...nu chiar...
Initial cicuitul verde era facut doar pentru introducerea trenurilor pe linie. Ulterior, prin cele doua macaze, am inchis si circuitul verde...

Practic... pe circuitul verde se poate plimba un tren bine si mers fara sa il deranjeze nimeni.
Daca doresc, dupa un circuit de "tabla" (table - circuit) trenul poate intra pe circuitul galben de unde poate pleca pana la DKW. La DKW poate intra pe circuitul albastru (si aici exista doua variante: linia de sfarsit (linia1) sau linia 2 de unde poate continua traseul intrand din nou pe drumul galben. sau poate merge prin gara pe linia 3 sau 4 pana la "reuniune"

Practic cam asta este "scenariul". Plus intrarea pe linia rosie din cand in cand.

banuiam ca se face cu izolare... am insa cateva intrebari legate de relee si macaze. Luam de exemplu plecarea de jos (linia verde). Trenul are alimentata sina si se apropie de macaz. Pentru a nu face accidente presupun ca trebuie izolat macazul inainte. Cu cat timp inainte? Chiar la intrare? risc sa imi intre peste macaz..... Presupunem ca are verde si trece peste macaz. Automat ar trebui ca orice tren care vine pe linia verde sa se opreasca ca doar a intrat acesta, corect? Cand sa eliberez trenul oprit sa plece mai departe? Cum fac sa "simta" ca a plecat garnitura respectiva?
mai departe: doua trenuri unul dupa celalalt... primul intra in gara si il pozitionez pe linia 2 sau 3... cum fac ca al dilea tren sa mearga pe linia 4, primul sa se opreasca si sa lase loc celui de pe linia 4?

Mersi frumos!
 
Plan: izolarea sinelor/circuitelor

Salut!

M-am gandit sa izolez circuitele, practic acolo unde am pus linie rosu sa pun conectori de izolare (cftt - trebuie sa disctam ;-) ), iar circuitele sa fie pe litere... Am vreo greseala?


(later edit) Explicatii:
Trenurile pleaca initial de pe A. Linia A este in mod normal fara curent, fiind de garare. Daca dau drumul la A in mod normal B-ul ar trebui sa fie oprit (corect?) Linia B este cea care ocoleste linia de garare si inchide inelul exterior.
C-ul este intreg inelul exterior. va fi permanent legata la curent pentru ca un tren ce stationeaza pe acolo ar fi fara scop.

D-ul este intrarea pe circuitul de gara PANA la DKW. Oprirea unui tren pe D se face in fata DKW-ului pentru a permite manevra pe acel macaz pe celelalte linii. de asemenea il pot opri inainte de intrarea in gara.

Segmentele E, F, G, H sunt liniile de gara. J si I pot fi activate alternativ pentru prioritizarea garniturilor.

Segmentul K este cel paralel cu segmentul D.

Segmentele din linia rosie sunt pentru manevre pe acele linii. Liniile rosii le-as alimenta difeit chiar, pentru a putea face manevre acolo fara sa lucrez cu celelalte segmente. Ce spuneti?

problema ar fi la trecerea din segmentu rosu in K si invers, cand ar putea avea tensiuni sau polarizari diferite.

Asta ma duce pe mine imaginatia acum... Pls help?
 
Salut

revin cu intrebarile din postul de mai sus. Si inca una...
Mi-am taiat lemnele si cand sa le montez imi dau seama de o mare realitate. Usa mea are 78 cm latime (gol), ceea ce la dimensiunile de 200x110 aceasta diorama nu putea iesi niciodata afara din acea camera drept pentru care m-am orientat catre modularitate.

Am gandit modulele asa:


Intrebare: eu deja am lemnele de 40x40 mm si nu cred ca vreau sa o interconectez cu altele din categoria celor din concursuri... Ce ar trebui sa fac pentru a fi reusita lucrarea. ma uitam la postul lui Sogard si am vazut cate ceva pe acolo...

Practic fac modulele, le aliniez (eventual cu elemnte de aliniere? CUM?), apoi fac terenul deasupra si apoi il tai? Sinele la fel? Sogard am vazut ca asa a facut, dar el are module plane, la mine vor fi cu munti, etc etc etc...?!?!?

deci 2 mari intrebari si dicutii: impartirea sinelor si imaprtirea pe module...

Mersi frumos

PS: va place ce frumos desenez in excel?:)
 
Sa incepem cu doua intrebari:
1. Pentru ce iti trebuie sa fie macheta modulara si transportabila ?
2. Daca zici ca ii faci relief poate nu te inalti cu relieful mai mult decat este latimea usii, in acest caz o transporti rasturnata intr-o parte.

