Decodoarele si scara N - Digitalizare locomotive

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Alex_Stoicia

Active Member
27 Februarie 2008
235
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Buna ziua tuturor,

M-am gandit sa postez aici cate ceva din experientele mele cu digitalizarea locomotivelor la scara N.

Am folosit de-a lungul timpului mai multe decodoare incepand cu cele foarte ieftine - Hornby, continuand cu mai multe incercari cu Digitrax DX 125, Kuehn, si terminand cu mai scumpele Lenz Silver+, Gold si ESU LokPilot Micro.
Sa o luam in ordine:

HORNBY:
Am folosit decodorul Hornby pentru digitalizarea electricei Roco OBB 1044, motor in 5 poli:
Plusuri:
- ieftin
- comportament la viteza mica exceptional;
- fiabilitate (nu s-a ars desi era folosit pe vremea aceea cu centrala Roco care alimenta sina cu.... 21,5V!)
Minusuri:
- dimensiuni relativ mari
- nu se putea seta viteza maxima
- nu se putea seta viteza medie
- nu functiona in analog (cel putin cu variatorul meu Trix).

Digitrax DZ 125
Un capitol stufos pentru mine, m-am incapatanat mult cu acest decodor, am vrut sa il transform in "decodorul casei" insa nu mi-a iesit.
Am ars cel putin 3 astfel de decodoare; pe vremea aceea cautam explicatii... ba ca a facut un contact la masa, ba ca poate l-am montat gresit... a reiesit dupa mult timp si trei decodoare arse ca de vina era trafo Roco, care, impreuna cu centrala, hraneau sina la 21,5V.
Am cumparat intre timp un alimentator de laptop iar acum am in sina 14V.
Asa ca atentie mare la alimentarea acestor decodoare! Nu depasiti 16 V in sina!
Plusuri:
- ieftine;
- foarte multe setari posibile, comparabile din acest punt de vedere cu decodoarele scumpe;
- dimensiuni mici.
Minusuri
- Nu se potrivesc 100% cu loco si motoarele europene; am doua locomotive Trix cu mufa decodor - in niciuna din ele nu s-a potrivit un Digitrax fara sa aduc modificari;
- comportament imprevizibil la locomotivele cu masa la sasiu - adica poate la fel de bine sa mearga sau sa nu mearga, sau sa mearga cu luminile aprinse in ambele directii, am vazut fel si fel de cazuri, mai ales la loco Trix, constructie mai veche;
- nu am reusit un comportament foarte bun la viteze mici pt motoarele Flm in 3 poli, oricate setari ale celor 2 parametri de compensare sarcina am incercat;
- sensibile la tensiuni mari in sina.

Kuehn
Am incercat unul singur insa am renuntat
Plusuri:
- dimensiuni mici;
- ieftine;
- setari posibile satisfacator de multe
- comportament bun la viteze mici, insa zgomot relativ mare (testat pe FLM BR 92, cu un motoras extrem de silentios in analog)
Minusuri:
- zgomot mare; practic facea motorasul lui FLM 92 mai zgomotos decat in analogic;
- comportament bizar in analogic; daca loco mergea intr-o directie si era oprita, cand era pornita in cealalta directie mai intai zvacnea in sensul initial de deplasare, apoi pornea in directia corecta. Acest comportament era insa documentat in carticica decodorului si explicat printr-o "memorie" de cateva secunde care sa ajute decodorul in cazul intreruperilor mici de curent; mie insa nu mi-a placut;
- cel mai mult mi-a displacut insa urmatorul aspect: cand i-am anulat compensarea de sarcina pentru a scapa de acel bazait, loco se comporta mult mai prost decat mergea ea in analogic (cu by-pasul montat)-porniri si opriri bruste.

Asa ca, dupa multe incercari, am ajuns tot la Lenz Silver, Gold si ESU Micro.
Despre acestea nu am decat vorbe bune, singura problema ar fi ca sunt nemeritat (zic eu ) de scumpe pentru un amarat de chip de siliciu!
Sincer, cel mai mult imi place ESU Micro, insa este doar o parere personala, probabil fara temei;

Prezint mai jos modul in care am montat un Lenz Gold pe o loco FLM Re 4/4 SDB fara mufa. Am schimbat si becurile cu leduri SMD.



La aceasta locomotiva am aplicat o alta tactica cand m-am apucat de treaba. Daca pana acum mai intai identificam un loc in locomotiva in care ar fi incaput un decodor si apoi inghesuiam decodorul cu tot cu fire acolo, de data aceasta am procedat astfel:
- am demontat loco in toate piesele compomente;
- am identificat un loc pe sasiu unde se preta cel mai bine sa stea decodorul;
- am pus mana pe freza si am frezat cu incredere facand loc decodorului;
- am identificat traseele firelor si am gaurit sasiul in 2 locuri pentru optimizarea acestora;
- am revopsit sasiul su spary negru, pentru un aspect frumos;
- am modificat cablajul in consecinta;
- am montat totul la loc.

