De fapt... ce-i aia "digital"?!

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.350
86
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Pai nu e nevoie sa stea pe sine, chiar puse la loc in cutie dupa ce au fost rulate, adresa lor ramane in lista de refresh si consuma resurse de timp inutile, daca centrala nu a fost resetata. Trebuie verificat daca centralele mai noi sterg adresele nefolosite un timp din lista de refresh.

Chiar fara un sniffer, se pot da comenzi aiurea catre 100 de adrese diferite, viteze si functii, si se determina daca apare lag sesizabil la singura locomotiva de pe circuit.
 
  • Like
Reacții: mpursu

Patrocle

New Member
4 Ianuarie 2008
12
4
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Nu cred ca vreo centrala decenta sufera de lag de la numarul de locomotive. E foarte simplu ca orice comanda noua dai sa o pui in pachetul DCC imediat urmator pe sine, nu te obliga nimeni sa o pui la coada, dupa toate celelalte. Pana si Ţ21 avea aceasta facilitate :)
Se face simplu in cod cu o lista inlantuita sau structuri asemanatoare, care te lasa sa pui date (pachete DCC in cazul asta) oriunde ai chef in sir. Ca e una sau sunt 100 de locomotive, fix tot atunci ajunge o comanda noua.
Singura data cand ar putea sa apara lag e daca dai multe comenzi noi in acelasi timp, dar si aici poti sa faci prioritizari. De exemplu pachetele de schimbat viteza, si mai ales unul de emergency stop, inainte de cele cu functii.

In schimb, scosul pachetelor din lista pentru deviceurile ce necesita refresh (cum sunt locomotivele) nu cred ca e prea simplu si nici nu vad vreo bucata din standardul DCC care sa permita asta. Dar nu l-am mai citit din 2014, poate o fi aparut ceva nou intre timp.
Nu merge fiindca starea default a decodorului (e pe sine dar nu a primit nicio comanda) nu ai de unde sa o stii, si dupa ce ai dat o comanda nu ai cum sa revii la ce a fost inainte, fiindca e nedefinit, cum am zis. Era cu luminile aprinse sau nu? in ce sens de mers? Sunetul era pornit sau nu? etc.
Cel mai natural e ca un decodor ce nu mai primeste comenzi revine la starea default, dar nu stiu ca asta sa fie batut in cuie prin standard (ci doar ca trebie sa opresti locomotiva). Asadar, nu te poti baza pe asta.
Comenzile pentru accesorii ce nu necesita refresh, gen macaze, da, se pot scoate din lista dupa cateva repetari si cred ca toata lumea face asta.
 
