De fapt... ce-i aia "digital"?!

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
mpursu a spus:
Digitalizarea locomotivelor dotate cu interfata digitala este deosebit de simpla. Anume, se scoate conectorul "dummy" (prezentat anterior) si in locul sau se monteaza conectorul decodorului digital, avand grija ca firul orange sa se afle in dreptul semnului distinctiv de pe cablajul interfetei. Daca totusi decodorul s-a montat invers, decodorul nu pateste nimic datorita dispunerii simetrice a firelor, cu singurul "amanunt" ca luminile nu vor functiona :fluierat:
Daca insa dorim sa digitalizam o locomotiva fara interfata digitala, atunci lucrurile se complica putin.
Anume, intai si intai se cauta un loc adecvat pentru decodor, unde sa NU fie presat de alte piese si sa aiba posibilitatea de a "respira". Apoi se deconecteaza total motorul de la instalatia electrica a locomotivei si se noteaza care borna la care roti a fost conectata, iar cu luminile... vedem mai incolo cum procedam :D. Conform regulii culorilor de mai sus, se conecteaza firul rosu la rotile din dreapta, firul negru la rotile din stanga, firul orange la borna motorului care fusese conectata la rotile din dreapta si firul gri la borna care fusese conectata la rotile din stanga. In ceea ce priveste circuitul de deparazitare format din doua bobine si un condensator, parerile sunt impartite; unii spun sa se indeparteze complet, altii spun sa se lase neatinse. Eu am aplicat ambele metode fara nicio problema, deci... eu zic sa se procedeze in functie de posibilitatile tehnice. Daca este loc suficient, atunci sa se lase circuitul LC (atentie, cu condensatorul la bornele motorului si nu la iesirea decodorului!), respectiv sa se demonteze daca nu este loc destul. Unii mai spun ca ar fi bine sa se demonteze condensatorul de la bornele motorului; daca intr-adevar vedem ca motorul merge cam alandala, atunci il dam jos.
 
Daca am fost atenti la montaj si la culori :D , atunci locomotiva va porni cu cazanul (cabina 1) inainte la comanda "inainte", respectiv cu tenderul (cabina 2) inainte la comanda "inapoi". Eventual putem testa, dar numai dupa ce izolam corespunzator firele lasate libere!
Cu luminile avem mai multe posibilitati, de aceea voi povesti numai despre cazul cel mai des intalnit, anume cate un bec la fiecare capat al locomotivei, cu doua posibilitati: becurile cu dulia conectata la sasiul metalic legat la rotile de pe o parte, respectiv complet izolate de sasiu. La mers inainte trebuie sa se aprinda becul din cazan (cabina 1), iar la mers inapoi becul din tender (cabina 2), schimbarea luminii facandu-se automat de catre decodor in functie de sensul de mers.
In ambele cazuri, se dezlipesc firele care pleaca la "varfurile" becurilor, iar in locul lor se lipesc firele decodorului, alb la varful becului din fata si galben la varful becului din spate.
Daca duliile sunt conectate la sasiul metalic, care la randul sau este conectat la rotile de pe o parte, atunci se izoleaza firul albastru fiindca nu mai este nevoie de el si se poate trece la prima proba de mers. Deoarece am fost atenti la codul culorilor, vom observa cu bucurie ca... locomotiva functioneaza perfect si raspunde corect la comenzile lansate de statia digitala!!! 8)
Daca duliile sunt izolate de sasiu, atunci le conectam impreuna la firul albastru si, la fel ca mai inainte, trecem la prima proba de mers. Mai departe... exact fraza de mai sus cu "deoarece am fost atenti etc" :D
 
Dupa digitalizarea locomotivei vine partea mai delicata, si anume... reglarea corespunzatoare a functionarii decodorului in functie de parametrii locomotivei :fluierat:
De cele mai multe ori, functionarea locomotivei digitale este pe placul nostru, caz in care ne limitam doar la atribuirea unei adrese unice. Dar se poate intampla ca unele detalii sa nu ne placa; de exemplu, locomotiva digitala merge prea repede, accelereaza/franeaza prea brusc sau prea lent, merge in salturi etc. Atunci luam frumos carticica sosita impreuna cu decodorul si incepem sa citim lista CV-urilor si ce stiu ele sa faca...
 
