Constructia unui vagon comun 21-47 de fabricatie romaneasca

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

In fotografia pe care am facut-o in septembrie 1990 la Comana, alaturi de A-ul Hecht se vede si o parte dintr-unul din vagoanele 21-47 foarte tipice pentru acea linie azi inchisa care formau restul garniturii.


Aveam de mai multa vreme intentia sa realizez mai multe 21-47, in diferite versiuni, si conversia Hecht-ului a reprezentat o ocazie foarte buna. Primul 21-47 pe care m-am hotarat sa-l realizez este unul de productie autohtona din anii 1970 (si nu poloneza), deci cu acoperis nervurat si doua cutii de apa la extremitati, aeratoare in formula 2 + 4 + 2, usi duble (diferite fata de primele 21-47 romanesti care aveau usi glisante), scari fara ranforsari laterale (ca cele produse de Pafawag), boghiuri tip MD si usi glisante la extremitati.

Am pornit de la un vagon DB tip Bn (cunoscut ca Silberling). Este vorba de un vagon usor, construit dupa UIC-X in anii 1960, pe 26,4m lungime, in cazul meu un model Fleischmann pe scara N.

Etapele conversiei, pe scurt, au fost :

- scurtarea caroseriei si sasiului vagonului de la 26,4 la 24,5m prin eliminarea unei ferestre in salonul central pe ambele parti.

- eliminarea jaluzelelor de trecere spre alte vagoane tipice pentru DB si inlocuirea lor cu usi glisante tipice pentru CFR realizate artizanal.

- inlocuirea ferestrelor tip ghilotina cu unele cu clapa rabatabila, provenite de la un vechi model de vagon NS de la Fleischmann

- inlocuirea acoperisului original lis cu unul nervurat provenit de la un Bmz Eurofima Roco, care a fost scurtat si la care a fost eliminata fiecare a doua nervura. Pe acesta am lipit 8 aeratoare tip DR Ost/PKP de la Schlosser.

- montarea a doua culise KKK Fleischmann, vagonul original vechi neavand cuple scurte si fiind echipat cu cuple clasice Arnold pe boghiuri

- scurtarea pivotilor boghiurilor, pentru a cobora cutia vagonului si a apropia imaginea modelului de cea a prototipului sau.






Am vopsit in final vagonul in verde inchis, o nuanta apropiata de Flaschengruen RAL 6007 care ar fi trebuit sa fie culoarea oficiala la CFR pana la sfarsitul anilor 1980. Inscriptionarea s-a facut cu resturi de decaluri pe care le mai aveam in stoc de la alte conversii



In curand va urma un alt 21-47, de data aceasta un polonez (construit de Pafawag in anii 1970) in culorile actuale (albastru deschis) si poate un 11-47 de constructie romaneasca, care vor circula alaturi de 39-50 si 20-50 declasate in colectia mea pe trenuri personale ;)

Enjoy,
 
Salutare Horia,

Interesanta conversia, dar iti semnalez totusi urmatoarele posibile probleme: odata, am senzatia ca totusi acoperisul ar trebui sa fie un gri murdar si nu verde. Eu asa-mi aduc aminte vagoanele din perioada respectiva. Uita-te la poza ta de la Comana si ai sa vezi ca, desi e vorba acolo si de o diferenta de plan si de iluminare, totusi acoperisul pare gri si nu verde. Sau macar un verde mai deschis.

Apoi, mai ai o problema cu partea superioara a geamurilor, care la modelul utilizat de tine au fiecare cate doi montanti verticali profilati din plastic, ceea ce face ca geamul sa arate precum cele britanice. Nu stiu ce vor sa zica acei doi montanti, poate la modelul initial erau manerul pentru coborat geamul, in orice caz n-ar trebui sa se afle acolo!

Desigur, probabil ca la modelul real chestia asta se vede mai putin deranjant decat in poza, si oricum prelucrarea plasticului transparent este mult mai anevoioasa decat daca ar fi fost vorba de plastic opac ce putea fi vopsit ulterior.

