Buna ziua tuturor,
M-am gandit sa postez aici cate ceva din experientele mele cu digitalizarea locomotivelor la scara N.
Am folosit de-a lungul timpului mai multe decodoare incepand cu cele foarte ieftine - Hornby, continuand cu mai multe incercari cu Digitrax DX 125, Kuehn, si terminand cu mai scumpele Lenz Silver+, Gold si ESU LokPilot Micro.
Sa o luam in ordine:
HORNBY:
Am folosit decodorul Hornby pentru digitalizarea electricei Roco OBB 1044, motor in 5 poli:
Plusuri:
- ieftin
- comportament la viteza mica exceptional;
- fiabilitate (nu s-a ars desi era folosit pe vremea aceea cu centrala Roco care alimenta sina cu.... 21,5V!)
Minusuri:
- dimensiuni relativ mari
- nu se putea seta viteza maxima
- nu se putea seta viteza medie
- nu functiona in analog (cel putin cu variatorul meu Trix).
Digitrax DZ 125
Un capitol stufos pentru mine, m-am incapatanat mult cu acest decodor, am vrut sa il transform in "decodorul casei" insa nu mi-a iesit.
Am ars cel putin 3 astfel de decodoare; pe vremea aceea cautam explicatii... ba ca a facut un contact la masa, ba ca poate l-am montat gresit... a reiesit dupa mult timp si trei decodoare arse ca de vina era trafo Roco, care, impreuna cu centrala, hraneau sina la 21,5V.
Am cumparat intre timp un alimentator de laptop iar acum am in sina 14V.
Asa ca atentie mare la alimentarea acestor decodoare! Nu depasiti 16 V in sina!
Plusuri:
- ieftine;
- foarte multe setari posibile, comparabile din acest punt de vedere cu decodoarele scumpe;
- dimensiuni mici.
Minusuri
- Nu se potrivesc 100% cu loco si motoarele europene; am doua locomotive Trix cu mufa decodor - in niciuna din ele nu s-a potrivit un Digitrax fara sa aduc modificari;
- comportament imprevizibil la locomotivele cu masa la sasiu - adica poate la fel de bine sa mearga sau sa nu mearga, sau sa mearga cu luminile aprinse in ambele directii, am vazut fel si fel de cazuri, mai ales la loco Trix, constructie mai veche;
- nu am reusit un comportament foarte bun la viteze mici pt motoarele Flm in 3 poli, oricate setari ale celor 2 parametri de compensare sarcina am incercat;
- sensibile la tensiuni mari in sina.
Kuehn
Am incercat unul singur insa am renuntat
Plusuri:
- dimensiuni mici;
- ieftine;
- setari posibile satisfacator de multe
- comportament bun la viteze mici, insa zgomot relativ mare (testat pe FLM BR 92, cu un motoras extrem de silentios in analog)
Minusuri:
- zgomot mare; practic facea motorasul lui FLM 92 mai zgomotos decat in analogic;
- comportament bizar in analogic; daca loco mergea intr-o directie si era oprita, cand era pornita in cealalta directie mai intai zvacnea in sensul initial de deplasare, apoi pornea in directia corecta. Acest comportament era insa documentat in carticica decodorului si explicat printr-o "memorie" de cateva secunde care sa ajute decodorul in cazul intreruperilor mici de curent; mie insa nu mi-a placut;
- cel mai mult mi-a displacut insa urmatorul aspect: cand i-am anulat compensarea de sarcina pentru a scapa de acel bazait, loco se comporta mult mai prost decat mergea ea in analogic (cu by-pasul montat)-porniri si opriri bruste.
Asa ca, dupa multe incercari, am ajuns tot la Lenz Silver, Gold si ESU Micro.
Despre acestea nu am decat vorbe bune, singura problema ar fi ca sunt nemeritat (zic eu ) de scumpe pentru un amarat de chip de siliciu!
Sincer, cel mai mult imi place ESU Micro, insa este doar o parere personala, probabil fara temei;
Prezint mai jos modul in care am montat un Lenz Gold pe o loco FLM Re 4/4 SDB fara mufa. Am schimbat si becurile cu leduri SMD.
