Diorama Klaus Feratus (KF) - N

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
Salutare modelisti!

Am deschis acest topic ca sa prezint evolutia dioramei la care lucrez in prezent. Sper ca topicul sa fie util pentru cei care vor pornii pe viitor pe acest drum. Am sa incerc sa prezint mai obiectiv, si mai multe detalii cu privire la partea tehnica.

Pasiunea mea pentru trenulete o am de cand eram un pusti de clasa 1-a. Cea mai veche amintire a mea cu o diorama vazuta undeva in Ungaria si faptul ca abia a reusit mama sa ma dezlipeasca de vitrina magazinului respectiv. Prin clasa a 6-a si a 9-a am avut 2 tentative de a construi ceva in modelismul feroviar. Tentative esuate datorita dificultatii tehnice. In cele din urma am ajuns sa lucrez, si sa descoper ca sunt de vanzare o multime de produse in domeniu. Asa se face ca am inceput sa cumpar cateva locomotive, vagoane, sine si macazuri. Scara pe care am ales-o este N, deoarece mi s-a parut cea mai potrivita pentru o camera de bloc.
 
Planuri

Asa cum am zis mai sus scara pe care lucrez este N (1:160). Motivul principal a fost suprafata de care dispun in a construi diorama. Locuind la bloc intr-o camera de 3 pe 3.5m a fost destul de dificil in a gasi spatiu pentru diorama. In cele din urma am gasit spatiu ideal pentru aceasta. Spatiul de deasupra patului! Nu cred ca v-a fi nevoie sa stau in pat mai mult decat in pozitie sezand. Asa ca diorama mea v-a fi una suspendata, cu posibilitatea de a o ridica spre tavan atunci cand nu o folosesc, si spre podea atunci cand am nevoie de ea.

Dimeniunsiunea pe care am reusit sa o aloc este de 2.60 x 1.20 cm. Diorama v-a fi pe mai multe niveluri. In principal 2 importante. Nivelul 0 (subteran), care nu v-a fi vizibil ochiului decat din lateral, v-a fi un triaj destul de mare. Nivelul 1 (vizibil), v-a contine un mic orasel, o gara principala, ceva zone industriale si multa natura si munti (acestia fiind preferatii mei). Sub nivelul 0, voi monta toate electronica necesare pentru diorama. De aici la elementele active de pe diorama vor merge doar fire.

In poza de mai jos este proiectat nivelul 0, cel de triaj. Aici am incercat sa ocup tot spatiul cat mai eficient. Eu sunt un tip mai dinamic, la fel imi place aspectul acesta la trenulete, miscare cat ai multa (ordine si "haos" in acelasi timp). Pentru inceput am o parte din sinele si macazele din plan de mai jos.




Metoda de comanda aleasa pentru diorama v-a fi digitalul DCC. In ideea mea de modelism placerea cea mai mare este atunci cand reusesc sa contruiesc de la zero cat mai mult posibil. De aceea in afara de materialul rulant, sinele si macazurile am sa incerc sa construiesc cat mai mult posibil eu. Partea de comanda digitala am sa o construiesc eu de la zero. Consider ca am suficienta experienta in domeniu microcontrolerelor incat sa fiu capabil de asta. Adevarul il vom vedea pe viitor.
Vreau sa automatizez intreaga diorama, astfel incat sa poata functiona intr-un regim complet automat, dar si posibilitatea de a trece pe complet manual sau o combinatie manual-automat.

Pentru automatizare voi folosii PC-ul. Pentru comenzile manual ceva asemantoru cu cele existente pe piata (Binenteles cu functii mult mai reduse :) ). Pentru preluarea informatiilor de pe diorama voi concepe un protocol complet nou, diferit de S88 de care nu sunt incantat mai deloc. In principal se bazeaza pe un modul central care colectioneaza date de la modulele secundare, si le trimite mai departe spre PC pentru prelucrare. Ca senzori utilizati in mare parte releele REED, dar pe langa acestea vor exista si alte tipuri: optici, mecanici, inductivi. Mai jos am facut o schema bloc pentru controlul si automatizare dioramei.




