Constructii de la zero

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Sandu

Member
1 Februarie 2009
45
0
Sinaia
LOCATION
Sinaia
Inspirat de un post al lui LDH din data de 04.02.2008 m-am hotarit sa construiesc acel automotor prezentat ca realizare a unui club de modelism din Cehia.
Am cautat pe net poze si documentatie referitoare la acest automotor tip M131.
Citeva poze ale lui M131


Am gasit si o schita cu dimensiuni

Avind aceste date am facut planul de realizare. Modelul va fi confectionat din metal (tabla de alama).
Detalii vor veni in zilele urmatoare.

Sandu
 
Sandule, felicitari pentru curajul de a te apuca sa faci ceva de la 0! Totusi, am si eu o intrebare: daca tot faci ceva de la 0, de ce nu faci tu un automotor romanesc din clasa 77 (900), care ar fi chiar mai spectaculos decat cel cehesc pe care ni-l arati?
 
victorian a spus:
Sandule, felicitari pentru curajul de a te apuca sa faci ceva de la 0! Totusi, am si eu o intrebare: daca tot faci ceva de la 0, de ce nu faci tu un automotor romanesc din clasa 77 (900), care ar fi chiar mai spectaculos decat cel cehesc pe care ni-l arati?

Nu sunt planuri iar cele care sunt trebuie corectate si asa mai departe.

Se lucreza la ele dar ce sa faci mai intai?

:cafea:
 
Mai sunt si alte planuri de realizare de material rulant. In prezent lucrez la planurile altor automotoare si locomotive de manevra. Am in faza destul de avansata realizarea unei locomotive Malaxa 12 (asta in urma unei discutii cu Dorel LDH caruia ii multumesc pentru ajutor). Vor urma poze si la aceasta.
Dar toate la timpul lor.

Sandu
 
Sunt dator cu indicarea surselor de unde am gasit pozele.
http://www.railnet.sk/ si http://www.vlaky.net/
 
Pai tocmai asta-i ideea... nu sunt desene, dar daca nu se ocupa nimeni nici n-or sa se faca vreodata, si atunci in loc sa facem locomotive romanesti, noi modelistii romani o sa construim barci malgase (prietenii stiu de ce!) ;-)
 
LDH, daca tocmai tu imi spui ca se ocupa cineva, atunci chiar te cred... :fluierat:

Baieti, fara gluma acum, de fiecare data cand cineva face ceva de la zero, inainte de a se apuca ar trebui sa se gandeasca mai intai daca n-ar putea sa faca ceva romanesc. Poate ca efortul ar fi un pic mai mare decat daca ar folosi un plan gata facut de aiurea, insa rezultatele ar fi mult mai valoroase.

Asta este in mod particular valabil pentru automotoarele noastre din seria 900, care sunt un fel de dinozauri pe sine, fosile vii la care altii doar viseaza, si noi inca le avem "sub nas" bine merci. Trebuie sa asteptam sa dispara ca pe urma ca incercam sa le reconstituim aparenta dupa doua oase gasite in desert?

Daca nu noi, atunci cine?
 
Pentru realizare am pornit de la un vagon Piko de generatie mai veche.


Am taiat carcasa obtinind un "sasiu" de la care am plecat la constructie.



Poza arata sasiul nefinisat. Am procedat la niste modificari minore dimensionale. Am lipit fisii de plastic la capete pentru a obtine dimensiunea corecta. De asemenea am pilit capetele pentru a obtine forma din plan.
Rotile le-am inlocuit cu unele metalice.
Pentru a realiza transmisia pe una din axe am montat un pinion, angrenarea realizindu-se cu ajutorul unui melc. In acest fel am incercat sa realizez transmisia prin "cardan" ca la modelul real.



Realizarea antrenarii propriu zise (motor, demultiplicare) le voi prezenta mai tirziu.
In postul viitor voi prezenta realizarea carcasei.
 
Pozele sunt facute cu ceva timp in urma. Incerc sa prezint realizarea in ordine cronologica. Este o prima versiune. Pinionul care se vede este pus doar ca sa pot roti usor axul sa verific modul in care se face angrenarea pinion-ax melcat. Sunt in cautarea unui motor mic (am unul dar nu este suficient de puternic). Sper ca in curind sa am asa ceva. Este si motivul pentru care am spus ca prezentarea antrenarii o voi face mai tirziu.
 