![](http://i271.photobucket.com/albums/jj123/alexstoicia/ACFT/Scara%20N%20Europa/th_SDBRe44.jpg)
La aceasta locomotiva am aplicat o alta tactica cand m-am apucat de treaba. Daca pana acum mai intai identificam un loc in locomotiva in care ar fi incaput un decodor si apoi inghesuiam decodorul cu tot cu fire acolo, de data aceasta am procedat astfel:
- am demontat loco in toate piesele compomente;
- am identificat un loc pe sasiu unde se preta cel mai bine sa stea decodorul;
- am pus mana pe freza si am frezat cu incredere facand loc decodorului;
- am identificat traseele firelor si am gaurit sasiul in 2 locuri pentru optimizarea acestora;
- am revopsit sasiul su spary negru, pentru un aspect frumos;
- am modificat cablajul in consecinta;
- am montat totul la loc.
Totul a mers ca pe roate si lucrarea a iesit bine; a durat insa mai multe zile, in etape. Nu m-am grabit sa fac totul odata.
Ledurile smd le-am prins cu lipici bi-component pt metal - Bison.
Rezultat:
![](http://i271.photobucket.com/albums/jj123/alexstoicia/ACFT/Scara%20N%20Europa/th_SDBRe44lateral.jpg)
![](http://i271.photobucket.com/albums/jj123/alexstoicia/ACFT/Scara%20N%20Europa/th_SDBRe44vederedesus.jpg)
![](http://i271.photobucket.com/albums/jj123/alexstoicia/ACFT/Scara%20N%20Europa/th_SDBRe44fata.jpg)
Deasupra decodorului se vede rezistenta de balast pentru leduri.
Sper ca cele de mai sus sa fie de folos pasionatilor de N care doresc sa isi monteze decodoare... pana la urma nici un decodor nu este prost, depinde numai ce asteptari ai.
Referitor la digitalizarea locomotivelor vechi, va recomand:
-nu incercati sa inghesuiti decodorul unde vi se pare ca este loc, folositi o freza, faceti voi loc;
- optimizati traseul firelor gaurind sasiul;
- folositi cat se poate de mult din cablajul existent, modificandu-l prin intreruperi si conexiuni noi
- se poate dovedi ca firele decodorului sa fie prea groase cateodata; nu ezitati a le inlocui cu fire mai subtiri, de 0,02; in cazul meu am inlocuit firele de lumina fata - spate cu monofilar de 0,02
- si cel mai important lucru: nu va grabiti!
MULT SUCCES!
M-am gandit sa postez aici cate ceva din experientele mele cu digitalizarea locomotivelor la scara N.
Am folosit de-a lungul timpului mai multe decodoare incepand cu cele foarte ieftine - Hornby, continuand cu mai multe incercari cu Digitrax DX 125, Kuehn, si terminand cu mai scumpele Lenz Silver+, Gold si ESU LokPilot Micro.
Sa o luam in ordine:
HORNBY:
Am folosit decodorul Hornby pentru digitalizarea electricei Roco OBB 1044, motor in 5 poli:
Plusuri:
- ieftin
- comportament la viteza mica exceptional;
- fiabilitate (nu s-a ars desi era folosit pe vremea aceea cu centrala Roco care alimenta sina cu.... 21,5V!)
Minusuri:
- dimensiuni relativ mari
- nu se putea seta viteza maxima
- nu se putea seta viteza medie
- nu functiona in analog (cel putin cu variatorul meu Trix).
Digitrax DZ 125
Un capitol stufos pentru mine, m-am incapatanat mult cu acest decodor, am vrut sa il transform in "decodorul casei" insa nu mi-a iesit.
Am ars cel putin 3 astfel de decodoare; pe vremea aceea cautam explicatii... ba ca a facut un contact la masa, ba ca poate l-am montat gresit... a reiesit dupa mult timp si trei decodoare arse ca de vina era trafo Roco, care, impreuna cu centrala, hraneau sina la 21,5V.
Am cumparat intre timp un alimentator de laptop iar acum am in sina 14V.
Asa ca atentie mare la alimentarea acestor decodoare! Nu depasiti 16 V in sina!
Plusuri:
- ieftine;
- foarte multe setari posibile, comparabile din acest punt de vedere cu decodoarele scumpe;
- dimensiuni mici.
Minusuri
- Nu se potrivesc 100% cu loco si motoarele europene; am doua locomotive Trix cu mufa decodor - in niciuna din ele nu s-a potrivit un Digitrax fara sa aduc modificari;
- comportament imprevizibil la locomotivele cu masa la sasiu - adica poate la fel de bine sa mearga sau sa nu mearga, sau sa mearga cu luminile aprinse in ambele directii, am vazut fel si fel de cazuri, mai ales la loco Trix, constructie mai veche;
- nu am reusit un comportament foarte bun la viteze mici pt motoarele Flm in 3 poli, oricate setari ale celor 2 parametri de compensare sarcina am incercat;
- sensibile la tensiuni mari in sina.
