- 25 Mai 2007
- 1.869
- 232
- WEBSITE
- http://r161trains.wordpress.com/
- YAHOO
- radu161
- LOCATION
- Bucuresti/Arad
Descrierea dioramei Paulis
Ca fiecare pasionat de modelism feroviar, si eu am dorit sa-mi realizez o diorama acasa, sa pot oricand sa rulez cate un tren. Mult timp m-am lovit de lipsa spatiului, dar intr-un final am reusit sa gasesc o varianta prin care sa imbin eficient diorama si mobila (ce imi este foarte necesara ca spatiu de depozitare).
Inca de la primele schite de diorama am avut ideea de a reproduce atmosfera generala a zonei Aradului, in special Podgoria-Valea Muresului, acestea fiind locurile unde mi-am petrecut vacantele de vara. Cum totusi spatiul este limitat, am preluat numai cateva elemente, ce sunt suficient de mici pentru a fi plasate pe o diorama de apartament. Nici epoca nu este foarte fixa, pentru ca pe diorama o sa existe material rulant si vehicule din diverse epoci, pe masura ce le construiesc. Totusi, ma orientez catre o perioada intre 1970-1990, dar fara a aplica simbolurile specifice epocii.
Pe langa ideea zonei, mai era si ideea de a avea pe diorama si linii de ecartament ingust, avand la un moment dat intentia de a face material rulant si pentru acestea.
Cel mai dificil lucru a fost alegerea unei gari ce sa defineasca diorama. Prima alegere au fost garile de pe valea Muresului, iar ca dimensiune si aspect cea mai potrivita mi s-a parut gara PĂĹ˝uliş. Din cauza spatiului redus nu am respectat configuratia reala, cu 4 linii si linie dubla si am optat pentru o varianta imaginara, in care am adaugat o linie de garare cu o magazie si o remiza, pentru a avea linii de stationare si posibilitatea de a face manevre.
La H0m era clara ideea de a reprezenta elemente specifice Sagetii Verzi, ce a circulat in zona Aradului pana la inceputul anilor 90 si ale carei urme le vedeam des in copilarie. Ca elemente reprezentative, o sa realizez un depou similar cu cel din Pancota si o statie clasica, ce va fi in apropierea garii.
Tot in aceeasi perioada, am observat in cateva zone ale vailor perpendiculare pe Valea Muresului, profile de linie de cale ferata ingusta, folosite la garduri sau in alte scopuri, de unde am dedus la acea vreme ca ar fi putut exista in acea zona cai ferate inguste. Banuiala mi s-a confirmat mai tarziu, fiindu-mi depasite asteptarile in ceea ce priveste numarul si lungimea lor. Astfel ca, pentru H0e am ales ca model zona vaii Cladovei, in apropierea PĂĹ˝ulişului, iar la H0f o mica linie de cale ferata de pe valea Radnei, ce a fost folosita pentru exploatarea unei cariere.
Diorama are o configuratie in forma de L, cu 2 serpentine de intoarcere la capete pentru linia H0. Pentru a avea cat mai mult loc la suprafata am optat pentru inchiderea circuitului in subteran si realizarea unei statii cu 2 linii. De asemenea, inca o linie ajunge direct in zona de lucru si va fi folosita pentru teste. Linia H0m are un parcurs liniar, cu 2 statii si o remiza. La fel este si cazul liniei H0e. Linia H0f face legatura directa intre cele 3 puncte de lucru ale exploatarii de piatra.
Planul dioramei a trecut prin numeroase schimbari in cei 2 ani de cand am decis spatiul in care se poate construi. De-a lungul constructiei pot sa apara mici schimbari de detaliu, in cazul unor probleme neprevazute, dar in mare ar trebui sa ramana confom planului:
Dimensiunile finale ale dioramei sunt 380 cm pe latura lunga, 330 cm pe latura scurta, cu latimea generala de 70 cm, ce variaza in dreptul buclelor (unde se ajunge la 97cm) si al depoului de sageata (unde se reduce la 60 cm).
In acest moment mi-am reconfigurat camera in care lucrez si unde este amplasata diorama. Am refacut complet mobila, astfel incat sa serveasca si ca suport pentru diorama. Diorama are o structura separata, tot din PAL-ul din care a fost realizata mobila, alcatuita din segmente, ce sprijina pe corpurile de mobilier. Pe aceasta structura voi incepe asezarea suportului pentru linii si relief. La margine am montat foi de PFL, ce vor fi taiate dupa forma reliefului.
