Va salut cu respect!
De ceva vreme mi s-a pus pata pe acest hobby. Motivul pentru care vreau sa ma apuc abia acum? Banii... nici acum nu am, dar se pot face eforturi, zic eu. Problema e cum imi voi imparti eu bugetul intre 2 hobby-uri care presupun cheltuieli... ma rog, trecem peste
Sa va prezint ceea ce vreau sa realizez:
Mentionez din start ca desi sunt familiar cu sistemul feroviar, in ceea ce priveste modelismul, o iau de la ZERO. Nu am nimic (in afara de idei)... n-am locomotive, n-am vagoane, sine... nimic
)
Asa ca eventualele idei irealizabile sa le puneti pe seama lipsei totale de experienta
Inca un lucru pe care vreau sa-l spun inca de la inceput, e ca pe primul plan este operabilitatea (se poate spune asa?) Ma intereseaza ca trenurile sa se miste realist.. asta implica automatizare, semnalizare, manevra si diferite procese tehnologice ce au loc in circulatia reala.
Am facut o schita (in paint) a camerei mele cu ideea de traseu, pe care incerc sa il descriu cat mai clar

Descrierea camerei:
Cotele sunt in mm si sunt aproximative, cu o diferenta de maxim +/- 50mm fata de realitate.
In partea de jos este usa de intrare in camera, in partea opusa - fereastra.
Dreptunghiurile gri deschis, din dreapta, reprezinta un pat si un birou, desupra carora pot monta console pe care sa fac traseul.
Dreptungiurile gri inchis, din stanga, reprezinta dulapuri, ceva mai inalte.
Dreptunghiul galben este spatiu liber, neconstrans de nimic, in care pot face orice.
Descrierea traseului:
Nu am de gand sa fac totul atat de rectiliniu si stiu ca nu pot face curbele asa cum le-am desenat; am schitat doar pe unde duc traseul, nu si cum exact.
Segmentele AB, CD si FG sunt statii.
- Statia FG as vrea sa fie cea mai mare, cu mai multe linii (5-6) care sa-mi permita ceva manevre, gararea unor vagoane, un mic depou, o locomotiva de manevra
- Statiile AB si CD trebuie sa permita intoarcerea unei locomotive in celalalt capat al trenului, fara a iesi in linia curenta.
Inainte sa fac eu toata treaba asta, as vrea, totusi, sa incep prin a ma familiariza cu sinele, materialul rulant, cu semnalizarea si automatizarea. M-am gandit ca in prima faza sa fac segmentul verde, AD. Sa fac cele doua statii simple, cu cate 2 linii fiecare, sa pun semnalele de intrare/iesire si sa ma apuc de facut teste (si de strans bani pentru continuare) apoi sa dezvolt treaba putin cate putin... pe masura ce experienta si dexteritatea imi va permite.
Dupa ce termin eu cu segmentul verde, incepe distractia...
Segmentul albastru merge la nivelul pervazului, de-a lungul sau, sau chiar pe el. Pana aici totul bine si frumos (presupun). Insa la segmentul rosu, lucrurile se complica. Intre punctele E si F este o diferenta de nivel de 440 mm ce trebuie dovedita pe o distanta de 2800mm (estimativ). Din calcule, rezulta o declivitate de aproape 16% (!!!), daca trag linia relativ direct (aberant!). Mi-au trecut prin cap urmatoarele solutii:
1. un helix, cu 3-4 spire ââŹâ nu agreez deloc ideea, e complet nerealist, cu toate ca ar fi utila