  • Like
Reacții: mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După încă o pauză, cauzată de activitățile și responsabilitățile din lumea reală, revin (și) la acest subiect.
Începusem să descriu cam ce am putea întreprinde atunci când o singură locomotivă face nazuri pe căile noastre ferate digitale, în timp ce toate celelalte trenuri și accesorii digitale funcționează perfect. Într-o covârșitoare majoritate a cazurilor, "vina" aparține decodorului din locomotiva respectivă sau problemelor mecanice și/sau electrice ale locomotivei înseși, deci pașii de urmat pentru remediere sunt ușor de dedus și de urmat.
Dar ce ne facem dacă nimic nu vrea să funcționeze pe căile noastre ferate digitale?! :oops:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Hai să ne imaginăm un sistem digital de mici dimensiuni, cu puține locomotive digitale care nu se lasă controlate de stația digitală. Să fie stația de vină, să fie locomotivele sau... și-și?
Dacă există prin preajmă un alt sistem digital compatibil despre care știm că funcționează și că are un proprietar înțelegător :), atunci putem merge cu locomotivele buclucașe la acel sistem ca să le testăm. De aici putem ajunge la două concluzii foarte importante:
1) locomotivele funcționează perfect => decodoarele lor sunt perfect funcționale => sistemul nostru feroviar (stație, șine, conexiuni etc) are probleme;
2) locomotivele fac nazuri => decodoarele / locomotivele au probleme => sistemul nostru feroviar are mari șanse să fie OK.
Evident, este FOARTE important ca întregul sistem digital feroviar să cunoască același standard al semnalului digital, de exemplu DCC. Altfel riscăm ca decodoarele să nu înțeleagă nimic din ceea ce încearcă stația să le transmită, cu consecințe grave pentru stație și pentru trenuri. Astfel, este de la sine înțeles că NU vom plasa trenuri sistem Maerklin pe șinele unui sistem digital DCC fiindcă osiile trenului vor scurtcircuita șinele. La fel, NU vom plasa trenuri DCC pe șinele unui sistem digital Maerklin fiindcă trenurile nu vor putea primi nici curent și nici comenzi de la șine (conectate împreună) & gămăliile de pe mijlocul traverselor (pentru care trenurile DCC nu au patină).
Dacă sunt câteva locomotive care acum funcționează perfect și câteva care încă mai fac nazuri, atunci s-ar putea ca decodoarele acestora din urmă să fie defecte sau să nu recunoască standardul dorit de noi. Este de asemenea posibil ca înseși locomotivele respective să aibă probleme electrice și/sau mecanice, deci știm ce avem de făcut.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dar ce ne facem dacă nu găsim în apropiere un alt sistem feroviar compatibil?! :oops:
Încercăm să ne descurcăm pe cont propriu :)
Putem încerca să evaluăm "starea de sănătate" a stației digitale, ținând cont de principiul de funcționare pe care-l găsiți descris în atât în literatura de specialitate, cât și în paginile acestui subiect. Pe scurt, semnalul DCC este dreptunghiular, bipolar și respectă standardele NMRA în ceea ce privește amplitudinea, duratele, pantele, codificarea etc., iar distorsiunile sale pot duce la disfuncționalități zdravene.
Ar fi excelent dacă am dispune de un osciloscop cu care să vizualizăm forma semnalului DCC atât la bornele stației deconectate de la calea ferată, cât și în diverse puncte ale căilor noastre ferate digitale, după reconectare. Dacă observăm abateri de la forma standardizată, atunci... BINGO! :cool:... deja știm că stația și/sau căile ferate au probleme, deci știm ce avem de făcut.
Dacă stația singură emite semnalul corect, dar la șine găsim semnal distorsionat, înseamnă că trebuie să căutăm condensatoare uitate în paralel cu șinele, diode uitate în serie cu sectoare izolate pentru automatizări în sistem analogic, contacte imperfecte între tronsoanele căii ferate etc. În sistemul feroviar digital, semnalul DCC corect trebuie să fie disponibil pe absolut toate șinele căii ferate respective.
Dacă stația însăși emite semnalul DCC gata distorsionat... atunci e clar, dar se verifică totuși și căile ferate, pentru a se identifica eventualele cauze care au putut duce la defectarea stației, gen scurtcircuite, condensatoare etc.
Dacă semnalul DCC este corect, atunci decodoarele și/sau locomotivele buclucașe au probleme, deci iarăși știm ce avem de făcut.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dar dacă nu avem osciloscop și nici vreo posibilitate de a-l împrumuta?! :oops:
Încercăm (din nou) să ne descurcăm pe cont propriu, deși prea multe nu putem face în acest sens. Eventual putem încerca să detectăm prezența ambelor alternanțe ale semnalului DCC, cu ajutorul unui LED roșu-verde bipolar și/sau cu ajutorul unui voltmetru analogic înseriat cu o diodă de comutație sau chiar cu o banală diodă redresoare.
Înseriem LED-ul bicolor bipolar cu o rezistență de 1-2 kiloohmi. Conectăm acest ansamblu la bornele stației digitale decuplate de la șinele căii ferate, apoi îl conectăm la șinele căii ferate cuplate la stație. Dacă LED-ul luminează galben-portocaliu, atunci ambele alternanțe sunt emise cu amplitudini destul de egale, deci putem spera că totul este OK(ish
4.gif
). Dacă vedem lumină roșie sau verde, înseamnă că una dintre alternanțe fie nu este emisă, fie are o amplitudine mult inferioară celeilalte alternanțe, deci... aplicăm cele menționate mai sus.