Planurile sunt marete si indraznete. Sa speram ca voi reusi sa fac tot ceea ce mi-am propus. Nu vrea sa realizez intr-un timp record, de aceea nu ma intereaza cand v-a fi gata diorama. Scopul principal este de a savura placerea de a contrui cate o particica mica, dar care face ca intregul sa functioneze.
 
Suportul dioramei


Asa cum am zis mai sus, diorama v-a fi suspendata deasupra patului. Pentru aceasta am impartit constructia in 2 etape. Etapa 1 cea de construire a suportului din metal si pozitionarea acestuia pe picioare fixe. Etapa 2 construira mecanismului de ridicare si coborare.

Pentru ca lungimea dioramei este considerabila, am decis ca suportul sa fie din metal. Suspendarea dioramei o voi face de cele 4 colturi. Am ales niste profil de tip sina C, asa cum se poate vedea in pozele de mai jos (destul de scump ca pret). Jointurile le-am confectionat eu din placbanda de zinc pentru cele mai importante si tabla de 2mm la imbinarile mai putin important. Am folosit 4 profile metalice paralele cu lungimea dioramei, pentru a incerca sa obtin o elasticitiate cat mai mica atunci cand v-a si ridicata e colturi. "Burta" pe care o face intreg suportul fizic in incercare de a o ridica de mijloc este cam 3-5cm. O valoare destul de acceptabila avand in vedere cei 2.6 m.

Am pus temporar 6 picioare tot din profil metalic, ca sa pot sa lucrez mai departe la ea pana cand voi trece la etapa 2. Peste profil am montat o placa de OSB de 15mm.
Greutatea totala pe care o are in momentul de fata suportul fizic impreuna cu blatul este cam de 40-50kg. Estimarea totala a intregii diorame este undeva la 100kg, dar asta ramane de vazut in timp.

 
Acoperirea blatului

Astazi am reusit sa termin de acoperit blatul (OSBul) cu polistiren extrudat. Poilistirenul de care am dispus eu au fost bucati de 20x30 cm si 5 mm grosime. Initial voiam sa imi cumpar polistiren de o singura grosime, si anume 20 mm. Varianta cu 4 straturi de cate 5 mm imi pare mult mai buna. Extrudatul a fost lipit precum caramizile, astfel incat sa nu fie o crapatura de sus pana jos. Acest lucru ajuta si la o mai buna elasticitate a intregii suprafete. Extrudatul l-am lipit cu aracet normal pentru lemn (model Rost am avut eu). S-a consumat cam aproximativ 2 litri (17 lei).

Metoda de lucru. Am incercat sa merg cu toate 4 straturi in acelasi timp, binenteles putin defazate. Aracetul l-am intins cu o pensula. Pentru cei care dispun de o biblioteca vasta, timpul de lipire se v-a reduce. Eu nu am avut suficiente carti sa folosesc pentru intreaga suprafata, asa ca am avut 4 etape. De preferat a se pune peste extrudat cate 2, 3 carti mai groase, pentru cel putin 2-3 ore. Dupa ce am lasat sa se usuce de la ultima lipire inca 24 de ore, am decupat surplusul de extrudat de pe margine. Am observat ca aracetul s-a uscat doar pe aproximativ 2 cm de la magine spre interior. In centrul placii de extrudat nu a intrat aer, acesta cred ca este motivul pentru care nu s-a uscat. Probabil ca peste o perioada de timp mai lunga se v-a usca complet si in mijloc.


 
Nivelul actual (cu cei 2 cm de extrudat) il voi considera nivelul 0. In extrudat vor veni montate motoarele de macaz, si trase diverse fire. Nu am vrut sa gauresc in prea mult locuri OSBul, de altfel m-am gandit ca o sa imi slabeasca din rezistenta totala.
 