Daca faci toatusi module, dupa ce ai facut tamplaria perfect, te apuci si pui liniile (mare grija sa nu pui macazele deasupra imbinarilor ), dupa ce le-ai fixat pe pozitia finala le tai. Daca sistemul de aliniere este bun nu vei avea probleme la montajul rapid al modulelor . Daca alegi un sistem de aliniere o sa iti fie mult mai usor la montaj si te scutesti de niste nervi in plus 

La capitolul relief…din pacate discutiile sunt interminabile pe acest forum, metode ar fi o gramada. Eu as merge pe polistiren , se modeleaza cum vrei (faci multa mizerie dar se curata  :Lol: ) pui placile una peste alta (cate vrei tu) iar la imbinarea dintre module nu le lipesti. Dupa ce dai forma reliefului , te apuci si pui stratul de suprafata (hartie igienica, tifon, imbibate in aracet) , intre placile de polistiren pentru evitarea lipirii pui o folie transparenta ( gasesti la xeroxuri – folie pentru retroproiector, fiind transparenta vei alinia mai bine stratul de suprafata) evita sa pui stanci la imbinari caci o sa fie greu de taiat.

Cam asta zic eu ca e solutia simpla , daca mai sunt pareri sigur si le vor spune colegii.
 
Salut,
este un lucru foarte bun sa faci macheta demontabila deoarece transportabilitatea este o conditie esentiala in acest caz. Singurele machete nedemontabile (doar in principiu pentru ca si acolo exista o gramada de subansambluri) sunt cele germane, de mari dimensiuni, care acopera sali intregi.

In general a te conecta la un sir de module cu iarbanu este nici o scofala, se poate face oricand.

Acuma, la concret, va trebui sa scoti modulele pe usa. Acest lucru se poate face fie in pozitia normala, fie in cant. In situatia normala, latimea odulului trebuie sa fie mai mica decat cea a usii, iar in celalalt caz inaltimea cu tot cu relief este cota care intereseaza.

Referitor la debitarea sinelor, eu am facut greseala de a taia inainte de vreme sinele la imbinare ceea ce a dus la o gramada de probleme. Solutia corecta este cea descrisa mai sus, de debitare a sinelor dupa lipirea in pozitie cu modulele perfect aliniate.

Pentru alinierea modulelor exista mai multe solutii. Cea mai simpla este pozitionarea in cota, adica cap la cap a riglelor care definesc perimetrul. Adica latimile trebuie suprapuse direct. Dupa aceea imobilizezi modulele cu clesi de forta sau cleme, metalice sau din plastic. Exista o varietate foarte larga de modele, de tip menghina cu surub sau de tip cleste cu arc. Aceste menghine vor tine modulele lipite, moment in care dai gauri de trecere prin laturi. Aceste gauri trebuie sa fie fixe la suruburile pe care le folosesti. De exemplu se pot folosi suruburi metrice de 6 cu cap semirotund si sub acesta o tesire patrata, suruburi care permit ca la strangere sa se ingroape acest cap patrat in lemn, ceea ce impiedica rotirea. De cealalta parte se monteaza piulite fluture. E bine sa ai mai multe astfel de imbinari. Solutia este simpla si fiabila, dar prezinta dezavantajul ca la montari si demontari repetate sa se uzele piesele din lemn.

O solutie mai complexa, pe care nu o recomand, este montarea unor bucse metalice in acelasi mod, inecate in riglele de lemn, care vor determina ca efectul uzurii sa nu se produca, insa sincerc cred ca nu are sens sa se aplice o asa metoda laborioasa.

Ca solutii de evitare a unor posibile probleme se recomanda evitarea de elemente complexe in zonele de separatie. Indiferent cat de bine sunt realizate aceste zone, daca macheta se transporta si se demonteaza mai mult decat e cazul, vor apare linii de demarcatie evidente.
 
Multumesc de raspunsuri...

Ca sa raspund si eu intrebarilor ridicate de public si sa revin apoi cu intrebari:

1. Ma gandeam sa o pot urca si intr-o masina. Imi face placere sa cred ca diorama ar putea, daca va fi bine facuta, sa fie aratata si lumii, chiar daca este TT. Nu pot ascunde faptul ca m-ar tenta si un Rasnov la un moment dat, dar ma gandeam si sa o mut dintr-o casa in alta pe timpul iernii sau la vreun eveniment de popularizare. este devreme sa ma gandesc la asa ceva, dar de ce sa nu o pregatesc din timp si sa nu imi para rau ulterior?