2. o bucla de genul asta:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Brusio.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kluft-photo-aerial-Tehachapi-Loop-Sept-2009-Img_0214s.jpg
- imi place mult ideea asta, dar din calcule estimative imi iese o declivitate de 9-10%, tot o cifra mare
3. sa serpuiesc cat mai mult posibil traseul in teritoriul galben + o bucla ca la pct. 2 (poare reusesc sa o aduc pe la un 7-8%, poate chiar 6) + dubla tractiune (am citit pe-aici ca se poate
) ââŹâ imi place si ideea asta, in masura in care e realizabilaââŹÂŚ nu am facut nici un calcul pentru varianta asta inca; pentru asta ar trebui sa prevad si o statie la baza muntelui (ca sa zic asa) pentru atasarea/detasarea celei de-a doua locomotive, ca doar n-o sa merg in palier cu doua locomotive 
4. sa dau gaura in partea laterala a dulapului astfel incat statia sa fie pe un raft de mai jos, nefiind nevoit sa urc atat de mult ââŹâ mi se pare cam urata solutia, plus ca nu as mai avea cum sa ma duc pana in capatul camerei cu statia si ar trebui sa ma limitez la raftul dulapuluiââŹÂŚ ca sa nu mai zic ca trebuie sa gasesc alt loc pt cd-uri
5. sa cumpar alt dulap, cu inaltime mai mica
) ââŹâ ar amana achizitionarea de cele necesare.
6. ultima solutie: sa ma limitez la teritoriul galben, si sa fac statia mare acolo
Traseul e de linie simpla, neelctrificat, cu circulatie la cale libera.
Vreau si trafic de calatori si de marfa, astfel:
Calatori: un automotor care sa opreasca in toate statiile si unul care sa opreasca doar in capetele de sectie.
Marfa: pentru inceput imi voi lua o locomotiva de drumââŹÂŚ deci, practic, un singur tren, format din 4, maxim 5 vagoane. Vagoane as vrea sa am mai multe, cat pentru 2, chiar 3 garnituri, pe care sa le tin in ââŹĹstatia mareââŹÂ si cu care sa fac manevre, sa formez tren, etc, folosind o locomotiva de manevra.
Traficul de calatori as vrea sa se desfasoare automat, conform unui grafic de circulatie (intocmit de mine) iar trenul de marfa sa-l operez eu, eventual tot conform traselor din grafic.
Pentru toata treaba asta am ales scara N si presupun ca e vorba de digital la ce vreau eu.
Asa, acum cu intrebarile:
1. ati inteles ceva?
) am obiceiul sa aglomerez ideile
2. este realizabil asa ceva?
) ma refer in special la circulatia automatizata, la program, pt calatori si manuala pt marfa.
3. ce sine imi recomandati sa folosesc? Am tot cautat comparatii intre producatori si tipuri de sine, cu avantaje si dezavantajeââŹÂŚ nu prea am avut succes. Intuiesc, totusi, ca Peco ar fi foarte bune, in special partea de macazuri.
4. Ca material rulant, care sa fie primul? Un automotor, locomotiva de drum sau cea de manevra?
5. Referitor la rezolvarea diferentei de nivel, ce parere aveti/ce ati face/ce recomandati? Insist pentru solutia nr. 3
(daca exista automotoare care sa poata urca)
Va multumesc pentru rabdare ca ati citit si abia astept sa ma apuc de treaba
De ceva vreme mi s-a pus pata pe acest hobby. Motivul pentru care vreau sa ma apuc abia acum? Banii... nici acum nu am, dar se pot face eforturi, zic eu. Problema e cum imi voi imparti eu bugetul intre 2 hobby-uri care presupun cheltuieli... ma rog, trecem peste