Ca fiecare pasionat de modelism feroviar, si eu am dorit sa-mi realizez o diorama acasa, sa pot oricand sa rulez cate un tren. Mult timp m-am lovit de lipsa spatiului, dar intr-un final am reusit sa gasesc o varianta prin care sa imbin eficient diorama si mobila (ce imi este foarte necesara ca spatiu de depozitare).
Inca de la primele schite de diorama am avut ideea de a reproduce atmosfera generala a zonei Aradului, in special Podgoria-Valea Muresului, acestea fiind locurile unde mi-am petrecut vacantele de vara. Cum totusi spatiul este limitat, am preluat numai cateva elemente, ce sunt suficient de mici pentru a fi plasate pe o diorama de apartament. Nici epoca nu este foarte fixa, pentru ca pe diorama o sa existe material rulant si vehicule din diverse epoci, pe masura ce le construiesc. Totusi, ma orientez catre o perioada intre 1970-1990, dar fara a aplica simbolurile specifice epocii.
Pe langa ideea zonei, mai era si ideea de a avea pe diorama si linii de ecartament ingust, avand la un moment dat intentia de a face material rulant si pentru acestea.
Cel mai dificil lucru a fost alegerea unei gari ce sa defineasca diorama. Prima alegere au fost garile de pe valea Muresului, iar ca dimensiune si aspect cea mai potrivita mi s-a parut gara PĂĹ˝uliş. Din cauza spatiului redus nu am respectat configuratia reala, cu 4 linii si linie dubla si am optat pentru o varianta imaginara, in care am adaugat o linie de garare cu o magazie si o remiza, pentru a avea linii de stationare si posibilitatea de a face manevre.
La H0m era clara ideea de a reprezenta elemente specifice Sagetii Verzi, ce a circulat in zona Aradului pana la inceputul anilor 90 si ale carei urme le vedeam des in copilarie. Ca elemente reprezentative, o sa realizez un depou similar cu cel din Pancota si o statie clasica, ce va fi in apropierea garii.
Tot in aceeasi perioada, am observat in cateva zone ale vailor perpendiculare pe Valea Muresului, profile de linie de cale ferata ingusta, folosite la garduri sau in alte scopuri, de unde am dedus la acea vreme ca ar fi putut exista in acea zona cai ferate inguste. Banuiala mi s-a confirmat mai tarziu, fiindu-mi depasite asteptarile in ceea ce priveste numarul si lungimea lor. Astfel ca, pentru H0e am ales ca model zona vaii Cladovei, in apropierea PĂĹ˝ulişului, iar la H0f o mica linie de cale ferata de pe valea Radnei, ce a fost folosita pentru exploatarea unei cariere.
Diorama are o configuratie in forma de L, cu 2 serpentine de intoarcere la capete pentru linia H0. Pentru a avea cat mai mult loc la suprafata am optat pentru inchiderea circuitului in subteran si realizarea unei statii cu 2 linii. De asemenea, inca o linie ajunge direct in zona de lucru si va fi folosita pentru teste. Linia H0m are un parcurs liniar, cu 2 statii si o remiza. La fel este si cazul liniei H0e. Linia H0f face legatura directa intre cele 3 puncte de lucru ale exploatarii de piatra.
Planul dioramei a trecut prin numeroase schimbari in cei 2 ani de cand am decis spatiul in care se poate construi. De-a lungul constructiei pot sa apara mici schimbari de detaliu, in cazul unor probleme neprevazute, dar in mare ar trebui sa ramana confom planului:
Dimensiunile finale ale dioramei sunt 380 cm pe latura lunga, 330 cm pe latura scurta, cu latimea generala de 70 cm, ce variaza in dreptul buclelor (unde se ajunge la 97cm) si al depoului de sageata (unde se reduce la 60 cm).
In acest moment mi-am reconfigurat camera in care lucrez si unde este amplasata diorama. Am refacut complet mobila, astfel incat sa serveasca si ca suport pentru diorama. Diorama are o structura separata, tot din PAL-ul din care a fost realizata mobila, alcatuita din segmente, ce sprijina pe corpurile de mobilier. Pe aceasta structura voi incepe asezarea suportului pentru linii si relief. La margine am montat foi de PFL, ce vor fi taiate dupa forma reliefului.