Pentru ca nu vrea sa gaureasca blatul de OSB sa traga firele pe sub el. Le va trage prin canale sapate in polistiren. Oricat am incercat sa-l conving nu am reusit sa il fac sa renunte la idee :)) . Oricum vor fi o multime de fire...pentru ca stiu ce planuri are si ce vrea sa faca :evil:
Off topic...am 600 de mesaje pe forum
fest30.gif
 
Sincer in principiu cateva gauri in osb chiar nu au cum sa slabeasca structura de rezistenta. La fel nici cateva gauri pentru actionari de macaze. Dar daca numarul de fire (deci de gauri) si de macaze devine cam mare, atunci chiar incepe sa fie cu probleme. Macar in polistiren e mult mai usor de taiat si de lucrat, asa ca ideea nu mi se pare rea.
 
Imi place ca ne inmultim la scara N! Probabil ca pe parcurs vei ajunge la concluzia ca sunt necesare anumite simplificari, pentru a putea organiza nivelul pe 2 module, avand in vedere dimensiunile si greutatea estimata. Poate chiar vei renunta la acest design, mai ales ca este suspendata! Ca motiv ar fi destul incovoierea aceea de care spui, ce va determina garniturile care nu au locomotiva sa alunece catre mijlocul triajului.

Oricum nu ti-as recomanda sa o construiesti chiar in camera in care locuiesti, pentru ca iti va confisca spatiul transformandu-l in atelier pentru ani de zile, (si asta o spun din proprie experienta- doar ca pe a mea, avand 1.80x0.80m, o pot muta usurel dintr-o camera in alta cand lucrez). Deocamdata bravo pentru demararea lucrarilor si iti urez mult spor in continuare!
 
As avea o intrebare.

Am impartit liniile pe sectoare, motivele le voi explica intr-un post mai detaliat pe viitor. Ce as vrea eu sa stiu, cum este mai recomandat sa las spatiul dintre sine?? Ma refer la spatiul unde sinele sunt intrerupte, pentru ca vine alt sector.

Eu as avea 2 variante. Una ar fi sa las o distanta foarte mica cam 0.5 mm sau chiar mai mica, atat cat sa nu faca contact sinele. Varianta 2 ar fi sa las cam de 1mm, chiar 1.5mm distanta, si sa umplu cu ceva material plastic si neconductor.

Voi ce imi puteti recomanda?
Mersi de raspunsuri in avans
 
cosmin78 a spus:
grosimea unei foi de hartie este suficient... :wink:

Te inseli, ai uitat de dilatarea sinelor, mai ales cand o veni vara. Golurile lasate nu trebuiesc compensate cu nimic, se pierde farmecul galagiei create la trecerea garniturilor. Dar grija mare nu depasi jumatate de milimetru pentru ca la viteza mare risti sa iti sara vagoanele usoare.
 
XName a spus:
...Eu as avea 2 variante. Una ar fi sa las o distanta foarte mica cam 0.5 mm sau chiar mai mica, atat cat sa nu faca contact sinele. Varianta 2 ar fi sa las cam de 1mm, chiar 1.5mm distanta, si sa umplu cu ceva material plastic si neconductor.

Voi ce imi puteti recomanda?
Mersi de raspunsuri in avans

Ca sa fi sigur ca cele doua sectoare sunt izolate, cel mai simplu este ca cele 2 sine sa nu fie taiate exact in acelasi loc, decaleaza taiaturile cu vreo 5 mm, astfel elimini posibilitatea ca o osie a vagoanelor sa uneasca sectoarele pentru scurt timp.
 
Desenare traseului

Urmatorul pas pe care l-am facut, dupa ce am terminat de acoperit blatul cu extrudat, a fost sa desenez circuitul feroviar. Eu l-am proiectat initial in Autocad. Am printat desenul pe foi A4 la scasa 1:1. Apoi am decupat marginile acestor foi.

Pe blat am inceput sa masor cu ruleta si sa caroiez tot la 10 cm. Este recomandat a se masura tot timpul de la marginea blatului. Daca se masoara cu un liniar la fiecare 10 cm apare cate o mica abatere, care dupa 2 metri poate fi relativ semnificativa. Apoi am dat cu un strat de aracet, si am lipit foile printate cu circuitul feroviar. La mine desi am dat print 1:1 ca si scara, la fiecare foaie A4 desenul era marit cu aproximativ 2 mm. Caroiajul m-a ajutat foarte mult in aceasta situatie, in plus m-a ajutat sa merg si drept. La final am numerotat randurile si coloanele cu cifre si litere, pentru a putea indetifica usor o zona anume.