Cele mai importante CV-uri sunt, bineinteles, primele, pe care le voi cita din carticica decodorului ESU LokPilot V3.0 DCC:
CV1 = adresa locomotivei, intre 1 - 127, valoare implicita 3;
CV2 = "tensiunea" de pornire a motorului, intre 1 - 75, valoare implicita 3;
CV3 = "timpul" de accelerare, intre 0 - 64, valoare implicita 8;
CV4 = "timpul" de franare, intre 0 - 64, valoare implicita 6;
CV5 = viteza maxima a locomotivei, intre 0 - 64, valoare implicita 64;
CV6 = viteza medie a locomotivei, intre 0 - 64, valoare implicita 22;
CV7 = numarul versiunii soft-ului din decodor (da, are soft :D);
CV8 = serveste la resetarea decodorului daca se scrie valoarea 8.
 
He, he, ce simplu pare :D

Cand ajungeti la digitalizarea unei machete, integral automatizata, ma bag si je.

Pana atunci, daca-mi aduc bine aminte din ce am citit, se spune, pe undeva, ca decodoarele vin de la fabrica, in general, pe adresa 3, ma rog, cum ii spuneti voi digitalistii pe limba voastra, sau, unii au mai gasit, pe adresa 2.

Ei bine de la Marklin fiecare locomotiva vine pe o alta adresa, nu toate pe aceiasi adresa si, se pare, Trix, nu se putea altfel, vrea sa adopte acelasi sistem de prezentare.

Cat priveste functionarea locomotivelor analogice cu Digi 1 Piko, asa este, ele functioneaza fara probleme si, fapt demonstrat, lococmotivele cu decodor de sunet, unele dintre ele, au sunet daca sunt alimentate in DC, recte cu FZ 1 in cazul nostru la testare.
 
cosmin78 a spus:
functia consist nu este recunoscuta de toate decodoarele sau nu toate sistemele o au....mi se pare mai simplu sa dezactivezi compensarea de sarcina la unul din decodoare sau la amandoua pentru dubla tractiune.daca stam sa ne gandim,unde regasim compensarea de sarcina in realitate? :roll:

pai cam exista, in mana mecanicului meserias care baga mai multi "carbuni" chiar si in locomotivele electrice, astfel incat sa-si pastreze trenul oarecum viteza

acuma lasand gluma la o parte, compensarea e totusi o idee foarte buna, ca nu cred ca i-ar place nimanui sa-i faca trenul ca pe montagne russe daca are si omul niste pante pe diorama; din pacate insa compensarea este "prea perfecta", ca sa zic asa, deci putin cam ireala (ca doar sunt toti mecanicii asa de meseriasi incat sa actioneze "manetele" chiar inainte de a scadea/creste viteza, astfel incat sa ramana aproape perfect constanta)
 
LDH a spus:
Ei bine de la Marklin fiecare locomotiva vine pe o alta adresa, nu toate pe aceiasi adresa si, se pare, Trix, nu se putea altfel, vrea sa adopte acelasi sistem de prezentare.

Sincer mi se pare mai mult un bug decat un feature, mai mult pentru americani tembeli. Pentru ca singurul beneficiu pe care il vad e ca la prima pornire va fi plug & play (sau pray, dupa posibilitati). Intr-adevar, e interesant sa le scoti din cutie si sa mearga toate cu cv-ul lor separat, dar reversul medaliei este ca oricum trebuie sa cauti prin documentatie sau pe locomotiva/decodor care este adresa cu care vine (si sunt curios daca dupa un reset se pastreaza cv-ul din fabrica sau se duce pe un alt default gen 2, 3)

Oricum, nu vad trenulist care se respecta si care sa vrea sa ramana cu id-urile default (poate doar daca are prea putine locomotive). Fiecare si le pune macar numeric, daca sunt putine, poate dupa epoci, sau cum zicea mr. Ursu folosind cifre din denumirea locomotivei. Posibilitatile sunt multiple, dupa gust. Si atunci de ce sa mai vreau id-uri diferite din fabrica ? Nici eu nu sunt macar atat de lenes incat sa nu fiu in stare sa schimb in 30 de secunde un cv1.
 