Sa va prezint ceea ce vreau sa realizez:
Mentionez din start ca desi sunt familiar cu sistemul feroviar, in ceea ce priveste modelismul, o iau de la ZERO. Nu am nimic (in afara de idei)... n-am locomotive, n-am vagoane, sine... nimic

Asa ca eventualele idei irealizabile sa le puneti pe seama lipsei totale de experienta

Inca un lucru pe care vreau sa-l spun inca de la inceput, e ca pe primul plan este operabilitatea (se poate spune asa?) Ma intereseaza ca trenurile sa se miste realist.. asta implica automatizare, semnalizare, manevra si diferite procese tehnologice ce au loc in circulatia reala.
Am facut o schita (in paint) a camerei mele cu ideea de traseu, pe care incerc sa il descriu cat mai clar

Descrierea camerei:
Cotele sunt in mm si sunt aproximative, cu o diferenta de maxim +/- 50mm fata de realitate.
In partea de jos este usa de intrare in camera, in partea opusa - fereastra.
Dreptunghiurile gri deschis, din dreapta, reprezinta un pat si un birou, desupra carora pot monta console pe care sa fac traseul.
Dreptungiurile gri inchis, din stanga, reprezinta dulapuri, ceva mai inalte.
Dreptunghiul galben este spatiu liber, neconstrans de nimic, in care pot face orice.
Descrierea traseului:
Nu am de gand sa fac totul atat de rectiliniu si stiu ca nu pot face curbele asa cum le-am desenat; am schitat doar pe unde duc traseul, nu si cum exact.
Segmentele AB, CD si FG sunt statii.
- Statia FG as vrea sa fie cea mai mare, cu mai multe linii (5-6) care sa-mi permita ceva manevre, gararea unor vagoane, un mic depou, o locomotiva de manevra
- Statiile AB si CD trebuie sa permita intoarcerea unei locomotive in celalalt capat al trenului, fara a iesi in linia curenta.
Inainte sa fac eu toata treaba asta, as vrea, totusi, sa incep prin a ma familiariza cu sinele, materialul rulant, cu semnalizarea si automatizarea. M-am gandit ca in prima faza sa fac segmentul verde, AD. Sa fac cele doua statii simple, cu cate 2 linii fiecare, sa pun semnalele de intrare/iesire si sa ma apuc de facut teste (si de strans bani pentru continuare) apoi sa dezvolt treaba putin cate putin... pe masura ce experienta si dexteritatea imi va permite.
Dupa ce termin eu cu segmentul verde, incepe distractia...
Segmentul albastru merge la nivelul pervazului, de-a lungul sau, sau chiar pe el. Pana aici totul bine si frumos (presupun). Insa la segmentul rosu, lucrurile se complica. Intre punctele E si F este o diferenta de nivel de 440 mm ce trebuie dovedita pe o distanta de 2800mm (estimativ). Din calcule, rezulta o declivitate de aproape 16% (!!!), daca trag linia relativ direct (aberant!). Mi-au trecut prin cap urmatoarele solutii:
1. un helix, cu 3-4 spire ââŹâ nu agreez deloc ideea, e complet nerealist, cu toate ca ar fi utila
2. o bucla de genul asta:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Brusio.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kluft-photo-aerial-Tehachapi-Loop-Sept-2009-Img_0214s.jpg
- imi place mult ideea asta, dar din calcule estimative imi iese o declivitate de 9-10%, tot o cifra mare
3. sa serpuiesc cat mai mult posibil traseul in teritoriul galben + o bucla ca la pct. 2 (poare reusesc sa o aduc pe la un 7-8%, poate chiar 6) + dubla tractiune (am citit pe-aici ca se poate


4. sa dau gaura in partea laterala a dulapului astfel incat statia sa fie pe un raft de mai jos, nefiind nevoit sa urc atat de mult ââŹâ mi se pare cam urata solutia, plus ca nu as mai avea cum sa ma duc pana in capatul camerei cu statia si ar trebui sa ma limitez la raftul dulapuluiââŹÂŚ ca sa nu mai zic ca trebuie sa gasesc alt loc pt cd-uri

5. sa cumpar alt dulap, cu inaltime mai mica

6. ultima solutie: sa ma limitez la teritoriul galben, si sa fac statia mare acolo
Traseul e de linie simpla, neelctrificat, cu circulatie la cale libera.
Vreau si trafic de calatori si de marfa, astfel:
Calatori: un automotor care sa opreasca in toate statiile si unul care sa opreasca doar in capetele de sectie.
Marfa: pentru inceput imi voi lua o locomotiva de drumââŹÂŚ deci, practic, un singur tren, format din 4, maxim 5 vagoane. Vagoane as vrea sa am mai multe, cat pentru 2, chiar 3 garnituri, pe care sa le tin in ââŹĹstatia mareââŹÂ si cu care sa fac manevre, sa formez tren, etc, folosind o locomotiva de manevra.
Traficul de calatori as vrea sa se desfasoare automat, conform unui grafic de circulatie (intocmit de mine) iar trenul de marfa sa-l operez eu, eventual tot conform traselor din grafic.
Pentru toata treaba asta am ales scara N si presupun ca e vorba de digital la ce vreau eu.
Asa, acum cu intrebarile:
1. ati inteles ceva?

2. este realizabil asa ceva?

3. ce sine imi recomandati sa folosesc? Am tot cautat comparatii intre producatori si tipuri de sine, cu avantaje si dezavantajeââŹÂŚ nu prea am avut succes. Intuiesc, totusi, ca Peco ar fi foarte bune, in special partea de macazuri.
4. Ca material rulant, care sa fie primul? Un automotor, locomotiva de drum sau cea de manevra?
5. Referitor la rezolvarea diferentei de nivel, ce parere aveti/ce ati face/ce recomandati? Insist pentru solutia nr. 3

Va multumesc pentru rabdare ca ati citit si abia astept sa ma apuc de treaba