2. relieful va avea maxim 30 de cm inaltime + 4 centimetri baza... Dar ma gandeam ca daca o intorc pe o parte o expun total la dezlipiri, busituri... cum ar fi casuta din deal sa ia o margine a usii direct in acoperis? Nici cele mai pesimiste scenarii armaghedonice nu prevad asa ceva in lumea reala...

Si acum intrebari...

Sa zicem ca fac modulele, le pun cap la cap, aliniate... Incep sa fac terenul printr-una din metode (eu ma gandeam si la polistiren si la stalpi de sprijin...)

1. Taierea terenului o fac dupa ce este totul gata pana pun iarba? Si pun folia dupa aceea intre module?
2. folia aceea are 1 -2 mm... la scara de 1:120 inseamna un "sant" de 120 mm in viata reala, adica 12 cm... sau cand dau cu iarba se acopera?
3. Ma nimeresc cu un macaz chiar pe ruperea dintre module... il mut fata d eplanul intial inca de la inceput inainte de teraformare, asa banuiesc?
4. cum fac legaturile electrice...? modulele alimentate separat, sau unesc cu lita/fir de 0,3 mm si lipit pe interiorul sinei?

Exista cumva in TT vreun standard de interconectare module? ma gandeam sa las vreo portita daca cumva cineva se va gandi si la o interconectare candva... desi.... poate mai mult pentru alte module facute d emine si atunci fac eu standardul meu :))))

Diorama mea, datorita spatiului mic, va fi destul de muntoasa, astfel incat imbinarile mi se par destul de greu de aliniat...
Exista cumva posibilitatea (nu stiu cat este duritatea materialului hartie cu aracet...) sa tai cumva ulterior relieful?

Electrica banuiesc ca se face intre module prin niste module prize sau metode similare (ma refer la lumina caselor si altele asemenatoare)

MERSI
 
bogdanra a spus:
Multumesc de raspunsuri...

Si acum intrebari...

Sa zicem ca fac modulele, le pun cap la cap, aliniate... Incep sa fac terenul printr-una din metode (eu ma gandeam si la polistiren si la stalpi de sprijin...)

1. Taierea terenului o fac dupa ce este totul gata pana pun iarba? Si pun folia dupa aceea intre module?
2. folia aceea are 1 -2 mm... la scara de 1:120 inseamna un "sant" de 120 mm in viata reala, adica 12 cm... sau cand dau cu iarba se acopera?
3. Ma nimeresc cu un macaz chiar pe ruperea dintre module... il mut fata d eplanul intial inca de la inceput inainte de teraformare, asa banuiesc?

Daca nu am avea exemple aici pe forum pentru macaz taiat la imbinari si folia folosita tot la imbinari :
Florinn a spus:
La imbinarile sinelor am lasat in mod special fara pietris ca sa pun pietris fin cu scopul de a crea un terasament mai dens, deci mai rezistent.
Pentru a separa modulele am folosit folie de plastic.


A urmat apoi metoda clasica, pulverizare solutie de apa cu sapun (detergent) urmata de solutie apa cu aracet.
Fiind vorba de imbinari unde este riscul de lovituri la transport, etc, am folosit o solutie de aracet mai concentrata, in loc de obisnuitul 50-50 de data aceasta am facut o compozitie 30% apa + 70% aracet. Si aici s-a folosit aracet moment pt parchet.


Dupa 10 minute prima tura de solutie era patrunsa destul de bine, am aplicat o a doua tura.
 
Sunt de acord cu tine, stiu topicul si mai este spus pe undeva... Cred ca in primul rand Sogardu si cu mine ma refeream la inima macazului... acolo cred ca pot fi probleme. Dar legat de taierea teraformarii nicaieri nu am vazut in mod clar ce se intempla cand lucre... pana la hartia pusa cu aracet ...

ca sa dau exemplu:

am acasa stelajul de lemn... termin toate modulele (infrastcrtura) si le pun cap la cap... le unesc cu surub de 6 cu ingropare cum a spus si stageexp. Dupa care incep infrastructura de lemn/pluta/etc pentru sine... sa vedem cum stau. Aici vine prima problema legata de inima macazelor... ca iesirile este clar ca le pot taia...

probabil ca este o marja de eroare de cativa mm, max 1 cm...

Urmeaza partea a doua... incep sa fac teraformarea... pun folia de xerox sau ce pun acolo de la inceput, sau intai fac totul ca o diorama unitara avand grija sa nu nimeresc peste imbinarea dintre module cu ceva prea complex si tai, sau pun si casutele si primul strat de vopsea si apoi tai?

