Decodor TOM generatia II

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
901
718
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Am intrat in posesia noului decodor TOM generatia a doua .
Dimensiunile sunt cam aceleasi cu cele dinainte ,exceptie face cel cu interfata MTC 21 care este un pic mai mare dar are pe langa iesirile de lumini inca 4 iesiri auxiliare.
Le voi testa pe mai multe tipuri de motorase cu trei si cinci poli care le am si bineninteles pe locomotivele din colectie.
Din cate am observat pana acum pe testerul de decodoare motorul se comporta excelent la toate vitezele ,fara sa modific vre-o setare .Pe treapta mica de viteza motorul se comporta la fel ca si cu decodorul celor de la Roco 10884( Zimo mx 640).
Pe masura ce voi mai testa ,voi reveni cu alte rewiew-uri.






 

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
901
718
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Comtinuam testarea decodoarelor TOM.
Azi am testat noul decodor cu interfata plux 16 care va dota locomotiva BR 43 Fleischmann care are interfata plux dar folosea un decodor cu 8 pini si interfata de trecere de la nem 651 la nem 652.
Dupa conectarea decodorului am mapat functiile lumini fata/ spate pe iesirile F1 si F2 pentru aprinderea luminilor in functie de directia de deplasare(asa au gandit cei de la FLM cablajul locomotivei)
Controlul compensarii de sarcina este fantastic , nu a trebuit sa reglez nimic cu toate ca acest nou decodor are acum setari ale compensarii de sarcina(BEMF)ce se pot customiza in functie de viteza cu CV9=9 (V min, Vmid si V max) asta pentru a putea modifica parametrii de compensare in functie de motoare.
Pe treapta 1 de viteza si CV2=1 locomotiva inainteaza la pas ,enervant de incet dar fara nici o smucitura sau intrerupere.
O alta imbunatatire adusa este modificarea pantei caracteristii de franare data de CV4 acum franarile sunt luungi si line ca in realitate , decodoarele din generatia veche aveau acea panta mai abrupta chiar cu toate reglajele la maxim.
][img=https://www.youtube.com/watch?v=HNmpNLgBZrM&feature=youtu.be]View: https://www.youtube.com/watch?v=HNmpNLgBZrM&feature=youtu.be[/img]




 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: mpursu și dcm

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
901
718
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
BR 50 Roco test de functionare cu decodorul TOM pe treapta 1 de viteza CV2=1
Se poate vedea cum se invarte rotorul motorului
[BBvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=fPY_yKWyzpc[/BBvideo]
Si un test cu diverse motoare, aceleasi conditii treapta 1, CV2=1
Aici depinde de fiecare motor ,caracteristici si constructie , se poate observa ca unele merg constant , altele cu diverse hopuri ,cum trec periile peste polii rotorului.
Motorul negru este in cinci poli la fel si cel Roco generatie veche de dupa el .
[BBvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=Qayn9F3Oaow[/BBvideo]
 
  • Like
Reacții: mpursu

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
901
718
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Desi testasem saptamana trecuta decodorul cu locomotiva G1700 BB de la piko , nu apucasem sa filmez cum functioneaza cu noul decodor de la TOM.
Locomotiva , mai precis motorul cu care este echipata este foarte pretentios, abia am reusit acum mai mult timp sa gasesc setarile pentru o functionare corecta cu decodor Uhlenbrock 76320.
La Decodorul TOM au trebuit modificate cateva valori la compensarea de sarcina si algoritmul de functionare al motorului .
[BBvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=MLL3nk_Az50[/BBvideo]
 
  • Like
Reacții: mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Poate vă mai amintiți de năzdrăvana BeRe03 Piko de la căile mele ferate, care a trecut prin foarte multe aventuri :D
Cea mai recentă "poznă" constă în defectarea motorului original și înlocuirea acestuia cu un alt motor total ne-feroviar, fără volant și cu număr necunoscut de poli. Ei bine, acest motor NU s-a înțeles bine cu niciun decodor digital, nici măcar cu LenzGold sau cu ESU LokPilot, până la apariția simpaticului tOm generația II. Pur și simplu, alegerea modului de funcționare corespunzător motoarelor cu inerție foarte mică (CV9 = 0) a oferit locomotivei mersul acela frumos și lin pe care nu l-am mai văzut de nici-nu-mai-știu-cât timp. Evident, am mărit timpii de accelerare și de frânare, astfel încât comportarea mini-locomotivei să semene cât mai bune cu cea a locomotivei reale :aplauze:
Locomotiva BR216 Brawa a beneficiat și ea de testul unui decodor tOm II cu 21 pini. Pe treapta de viteză 1/128 motorul se rotește înceeeet dar ferm, iar încercările mele de tragere/împingere a locomotivei s-au soldat doar cu un "mârâit" mai agresiv al motorului :D , care s-a opus cu succes acestor manevre "inadmisibile" 8)
 