Constructia carcasei am facut-o din tabla de alama de 0.5 mm. Am gindit ca la carcasa peretii laterali sa fie alcatuiti din doua bucati care vor fi imbinate prin cositorire.
Dupa trasare am decupat cu traforajul golurile de la ferestre, usi si evident conturul exterior. Dupa o prima finisare grosiera a exteriorului am indoit aceste parti laterale dupa conturul platformei si le-am lipit cu cositor. Pentru a mentine forma, tot din tabla de 0.5 mm am construit o rama interioara cu latimea de 3 mm care am cositorit-o in partea de jos a carcasei. A iesit ceva de genul....



Pentru constructia plafonului am folosit o metoda diferita. Deoarece plafonul are curburi in toate cele trei planuri am construit din lemn un sablon cu forma acestuia. Am taiat din tabla o forma apropiata de cea finala (mai mare ca dimensiuni). La capete am facut decupari in forma de "V" pentru a permite indoirea mai usoara functie de curbura plafonului. Dupa indoirea pe sablon am lipit cu cositor sectoarela de la capete. A urmat o ajustare la forma finala. Plafonul arata cam asa.



Deformatiile inerente prelucrarii le-am corectat cu "metoda veche" a tinichigiilor auto, adica umplerea cu cositor a neregularitatilor si finisare cu pila si smirghel.
A urmat asamblarea cutiei si a plafonului.



Vor urma si alte poze si detalii de constructie.
 
Arata bine lucrarea in alama si deduc din metoda folosita precum si din rezultatul obtinut ca nu esti la primele incercari de modelism.Asteptam poze si mai de detaliu.Pana atunci spor la treaba in continuare.
 
Multumesc de aprecieri Alin. Intradevar modelismul ma preocupa de multi ani. Am facut cam toate tipurile de modelism, este adevarat la nivel de hobby, dar si performanta in aeromodelism. Este adevarat cu multi ani in urma. Vor urma si alte poze, dar si alte lucrari printre care si o Malaxa (asta pentru ca te pricepi) .
 
Lucrarile au avansat si automotorul a primit completarile necesare. La inceput usile.



Citeva cuvinte la usi. Dupa ce am taiat fiecare usa am finisat conturul, iar pe laterale si la partea de sus am pilit muchiile la 45 grade (am facut un sanfren). Acelasi lucru l-am facut si la golul usii din cutie. In acest fel dupa ce am fixat prin lipire cu cositor usa s-a format un mic canal care da impresia de spatialitate la imbianarea usii. La finisarea finala se vor corecta aceste spatii pentru a se creia impresia de incadrare a usii la cutie.
A urmat montarea farurilor. Farurile de mers inainte le-am confectionat din teava de 3 mm diametrul iar cele cu lumina rosie din teava de 2 mm.
Farul central este facut din teava de 4.5 mm. Totodata la parte din fata au fost fixate si panourile care in situatia cind era cuplata si o remorca, acestea formau lateralele pasajului de trecere din motor in remorca. Alaturat am pus si poza motorului



La rind a venit si constructia si montarea tevilor de esapament si a tunelului care asigura aerisirea in vagon.



La capetele tunelului de aerisire vor trebui montate niste site de o forma mai ciudata. Sa vad cum le fac.
Urmeaza ultimile completari si finisari "preliminare" si apoi chituire si pregatire pentru vopsit.
 
Ca o sugestie doar, pt grilaje: sita de la sfanta dacie 1310 , de la combustibil.Mai precis sita circulara din carburator, sau sita din pompa de benzina.
 
Multumesc Alin pentru sugestie. La pompa de benzina sita este turnata si este din relon. Am astfel de sita "la metru" Voi face sitele din sita de alama cu 1200 ochiuri/inch patrat. Problema este de a da forma curbata. Am facut un model si este aproape ceeace trebuie. Mai incerc.
Toate bune.
 
Mno, in vremurile de trista amintire(sa-i fie Rematul usor...) cand suflam prin sita cu pricina, era de alama.
Unde ai gasit sita de alama 1200 o/i ?