Stiu ca face impresia ca nu am citit formul, l-am citit dar oricum este foarte multa informatie si unele amanunte sunt lasate sub tacere pentru ca par foarte banale, mai mult ca sigur... stiu si eu cum este cand predau cate ceva unui neinitiat...

personal folia mi s-a parut ca se foloseste - din ce poze am vazut - la pusul diverselor ierburi si pietrisuri peste diorama deja gata (cu munti, cu drumuri). In pozele din cateva topicuri am vazut si peronul taiat (ca si la tine mai sus), ceea ce ma duce cu gandul ca poate s-a facut totul unitar intial si apoi a fost taiat...

In general este o sectiune a muncii de "dioramist" pe care nu am gasit--o decat pe cateva site-uri de HowTo, dar nu pentru modulare:))))

Alles gute!
 
Referitor la macaze desi exista posibilitatea de a debita, din punct de vedere tehnologic, sfatul meu, deci o parere pur subiectiva este sa nu ai macaze in zonele de imbinare. Reconfigureaza traseul, pentru ca nu e un capat de tara, altfel in timp sigur apar probleme.

Referitor la conectica electrica, exista diferite modalitati de a aborda problema. In principiu ai nevoie de niste cuple sau mufe electrice. La tensiuni sau curenti mici sunt binevenite mufele mama si tata de tip RCA, iar daca vrei sa fie si mai ok se pot folosi asa numitele "banane" respectiv conectoare mama si tata pentru alimentare cu tensiune electrica.

Ca idee de principiu, eu as proceda asa (de fapt am si procedat si voi posta curand la sectiunea dedicata machetei mele in lucru): as trage toate firele de conexiune electrica in partea "din spate" a modulelor. Prin partea din spate inteleg cea opusa privitorului, adica catre tine, catre operator. Aici vorbim de firele sectiunilor de sina, cele de iluminat, cele de la macaze si semnale si tot ceea ce se mai actioneaza pe macheta. Eu folosesc pentru a centraliza aceste fire mai multe sisteme. Pentru partea de iluminat, deoarece actionarea se foloseste la comun, adica nu se ilumineaza fiecare stalp sau casa in parte ci pe sectiuni, folosesc bride cu surub pe regleta din cele utilizate la conectarea echipamentelor electrice (de exemplu becuri).
Pentru restul de echipamente folosesc o placuta de cablaj imprimat care centralizeaza legaturile urmata de cuple mai fine, care se duc in panoul de comanda detasabil.

O sa pun poze cand termin cu etapa respectiva a lucrarilor.

Adica, mai pe simplu, eu stiind despre ce e vorba la mine, dar probabil pentru altii parand mai complicat, tot ce tine de iluinat va trece prin reglete cu surub, deoarece se alimenteaza direct de la sursa de tensiune pe care am construit-o. Tot ce tine de comanda macazelor si alimentarea tronsoanelor de sina va trece mai intai prin panoul de comanda, care va fi alimentat din sursa respectiva, deoarece la mine macheta fiind analogica, e nevoie de o gramada de conexiuni pentru a realiza ceea ce vreu sa fac.

Spor la lucru.
 
Aha, ok, asta am inteles... Multumesc frumos de sfatul cu luminile... O sa vreau sa separ luminile in lumini de ambient (strazi, curti, etc) si luminile din case... dar asta este altceva...

referitor la ceilalti curenti eu intrebam daca acolo unde se "taie" sina folosesc legaturi de la o sina la alta sau fiecare cu a ma-sii:))))
Concret : las sinele local taiate sau la locul taieturii le fac legaturi fine pe sub pietris?

restul mi-e clar deocamdata, astept cu nerabdare sa faci pozele si sa le pui la tine la topic

partea cu circuitul nu ma atrage, dar caut alternative...
 
eu cred ca te "ineci" in intrebari si sfaturi si dubii si alte alea.raspunsuri sunt multe si directe , fara loc de indoiala.folia aia de plastic impiedica adezivul sa nu lipeasca segmentele aiurea intre ele.faci relieful si il sectionezi "cu lama" dupa :p, sau inainte, cu folia.iarba o pui dupa ce ai sectionat , ca sa iti astupe lufturile.
parerea mea este sa te apuci de lucru, mai intai acolo unde crezi ca este mai usor, si incet, catre zonele de mai mare dificultate.numai astfel iti vei elimina 50 % din nelamuriri, iar restul pe parcurs.
spoor la treaba!