In rest, ma bucur sa vad ca mergi mai departe cu aceste conversii de modele oareare in modele CFR autentice. E o sursa de inspiratie si pentru mine si, totodata, un model de urmat! Felicitari!!!
 
buna Dorine,

discutia "acoperis gri contra acoperis verde" s-a tot purtat pe forumuri si se va mai purta multa vreme...

din informatiile mele (atestate si de fotografii si de amnitirile personale - doar am avut ocazia sa circul PE un 20-47 in acea epoca) ;) culoarea era intr-adevar verde, asa cum dupa aceea a fost albastru indigo si mai apoi albastru deschis; pana prin 1982-83 se intalnesc inca acoperisuri gri, inclusiv pe 50-urile livrate din DDR in albastru mediu (care au avut initial acoperis gri) dupa care acesta este inlocuit progresiv cu cel de culoarea vagonului...

sunt categoric in aceasta privinta, la fel ca la 20-47/57, la unele 50-uri si evident la Hecht, lucru atestat si de multe poze din epoca... nu am murdarit inca acoperisurile (nici la 20-50 in aceeasi schema, nici la Hecht) insa poate o voi face!

de notat ca periile de spalare nu ajungeau decat pana la inceputul curburii acoperisului, si ca un vagon nespalat arata repede gri... insa la fel ca la 26-26 unde Piko a facut un acoperis gresit, gri, interpretand prost o poza a unui vagon nespalat, pot sa spun ca la 21-47 si la 20-47 erau chiar verzi... frecand cu adidasul, sub mizerie a aparut acelasi verde ca pe cutie! :D
 
in privinta geamurilor, am avut de ales intre cele ghilotina de la Silberlinge sau cele cu clapa glisanta de la versiunile NS sau DSB, deci oricum era vorba de un compromis... l-am ales pe cel mai mic, unde am "sters" cei doi montanti de la ferestrele NS, in asteptarea unora decupate cu laserul... :D
 
Merci de lamuriri Horia, "bolovanul" meu era intr-adevar mai degraba o nelamurire. Intr-adevar, nu mai am cum sa te contrazic daca ai calatorit PE un vagon in epoca respectiva!!! :D

Intr-adevar, la cat de greu se gasea pe vremea aia un amarat de bidon de vopsea, ar fi fost de mirare ca onor CFR-ul sa mai stea la discutii privind nuante RAL si alte finetzuri. Aveau un verde pentru carcasa vagonului, dadeau totul cu verde!

Desigur, mai ramane de discutat daca vagonul respectiv ar trebui sa-l prezinti in forma "proaspat scos din reparatie" sau "weathered". O discutie ce se poarta de multa vreme pe forumurile de specialitate britanice care, dupa cum stii, se bucura de privilegiul ca producatorii lor sa faca de la bun inceput materialul rulant in ambele variante. De asemenea, o discutie ce va ramane pururi o discutie, dupa bunul principiu enuntat si de stramosii nostri latini care spuneau "de gustibus et de coloribus non disputandum est!" :D

Numai bine si ...pe curand!
 
buna,

mai am si un 20-50 verde, facut mai dedemult... mai imi trebuie un Dimitrov si dupa aceea am de ales, sau o 150.000 pe baza Fleischmann (ca doar exista si cu decaluri CFR de-a gata) sau intr-adevar o 230.. ;)

ar mai fi si o 060DA in plan, insa pana acolo e cale lunga... :roll:
 
buna,

Bernd Schlosser este un fabricant de modele din alama, fotodecupate, in serie mica, extrem de cunoscut si de renumit!

http://home.arcor.de/lok-schlosserei/
 
multumesc!

interesant...la HO la vagoane de marfa zaresc un Gags foarte asemanator cu cel
de la CFR,cu 4 usi ...
 
buna,

Gags-urile au fost fabricate in Romania, si pentru DDR, insa amplasamentul usilor era altul...

Gags-ul Schlosser a servit ca model pentru cel de plastic de la Brawa din acest an! :) (care se poate moidifica si in versiune CFR...)
 
Horia,
Esti un adevarat maestru!!!. Felicitari!!! Tu si Savinii ne delectati cu adevarate bijuterii CFR-izate. Inca o data felicitari!!!
 
Salutari,

In primul rand felicitari pentru realizari si la cat mai multe.Cum spunea si Dorin, conversiile tale reprezinta sursa de inspiratie pentru multi care de multe ori nu prea stiu de unde sa inceapa.Ca de exemplu subsemnatul s-a apucat sa faca trenul regal plecand de la vagoane ACME cand era o mai buna alegere cele Roco.

O singura intrebare as avea care e un pic off topic:de unde obtii codurile RAL mai ales cele de dinainte de '89 ?
 
buna,

multumesc pentru aprecieri ;)

sper ca in curand sa mai vina si altele... am promis cuiva ca pana nu am 50 de conversii CFR nu ma las si nici nu am ajuns la 30 :D

codurile RAL (de fapt, mai mult TGL ca suntem in lumea comunista) le obtin in general din Germania de la prieteni... de exemplu, originalul comenzii CFR pentru -50 uri la Bautzen... ;)