Totul a mers ca pe roate si lucrarea a iesit bine; a durat insa mai multe zile, in etape. Nu m-am grabit sa fac totul odata.
Ledurile smd le-am prins cu lipici bi-component pt metal - Bison.

Rezultat:







Deasupra decodorului se vede rezistenta de balast pentru leduri.

Sper ca cele de mai sus sa fie de folos pasionatilor de N care doresc sa isi monteze decodoare... pana la urma nici un decodor nu este prost, depinde numai ce asteptari ai.

Referitor la digitalizarea locomotivelor vechi, va recomand:
-nu incercati sa inghesuiti decodorul unde vi se pare ca este loc, folositi o freza, faceti voi loc;
- optimizati traseul firelor gaurind sasiul;
- folositi cat se poate de mult din cablajul existent, modificandu-l prin intreruperi si conexiuni noi
- se poate dovedi ca firele decodorului sa fie prea groase cateodata; nu ezitati a le inlocui cu fire mai subtiri, de 0,02; in cazul meu am inlocuit firele de lumina fata - spate cu monofilar de 0,02
- si cel mai important lucru: nu va grabiti!

MULT SUCCES!
 
INteresant, nu vad in lista ta nici un decodor de la CTelectronik, se spune despre ele ca ar fi cele mai mici la ora actuala pentru N. Sunt foarte curios cum se manifesta deoarece am auzi multe parerei insa ele sunt impartite.

Iata si un link

http://www.tran.at/Produkte/DCX74.shtml

La digitrax DZ 125 as mai adauga un minus, la locomotiva de la FLM BR 92 nu vrea sa fie programat deloc. Motorul este unul nou pt mine si cred ca si pt cei de la FLM, are consumul foarte mic si nu vrea deloc sa se faca simtit ca sarcina pe decodor... Din punctul meu de vedere e un mare minus al decodoarelor DZ 125 insa el survine datorita faptului ca este o generatie mai veche de decodoare. Sper ca informatia e de folos.
 
Dragos eu sunt utilizator de CTelektonik si sincer mi se par chiar marfa.
Modelul pe care l-ai aratat e mai mare ca dimensiuni :D.
DCX74 - 13x9x1.5mm

Daca vrei mai mici :
DCX74z - 9 x 7 x 2,6 mm
DCX75 - 11 x 7,2 x 1,4 mm

De mers merg chiar marfa pe locomotivele Fleischmann , si si mai marfa a fost faptul ca am putut digitaliza locomotive Flm fara a baga freza in ele( 7157 de exemplu unde singurul loc sa pui decodorul este in focar si acolo nu iti incape decat DCX74z).Dar evident totul vine cu un pret....mai mare.
 
Eu am montat Lenz Silver mini+ si am fost multumit.

Functioneaza perfect in locomotivele cu masa la sasiu si are protectie la scurt circuit inclusiv la iesirea de lumini

In plus stie franarea cu ABC si are iesire pt. modul de sunet

Minus: pret relativ mare
 
Asta cu franarea ABC urmeaza. Doresc sa imi fac un modul de frana la un semafor (deocamdata inexistent !) in fata garii. Montajul pare simplu, este vorba de 5 diode, se poate face acasa, nu trebuie neaparat cumparat un modul de frana.
Atat decodoarele Silver+, Gold cat si ESU Lok pilot Micro stiu atat frana ABC cat si distanta constanta de franare indiferent de viteza. Sunt tare curios sa le vad la lucru. A facut cineva asa ceva?
 
Am facut doar la HO, merge frumos.
daca am activat distanta de franare constanta indiferent de viteza comportamentul era un pic ciudat, in sensul ca frana si apoi mergea la pas pana la semnal.

Doar ESU 4.0 are ABC, versiunile anterioare nu au
 
Buna,

ESU 4.0 are si in ziua de azi problème mari de soft - s-au grabit sa il scoata pe piata cand inca nu era "gata", asa ca pentru mine ramane inmagazin.

Folosesc cateva zeci de decodoare austriece - fie Tran (CT), fie Zimo (in general cele cu sunet) si dupa parerea mea sunt cele mai fiablie si cele mai mici, intr-un cuvant adaptate la locomotivele pe N neprevazute initial pentru digital. La CTX 75 imi lipsesc functiunile in plus de la 74, insa sunt totusi multumit de ele.