  • Like
Reacții: Seba și dcm

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Pe "bancul de test" a urcat și locomotiva BR39 Fleischmann, de ale cărei aventuri probabil că vă mai aduceți aminte :D (digitalizare, re-digitalizare, încercări de înlocuire a beculețelor cu LED-uri, optimizări etc). Datorită îmbunătățirilor aduse, schimbarea decodorului anterior cu decodorul tOm II a decurs fără probleme.

Ultima imagine reprezintă un "vis" al Conducerii Căilor Ferate "La Ursu", respectiv înlocuirea interfeței MPU cu 8pt pini cu o interfață Plux12 care să poată primi decodorul adecvat, astfel încât să scăpăm de grămada mare de fire ale decodorului cu 8pt pini ;-)
Datorită noului decodor, locomotiva a (re)căpătat mersul acela maiestuos, caracteristic locomotivelor cu aburi, cu porniri și opriri leeeente și liiiiine, cu mers impecabil atât la viteze mici (să ne putem bucura de mișcările mecanismelor complicate ale bielelor) cât și la viteze mari (să ne putem bucura de rularea unui tren accelerat). Ceva îmi spune că noul decodor s-ar fi descurcat admirabil chiar și cu vechiul motor al locomotivei, ceea ce nu-i exclus chiar să testez, dar NU regret nici o clipă magistrala operație de actualizare a tenderului :aplauze:
Vor urma și filmări, atunci când căile ferate vor fi (re)instalate 8)
 
  • Like
Reacții: Michael

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
901
718
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Salut Mircea.
Sa inteleg ca si tu esti incantat de noul decodor TOM.
Eu unul nu am ce sa comentez, dupa ce am primit decodoarele le-am probat si testat pe multe locomotive din colectie, nu am avut timp sa le filmez pe toate, imi place cum este realizat controlul motorului
Singura facilitate netestata a ramas interfata SUSI din cauza ca nu am modul de sunet, in rest nu a scapat nimic.
Felicitari Gyuri. :aplauze: :aplauze: :aplauze:
 
  • Like
Reacții: Michael și mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.477
200
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După o lungă epopee digitalo-auditivă :D , locomotiva diesel BR216 Brawa a primit până la urmă un decodor ESU LokSound 4.0 cu 21 pini, dacă vă mai amintiți. Acum am testat cu această locomotivă noile decodoare tOm II, atât versiunea cu 8pt pini cât și cea cu 21 pini, deoarece interfața digitală a acesteia permite :D. Deoarece buclucașul modul de sunet Dietz cu interfață SUSI îmi rămăsese într-o cutiuță, acum am avut ocazia să mă joc din nou cu el ;-)

Mersul motorului este IMPECABIL, atât la viteze mari cât și la viteze mici, iar pe treapta 1/128 rotorul se mișcă înceeeeet dar sigur și ferm :aplauze:
Modulul Dietz reacționează corect la comenzile decodorului, iar CV-urile sale pot fi citite și scrise fără probleme cu stația mea digitală. Modulul respectiv are demult o mică problemă la sincronizarea sunetului frânelor cu mișcarea efectivă a locomotivei, respectiv scârțâitul frânei încetează înainte de oprirea efectivă a locomotivei, acesta fiind chiar motivul trecerii sale în rezervă :p , iar acum știu sigur că problema se află la el și nu la decodorul care-l comandă. Păi nu?! Dacă două decodoare Lenz Gold (unul de generație anterioară și unul actual) și noul tOm nu au reușit să împace sunetul cu imaginea, înseamnă că modulul trebuie luat la întrebări. În rest, sunetele sunt redate foarte bine și în conformitate cu starea locomotivei, deci... iată aici încă un succes al noului tOm! 8)
 
  • Like
Reacții: Michael

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
91
47
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Recent a aparut un update la tOm pe site, ocazie cu care au aparut specificatii si manuale mai detaliate pt . A propos de asta, tot site-ul a incasat un update recent, au aparut mai multe informatii si manuale.

