- 3 Septembrie 2016
- 6.938
- 5
- LOCATION
- Bucuresti
Inainte de a continua vreau sa mentionez ca materialul care urmeaza este o prelucrare si completare a articolului "ABC in modelismul feroviar" scris de catre Gheorghe Sterian Buzdugan si publicat in nr. 3 - 8 /1985 al revistei "Modelism", schitele scanate sunt preluate din acelasi material
SPATIUL !!!
Acesta este factorul principal care impune marimea dioramei
Spatiul (mai exact suprafata) trebuie sa fie optima pentru ceeace dorim sa reprezentam astfel incat sa reusim sa satisfacem sau sa ne situam cat mai aproape de cele trei conditii ale unei diorame:
- intindere
- vizibilitate
- accesibilitate
Dupa ce proiectam traseul viitoarei diorame ideal este sa facem un premontaj al liniilor si a celorlalte componente
Cu ajutorul premontajului (pentru unii pierdere de timp) vom avea o viziune generala a ce va sa fie, vedem daca am prevazut toate elementele ce urmeaza sa fie montate
Tot premontajul ne ajuta sa inlaturam eventualele neconcordante la imbinarea liniilor, distanta dintre ele, macaze, raze de curbura si racordarea la ele etc
Tot acum este bine sa asezam sub linii o coala de desen (evident vor fi necesare mai multe daca diorama este mai mare) pe care sa desenam si sa determina cu precizie locul de amplasare al celorlalte elemente: cladiri, poduri, tunele, cai de comunicatii terestre inclusiv traseul cablajului electric si al gaurilor de trecere ale acestuia
In cazul in care o singura coala nu este suficienta se vor numerota "modulele" si imbinarile acestora pentru a aseza corect pe planseta desenul
Daca toata aceasta "pierdere de timp" a fost clarificata si i s-a data OK-ul se poate trece la urmatorul pas spre "marea realizare"
Proiectarea si executarea suportului viitoare diorame
Poate pare infricosator sau amuzant ca vorbim de proiectare si mai si trebuie s-o facem
Amuzant sau nu o sa ramanem foarte uimiti cand vom descoperi ca daca avem putina indemanare putem proiecta, putem inlocui tamplarul, electriceanul, modelatorul si mai stiu eu ce meserie este necesara pentru realizarea dioramei
Dar sa revenim
Nu vom aprofunda lucruri pe care le stim deja:
- traseul cailor noastre ferate determina peisajul in care vor fi incadrate, peisaj care sa conduca la caracterul unitar si realist al acesteia
- necesitatea traseelor curbe pentru intoarceri, pentru simularea traseelor lungi (de preferat in tunele), pentru inchiderea circuitului
- limitarea impusa de spatiu prin alegerea unei teme feroviare: exploatrea forestiera si/sau miniera, triaj, gara mica, trafic urban sau industrial si renuntarea la un traseu complex cu o "ingramadeala" de linii ce trec unele peste altele, se intretaie etc care dau un aspect de jucarie
- localizarea traseelor curbe in zone de deal, montane sau urbane
- modelarea cu atentie a peisajului pentru a da realism constructie noastre
Toate acestea le consideram ca stiute si nu vom zabovi asupra lor decat daca este necesar asa cum nu vom mai reveni asupra celor discutate decat daca este cazul sau trebuie dezvoltate datorita contextului
Planseta dioramei poate fi conceputa, avand in vedere toate cele de pana acuma, in mai multe variante
- diorama fixa, utilizata in general pentru cele ce urmeaza a fi expuse sau atunci cand spatiul permite asa ceava
http://www.takeforum.com/hobbies/viewtopic.php?t=353&start=0&mforum=hobbies
http://www.takeforum.com/hobbies/viewtopic.php?t=246&start=0&mforum=hobbies
Aceasta poate fi realizata din module care unite prin montaj sa creeze o planseta continua pe care se realizeaza circuitul feroviar si poate avea diferite forme in plan
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7700.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7706.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7701.jpg
Necazul mare este ca pentru un circuit feroviar complex avem nevoie de mult spatiu care sa ramana permanent ocupat
Poate fi o diorama "fixa" in sensul in care planseta este unitara dar mobila deoarece se poate strange sau rabata
