Diorama SSL

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
La inceput a fost Ovalul...
2015-09-06%2022.13.22_zps1gh9nali.jpg

Dupa ce sotia si-a revenit din socul initial, ovalul s-a modificat...
2015-10-18%2012.43.29_zpswny2opho.jpg

...si a crescut...
2015-11-01%2012.53.58_zps0g9okjv9.jpg

...si s-a marit...
2016-05-29%2011.19.43_zpsio74uuac.jpg

...apoi a capatat forme de relief...
IMG_2655_zpsjaavr2b4.jpg

...si portale de tunel :)
IMG_3170_zpscqozerfd.jpg


Dpdv electric, rulez in DCC cu BOD-uri pe S88 si control via Rocrail.
Incerc diverse tehnici - relief cu polistiren pe o parte si substructura de placaj cu spuma poliuretanica pe cealalta parte.
Mai urmeaza multe, foarte multe, dar nu-i graba - e un proiect multi-anual.

Cum vi se pare pana acum?

SSL
 

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Odata cu primavara au inceput sa apara chestii noi pe diorama. O remiza, contraforturi, balast, niscaiva verde... Urmeaza sa inceapa lucrul plantatorii de buruieni si panselutze, dar merge greu cu licitatiile, contractele, shpaga... :)
IMG_4231_zps6w72dq17.jpg
 

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
...si-au trecut ani... vreo 2 :) Intre timp am lucrat incet-incet la diorama. Mai jos cateva portiuni aproape terminate:
803

804
[vagoanele transporta tuburi de oscillococcinum, in lipsa de altceva :)]
805
 

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Am avut o portiune de deal/tunel/serpentine in jurul careia am dansat destul de mult pana m-am hotarat ce anume vreau sa fac. Mai jos diversele stagii de constructie:
806
Am folosit un kit de la Noch pt teraformare pentru suportii strazii, hartia pt relief etc:
807
Apoi cimentul dinaintea inierbarii (de la WS):
808
...si in final, obiectivul aproape terminat. Mai raman ceva maruntisuri de detaliat, dar in linii mari asta e:
811
In coltul stanga-sus e o zona ramasa libera, unde posibil sa apara un aranjament muntos ceva. Desigur, peste inca 2 ani cand se realiniaza planetele :)
 

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
1.108
1.168
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Imi place incarcatura din flacoane de oscillococcinum ;):rolleyes:.
Foarte frumos lucrata si cu multa atentie la detalii. Sinele geoline de la Roco parca strica un pic peisajul, oricat ar fi nu se compara cu un terasament din pietris , dar in rest imi place mult cum ti-a iesit.
 

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Multumesc!
Intr-adevar, Geoline e o alegere proasta si nu doar dpdv vizual. Sunt si destul de zgomotoase, plus ca de la o varsta incolo, plasticul devine super casant. Singurul avantaj, si motivul pt care le-am ales initial, sunt macazurile cu actionari sub sina. Mai putin deranj la instalare.
Urmatoarea diorama - daca obtin autorizatie :) - nu va mai fi cu geoline sau line ci cu pietris pe bune.
 
  • Like
Reacții: ICRA

ICRA

Well-Known Member
Trenulist
24 August 2011
814
106
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Mă bag și eu, dacă tot ai pomenit de "pietriș pe bune".
Ce am găsit/ cumpărat și nefolosit, pungi cu pietre sfărâmate de diverse mărimi. Piatră "neagră" de carieră care folosește drept cărbune.
Postez aici siteul . Nu știu cum s-ar face in DIY mă gândesc chiar la o râșniță veche.
 

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
N-am idee cu macinatul -- eu am folosit pietris de acvariu de la Dedeman (cred?! avea un pret mic pt o punga de 5kg), pe care apoi l-am vopsit cu acrilice in diferite nuante de gri/maro/ruginiu. Nu e tocmai granulatia corecta la 1:87, dar e pe-aproape.
 

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
A mai trecut un an si ceva.
Partea de sus a dioramei se apropie de final (o sa pun poze in curand) si tocmai pentru a evita finalul, am zis ca poate e cazul de un fel de next level.

Adica o zona de garare pe un nivel inferior dioramei principale, unde sa tin garniturile gata asamblate si pregatite de drum.
Dar pana la nivelul inferior imi lipsea un cadru/masa/suport care sa tina toata diorama, care pana recent a stat pe o masa plianta.

Asadar, am comandat niste profile din aluminiu extrudat (compatibile Bosch-Rexroth 3030) si a rezultat o masa/cadru destul de teapana, pe rotile, ca mai jos.

[scuzati papucii sotiei, dezordinea din zona etc - se muncea din greu]

Diorama a fost luata de pe masa care a suprotat-o eroic vreo 5 ani si a fost infipta pe noul cadru pe rotile.
Acum pot dansa cu diorama prin casa oricand e nevoie si o pot intoarce singur. E foarte practic pentru lucrari "in spatele" dioramei (oricare va fi fiind acela, desigur :)).