Cu ocazia asta, am invatat o chestie pe care nu o stiam despre decodoarele astea, poate va e utila: versiunile cu mufe PLUX si MTC21 permit folosirea pinilor de date si clock ale interfetei SUSI ca iesiri de tensiune mica, distincte de AUX-urile uzuale.
Trebuie pus CV122=0 (SUSI off).
Iesirile astea dau 5V cand sunt activate, iar pt inchiderea circuitului puteti folosi gnd-ul din mufa SUSI. Sigur, se poate folosi alternativ padul de +5V de la SUSI, daca vreti o implementare in logica negativa sau vreo combinatie mai exotica.

Pentru decodoarele care nu au mufa SUSI lipita sau daca nu aveti o mufa SUSI+cabluri disponibile, se pot lipi firele direct pe padurile SUSI (cu niste scule de lipit semi-profi, ca e loc putin).

Folosirea iesirilor astora pare un setup perfect pt LED-uri, ca nu obliga la rezistoare balast prea mari.
Altminteri, toate facilitatile AUX-urilor sunt disponibile si pt ele (alocare la F-uri, dimming, dimming mask, on-time, off-time, toate setabile din CV-uri).

...si in acest mod simplu, putem accesa pana la 6 iesiri (2 lumini si 4 AUX-uri) cu decodoarele tOm :)
 

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
901
718
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Mare atentie cu iesirile Susi , trebuie avut in vedere ca nu sunt protejate la scurtcircuite, sau suprasarcini. iesirile sunt output direct din circuitul integrat PIC.
 

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
91
47
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Da, corect, buna observatia.
Pt a evita suprasarcina din proiectare, iesirile SUSI pot fi folosite doar pt consumatori f. mici (LED-uri de exemplu).
Nu m-as incumeta pe SUSI cu sarcini de peste 10mA (source) si 15mA (sink) indiferent de ce scrie in datasheet, ca nu se stie :)
Iar un pin de GPIO "ars" in controller poate duce usor la prajirea lui integrala, deci adio decodor.
 

anvo5555

Active Member
Trenulist
21 Februarie 2016
171
67
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Totusi, pentru niste lumini in cabina ar fi loc (ma gandesc la LED SMD 0402 sau 0603 si o rezistenta de 300ohm sau mai mare, ca nu lumineze ca un xenon de Audi - din cate stiu pe SUSI sunt tensiuni de maxim 5V) ?
E riscant, dar sunt locomotive la care ai nevoie de fiecare iesire disponibila , in special pentru a reproduce schemele de lumini in diverse situatii de "traseu"(ma refer la cele elvetiene - luminile se vor lega independent, cu mici exceptii). Pentru o locomotiva SBB RE460 (465), la un calcul sumar, imi trebuie 7 iesiri AUX in prima faza numai pentru a reproduce luminile conform cu regulamentul elvetian actual (Epoca 6). Pentru Epoca 5, situatia e ceva mai digerabila (sunt ceva mai putine combinatii - am observat si pe la diversi producatori), dar nu cu mult. Daca adaug si 2 lumini de cabina, am ajuns la 9. Nu mai vorbesc de cuple automate, etc....
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: mpursu

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
91
47
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Da, e suficient in special pt genul asta de iluminari cu intensitati scazute.
SUSI e bus de 5V, da. Cu o implementare curata (fire rutate prin carcasa, izolatii ca lumea etc) n-ar trebui sa fie probleme.
Eu la LED-uri pun rezistoare balast super-mari, a.i. sa nu am curenti peste 1-1.5mA prin LED-uri. Pt exemplul tau de mai sus, in cabina as merge cu minim 2kohm (sigur, pe baza de teste prealabile "in situ" cu ledurile pe care vreau sa le instalez).
Avantajele sunt doua:
1. sarcina pe iesirea decodorului e mult redusa (v discutia de mai sus).
2. nu e necesara folosirea masiva a dimming-ului in decodor. La setari masive de dimming poate aparea o neuniformitate in semnalul PWM (flickering), care arata bizar in e.g. cabina.
 

anvo5555

Active Member
Trenulist
21 Februarie 2016
171
67
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Perfect de acord, la ultimele lumini de cabina (Piko Expert) instalate am pus resistente de ~22 kohm (nu exagerez cu nimic) - am avut drept exemplu o alta locomotiva Piko de generatie noua cu lumini de cabina instalate din fabrica, scopul operatiei fiind obtinerea unui rezultat cat mai apropiat de acesta.
Imaginea de mai jos reprezinta o etapa intermediara de testare (cu rezistenta de 10 kohm). Din cauza procesarii soft a imaginilor de pe telefon, lumina pare mult mai intensa decat in realitate.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: mpursu și SSL