Diorama CFPL

nic000

Active Member
26 Octombrie 2012
65
0
Popesti Leordeni
LOCATION
Popesti Leordeni
Desi timpul acordat dioramei a fost foarte putin in ultima perioada, am reusit sa schitez un nou traseu.
Prin modificarile facute am intentionat sa pot face trecerea de pe orice linie pe alta.
Modificarea a constat in inversarea capetelor X si Y , precum si a extinderii un pic a capatului Y.
Rezultatul este urmatorul:


Intre timp am achizitionat si toate piesele necesare asamblarii puzzele-ului feroviar.
Astept din partea dumneavostra sfaturi in ceea ce priveste urmatoarele lucruri:
- impartirea circuitelor pe segmente in vedera alimentarii cu curent
- amplasarea semnalelor de acces/ iesire din gara
- detalii privind imbinarea sinelor in pentru a evita dilatarea sinelor (in momentul acesta diorama se afla in pod cu temperaturi de 10 grade , acestea putand creste pana la 40 grade pe timp de vara)

Va multumesc anticipat. :D
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
5
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
Pana aici este bine.
Pana la impartirea in segmente mai trebuie stabilit un scenariu de functionare.
Un prim scenariu de functionare.
Varianta Alfa, cum ar zice sograd ... multe cifre, de la care sa plecam si sa vedem ce se poate face.
In functie de scenariu se formeaza segmentele si se amplaseaza semnalalele.
Atentie!
Mai multe segmente nu inseamna mai multe semnale dar sigur inseamna mai multe circuite analagice, relee, linii de comanda sau comanta optica bla, bla, bla.
La comenzi in analogic, dupa ce se defineste scenariul, segmentele si amplasarea semnalelor trebuie sa apelam la PDI.
Sigur mai sunt si alti colegi de forum care se pricep dar eu pe el il stiu.

Cand spun scenariu ma refer la ceva de genul:
-garniturile ruleaza fiecare pe linia directa si pe partea dreapta a sensului de mers avand in vedere ca ai linie dubla;
-garniturile ruleaza pe oricare linie a dublei, in orice sens;
-pe o linie, indiferent daca este directa sau fals, nu circula decat o singura garnitura din statie in statie;
-pe o linie, indiferent daca este directa sau fals, circula n garnituri;
-semnalul de bloc/parcurs cel mai aprropita de statie se afla amplasat astfel incat sa fie permisa efectuarea manevrei in afara capetelor statie;

Sigur mai sunt combinatii.
Ideea este sa incepi cu ce este mai simplu si sa permiti dezvoltarea ulterioara.

Eu as face ceva de genul.
Dupa iesirea din stati, pe linia directa, as pune, pentru inceput, un singur semnal de parcurs astfel incat sa permit rularea a doua garnituri una dupa alta.
As "planta" un semnal de intrare in statie, amplasat la limita primului macaz de la capattul X sau Y.
As "planta" semnale de iesire din statie.
Toate astea in contextul in care tin cont de faptul ca am linie dubla si pot rula cel putin doua garnituri in sensuri diferite.
Este drept ca lucrarea facuta integral de la inceput este cea mai buna varianta dar se poate si in etape avand in vedere ca nu este necesara alocarea unei sume de bani mari, foarte mari, inca din start.
Oricum, la ce ai acolo, infrastructura dioramei, nu a caii de rulare, o sa coste ceva.
Daca ti-ai stabilit bugetul initial incearca sa te incadrezi in el.

Spoor!
 

nic000

Active Member
26 Octombrie 2012
65
0
Popesti Leordeni
LOCATION
Popesti Leordeni
Salut,

Ceea ce diresc eu sa realizez ar fi urmatorul lucru:
tinand cont ca exista 2 linii paralele vreau sa rulez 2x2 garnituri in sensuri diferite, insa la intrarea in statie din orice sens sa poata folosi oricare din cele 3 linii. E ceva mai complicat, insa cred ca nu irealizabil.
In ceea ce priveste infrastructura, cred ca va referiti la automatizarea propriu zisa a elementelor dioramei.
In acest sens as dori sa mentionez, ca tot ce inseamna automatizare va avea la baza un unitate de procesare Arduino Mega2560. Prin acesta se vor actiona macaze ( prin intermediul servomotoarelor - metoda Prognosis insa controlabile de catre Arduino), semnale, microrelee, reeduri gausse , iluminare stradala,etc.

Totodata ma gandeam sa implementez pe segmentele de urcare un fel de booster, respectiv, variatorul sa permita voltaj maxim.
 

leon-gr

Well-Known Member
Trenulist
27 August 2009
699
3
athens (braila, timisoara)
YAHOO
[email protected]
LOCATION
athens (braila, timisoara)
deci... o continuare la ceea ce mentiona LDH, despre pante.
valorile acestora, ce se afla in jurul de 2% nu sint asociate, neaparat, cu puterea locomotivei de a trage, dar mai ales sint asociate cu uzura motorului locomotivei ce va urca aceasta panta. daca ai un model ieftin si iti permiti sa iti arzi motorul, ok, dar daca vorbim de un model mai profi, sa stii ca te vei mai gindi la pante.
apoi o locomotiva, urca sau coboara panta...singura sau cu un numar limitat de vagoane. daca treci de o valoare critica de tractiune, s-ar putea sa ai probleme. apoi fiecare producator are si caracteristici proprii la locomotivele produse...unele locomotive vor urca...altele poate nu. apoi la valorile pantei se adauga si miscarea circulara a locomotivei sau a trenului...totalul distantei parcurse in panta, etc.
in sistem digital stiu ca exista si un compensator de tractiune, in analogic nu stiu...si nu ar fii frumos ca la vale sa iti fuga trenul...sa vezi cum efectiv trenul "schiaza" pe sine.
gindeste-te!... cei care vorbesc de pante si valorile acestora, stiu de ce!
 

nic000

Active Member
26 Octombrie 2012
65
0
Popesti Leordeni
LOCATION
Popesti Leordeni
Multumesc Leon pentru explicatiile suplimentare.