A rumat pasul 2: am pe diorama un segment de sina care intra "sub" muntele din planul apropiat al pozei de mai sus, si care in aceeasi poza e demontat si pus "peste".
Initial m-am gandit sa fac pe acolo un helix spre nivelul inferior. Cand am calculat inginereste, mi-a rezultat ca trebuia sa tai vreo 2 grinzi de sub placa de OSB, in zone destul de pline cu placute si senzori, si desigur operatia trebuia facuta in timp ce pe placa lucrarile sunt terminate. Asa ca am renuntat rapid la varianta asta.
Si atunci mi-a venit ideea nebuna: ce-ar fi sa fac in loc de helix un... lift?! Sau un traverser vertical, ca sa respectam terminologia.

Segmentul de sina care se plimba cu liftul este si curb, si in panta, si se conecteaza cu restul sinelor in curba. Cred ca mai rau nu puteam sa-l aleg (ba da, daca avea si un macaz pe el! In fine, sa revenim :) )
Miscarea pe verticala e asigurata de doua actuatoare liniare (Fuyu FSL40, cursa efectiva de 500mm, cu stepper NEMA23 - link) actionate independent, folosind fiecare cate un driver digital DM542. Driverele sunt la randul lor comandate de un Arduino Uno.
Pe Arduino am scris codul de control pt cele de mai sus, plus codul pt un decodor de accesorii DCC. Planul e sa-i adaug comanda full automatic din Rocrail, deci imi trebuie ceva care sa "vorbeasca" DCC.
Pentru moment am varianta de cod "cu butoane", ca mai am mult de construit pana sa ajung la Rocrail.

Primul test arata ca mai jos:

Dracia face ceva zgomot in miscare, viteza de croaziera fiind aprox 3.7cm/s. O sa-i mai fac un pic de tuning mecanic si/sau cu materiale absorbante, sa nu mai transmita vibratia peste tot in structura de sustinere.

Acum pot incepe demersurile pentru constructia efectiva a nivelului inferior.
Va urma - sper, mai repede de 1.5 ani.
 

sesamcave

Well-Known Member
Trenulist
1 Aprilie 2016
825
85
Brexit country.
LOCATION
Brexit country.
Buna dimineata,
Lift pe verticala am mai vazut, dar niciodata in curba...
Felicitari pentru realizare !
Cat despre zgomot, mie mi se pare a fi "in cote"...atata timp cat tot ansamblul este conectat cu placa de lemn, vibratii vor fi...
Marius.
 
  • Like
Reacții: mpursu

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Buna dimineata,
Lift pe verticala am mai vazut, dar niciodata in curba...
Felicitari pentru realizare !
Cat despre zgomot, mie mi se pare a fi "in cote"...atata timp cat tot ansamblul este conectat cu placa de lemn, vibratii vor fi...
Marius.
Multumesc de aprecieri!

Unul din actuatoare are un fel de "bataie" corelata angular audibila doar in miscare, cu aia am o problema. O sa desfac sliderul respectiv, poate e o bavura pe bila care se plimba pe filet, cam asa suna.
Restul vibratiilor sigur ca sunt de asteptat si neglijabile in context - mai ales cand va fi sunetul pornit la trenuri.
 

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
1.108
1.168
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Faina treaba si realizare, singura problema este ca trebuie sa fie garnitura de tren destul de mica, sa incapa pe platforma , in rest felicitari.
 

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Faina treaba si realizare, singura problema este ca trebuie sa fie garnitura de tren destul de mica, sa incapa pe platforma , in rest felicitari.
Multam. Limita de lungime e pe la 92cm sau pe-acolo. Ca sa pot folosi la maxim spatiul, am implementat detectia cu optocuplori in acest bloc. Sunt si mai siguri si mai precisi -- detectia cu consum de curent imi dadea o lungime a trenului cu cel putin 20cm mai mica. Garniturile ruleaza in blocul asta cu acceleratia dezactivata pt a permite opriri "la punct fix".
Trenuri mai lungi nu am cum sa plimb pe diorama oricum, ca nu incap in gari. De asta mi s-a parut acceptabil compromisul.
 

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
1.108
1.168
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
  • Like
Reacții: mpursu și SSL

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
99
68
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Am gasit niste amortizoare de zgomot pentru motoare pas cu pas, macar asa pentru inspiratie.
si link.
Excelenta ideea, multumesc! Am comandat o pereche de pe Ali, probabil la anu' o sa ajunga si o sa le instalez, dar suna promitator. Vecinul de jos e tare de urechi sau rabdator - daca nu m-a impuscat pana acum de la tropaitul baiatului meu, o sa reziste si la ascensor.