Cu voltmetrul înseriat cu o diodă putem măsura amplitudinile celor două alternanțe. Evident, catodul diodei vine conectat la borna plus a voltmetrului, care ar fi bine să fie analogic deoarece va media impulsurile redresate ale semnalului DCC. Conectăm acest ansamblu cu anodul diodei la șina din dreapta (să zicem) și borna minus a voltmetrului la șina din stânga, măsurând astfel amplitudinea alternanței "pozitive". Inversăm conectarea la șine (sau la bornele stației, evident), măsurând astfel amplitudinea alternanței "negative". Dacă valorile coincid, atunci putem spera că totul este OK(ish
4.gif
), iar dacă nu corespund... a se citi mai sus.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dacă rezultatele testelor de mai sus ne spun că stația digitală ar putea fi OK(ish
4.gif
), iar locomotivele noastre tot nazuri fac, atunci putem încerca să le testăm pe ele.
Decuplăm stația de la calea ferată existentă. Construim o cale ferată provizorie din câteva tronsoane preferabil drepte, pe care le verificăm cu mare atenție să NU aibă încorporate condensatoare sau diode (fiindcă DA, chiar există și așa ceva), și o conectăm direct la ieșirile stației. Pe această cale ferată provizorie, așezată preferabil pe covor, plasăm una dintre locomotivele buclucașe și încercăm să-i trimitem comenzi, de exemplu aprindere/stingere faruri. Dacă ne ascultă, atunci schimbăm sensul de deplasare, FĂRĂ a o porni din loc, și verificăm dacă farurile se schimbă automat conform sensului de mers. Dacă și acum locomotiva ne ascultă, atunci dăm comenzi de mers încet înainte, oprire, înapoi, oprire etc. Dacă și acum ne ascultă, respectiv atât motorul cât și farurile respectă comenzile noastre, atunci deocamdată am scăpat, locomotiva este controlabilă din stație (ouf...) și se confirmă că sunt probleme de propagare a semnalului digital pe calea ferată existentă.
Dacă locomotiva face nazuri și pe această cale ferată provizorie, atunci fie stația are probleme, fie decodorul / locomotiva. Din păcate, mai există și posibilitatea să aibă probleme atât stația, cât și decodorul / locomotiva :confused:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dacă nazurile locomotivei digitale under test continuă, atunci deconectăm calea ferată provizorie de la stație și o conectăm la un alimentator analogic sau la o sursă de tensiune continuă reglabilă 0 - 14V, deocamdată pe poziție Zero.
Pe scurt, decodoarele digitale pot recunoaște automat sistemul analogic și se pot comporta ca atare. Astfel, la detectarea unei tensiuni continue (sau pulsatorie cu aceeași polaritate - ceea ce nu prea este recomandat), decodorul va "conduce" locomotiva ca și când nici n-ar exista în interfața digitală a acesteia. Astfel, dacă la șina din dreapta avem plus și la șina din stânga avem minus, locomotiva digitală înaintează, iar dacă la șina din dreapta avem minus și la șina din stânga avem plus, locomotiva digitală dă înapoi, la fel ca orice locomotivă analogică aflată în această situație. Evident, farurile se schimbă automat conform sensului de mers, iar viteza depinde de valoarea tensiunii de la șine.
Putem încerca să testăm integritatea decodorului folosindu-ne de această caracteristică. Plasăm locomotiva digitală pe calea ferată provizorie, aflată acum în regim analogic, și încercăm să o deplasăm înainte și înapoi prin tensiune și polaritate. Apoi ridicăm locomotiva, o întoarcem cu 180 de grade, o plasăm înapoi pe calea ferată provizorie și repetăm testul. Dacă în cel puțin una din aceste 4atru situații locomotiva reacționează neașteptat, atunci sigur decodorul sau însăși locomotiva prezintă probleme.
Putem verifica integritatea locomotivei înlocuind decodorul cu dummy-connectorul venit împreună cu aceasta. Plasăm locomotiva (redevenită analogică) pe calea ferată provizorie (tot analogică) și repetăm testul anterior. La fel, dacă în cel puțin una din aceste 4atru situații locomotiva reacționează neașteptat, atunci sigur ea are probleme electrice și/sau mecanice.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
În eventualitatea în care TOATE aceste teste dau rezultate pozitive, dar situația de la căile noastre ferate digitale NU s-a ameliorat deloc... atunci avem de-a face cu alte probleme imposibil de detectat și de rezolvat prin astfel de metode.
De exemplu, dacă atât stația cât și decodorul par să fie OK dar tot nu se pot înțelege, atunci probabil standardele lor diferă, ceea ce nu mai putem verifica decât prin alte mijloace mai avansate, de exemplu cu o altă stație digitală 100% funcțională și cu posibilitate de citire a CV-urilor, citind cu mare atenție prospectele etc.
La fel, dacă locomotiva digitală nu reacționează deloc la modul de funcționare analogic, atunci este posibil ca decodorul să fi fost setat să refuze funcționarea în acest regim, ceea ce... a se citi mai sus.
În speranța că acest tutorial de digital-troubleshooting poate fi util, vă mulțumesc pentru atenție și vă doresc... să NU fiți puși în situația de a-l aplica! :D
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.634
551
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Până nu uit (din nou)
4.gif

Dacă stația digitală pare să fie OK dar decodorul continuă să facă nazuri, atunci se poate încerca resetarea decodorului prin scrierea valorii 8 în CV8, soluție valabilă pentru marea majoritate a decodoarelor. Această operație se poate face cu orice stație digitală, indiferent dacă are sau nu capacitatea de a citi & afișa valorile reale ale CV-urilor. Astfel se șterg toate setările personalizate, corecte sau nu, și decodorul revine la setările implicite cu care a ieșit din fabrică. Dacă acum decodorul se comportă normal, atunci de vină au fost niște setări greșite, iar dacă nici acum situația nu s-a îmbunătățit, atunci clar decodorul are probleme.