Testele pe care le-am efectuat, cu panta 4%, locomotivele trageau dupa ele 2 vagoane cu incarcatura, incarcatura fiind 2 locomotive NOHAB, printre cele mai grele pe care le am. Em estimat greutatea acestora la aproxiativ 1 kg. M-am gandit ca oricum este suficient avand in vedere garniturile care vor fi alcatuite.

Singurele locomotive ca nu au putut urca au fost un Br24 DDR si un BR75 fara gume de tractiune.

Locomotivele pe care le am sunt intr-adevar din clasa hobby sau si mai rau DDR-uri vechi, prin urmare nu exista riscul sa ajung sa imi blestem zilele ca am ars motorul unei locomotive scumpe.

In ceea ce priveste compensatorul de tractiune, cred ca e vb de acel booster, pe care vreau sa il simulez printr-un voltaj mai mare transmis in sine pe segmentul de urcare.

In ceea ce priveste traseul, panta maxima atinsa pe circuitul interior este de 3.5%, insa nu cred ca pot configura traseul a.i. in helix sa existe direferenta de nivel necesara si o panta mai mica.

In ceea ce priveste motoarele, acestea nu cred ca se vor arde, cel mult, din cauza greutatii garniturii, va exista patinare la urcare, ca si la coborare.

Pentru coborare, ma gandeam la implentare unui sistem de franare magnetica, deoarece oricum locomotivele vor avea pe ele magneti de neodimium pentru a activa senzorii magnetici.

Ramane de vazut si va multumesc pentru suportul acordat.
 

nic000

Active Member
26 Octombrie 2012
65
0
Popesti Leordeni
LOCATION
Popesti Leordeni
Dupa o lunga perioada de inactivitate in ceea ce priveste diorama, dupa reviziuirea planurilor si refacerea acestora, m-am hotarat sa aloc ceva timp pt realizarea acesteia.

Diorama este modulara cu o dimensiune totala de 310 x 135 cm constituita din 4 module identice.

Modulele le-am construit din PAL nemelaminat si au 155 x 67,5 cm. Picioare de mobilier reglabile pe inaltime.

Diorama va fi in continuare analogica, insa controlata digital utilizand Arduino Mega.
Actionarea macazelor se va face din Arduino, prin servomotoare.
Alimentarea o voi face tot prin control Arduino, prin drivere PWM ( sper :) ).

Astfel peisajul suna astfel:
- o linie dubla cu o halta de munte
- o inaltime maxima de 190 mm
- o zona miniera cu mina si intrare in mina pe HOe ( nu este expusa in plan) dar va fi adiacenta ramurii din dreapta a liniei HO.
- o zona mica de depou cu remiza plus 2 linii moarte
- extensii stanga si dreapta pentru o viitoare extindere

Planul arata cam asa:



Intr-un post ulterior poze cu constructia pana in momentul de fata.
 

nic000

Active Member
26 Octombrie 2012
65
0
Popesti Leordeni
LOCATION
Popesti Leordeni
Asa.... si incepem constructia..

La inceput urcarea pantei din stanga...









Izolare fonica marca "Pluta 2 mm"







si o prima imagine de ansamblu cu partea frontala ... inca in constructie...

 

nic000

Active Member
26 Octombrie 2012
65
0
Popesti Leordeni
LOCATION
Popesti Leordeni
si continuam... facem un curs de apa cu diferenta -45 mm





apoi ne pregatim de un pod curb de piatra pentru cale dubla.

Nu stiu daca in realitate exista asa ceva, desi m-am uitat putin pe net inainte. Stiu ca exista viaducte in curba, desi cica din punct de vedere structural partea de la interior sustine mai multa greutate ..bla bla bla... eu m-am hotarat sa il fac si cu asta basta :).. Critici pot interveni... punctele de vedere sunt binevenite. :)
Materiale: PFL, stinghii de 10x10 mm, polistiren 5 mm, polistiren 3 mm , pix, raportor, compas, rigla, glue gun, silicon... si multa munca :)























mdaaa... poate ca macazul ala nu trebuia sa fie in interiorul podului.... dar n-am gandit-o de la inceput :)



si continuare catre dreapta..

pfl, filetante, piulite si seibi... eee si multa munca :)






Pana aici am ajuns in 2 sapt de cand m-am apucat...

dar... continuam :)..

Multumesc D-lui Zamfirescu pt promtitudinea servirii cu cele necesare de la dumnealui.
 

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
5.857
2.007
Iași
LOCATION
Iași
Sunt cateva imagini de pe prima pagina care nu se vad.
 

nic000

Active Member
26 Octombrie 2012
65
0
Popesti Leordeni
LOCATION
Popesti Leordeni
Da sunt de prin 2013 si nu mai am pozele incarcate pe Photobucket din pacate. Am sa le caut acasa, dar nu promit nimic. Ideea e ca atunci aveam o alta idee si un alt plan. Posturile de saptamana aceasta incoace sunt cele de actualitate.
 

nic000

Active Member
26 Octombrie 2012
65
0
Popesti Leordeni
LOCATION
Popesti Leordeni
Intrebare.....

Cum as putea automatiza in digital aceasta diorama?
Care ar fi echipamantele ( centrala, senzori, servo-uri, etc), exceptand decodoarele de pe locomotiva.

Momentan traseul are gandite segmente ce vor fi alimentate individual.

multumesc