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7702.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7704.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7705.jpg
Problema la acest tip de diorama o constituie asezarea elemntelor pe planseta
Acestea trebuie sa fie bine fixate astfel incat la rabatarea plansetei sa nu se desprinda
O alta categorie de structura o constituie dioramele modulare
Nu sunt o inventie recenta dar sunt tot mai mult folosite in special la prezentari si atunci cand spatiul nu ne permite sa fie expuse permanent
Avantajele sunt clare fata de dioramele clasice
- posibilitatea de realizare a modulelor nu neaparat in ordinea lor functionala
- ocuparea unei suprafete minimale (dimensiunile unui modul) datorita depozitarii pe verticala
- posibilitatea, in cazul unui grup, ca fiecare modelist sa-si faca modulul propriu fara a fi influentat de evolutia lucrarilor celorlalti
- executarea mult mai usoara a cablajelor
- interconectarea de module diferite care teoretic nu fac parte din logica unei diorame mari
- posibilitatea de realizare tematica a modulelor si, asa cum am spus mai sus, fara o interdependenta intre module
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/IMG_7651.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/M10.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/M91.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/M3.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/module.jpg
Iata cate ceva despre module
http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2006060801
http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2006051601
http://www.railnet.sk/gallery.php?akce=galerie_ukaz&galerie_id=12
Singura problema a acestei variane este ca dupa ce nu mai vrem sa ne "jucam" si trebuie sa strangem toate modelele ce trebuie garate in cutii
O munca nu prea usoara si placuta uneori
Toate tipurile de mai sus au plusuri si minusuri
Daca se doreste putem dezvolta putin si enumera ce e bun si ce este rau la fiecare model desi cred ca imaginile sunt destul de sugestive si alegerea este usoara daca luam in calcul toti factorii care influenteaza decizia noastra finala
SPATIUL !!!
Acesta este factorul principal care impune marimea dioramei
Spatiul (mai exact suprafata) trebuie sa fie optima pentru ceeace dorim sa reprezentam astfel incat sa reusim sa satisfacem sau sa ne situam cat mai aproape de cele trei conditii ale unei diorame:
- intindere
- vizibilitate
- accesibilitate
Dupa ce proiectam traseul viitoarei diorame ideal este sa facem un premontaj al liniilor si a celorlalte componente
Cu ajutorul premontajului (pentru unii pierdere de timp) vom avea o viziune generala a ce va sa fie, vedem daca am prevazut toate elementele ce urmeaza sa fie montate
Tot premontajul ne ajuta sa inlaturam eventualele neconcordante la imbinarea liniilor, distanta dintre ele, macaze, raze de curbura si racordarea la ele etc
Tot acum este bine sa asezam sub linii o coala de desen (evident vor fi necesare mai multe daca diorama este mai mare) pe care sa desenam si sa determina cu precizie locul de amplasare al celorlalte elemente: cladiri, poduri, tunele, cai de comunicatii terestre inclusiv traseul cablajului electric si al gaurilor de trecere ale acestuia
In cazul in care o singura coala nu este suficienta se vor numerota "modulele" si imbinarile acestora pentru a aseza corect pe planseta desenul
Daca toata aceasta "pierdere de timp" a fost clarificata si i s-a data OK-ul se poate trece la urmatorul pas spre "marea realizare"
Proiectarea si executarea suportului viitoare diorame
Poate pare infricosator sau amuzant ca vorbim de proiectare si mai si trebuie s-o facem
Amuzant sau nu o sa ramanem foarte uimiti cand vom descoperi ca daca avem putina indemanare putem proiecta, putem inlocui tamplarul, electriceanul, modelatorul si mai stiu eu ce meserie este necesara pentru realizarea dioramei
Dar sa revenim
Nu vom aprofunda lucruri pe care le stim deja:
- traseul cailor noastre ferate determina peisajul in care vor fi incadrate, peisaj care sa conduca la caracterul unitar si realist al acesteia
- necesitatea traseelor curbe pentru intoarceri, pentru simularea traseelor lungi (de preferat in tunele), pentru inchiderea circuitului
- limitarea impusa de spatiu prin alegerea unei teme feroviare: exploatrea forestiera si/sau miniera, triaj, gara mica, trafic urban sau industrial si renuntarea la un traseu complex cu o "ingramadeala" de linii ce trec unele peste altele, se intretaie etc care dau un aspect de jucarie
- localizarea traseelor curbe in zone de deal, montane sau urbane
- modelarea cu atentie a peisajului pentru a da realism constructie noastre
Toate acestea le consideram ca stiute si nu vom zabovi asupra lor decat daca este necesar asa cum nu vom mai reveni asupra celor discutate decat daca este cazul sau trebuie dezvoltate datorita contextului
Planseta dioramei poate fi conceputa, avand in vedere toate cele de pana acuma, in mai multe variante
- diorama fixa, utilizata in general pentru cele ce urmeaza a fi expuse sau atunci cand spatiul permite asa ceava
http://www.takeforum.com/hobbies/viewtopic.php?t=353&start=0&mforum=hobbies
http://www.takeforum.com/hobbies/viewtopic.php?t=246&start=0&mforum=hobbies
Aceasta poate fi realizata din module care unite prin montaj sa creeze o planseta continua pe care se realizeaza circuitul feroviar si poate avea diferite forme in plan

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7700.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7706.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7701.jpg
Necazul mare este ca pentru un circuit feroviar complex avem nevoie de mult spatiu care sa ramana permanent ocupat
Poate fi o diorama "fixa" in sensul in care planseta este unitara dar mobila deoarece se poate strange sau rabata

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7702.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7704.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7705.jpg
Problema la acest tip de diorama o constituie asezarea elemntelor pe planseta
Acestea trebuie sa fie bine fixate astfel incat la rabatarea plansetei sa nu se desprinda
O alta categorie de structura o constituie dioramele modulare
Nu sunt o inventie recenta dar sunt tot mai mult folosite in special la prezentari si atunci cand spatiul nu ne permite sa fie expuse permanent
Avantajele sunt clare fata de dioramele clasice
- posibilitatea de realizare a modulelor nu neaparat in ordinea lor functionala
- ocuparea unei suprafete minimale (dimensiunile unui modul) datorita depozitarii pe verticala
- posibilitatea, in cazul unui grup, ca fiecare modelist sa-si faca modulul propriu fara a fi influentat de evolutia lucrarilor celorlalti
- executarea mult mai usoara a cablajelor
- interconectarea de module diferite care teoretic nu fac parte din logica unei diorame mari
- posibilitatea de realizare tematica a modulelor si, asa cum am spus mai sus, fara o interdependenta intre module

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/IMG_7651.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/M10.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/M91.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/M3.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/module.jpg
Iata cate ceva despre module
http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2006060801
http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2006051601
http://www.railnet.sk/gallery.php?akce=galerie_ukaz&galerie_id=12
Singura problema a acestei variane este ca dupa ce nu mai vrem sa ne "jucam" si trebuie sa strangem toate modelele ce trebuie garate in cutii
O munca nu prea usoara si placuta uneori
Toate tipurile de mai sus au plusuri si minusuri
Daca se doreste putem dezvolta putin si enumera ce e bun si ce este rau la fiecare model desi cred ca imaginile sunt destul de sugestive si alegerea este usoara daca luam in calcul toti factorii care influenteaza decizia noastra finala