Digitalizarea unei vechi BR 01 de la Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

scumpi27

Active Member
7 Decembrie 2008
93
1
Baia Mare
LOCATION
Baia Mare
Mi-am luat inima dinti si m-am hotarat sa prezint si eu o mica lucrare a mea. Nu e absolut deloc mare lucru, multe chestii s-au mai prezentat intr-o forma sau alta , de oameni cu mult mai priceputi decat mine, dar:
- m-am simtit obligat fata de aceasta comunitate a forumului care m-a ajutat foarte mult in toate demersurile mele trenulistice
- m-am gandit ca poate problemele de care m-am ciocnit eu vor fi dand batai de cap si altor nepriceputi ca mine si poate cele prezentate de mine vor fi de folos cuiva.

Acum cateva saptamani am facut trecerea de la analog la digital. Tocmai primisem 2 loko mai vechi, Roco, un BR 17 si un BR 01. Vechi dar tare frumoase si detaliate, in comparatie cu ceea ce aveam eu pana acum.
Prin amabilitatea lui Rally, am achizitionat o statie Roco si un decodor ESU v3.0. De ce V3.0 si nu ESU basic? Am inteles ca motoarele mai vechi sunt mari consumatoare de curent si uneori au nevoie de ceva mai mult decat cei 0.7A pe motor suportati de ESU Basic . Alegerea s-a dovedit a fi una extrem de buna. Rezultatul final a fost foarte bun.
Intre BR 17 si BR 01, am ales sa o modernizez pe cea din urma.

Asta e fetita:

Motorul e situat in tender, transmisia se face prin melc catre roti dintate, lucru care nu mi-a placut si mi-a dat oarece batai de cap.


La celelalte locomotiva ale mele, desi din gama hobby, transmisia se face prin cardan si este muuult mai ok asa.


Acum a inceput distractia! Intreaga operatiune s-a desfasurat sub nepretuita indrumare a lui mpursu, caruia ii multumesc pentru rabdarea enorma, vesnica disponibilitate dar mai ales pentru talentul sau de a explica pe intelesul meu :idea: toate chitibusurile electrice, electronice si bineinteles mecanice :aplauze:

Dupa atata amar de preambul, urmeaza zilele astea, negresit, si operatiunea in sine
 
Bine ai venit in lumea digitala. :D
Nu prea inteleg comparatia ta:

""Motorul e situat in tender, transmisia se face prin melc catre roti dintate, lucru care nu mi-a placut si mi-a dat oarece batai de cap.
La celelalte locomotiva ale mele, desi din gama hobby, transmisia se face prin cardan si este muuult mai ok asa.""

La toate locomotivele care au motorul amplasat cu axa de rotatie perpendiculara pe axa de rotatie a osiilor vei gasi un angrenaj tip roata melcata - roata dintata.

Unele locomotive au motoare dispuse cu axa de rotatie paralela cu axa osiilor, caz in care atacul se face direct prin roti dintate, fara angrenaje speciale.

Axul cardanic reprezinta o prelungire a axei de rotatie a motorului, de asemenea acesta asigura si mobilitatea unui boghiu fata de sasiul locomotvei deci si fata de motor.

Nu te-ai intrebat cum se face transmisia de la axul cardanic la osie ? Iti spun eu, tot cu roata melcata. :D

Spor la digitalizat locomotive, asteptam poze cu lucrarile tale.
 
Sal
"La celelalte locomotiva ale mele, desi din gama hobby, transmisia se face prin cardan si este muuult mai ok asa."
@Scumpi
Fac pariu ca acesta transmisie ai vazut-o in cu totul alt tip de loko, deci nu e ok.
Te urmaresc cu digitalizartea. Loko are lumini din fabricatie?
Spor
 
Digitalizarea unei locomotive total analogice este dificila si necesita pricepere & indemanare, deoarece presupune destul de multe operatiuni de adaptare mecanica si electrica. Deci haideti sa trecem peste detaliul referitor la transmisie si sa vedem in continuare cum s-a descurcat colegul nostru cu digitalizarea acestei simpatice locomotive cu aburi 8)
 
Salut!

Ideea cu transmisia ar fi urmatoarea (daca gresesc, corectati-ma):la BR 01, melcul de pe axul motorului culca direct pe angrenajul de roti dintate ce actioneaza rotile. "Cutia" tenderului este din metal si are pe interior amprenta motorului. Aceasta cutie apasa motorul asa incat melcul sa aiba suficienta putere sa antreneze rotile dintate .
Poate din pricina vechimii, desi loco am primit-o intr-o strae aproape impecabila, poate din pricina unor portiuni mai dificile de pe traseul meu, acolo unde exista o solicitare mai mare pe loco, melcul "scapa", adica invartea in gol.

La cealalta loko, cea cu care faceam comparatie (BR185 de la piko, gama hobby), cardanul intra intr-un ansamblu de roti dintate aflat in fiecare boghiu. Nu mai tin minte exact cum se transmite miscarea de rotatie in interiorul boghiului, dar cel mai probabil asa cum zice sogard_2003 tot cu melc. Chiar am sa ma uit. Cert este ca n-am avut absolut nici o problema cu acest gen de a se face transmisia in absolut nici o circumstanta.

@ B74MRV: "Fac pariu ca acesta transmisie ai vazut-o in cu totul alt tip de loko, deci nu e ok" N-am inteles exact la ce te referi?. Cat despre lumini, da are , fata-spate, cu becuri cat o sfecla :D . Treaba cu becurile face si ea parte din epopeea pe care am inceput-o.

To be continued....
 
Carcasa tenderului arata asa:



O problema care nu m-as fi gandit ca imi va da atata bataie de cap a fost alegerea unei locatii pentru decodor. Probabil ca pe vremea aia nimeni nu se gandea ca in locomotive, va trebui poate odata, sa mai intre ceva . Asa incat in intreaga maretie a ei, BR 01 nu mi-a oferit aproape deloc spatiu pentru introducerea decodorului.

Optiunile au fost doua: fie sa frezez in lestul metalic din capacul tenderului fie sa pun decodorul in marchiza. Ultima varianta nu mi-a suras absolut deloc, convins fiind ca oricum as aseza decodorul, acesta va ramane evident vizibil.

Ardeam de nerabdare sa folosesc sculele de tehnica dentara ale neveste-mii in operatiunea de frezare: micromotoare de j-de-mii de ture, freze diamantate, discuri care mai de care....high-tech, ce mai!? :evil:

Dar da doamne mintea romanului ce de pe urma! Aisha intervine toata povestea cu transmisia. Mi se parea mie ca in anumite situatii ceva nu suna bine la motor! Tooot invartind loko si pe o parte si pe alta, butonand-o inainte si-napoi pe portiunea de circuit ramasa analog, am realizat ce se intampla :idea: Si anume, scaparile pe care le avea melcul pe rotile dintate.

Am renuntat instant la ideea frezarii. Am socotit ca lestul acela o fi fiind calculat si gandit de oameni mai destepti decat mine si nu m-oi gasi eu sa fac pe desteptul si sa modific ceva in toata mecanica asta! :-? MPUrsu mi-a dat acelasi sfat.

Ca sa rezolv problema acelor scapari ale angrenajului melc-roata dintata, am incercat un mic artificiu: pe motor am aplicat doua mici buline, cat o boaba de mustar, de plastelina. In momentul in care am strans din suruburi capacul pe sasiu, motorul a fost fixat mai ferm in pozitia lui, si iac-asa cu arsenal de clasa a III-a primara, am rezolvat la fix si problema transmisiei. Mylady mergea tzais! Sau Zeiss?? :D
 
Asa incat in intreaga maretie a ei, BR 01 nu mi-a oferit aproape deloc spatiu pentru introducerea decodorului.

...d'aia noua BR01 ROCO are cardan intre tender si masina... Tenderul din plastic, cu decodor, a devenit prea usor pentru a mai putea impinge locomotiva. Personal, o prefer pe asta veche, are reprodus corect interiorul marchizei, fara gaura inestetica prin care trece cardanul.

PDI
 
Multumesc tuturor pentru interventii. Mi-am lamurit o seama de neclaritati.

Am vazut inca odata ca nu poti fi si pe cal si in caruta. Asa cum spuneam mai sus , faptul ca a trebuit sa pun decodorul in marchiza, nu mi-a tare suras. Vazand insa ca si modelul nou Roco face un compromis de aproximativ aceeasi natura, m-am mai linistit. Si spatiu mare, si tractiune buna si estetica desavarsita.... cam multe pretentii in cateva zeci de euro. Asta ca sa nu las loc de intors, carcotasilor care vor veni cu solutia: cumpara Trix sau Brawa sau ceva mai sus :D
 
Daca vei urmari continuarea la:
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6599
..pe care o am in pregatire, vei vedea si cam cate parale face si BRAWA...
... TRIX cu BR01 inscriptionat DRG 1935 cu tender T34...

PDI
 
Urmatoarea etapa a fost eliminarea de pe placuta de circuit a unei bobine care facea legatura dintre lamela culegatoare de pe partea dreapta si lamela de pe aceeasi parte a motorului, apoi eliminarea unui condensator si eliminarea unei diode aflata pe una dintre firele de alimentare a becului din spate. Adica am dat jos tot .



Va rog sa ma corectati daca imi dau cu parerea si simplific ciobaneste: din ceea ce am dedus eu pana acum "rasfoind" forumul , la locomotivele analog poti da jos toate bobinele, condensatorii etc, asa incat decodorului sa ii ramana accesibile direct legaturile catre lamelele colectoare, catre lamelele motorului si catre lumini. Asa o fi? In cazul meu asa a fost. Se poate generaliza?
 
Daca pe ambele fire care duc la motor avem cate o bobina, respectiv un condensator cositorit chiar pe bornele motorului (filtru "pi", daca-mi aduc bine aminte), atunci putem lasa tot acest circuit de deparazitare la locul lui, iar iesirile de motor ale decodorului (orange si gri) se aduc la capetele libere ale bobinelor. Astfel, decodorul nu "vede" condensatorul de la bornele motorului si totul este OK.
Daca avem bobina doar pe un singur fir care duce la motor si condensatorul pe bornele motorului, atunci trebuie date jos ambele piese deoarece condensatorul nu mai este "mascat" decat pe o singura parte, ceea ce nu convine deloc decodorului.
Cel putin asa stiu eu :D
 
Urmatorul pas a fost sa incep sa leg firele decodorului dupa schema prezentata aici de catre mpursu.

In acest moment am primit cel mai valoros sfat tot de la mpursu, care m-a ferit de o prostie cat mine de mare, ce probail mi-ar fi prajit decodorul. Nu stiam ca intre lamelele ce alimenteaza motorul si lamelele culegatoare de tensiune nu trebuie sa existe contact electric. Pe placuta mea de circuite , pe partea dreapta, prin eliminarea bobinei, am intrerupt acest contact dar pe stanga acesta a ramas bine-merci.

Asadar, cu varful unui burghiu, prin zgariere, am facut o santuitura si am intrerupt contactul electric intre cele doua puncte

.

Abia apoi am inceput sa leg firele asa cum e descris mai sus.