Kuehn
Am incercat unul singur insa am renuntat
Plusuri:
- dimensiuni mici;
- ieftine;
- setari posibile satisfacator de multe
- comportament bun la viteze mici, insa zgomot relativ mare (testat pe FLM BR 92, cu un motoras extrem de silentios in analog)
Minusuri:
- zgomot mare; practic facea motorasul lui FLM 92 mai zgomotos decat in analogic;
- comportament bizar in analogic; daca loco mergea intr-o directie si era oprita, cand era pornita in cealalta directie mai intai zvacnea in sensul initial de deplasare, apoi pornea in directia corecta. Acest comportament era insa documentat in carticica decodorului si explicat printr-o "memorie" de cateva secunde care sa ajute decodorul in cazul intreruperilor mici de curent; mie insa nu mi-a placut;
- cel mai mult mi-a displacut insa urmatorul aspect: cand i-am anulat compensarea de sarcina pentru a scapa de acel bazait, loco se comporta mult mai prost decat mergea ea in analogic (cu by-pasul montat)-porniri si opriri bruste.
Asa ca, dupa multe incercari, am ajuns tot la Lenz Silver, Gold si ESU Micro.
Despre acestea nu am decat vorbe bune, singura problema ar fi ca sunt nemeritat (zic eu ) de scumpe pentru un amarat de chip de siliciu!
Sincer, cel mai mult imi place ESU Micro, insa este doar o parere personala, probabil fara temei;
Prezint mai jos modul in care am montat un Lenz Gold pe o loco FLM Re 4/4 SDB fara mufa. Am schimbat si becurile cu leduri SMD.
![](http://i271.photobucket.com/albums/jj123/alexstoicia/ACFT/Scara%20N%20Europa/th_SDBRe44.jpg)
La aceasta locomotiva am aplicat o alta tactica cand m-am apucat de treaba. Daca pana acum mai intai identificam un loc in locomotiva in care ar fi incaput un decodor si apoi inghesuiam decodorul cu tot cu fire acolo, de data aceasta am procedat astfel:
- am demontat loco in toate piesele compomente;
- am identificat un loc pe sasiu unde se preta cel mai bine sa stea decodorul;
- am pus mana pe freza si am frezat cu incredere facand loc decodorului;
- am identificat traseele firelor si am gaurit sasiul in 2 locuri pentru optimizarea acestora;
- am revopsit sasiul su spary negru, pentru un aspect frumos;
- am modificat cablajul in consecinta;
- am montat totul la loc.
Totul a mers ca pe roate si lucrarea a iesit bine; a durat insa mai multe zile, in etape. Nu m-am grabit sa fac totul odata.
Ledurile smd le-am prins cu lipici bi-component pt metal - Bison.
Rezultat:
![](http://i271.photobucket.com/albums/jj123/alexstoicia/ACFT/Scara%20N%20Europa/th_SDBRe44lateral.jpg)
![](http://i271.photobucket.com/albums/jj123/alexstoicia/ACFT/Scara%20N%20Europa/th_SDBRe44vederedesus.jpg)
![](http://i271.photobucket.com/albums/jj123/alexstoicia/ACFT/Scara%20N%20Europa/th_SDBRe44fata.jpg)
Deasupra decodorului se vede rezistenta de balast pentru leduri.
Sper ca cele de mai sus sa fie de folos pasionatilor de N care doresc sa isi monteze decodoare... pana la urma nici un decodor nu este prost, depinde numai ce asteptari ai.
Referitor la digitalizarea locomotivelor vechi, va recomand:
-nu incercati sa inghesuiti decodorul unde vi se pare ca este loc, folositi o freza, faceti voi loc;
- optimizati traseul firelor gaurind sasiul;
- folositi cat se poate de mult din cablajul existent, modificandu-l prin intreruperi si conexiuni noi
- se poate dovedi ca firele decodorului sa fie prea groase cateodata; nu ezitati a le inlocui cu fire mai subtiri, de 0,02; in cazul meu am inlocuit firele de lumina fata - spate cu monofilar de 0,02
- si cel mai important lucru: nu va grabiti!
MULT SUCCES!