Radu161
E greu la inceput sa te axezi pe o singura epoca. Intai trebuie sa vezi modelele pentru fiecare epoca, sa vezi care iti plac mai mult si apoi sa incepi selectia.
@aulin
Si mai trebuie sa vezi daca le gasesti si la ce preturi.
Pentru unele epoci oferta este foarte limitata.
Tie cam ce perioada din istorie iti place cel mai mult avand in vedere ca epocile pentru cai ferate se intind intre 1835 si prezent, fiecare epoca la randul ei impartindu-se in subepoci (luam exemplul Germaniei ca este cea mai incalcita si materialul rulant in miniatura cel mai reprezentativ):
Epoca I ............ 1835 - 1920
subepoci
Ia .................... 1835 - 1875
Ib .................... 1875 - 1895
Ic .................... 1895 - 1910
Id .................... 1910 - 1920
Epoca II ........... 1920 - 1949 (1950)
subepoci
IIa ................... 1920 - 1925
IIb ................... 1925 - 1937
IIc ................... 1937 - 1949 (1950)
Epoca III .......... 1949 (1950)
subepoci
IIIa .................. 1949 - 1956
IIIb .................. 1956 - 1965 (1970)
Epoca IV ........... 1965 (1970) - 1990
subepoci
IVa ................... 1965 - 1970
IVb ................... 1970 - 1980
IVc ................... 1980 - 1990
Epoca V ............ 1990 - prezent
subepoci
Va .................... 1990 - 1994
Vb .................... 1994 - prezent
Pentru detalii mai multe, se descriu particularitatile fiecarei epoci si subepoci:
http://www.morop.org/de/normes/nem806d_d.pdf
sau
http://www.morop.org/fr/normes/index.html
Poate parea complicat dar este si nu este. Asa incepi sa vezi si sa inveti cel putin inmatricularile aferente fiecarei epoci si/sau subepoci.
Perioadele mari sunt date de evolutia generala a cailor ferate, tot ce tine de ele si a materialului rulant.
Sub perioadele sunt cauzate atat de evolutia cailor ferate cat mai ales de conditiile politico - economice care caracterizeaza o anumita perioada de timp din istorie.
Dupa cum vezi unele epoci, ca perioada de timp, se suprapun peste altele existand in epoci diferite aceiasi ani. Acestia sunt ani de tranzitie.
Banuiesc ca nu te-am lamurit pre mult.
Raman la parerea sa te hotarasti asupra perioadei istorice, daca vrei sa tii seama de ea, si dupa aceea sa reluam discutia.
Unii dintre noi le amesteca de nici ei nu mai inteleg, aparent, ce vor dar ei vor sa aibe toate modelele care le plac.
Cam asa stau lucrurile si la mine.
Desi sunt pus pe Epoca II, perioada interbelica - mai este de discutat exact care prioada din Ep.II - am modele si din Ep.III, modele care mi-au placut foarte mult.
Nici cu Ep.II nu stau foarte bine. Si aici, daca despic firul in patru, am vagoane din intreaga perioada.
Am vagoane din Ep.IIa care au circulat si in Ep.IIc ca vagoane dar altfel vopsite si inmatriculate.
Nici la locomotive nu stau pe roze.
Acolo treaba este si mai si. Am doua locomotive inmatriculate si vopsite pentru Ep.Id dar care revopsite si reinmatriculate, conform anilor, au circulat pana in 1970, in unele tari chiar mai tarziu.
Daca parcurgi paginile web ale producatorilor ai sa observi ca acelasi vagon, ca forma generala, il gasesti si la modelele pentru Ep.I si la cele pentru II pana, unele dintre ele, in Ep.IV.
Diferente exista. In primul rand inmatricularea. Apoi este posibil ca in Ep.I si Ep.IIa sa fi avut roti cu spite (ce bine dau). In functie de epoca sa aiba sau sa nu aiba anumite detalii.
Sfaturi nu se pot da. Totul depinde de tine, de ce-ti place. Ce sa cauti in Ep.I, de exemplu, daca esti inebunit dupa trenurile de viteza (TGV)?
Si reciproca este valabila.
Acuma drept este ca daca alegi o epoca mai apropiata de zilele noastre poti rula orice vagon sau locomotiva. Cam cum este scoasa "Calugareni" si vagoanele pentru plimbarile de placere sau cum a venit, anul trecut, Orient Express prin Romania.
In Ep.IV sau V poti avea un muzeu cu material rulant din epocile anterioare.
Invers nu prea merge desi fiecare face ce-i place pe macheta lui :lautar:
