Decuplare mecanica/magnetica

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Daniel

Active Member
Trenulist
25 Iunie 2009
181
2
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Salut.

Ma regasesc intr-un impas in ceea ce priveste modelul de cuple. Problema se datoreaza posibilitatilor de implementare pe diorama a "decuplatoarelor".

Prima candidata ar fi clasica rampa mecanica de decuplare. Actionata de un servo in cazul automatizarii. Problema aici apare la materialul rulant vechi (gen LIMA) unde cuplele sunt mult mai sus. Riscul e sa deraiezi vagoane sau sa nu decuplezi daca nu ai un reglaj corespunzator.

Candidata nr 2 este cupla Kadee actionata magnetic. Evident aici vorbim de o investitie atat financiara cat si de munca (trebuie inlocuite toate cuplele). Solutia oferita de Kadee este mult mai eleganta si fara prea multe batai de cap.

Aspectul "prototipic" e prea putin relevant pentru mine in cazul cuplelor. Functionalitatea e multa mai importanta. Personal inclin spre varianta 2, cuple Kadee. Am sa fac un calcul sa vad diferenta de costuri intre rampe (rampa + servo) si Kadee (cuple + magneti/bobina) sa vedem ce va iesi.

Se regaseste unul din cele 2 cazuri pe dioramele voastre? Ati putea pune cateva poze/filme cu actiunea respectiva?
 
La cuplele tip Kadee ai avantajul ca poti lasa vagoanele unde vrei, nu unde pui decuplatorul magnetic. Cuplele Kadee sunt foarte pretentioase in ceea ce priveste timpul in care sunt parcurse de curent, deci trebuie sa ai mare grija cu ele. Chiar daca e mai scump eu cred ca merita sa iti dotezi locomotivele cu asa ceva.
 
Stai ca nu inteleg... Cuplele Kadee necesita alimentare? Nu sunt cuple care contin magneti permanenti in ele? Daca ar necesita curent ar fi nevoie de un decodor deja.
Cel putin eu asta am inteles din principiul lor de functionare. Ma insel cumva?
 
Din pacate nu prea am aruncat cu ochianul pe site-ul respectiv. Eu stiam de existenta unor cuple (cu care m-am jucat de altfel) care au un mic electromagnet pe ele. Intradevar acestea se leaga la un decodor pentru a fi actionate. Cred ca am confundat denumirea Kadee cu altceva.
 
@Prognosis - vezi ca Rally are Set 2 Cuple cu 4 contacte electrice, ROCO 40345 sau Cupla cu contacte ICE, HO PIKO 57194-31 care te pot ajuta

Am mai gasit E-Z Mate Mark II knuckle couplers care au acelasi principiu ca si Kadee. Sunt mai ieftine dar au "nuca" din plastic. Kadee, aparent poate cupla in curba si se produc in diverse formule pentru reglaj in lungime si inaltime. Partea trista e ca la noi nu prea exista importatori. Oricum... astept pareri/impresii/exemple si pentru versiunea 1: rampa mecanica.

Ca si observatie pentru nivelul actual al modelismului din RO, pot spune ca nu s-a pus mult accent pe manevre (sau staging) ceva foarte important si folosit in comunitatea vestica. Nu e o critica negativa ci e doar o observatie a situatiei curente; cel mai probabil guvernata de situatia economica a modelistilor autohtoni si a faptului ca nu e unul din cele mai raspandite hobby-uri.

Ca sa vin eu in ajutor e vorba de urmatoarele moduri de actiune:

- Rampa mecanica
- "Rampa" magnetica

Personal consider problema ca fiind una de o importanta extrema asupra careia trebuie luata odecizie inainte de a pune linia si de a finisa imprejurimile pe diorama.
 
Ehem... revin cu o concluzie asupra acestei probleme. Personal aleg cuplele americane cu actionare magnetica. Am achizitionat 2 tipuri de cuple magnetice: EZ-Mate Mark II si Kadee. Desi au o caracteristica diferita (EZ-Mate are inel iar Kadee e nem) tin sa remarc faptul ca ultimele sunt extraordinare. Actioneaza mai fin iar sensibilitatea lor este mai mare.

Acum, comparand rampele mecanice cu cele magnetice tin sa inclin spre ultima varianta. Motivul: simplitate. O rampa statica de decuplare consta in doar o placa cu magneti (am experimentat si functioneaza de minune). La rampa mecanica ai nevoie de solenoid sau servo pt actionare.

Opinia mea aspura problemei: pfai cuple americane pe material european... :D ... pai oricum toate celelalre variante de cuple nu seamana oricum cu realitatea; asa ca ce mai conteaza, functionalitate sa fie.

Eu m-am lamurit asupra acestui subiec, iar decizia am luat-o.

Spor la bibilit.
 
Salut ,
Orice alta cupla europeana(Roco ,Märklin ,Fleischmann etc....) nu are asemanare cu originalul ...asa ca nu mai conteaza ca Kadee este american.
Cuplele Kadee functioneaza magnetic ,dar magnetul (sau bobina ) este sub traverse si sub balast ,deci nu se vede .Acele sarme care atarna de la cuple in jos ,merg spre lateral cand trec deasupra magnetului si asa se deschide cupla .Eu nu am sa folosesc deloc maneti ,sunt scule speciale (dar merge si o scobitoare ascutita) care se introduce de sus in cupla si se poate deschide asa cuplele .Dar asta merge numai la diorame inguste unde se ajunge usor la vagoane .
Cu toate ca sunt pe material american ,mai am ceva material european und am montat aceste cuple fantastice .
Am incercat mai multe variante .Locomotva are cupla cu coada NEM si lungime medie .Iar la un vagon am montat un locas original Kadee si am scos afara KKK .Este pentru gustul fiecaruia ceva la Kadee.....
 
Rudi, sunt de aceeasi parere. Kadee sunt pana la ora actuala cele mai impresionante cuple care le-am vazut. Acum, nu incerc sa te imping spre o directie sau alta dar la marimea dioramei tale e pacat sa nu faci "staging operations".

Aici e un exemplu cum se monteaza.

Bineinteles ca nu am gasit KIT pentru rampa pe la noi dar necesitatea e mama tuturor inventilor, asa ca am dat pe DIY. Solutia mea a constat in dezmembrarea unor jucarii magnetice de genul acesta. Am scos magnetii din capat si gata distractia. Am folosit 6 magneti (3x3) pentru ca sunt mai mici, am urmat instructiunile de montaj (polaritatea magnetilor in schema conteaza) si am testat cu Kadee pe locomtoiva si un EZ-Mate pe un vagon. Functioneaza. Recomand solutia tuturor celor care se gandesc sa faca manevre.

Atentie la un aspect. Exista posibilitatea ca tijele sa fie prea joase si agata in sina. Remediul este indoirea tijei in sus, dupa care totul este perfect.
 
Acum o dam putin in offtopic dar daca incerci sa rulezi 2 loco in consist trebuie sa-ti iei masuri. Locomotivele trebuie sa aiba acelasi raport de transmisie, aceleasi setari prin decodor, de preferat sa rulezi in consist, altfel e normal sa rupi ganritura sau sa deraiezi. Stiu ca EZ-Mate sunt recunoscute ca fiind buclucase dar eu le folosesc pe vagoane vechi fara port cupla. Restul vor fi Kadee. Ne putem muta cu discutia asta la topicul de comparatie cuple.
 
nu erau in consist (ca nu cred ca stiu decodoarele de la bachmann de asa ceva), pur si simplu doar prima locomotiva era motoare, cealalata avea fie motorul oprit, fie o viteza mai mica decat prima; alte vagoane cu astfel de cuple nu mai aveam, deci nu aveam altfel cum sa le testez
revenind acum la kadee, parca intr-adevar, "se prind mai bine" unele de altele, deci as avea mai multa incredere decat la ez-mate, iar din ce-am vazut din linkul dat de prognosis chiar e cuplare apropiata, mai apropiata decat ce stiam la cuplele standard (bine, pot sa fie si vagoanele prezentate de vina, sa fie facute sa se cupleze burduf la burduf, dar alte poze legate de acest cuple nu am vazut)
 
Salut ,
La orice cupla americana este important sa fie toate pe aceeasi inaltime !!! Daca una din cuple prinde doar cu jumatate de gheara ,atunci la cea mai mica denivelare sare din gheara cealalta .......Kadee are o lera cu care se poate regla toate cuplele .Atunci nu mai sunt probleme nici cu cuplele Bachmann (care sunt compatibile cu Kadee ).
Si bineinteles ca sinele trebuie montate frumos pe diorama ,si trecerea de la orizontal in panta sa fie dastul de lina si nu abrupta .....atunci este o placere sa faci manevre cu aceste cuple .(Asa ceva nu cunosc cei care folosesc cuple europene ...din pacate )
 
O scurta intrebare. La modelele profi de aici am observat decuplare fara ajutorul rampei magnetice oriunde pe traseu se doreste si de la ce vagon se doreste prin intermediul DCC station, lucru care m-a impresionat.

Poate detalia cineva mai pe larg aceste aspecte legat de cuplare/decuplare magnetica dar fara rampa magnetica??
 
cuple automate, au un electromagnet miniatural ce le ridica-desface dupa caz. electtromagnetul este comandat de un decodor.
 
In subiectul dedicat cailor mele ferate...
mpursu a spus:
Diesela OBB2048 are cuple digitale, deci decuplarea vagoanelor poate fi comandata direct din hand-controllerul statiei digitale 8)

In stanga, cupla este neactivata, deci poate "prinde" cupla unui vagon care se apropie. In dreapta, cupla este activata, deci elibereaza cupla vagonului, respectiv nu o va "prinde" daca vagonul se apropie.
Datorita acestor cuple digitale, activitatile de manevra ("shunting") sunt o adevarata incantare :aplauze:
Mic detaliu: aceste cuple se potrivesc la cuplele universale Roco si, cu putintica bunavointa, la cuplele hoop :D
 
foarte foarte interesant, mai ales ca ce vazusem eu la roco pana acuma parca necesitau niste cuple speciale la primul vagon (sau cine stie, poate nu m-am uitat eu prea bine si de fapt am luat tzeapa)

si din cate vad e echivalenta cu (sau exact) v100 db, pe care am vazut-o pe undeva la vanzare, dar am zis ca nu se potrivesc cuplele si efortul e prea mare sa stau sa caut cuple potrivite

apropos, cuple de astea automate care sa se potriveasca cu cuplele default roco de pe vagoane ce cod au si pe unde s-ar gasi ?