Am testat functia "consist" cu statia mea LENZ, am citit documentatia si am facut asa cum au zis ei acolo. Am folosit 2 locomotive Mehano Prestige CLASS66, una statea pe loc, am adus a doua in fata celei dintai, le-am cuplat (culpe FLM :D ), am facut programarile din statie si le-am pornit. Am folosit decodoare ESU LokPilot V3.0, in documentatie se recomanda a se folosi decodoare si locomotive similare. Am putut rula garnitura si pe treapta 28, fara a deraia. Desigur, cand am cuplat un Hercules cu un BR03 in "consist" si cand am marit viteza mi-a zburat cauciucul de aderenta la Hercules. Cand voi avea timp, cu amicul TGV-DAT vom filma un consist si il vom posta aici. Mai exista si functia double heading, dar care se refera la doar 2 locomotive, pe cand consist se poate face cu mai multe locomotive. Voi citi documentatia mai amanuntit si voi posta mai multe detalii despre diferentele intre cele doua.
 
macleod a spus:
pai cam exista, in mana mecanicului meserias care baga mai multi "carbuni" chiar si in locomotivele electrice, astfel incat sa-si pastreze trenul oarecum viteza.

exact la asta ma refeream.cred ca este mai simplu sa compensezi din potentiometru,decat sa te oftici ca decodorele/locomotivele trag una "hais" si alta "cea"...

dezactivarea compensarii intr-unul din decodoare este o solutie rezonabila,am testat lucrul acesta cu un decodor fara compensare by factory+un ESU v3.0 cu compensare,iar cele doua locomotive s-au comportat excelent.
in viitor sper ca vom avea decodoare/centrale care sa recunosca functia "consist",astfel multitractiunea se poate transpune in voie pe diorama...
 
Pentru o buna functionare in "consist" este necesar ca locomotivele sa fie "sincronizate" adica sa aibe viteze maxime, minime si medii, acceleratii si deceleratii identice.

Cam asa ceva, vezi de la min 6.00 :arrow:
 
Acum si compensarea de sarcina mai ajuta, in special la viteze mici. Am in BR57 Roco un decodor basic Roco(defapt e lenz), fara conpensare de sarcina. La viteze mici merge sacadat. Ca sa vad daca e locomotiva sua decodorul de vina, am montat temporar un esu 3.0 in ea. Dupa montare, mersul la viteze mici a fost lin. Bine si decodorul nu functioneaza decat in 14 trepte de viteza, deci si de acolo apar mici probleme. Sunt curios daca nu exista o functie in decodor care sa inchida compensarea de sarcina dupa ce sa ajuns la o anumita treapta de viteza.
 
tyco a spus:
Sunt curios daca nu exista o functie in decodor care sa inchida compensarea de sarcina dupa ce sa ajuns la o anumita treapta de viteza.

Fireste: la decodoarele ESU LokPilot v3.0 si LokSound v3.5 se poate seta din CV56 viteza peste care compensarea de sarcina este anulata. O valoare de 32 face compensarea activa intre 0 si jumatate din viteza maxima.

Astfel, locomotiva va incetini "la deal" si va accelera "la vale", daca viteza ei depaseste valoarea setata in CV56.
 
Deja mi-am prins urechile in decodoare, CV-uri, compensare de sarcina.
Trebuie sa citesc mult sa inteleg cu ce se mananca toate astea...
Din telecomanda lui DIGI1 de la piko se pot face aceste modificari (CV) sau mai trebuie si altceva?
Grea e chineza asta.
Apropos: decodor locomotiva LokPilot Basic pe care l-am achizitionat are tot felul de instructiuni si diverse chestii scrise pe cutie dar sunt in germana. Gasesc undeva toate astea scrise in romana?
 
mmkelemen a spus:
Apropos: decodor locomotiva LokPilot Basic pe care l-am achizitionat are tot felul de instructiuni si diverse chestii scrise pe cutie dar sunt in germana. Gasesc undeva toate astea scrise in romana?

le gasesti in engleza pe site la Esu. In romana nu exista.
 
am inteles care este treaba cu digi. eu sunt la inceput i mai bine trec pe analog ca locomotiva pe care o am nu are decodor
dar poate imi spui ceva despre analog cum a fac a mearga doua locomotive pe traseul pe care il am
 
ionel a spus:
am inteles care este treaba cu digi. eu sunt la inceput i mai bine trec pe analog ca locomotiva pe care o am nu are decodor
dar poate imi spui ceva despre analog cum a fac a mearga doua locomotive pe traseul pe care il am

Salut,

Ce ai desenat tu acolo nu functioneaza nici in digital nici in analogic decat in anumite conditii.

Ca sa nu poluam subiectul despre digital hai mai bine sa ne mutam la subiectul tau despre macheta si reluam.

Multumesc pentru intelegere