Ar mai fi doua familii - 7431x de la Uhlenbrock, mic insa cam mofturos si cel mai fiabil din toate, decodorul multiprotocol de la Dohler und Haas (vandut si ca Trix DCC si Selectrix 68xxx, Rautenhaus, Viessmann, etc; suporta orice, incaseaza multe si in afara de dimensiunile relativ mari pentru N chiar nu am ce sa-i reprosez.

La Kuehn sunt relativ multumit de N025, 045-ul e insa varza, are si acum problème de soft.
 
Salut Horia,
Doar nu credeai ca scapi asa usor... da-ne si noua un hint despre ce probleme ar putea fi vorba la ESU V4. Eu l-am fatait ceva si s-a comportat foarte bine.
Pot raporta o singura problema:
- in analogic, aprinde lumina intr-o singura parte. (locomotiva flm generatie noua cu interfata digitala)
Sper ca ABC-ul sa functioneze...
 
Buna Alex,

Problemele cunoscute la ESU 4.0 sunt legate de ABC, de compensarea de sarcina si de gerarea motoarelor tip "clopot" (Faulhaber, Maxxon, etc); se comporta de asemenea prost la unele loco, in general chiar Flm, care au inca condensatoare pe platina.

Eu folosesc multe ESU din generatia vechie (in toate 2016 si cele mai multe 1020/E94 ale mele) fara problème.
 
Salut
Locomotiva BR221 Trix a primit si ea un decodor Lenz Silver+



Se comporta foarte bine.
De mentionat ca aceasta locomotiva a avut din fabrica mufa decodor insa de o calitate slaba. Cine a vazut mufele digitale de la Minitrix stie despre ce vorbesc. Lamelele care ar trebui sa preseze piciorusele decodorului pe placa de contact sunt FOARTE slabe si nu reusesc decat un contact imperfect, cu intreruperi. Am renuntat la acea mufa si am montat un decodor cu fire.



Decodorul are locul lui, prevazut din fabrica, sub motor.

Am inlocuit si becurile cu leduri. Ca si in cazul elvetienei, fixarea ledurilor cu lipici-pasta Bison "pentru metal" s-a dovedit o soluitie foarte buna.



Am folosit si un staniol de tip banda adeziva pentru a directiona lumina ledurilor cat mai mult catre faruri.
 
Alex_Stoicia a spus:
... a reiesit dupa mult timp si trei decodoare arse ca de vina era trafo Roco, care, impreuna cu centrala, hraneau sina la 21,5V.
Am cumparat intre timp un alimentator de laptop iar acum am in sina 14V.
Asa ca atentie mare la alimentarea acestor decodoare! Nu depasiti 16 V in sina!

Tot e mult !
Conform NMRA, pt. scara N tensiunea DCC la sine trebuie sa fie 12V (-0V, +2V) deci 14V este limita superioara.
La H0 avem 14,5V (-0V, +2V) deci maxim 16,5V !

Masurarea corecta (fara a apela la solutii costisitoare sau redresare de inalta frecventa): cu un multimetru obisnuit pe scala de 20V, intre masa sursei de alimentare (sau a centralei daca difera) si una dintre cele 2 sine. Rezultatul se inmulteste cu 2.

http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/S-91-2004-07.pdf
 
Buna,

Din proprie experienta, mufele Trix nu se pot folosi ca atare decat cu decodoare cu fire flexibile; in rest fara sudare nu se scapa.

Alex, schimba te rog titlul topicului, ca tocmai am remarcat o greseala: acele Bobo 3 nu apartineau unei companii "SDB", pentru ca in Elvetia nu exista asa ceva, ci cunoscutei Südostbahn, pe scurt SOB. Intre timp au ajuns la SBB, dupa un schimb cu Re 4/4 IV (de care SBB a fost mai mult decat bucuroasa sa scape). Chiar ieri am vazut-o in Zürich HB pe Re 4/4 III 11353, fosta SOB 44 "Pfäffikon" si fosta (inainte de 1985) SBB 11353.

Modelul Fleischmann in versiunea SOB l-am boicotat intotdeauna, datorita botului fals; nu au schimbat matrita pentru farurile mari ale SOB ci le-au pastrat pe cele mici SBB, ceea-ce face ca locomotiva sa arate din fata a orice, numai a locomotiva SOB nu :(

Acum 11353 arata ca mai toate surorile ei, cu faruri dreptunghiulare si Klima.
 
Intr-adevar de SOB era vorba, ce sa-i faci, gresala de tipar. Oricum schimbasem deja titlul caci topicul se refera de-acum la mai multe locomotive si succese / insuccese in digitalizarea lor.

@ MPU:
http://www.bizoo.ro/usermedia/downloads/sale_specs/431241_1303900439.pdf

Eu am avut rezultate foarte bune cu el, umple goluri, se solidifica si poate fi slefuit.
Timpul de uscare este insa foarte mare cam 24 de ore.