 
Impartirea pe blocuri si alimentarea circuitului


Deoarece nu dispun inca de toate sinele si macazurile pentru intreg circuitul pe care l-am postat mai sus. Mai jos este schema cu circuitul pe care il fac la primul pas. Aici am deja toate sinele si macazurile. Liniile cu verde+negru sunt linii direct pe nivelul blatului, linile cu rosu+gri, sunt linii ce urca cu o panta de 3 - 5% spre viitorul nivel superior. Am ales aceste linii de urcat / coborat pe margine, deoarece este urcare si este si curba (astfel se reduce frecarea acumulata).

Am impartit circuitul pe blocuri (segmente de linii). Aceste blocuri vor fi izolate si alimentate fiecare individual. Am luat in calcul la aceasta sectionare a liniei faptul ca uneori trenurile vor deraia. In acest fel acel sector v-a deveni inactiv. Cum o sa vreau ca diorama sa functioneze in regim automat, v-a trebui sa indentific aceasta problema la nivel de software si sa modific traseul astfel incat sa nu se opreasca totul.
Un alt criteriu la impartirea pe sectoare a fost posibilitatea de a alimenta circutul sau in DCC sau in curent continuu (DC).



Schema de alimentare pentru fiecare bloc de linie.

Mai jos este aceasta schema. Am folosit cate 2 relee cu 2 pozitii pentru fiecare sina. Astefel ies 4 relee pentru un bloc (segment de linie). Alimentarea de baza a dioramei este DCC. De aceea toate relee vor sta in pozitia repaus pe DCC. In momentul in care se doreste trecerea unui bloc pe alt sistem, primul releu comuta, astfel devine activ al doilea releu. Acesta este in pozitie de repaus pe X. X-ul este utilizat pentru a face diverse teste, sau chiar nealimetat cu tensiune. Se poate depista daca un bloc mai are semnal DCC si dupa decuplare, se poate depista daca un bloc are legatura electrica cu altul, se poate depista daca o sina este in scurt cu alta, etc.. In cazul in care nu sunt probleme se poate comuta al dopilea releu astfel incat blocul respectiv devine alimentat cu DC.
Controlul reelor se va face din centrala, cu ajutorul PC-ului, prin demultiplexare. Memorarea starilor cu ajutorul unor bistabile.



Sunt curios ce parere aveti despre un asemena sistem de alimentare???
Rezolva aceasta alimentare problema de a rula in acelasi timp locomotive atat in DCC cat si DC?
 
Salutare

Nu am postat o perioada insa am avansat destul de mult cu diorama. Dupa ce am lipit extrudatu si am marcat si circuitul, am inceput sa sap canale pentru firele de alimentare si senzori. Canalele sunt paralele cu sinele. In 4 locuri am dat niste gauri mai mari in blat pentru a putea trece fierele sub blat, unde va veni partea de electronica si comanda.

Apoi am inceput lipirea sinelor si a macazurilor. Pentru portiunile drepte de sine, ca sa imi iasa relativ dreapte am folosit un ghid din tabla de aluminiu cu latimea de aprox 8.5-9mm. Cum a iesit se poate observa in pozele de mai jos. Dupa ce aproape ca am terminat ce mi-am propus de lipit, doar niste sine dreapte in spate au mai ramas... am zis sa fac primele teste cu locomotivele.
In timpul lipitului de sine si macazuri am facut teste tot timpul cu vaogane. Acestea ruleaza foarte bine la viteze ridicate 2-3km/h fara sa am deraieri. Viteze pe care nu prea le pot atinge cu locomotivele mele. Lucru bun, si m-am bucurat ca vaoganele ruleaza bine.

Cateva probleme cu care m-am intampinat la lipire: excesul de aracet in zona macazurilor duce la blocarea acestora (1 s-a blcoat cu totul... 1 partial, de restul am avut grija); pe alocuri s-a murdarit si sina, dar asta se poate curata; Lipiciul utilzat (aracet Moment) duce la o oxidare a sinelor si colorarea acestora de parca ar fi de 5 ani :D, acesta poate fi un lucru bun... si se intampla doar acolo unde puneam cate o carte pe portiuni mari, atmofera se langa sine se incarca cu solutia evaporata din aracet prin uscarea acestuia; de asemenea imbinarea sinelor de modele diferite trebuie facuta cu multa atentie... cel mai dificil este de izola pe tronsoane in curbe.

In cele din urma am facut si probele cu locomotive aseara, si DEZAMAGIRE TOTALA!!!
Am dat o caruta de bani pe macazuri si sunt praf. (model trix, scara N).
Arcurile din interior nu comuta acele cum trebuie uneori.. ba mai produc scurt in special la dkw... si cel mai grav este alimentarea inimilor si a restului de macaz... este dezastru total...
Asa ca nu mai stiu ce sa fac... sunt nervos rau...

Ca solutie care o vad eu este sa desfac toate macazurile si sa le pun motoare si actionari mecanice suplimentare... atat pentru ace cat si pentru contactele electrice... unu l-am desfacut deja...

Cine imi poate recomanda niste solutii, sau sa imi spuna ce a facut daca a avut asa probleme ...

 
Salut!

Eh, macazurile Trix = necazuri 8) .
Eu vad ca tu ai pus macazuri Trix N si sina Roco N, sper ca am vazut bine.
De ce nu ai folosit macazuri Roco N, sunt superbe, merge orice loco pe ele+ ca nu-s scumpe.
Eu am macazuri Roco N si sunt foarte multumit.
Uite un tips: ia-ti macazuri Roco N cu actionare manuala, scoti acea actionare si pui actionare de tip Conrad care se monteaza pe sub blat...sau ,daca acumva castigi la Loto, poti pune actionari de la Tillig...eu asa am cateva actionari si merg brici...

....sau iei macazuri Fleischmann sau Peco, dar deja complicam lucrurile si...investitia :D

Revenind, la macazurile Trix le poti imbunatati inima in asa fel ca sa poata sa treaca orice locomotiva----stiu ca inima la aceste macazuri este din plastic----uite-te la un macaz Roco N si-ti vei da seama la ce ma refer.
Ce sa mai , o sa cam ai de furca, dar macar folosesti ce ai ! 8)
 
DA macazurile sun trix. Nu am cumparat roco, fiindca cand am vrut sa cumpar se zicea ca roco falimenteaza... si nimeni nu putea sa imi aduca asa ceva. Asa ca m-am ales cu trixul...

Imbinarea dintre trix si sine roco e ok, nu sunt probleme, mai ales ca eu am scos toate clemele si am cositorit acolo nu am vrut tronson separat.

Inimile macazurilor sun toate polarizate si din metal nu din plastic, dar problema este sub macaz, polarizarea acestora este superficiala... doar prin simpla atingere a lamelelor de sina... ceea ce nu este deloc suficient pentru o loco.

Oricum urmatorul pas pe care il fac.. este ZERO macazuri cumparate, si le fabric eu. Prefer sa imi cumpar o freza cu 1200 lei si sa construiesc inima, caci aia e cea mai mare problema...

Ce am sa fac acuma legat de aceste macazuri, am sa stau putin sa ma relaxez, ca era sa arunc pe geam totul.... si apoi sa concep o metoda de a muta acele si alimenta inima, cu electromagnet, sau cu motoras...
 
Aha, deci le-au facut inimile din metal...hmm...eu am avut Trix N, dar nu aveau inimile din metal 8) .
Oricum, nu te supara asa tare, o rezolvare exista, doar ca va presupune extramunca...
Eu la HO eram eram disperat sa-mi treaca orice loco peste macaze, asa ca am investit o caruta de bani in macazele Peco cu electrofrog, nu mai zic de banii dati pe actionarile de la Tillig si Conrad 8) .....old times....
Cam cate macazuri Trix N ai?
Marius.